Gå til innhold
Fiskersiden

Molva I Uskedalen.....ny Tur......


molva
 Share

Recommended Posts

Etter tre flotte uker på sørlandet i bra fiskevær var det greit å komme tilbake til vestlandet. I slutten av juni hadde jeg en fin tur i Uskedalen. Jeg ville nå bruke siste rest av ferien til en ny tur .

Reiste inn i dalen på onsdag kveld. Traff Joost til en rask passiar. Han hadde vært i Matre og var på vei hjem med et par flotte lakser i bagasjen. Vannstanden i Uskedalselva var minimal. Jeg fisket til det ble skikkelig mørkt.

Lite å kjenne i de kulpene jeg gikk. Kjørte bilen opp til kalkingsanlegget i Børsdalen. Her lå mitt egentlige mål med turen: Fiske meg nedover Børsdalselva.Helt uprøvd område for meg og for mange andre . Denne sideelva har vært kalket siden 2002 og nå bør den begynne å levere fisk. Vannet i elva er betydelig kaldere enn hovedelva. Blank og klar elv. Mye urørt natur. Store steiner og dype kulper.

Tok et par timer på ryggen i bilen....

Begynte turen nedover i 5-6 tiden. Vinden hadde snudd i nattenstimer . Småregnet i natt var avløst av sol og friskbris fra nord...

88329_s.jpg

Kalkdoseren Det ligger en del kalk i elva de første 50 m nedover.

88330_s.jpg

Fine makkestrekk nedover. De to cm elva steg inatt gjorde det ikke noe særlig vanskelig å bevege seg .

Å gå her i flom vil jeg ikke anbefale......

88331_s.jpg

Fin kulp. Og her tok den første sjøørretten.

88332_s.jpg

En blank på ca 300gr . Fikk leve videre i den blanke elva. Videre nedover var det utrolig fint med stille loner avløst av sterke stryk.

Mye småfisk å se. Brukte lang tid på å studere kulper og hvitstryk. Ble godt kjent nedover på lav elv, men stiger elva 20 cm blir den nok en helt annen.....

88333_s.jpg

88334_s.jpg

Etter en flott elvevandring på sekstimer kom jeg ned til krysset med selve uskedalselva. Ingen stor fisk å få eller se. Et par store og dype kulper burde nok vært fisket lengre i for her var det ikke småfisk .

Elva var enkelte steder vanskelig tilgjengelig pga stor erosjon og nedfallstrær. I flom og stor elv må jeg nok finne alternative måter å nærme meg elva.

88336_s.jpg

88335_s.jpg

Lakseyngel fra en av kulpene.

Sola varmet etterhvert min støle kropp slik at jeg påny fikk opp fiskefeberen. Slitsomt å vandre en elv.

Jeg fisket meg oppover elva nå . Fra krysset og opp mot klammeren. Begynner å bli høst nå . Høstlig drag i luften . Bjørkeløvet dekker vannflaten i Bjørkehølen som denne gang ikke huser noen stor laks.

Det ER lite vann i elva nå... Andre fiskere er ikke å se. På mine snart 20 år i elva har jeg faktisk fått mest fisk på lite vann. Så lenge det er hvitskum i brekkene er jeg fornøyd. Blir jo selvfølgelig noe sliten av å gå på timesvis i en

tilsynelatende fisketom elv.

Jeg pakker sånn delvis sammen utstyret og begir meg tilbake til bilen oppe med kalkdoseren. Kald nordavind og regnbyger pisker imot. Vel framme i bilen vurderer jeg sterkt om å avslutte turen.

Utrolig hva døgngammel kaffi kan gjøre med en sliten skrott.

Kjører videre. Ikke hjemover men til et sted i elva der jeg fikk en sjøørret på 3,2 kg på enda mindre vann enn nå.

Sterk sol og vind. Kryper ned til elvebrinken. Tar et oversyn. Ikke noe å se men hadde jeg vært en fisk her hadde jeg også holdt meg i skjul i de dype rennene på dette meget grunne elvestrekket.

