Gå til innhold
Fiskersiden

Bunnmeite


kilgallon
 Share

Recommended Posts

har ikke så mange storfangster å vise til på bunnmeite. men tror jeg har skjønt hvordan det skal gjøres(skorter mer på fisketida). så kan gjøre et forsøk på å forklare:

det enkleste glidende takkel etter gjedde kan gjøres slik: tre et pæresøkke på hovedsnøret--tre på en gummikule--knyt hovedsnøret til virvelen på stålfortommen. på stålfortommen har du to trekroker i str 4-8 alt etter størrelsen på agnfisken. krokene pleier jeg å plassere en i halerota og en midt nedpå siden av agnfisken. skal du kaste langt/eller agnfisken er litt løs i fisken(sild f.eks) kan det lønne seg å surre den fast med agnstrikk.

dette er basisoppsettet.

det er mulig å variere å legge til mye. et eksempel er å feste en liten isoporbit i en bit sene i øyet på forrerste trekroken, slik agnfisken blir hevet litt over bunn. da vil det synes bedre for gjedda/rovfisken. man kan også variere antall, størrelse og type kroker. til storabbor tror jeg det lønner seg å kun bruke en trekrok eller en j-krok, særlig når de er skikkelig på hugget. da forsvinner morten fort ned i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke et statisk oppsett med dødt agn etter abbor? Dette har jo vist seg å være nærmest ubrukelig på vinteren etter abboren.

Abboren lar seg lett pirre av bevegelige agn og det får du best med aktivt fiske. Statisk bunnmeite uten fortom når det er gjedde i vannet, kan for gi avklipt sene og tapt fisk.

Fram med glideduppen og bruk en tynn fortom som tålet gjeddetenner.

Ikke glem at store markeklyser også kan være en magnet. Da med noen splitthagler for kastevekt. Kast langt ut.Synke-løfte-sveive-synke-løfte-sveive...................Kaste-synke-løfte-........................... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnmeite med mort kan godt gi stor abbor! Mange store abborer har blitt tatt på denne måten opp igjennom :closedeyes:

Når jeg fisker med hel fisk som agn trer jeg en enkeltkrok gjennom hodet (kjevene) på fisken og knytter på en liten fortom i krokbøyen, i denne fortommen knyter jeg en treblekrok som jeg fester lenger bak på agnfisken.

Dette oppsettet skal fungere godt.

Fisken vil også gå sånn ca naturlig i vannet når man beveger på den når man har festet det slik.

Jeg syens dette er bedre enn to treblekroker, men det er nok mest smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnmeite med mort kan godt gi stor abbor! Mange store abborer har blitt tatt på denne måten opp igjennom :)

Når jeg fisker med hel fisk som agn trer jeg en enkeltkrok gjennom hodet (kjevene) på fisken og knytter på en liten fortom i krokbøyen, i denne fortommen knyter jeg en treblekrok som jeg fester lenger bak på agnfisken.

Dette oppsettet skal fungere godt.

Fisken vil også gå sånn ca naturlig i vannet når man beveger på den når man har festet det slik.

Jeg syens dette er bedre enn to treblekroker, men det er nok mest smak og behag.

Bruker du noen form for søkker på denne metoden, eller bare slipper du fisken rett uti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noen form for søkker på denne metoden, eller bare slipper du fisken rett uti?

Jeg setter den på slik uansett hvordan jeg ellers gjør det.

Men da jeg svarte her tenkte jeg på glidende søkke.....

Det at enkeltkroken jeg bruker her er en sirkelkrok er kanskje viktig? Uansett vil jeg ikke gå god for at det i denne sammenhengen er bedre enn en klassisk J-krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det er?

Bottombouncing er kort fortalt en metode å fiske "dead-bait" aktivt på bunn.

Bottombouncing boom: En "dupplignende" flytende ball som sitter på toppen av en stang på rundt 45-60 cm, under clipser du på ett søkke. Dette gjør at sena og fortommen løftes over bunnvegetasjon..

Foamstick: En tampong-lignende foamstick som dyttes inn i kjeften på agnfisken for å gi oppdrift/vektløshet. Dette hindrer agnfisken i å grava bunn ved innsveiving. Forholdet mellom agnfiskstørrelse, innsveivingshastighet, bunnforhold, søkke-størrelse, lengde på boomen, lengde på fortommen og størrelse på sticken kan vere litt tricky, men det gjelder her som i alt annet å prøve seg frem til man finner det man føler fisker best..

Jeg vil tørre å påstå att denne metoden er den beste for abborfiske med agnfisk "the legal way"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Er det noen er inne som har noen bilder eller kan fortelle meg hvordan jeg lager et bunnmeite tackle med Mort som agn?

Bruker samme takkel til bunnmeite som under dupp,rett og slett en liten treble festa i forkant av ryggfinna.Abbor liker best agnfisk på 10 til 12 cm.Selv i Sverige som livebait blir brukt over en lav sko er inntrykket mitt at de største abborrene blir tatt på deadbait. På vinteren tror jeg nok likevel at balanse er mer effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.