Lurer ut makken akkurat der den skal ligge for å surre rundt i en liten bakevje. Ingen småfisk her. Godt tegn får jeg nesten sagt til meg selv før kroken sitter fast i bunn. Den skal ikke sitte fast i bunn her...

Går et par skritt nedover og drar til for å løsne 0,40 med 1/0 kroken. Bakevjen eksploderer i et inferno av skum og laks! Helt perpleks blir jeg stående å se en torpedo forlate renna og slite av senen idet den runder en stein

på brekket.

Såpass. Helt villt det her. Roer meg ned med de siste kaffigrusene. Jeg så at laksen snudde i enden av strekket. Den er her enda. På med brillene og oppe fra en stein etter flere minutter speiding ser jeg dette:

88337_s.jpg

Uten briller.

88338_s.jpg

Med briller.

Her hadde laksen lagt seg til å hvile etter å ha skremt livskitten av meg. Steinen på bildet ligger rett før utløpsosen og er ved optimalvannføring helt dekket.

Jeg lurer rundt kanten av utløpsosen og går inn bak steinen. Tar et bilde over vann:

88339_s.jpg

Fører nå kamera under vannet. Det er ca 30 cm ned til fisken. må ta to bilder for å få med hele......

88340_s.jpg

88341_s.jpg

Jeg gav fisken et klyp i halen.............

88342_s.jpg

Oppstandelse og kaos i elva påny. Jeg kunne tatt laksen med hendene. Fisken lynte opp til der jeg først hilste på den. Og jeg etter. OG der hadde den nå selskap av en større artsfrende!

Nå kjære leser begynner jeg å bli sliten etter fisking og adrenalinoverdoser, så det som skjer etter dette er faktisk noe difust for meg fortsatt.

Begge laksene gikk nå helt bananans i kulpen. Rant opp og ned. Jeg siktet meg inn på den største. Etter ca 2 t så jeg et laksehode bak en kisteformet stein. 50 cm dyp . Makk uten søkke foran nesa på fisken.

Da jeg ikke så hverken makk eller hode dro jeg til noe voldsomt. Svaret i andre enden ble enda voldsommere.

Husker nå lite. men opp i en rasert Lidlhov ligger en laks med meg oppå . Begge to på hodet ned i en steinur der sistnevnte fant ut med sin sløve hjerne at fisken skulle landes.

88343_s.jpg

Her ligger dama, nyvasket og fin.

Første laksen jeg hadde var nok beileren til dama jeg fikk. Har en ørliten tanke dårlig samvittighet etter å ha spolert en framtidig gyting......

88344_s.jpg

Vakker og spenstig på 9,5 kg.

Pakket sammen . Satt på en stein og så på elva . Der så jeg ryggen til hannen,gjemt i en sprekk på en halv meter vann. Håper den får treffe nye damer. Jeg skal ikke forstyrre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut P,og takk for sist. Synd at det ikke ble noen fisketurer på oss da du var her sør. Gøy å se at du lykkes på "hjemmebane".

Å lese stykket ditt var som å lese en thriller, mikset med fine bilder.

Nå regner skikkelig her, så jeg kommer til å tilbringe lørdagskvelden og søndagen i KVINA i håp om å få min første laks i år...

Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) takker så meget for gode tilbakemeldinger!

Uskedalselva er min favorittelv. har vært der 2-3 ganger i året i ca 20 år. Begynner etterhvert å bli kjent enkelte plasser.

Det er allikevel slik at jeg ofte trekkes mot steder i elva hvor jeg har vært i kontakt med fisk før....... Men turen i Børsdalen var veldig interessant. Dette er en sideelv som blir kalket som det blir forventet mye av i tiden framover.

Det er trist å lese om Etneelva. Likeså har jeg hørt at elvene lenger inne i hardanger også har problemer. Enkelte sier at det brenner et blått lys for villfisken i Hardangerfjorden. Jeg tror allikevel at den innsatsen som elveeigerlaget i Uskedalen gjør bidrar sterkt til å redde en truet bestand av villfisk.

Det er bare så forbannet ergelig at jeg som sportfisker skal ha dårlig samvittighet for å ta opp en villfisk av en elv.Jeg har ikke ansvaret for den forvaltningen som blir gjort . Snakker Helga en gang til om bærekraftigutvikling ringer jeg til min gamle kompis fra Tveitagjengen i Oslo.....

Nok jammer. Fiskekollega Joost og jeg har tenkt oss en tur i elva før den stenger den 15 september. Han skal bruke meg som guide.....sier han.

Jeg har tatt en del bilder med mitt snart et år gml Olympus 1030 sw. Er imponert over hva det tåler av behandling. lett å betjene. Noe vanskelig å se på skjermen under vann, så det blir en del skudd i blinde.

Jeg er ikke helt fornøyd med vanlige "bilder" men noe må man vel ofre for å få de spesielle funksjonene kamera har.

88498_s.jpg

her er et bilde av poden , foreviget på 3m dyp ved Nautøy

88499_s.jpg

Her er en aureyngelstim fra Vatnaelva, tatt i juni.

Noe vanskelig å se fiskene på skjermen når jeg skal ta bildet . derfor skjevt og ute av fokus.

88500_s.jpg

sist ut er Joost. Fridykk i mai,sol og mye plankton og blitz på. Ikke helt vellykket nei.

Det er nok bare å hoppe i vannet å knipse ivei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D takker så meget for gode tilbakemeldinger!

Uskedalselva er min favorittelv. har vært der 2-3 ganger i året i ca 20 år. Begynner etterhvert å bli kjent enkelte plasser.

Det er allikevel slik at jeg ofte trekkes mot steder i elva hvor jeg har vært i kontakt med fisk før....... Men turen i Børsdalen var veldig interessant. Dette er en sideelv som blir kalket som det blir forventet mye av i tiden framover.

Det er trist å lese om Etneelva. Likeså har jeg hørt at elvene lenger inne i hardanger også har problemer. Enkelte sier at det brenner et blått lys for villfisken i Hardangerfjorden. Jeg tror allikevel at den innsatsen som elveeigerlaget i Uskedalen gjør bidrar sterkt til å redde en truet bestand av villfisk.

Det er bare så forbannet ergelig at jeg som sportfisker skal ha dårlig samvittighet for å ta opp en villfisk av en elv.Jeg har ikke ansvaret for den forvaltningen som blir gjort . Snakker Helga en gang til om bærekraftigutvikling ringer jeg til min gamle kompis fra Tveitagjengen i Oslo.....

Nok jammer. Fiskekollega Joost og jeg har tenkt oss en tur i elva før den stenger den 15 september. Han skal bruke meg som guide.....sier han.

Jeg har tatt en del bilder med mitt snart et år gml Olympus 1030 sw. Er imponert over hva det tåler av behandling. lett å betjene. Noe vanskelig å se på skjermen under vann, så det blir en del skudd i blinde.

Jeg er ikke helt fornøyd med vanlige "bilder" men noe må man vel ofre for å få de spesielle funksjonene kamera har.

88498_s.jpg

her er et bilde av poden , foreviget på 3m dyp ved Nautøy

88499_s.jpg

Her er en aureyngelstim fra Vatnaelva, tatt i juni.

Noe vanskelig å se fiskene på skjermen når jeg skal ta bildet . derfor skjevt og ute av fokus.

88500_s.jpg

sist ut er Joost. Fridykk i mai,sol og mye plankton og blitz på. Ikke helt vellykket nei.

Det er nok bare å hoppe i vannet å knipse ivei!

Tøft dette.

Få deg et lite programm på pc-en så kan du fikse det meste med vannlige bildene dine. F.e. ACDsee foto manager.

Artig dette med guidingen, du skal være KLEPPEREN min din moroklump........ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E det mulig og lage en mer latterlig historie om laksefiske ? Ikkje fiske dette her! Er jo en grunn til at du var aleine i elva,ingen fiskere som fisker på denne vannstanden ,øvre del av elva burde vært steng på lav lav vannstand for og unngå akkurat dette her !

Dette er en liten flomelv , egentlig sjøørretelv,og når den detter ned igjen er de få store laksene fanget i små kulper i øvre deler av elven. Denne aktuelle dagen var det minimalt med vann i elven,hadde eg

pisset i elva hadde vannstanden økt! Liten vannstand på din forrige tur og .

Hadde du lagt deg i badekaret og eg kom og slengte oppi en grov makkkrok,sikkert uten makk og,hadde du hatt samme odds!

Laksen gjømmer hode mellom steiner ved lav vannstand som siste utvei,ligger helt rolig og går på minste sparebluss.

Er jo en grunn til at du kommer 30cm fra en villlaks i en elv,og tar bilde.,de e jo helt i svime.

Håper oppsynsmannen kommer og viser deg bort ,neste gang,men du har vel han under vingene dine?

Sævareidmetoder skal ikke brukes i små bekker!

Du skulle nøyd deg med bilder,tatt det som en fin tur og heller latt deg imponere av disse skapningene,så hadde du hatt bedre samvittighet!.

Ambassadør 7000 til bekkefiske da!

Slutt med disse historiene dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så forbannet ergelig at jeg som sportfisker skal ha dårlig samvittighet for å ta opp en villfisk av en elv.Jeg har ikke ansvaret for den forvaltningen som blir gjort

Jo! Du er ein del av den forvaltninga, når du tek ut fisk så påverkar du bestanden, så du er i høgste grad ansvarleg.

Om ein skal ha dårleg samvit for å ta opp ein 9,5 kg holaks i Uskeldalen får vera ei vurdering som er opp til kvar enkelt. Skjønt dersom ein ikkje kan ta opp eit par matfisk frå ei elv så bør vel egentlig elva stengast for fiske.

Og ein stiller seg jo litt spørsmål når det står i teksten at forfattaren ser verken krok eller laks men "dro til noe voldsomt"...

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E faktisk heilt enig med Snillesen, meir useriøs laksefiske ska du leita lenge etter. Fisker ikkje etter laks på 20 cm stillestående elv.

Kunne uten problem tatt den laksen med henda, herregud.

Finn deg ein annan hobby.

Den elva deer har eg fiska i over 20 år. Den dagen der so var det null vatn. Sportsfiske,,heheheh. Kunne jo lika godt vore i frysedisken på spar.Hadde gitt meg nett samme "kikke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull å sitere heile tråden, snillesen. Vennligst rediger innlegget ditt.

Ne ,ikkje tull i det hele tatt,hele må med for og få frem det latterlige med hele historien. Det som er tull er at dokker gratulerer denne karen!!

Kanskje det er fordi dere bedriver samme fine sporten??

Tja, det måtte jo komme!

Synd med bildet Snillesen. Ambassadør 5000.

Jeg vil nok komme med flere opprivende fiskehistorier i tiden fremover,stol på det.

Okai ,5000 da...........meget bedre det! Dårlig bilde........

Eneste eg stoler på er at du tar deg en fisketur når elven synker til micro vannstand! Prøv Suldal du.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ne ,ikkje tull i det hele tatt,hele må med for og få frem det latterlige med hele historien.

Les forumreglene:

#3 Unødvendig sitering samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer.

Å sitere ei mengde bilder er unødvendig og gjer tråden tung og uoversiktig. Det går fint an å fjerne bildene når du siterer.

Det som er tull er at dokker gratulerer denne karen!!

Så lenge elva er åpen for fiske og ingen regler er brutt er det tull å klage på fiskaren. Han har ikkje gjort noko gale.

Kanskje det er fordi dere bedriver samme fine sporten??

Vær forsiktig med slike skudd i blinde når du ikkje veit kva du snakkar om. Det kan hende du får inn ein stjernetreff på deg skjølv. ^_^

Eg har fiska eindel i Uskedalselva men det er nokre år siden no. Eg har kun fiska med flue og flyt eller intermediate der og aldri på så lita elv.

Kanskje kjenner eg deg også men du tør vel ikkje stå fram sidan du har et anonymt nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Egentlig helt utrolig hvor mye surt oppgulp vi får se fra noen "nye medlemmer" på Forumet.

Denne mannen har bevist tidligere med flere gode innlegg at han er sitt ansvar bevist og slettes ikke driver med useriøst fiske!

Å ta deler fra teksten for så å henge seg opp idet, feilsitere og kritisere han for usportslig fiske går over min forstand.

Han begynner med å fortelle at det var fortsatt kvittskum i kulpene og det var her fiskene sto og ble fisket på.

Som de fleste vet er det på brekken ut av kulpen de grunneste partiene finnes, og det var her bildene ble tatt. Men IKKE fisket.

At mannen dagen i forveien ble ringt av selveste oppsynnsmannen og ble bedt om å fiske seg nedover Børsdalselva understreker bare at dette ikke var uforsvarlig fiske!

Faktisk blitt bedt om.

Ellers står det ingen plasser at elven ikke skal fiskes i på lav vannstand. Så lenge det lar seg gjøre å kjøpe dagskort på lavvann så er det etter min mening tillat.

En kan gjerne være uenig å dra igang en diskusjon, men på dette grunnlaget og dette viset blir det bare surt oppgulp....... :D

Å sammeligne dette med Sævereidfiske er å skytte langt over mål, og henger ikke på greip spør du meg.

Siste årene har vi i økende omfang vært vitne til slike episoder til "useriøse innlegg" og nesten å henge ut en person fordi han tar bryet med å legge ut en fangstrapport.

Enkelte bare komme med sure kommentarer anyway.

Som sagt vi skal ha takhøyde her på Forumet og alle må kunne ha en mening, men holdt det innenfor vannlige spilleregler for et diskusjonsforum, ikke minst vis vannlig folkeskikk!

Dermed er dere "nye medlemmer" invitert til å komme med fiskerapporter samt noen bilder. Ihvertfall jeg ( og som kjent flere andere her) har lite glede lenger av å lage en rapport

for så bli hakkemat for andere i etterkant. ^_^

Edit: og det var slettes ICKE lav vannstand under hans tidligere fiskingen i elven, faktisk over middels....!

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o   Egentlig helt utrolig hvor mye surt oppgulp vi får se fra noen "nye medlemmer" på Forumet.

Denne mannen har bevisst tidligere med flere gode innlegg at han er sitt ansvar bevist og slettes ikke driver med useriøst fiske!

Å ta deler fra teksten for så å henge seg opp idet, feilsitere og kritisere han for usportslig fiske går over min forstand.

Han begynner med å fortelle at det var fortsatt kvittskum i kulpene og det var her fiskene sto og ble fisket på.

Som de fleste vet er det på brekken ut av kulpen de grunneste partiene finnes, og det var her bildene ble tatt. Men IKKE fisket.

At mannen dagen i forveien ble ringt av selveste oppsynnsmannen og ble bet om å fiske seg nedover Børsdalselva understreker bare at dette ikke var uforsvarlig fiske!

Faktisk blitt bed om.

Ellers står det ingen plasser at elven ikke skal fiskes i på lav vannstand. Så lenge det lar seg gjøre å kjøpe dagskort på lavvann så er det etter min mening tillat.

En kan gjerne være uenig å dra igang en diskusjon, men på dette grunnlaget og dette viset blir det bare surt oppgulp....... ;)

Å sammeligne dette med Sævereidfiske er å skytte langt over mål, og henger ikke på greip spør du meg.

Siste årene har vi i økende omfang vært vitne til slike episoder til "useriøse innlegg" og nesten å henge ut en person fordi han tar bryet med å legge ut en fangstrapport.

Enkelte bare komme med sure kommentarer anyway.

Som sagt vi skal ha takhøyde her på Forumet og alle må kunne ha en mening, men holdt det innenfor vannlige spilleregler for et diskusjonsforum, ikke minst vis vannlig folkeskikk!

Dermed er dere "nye medlemmer" invitert til å komme med fiskerapporter samt noen bilder. Ihvertfall jeg ( og som kjent flere andere her) har lite glede  lenger av å lage en rapport

for så  bli hakkemat for andere i etterkant.   :P

Edit: og det var slettes ICKE lav vannstand under hans tidligere fiskingen i elven, faktisk over middels....!

Vet du hva det kalles? Misunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.