Gå til innhold
Fiskersiden

Ny Ambassadeur Til Laksefiske


andref
 Share

Recommended Posts

Trenger en ny ambassadeur til laksefiske, skal kaste bly lodd fra 40-80 gram. Trenger en solid snelle, men vet ikke hvilken, en inshore 6000 serien, record 60 eller en 6500 cs chrome rocket, trenger en med solid ramme som tåler en støyt. Min 6000c ultracast begynner å bli sliten etter 15 år i drift!! Kommer til å oppgradere med ett sett fra ut reel uansett hvilken snelle jeg velger... noen anbefalinger/meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale en "vanlig" Rocket eller Pro Rocket i stedet for Chrome Rocket. Chrome Rocketen er unødvendig tung (nesten like tung som en 7000) fordi den har krommet messing i gavler og bremseplate, men de andre Rocketen har aluminium her. Kan ikke forstå at denne ekstra messingen skal bidra noe særlig med styrke og driftssikkerhet. Alle snellene du nevner har stativ i krommet messing, så det er en bra oppgradering i forhold til din nåværende snelle.

Siden du skal UT trimme snella kan Inshore utelukkes siden UT ikke leverer trimsett til den. Recorden må bygges om slik at du ikke kan bruke orginalspolen etter å ha UT trimmet den. Recorden har også et litt mykere stativ siden et stag på stativet mangler på grunn av tommeltangenten. Men uavhengig av dette vil min anbefaling være at du skal gå for en Rocketmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Ambassadør slik danskene bruker :) For det virker som de har en egen utveksling på innsveivning, ca. dobbel så rask som våre sneller. Mulig at det er synsbedrag, men samma pokker hvor raskt jeg sveiver inn (når man lukter laks) så er dansken ovenfor klar for et nytt kast før jeg har kommet halvveis !

Har danskene en egen utveksling på sine sneller ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Det må bli hurtighetstrening på deg i vinter, Silver, eller kanskje du må få deg ei high speedsnelle før neste sesong. :P

Skal man fiske grov laks i hard strøm er nok en 7000 ikke dumt nei. Bruker alltid det selv, både til sluk og markfiske.

Jeg sveiver alt det jeg kan klare jeg Even, men markopphengene fra fiskere ovenfor går inn dobbelt så raskt, de kan da umulig sveive så raskt. Tror jaggu det er noe lureri her, at de har lagt inn et ekstra tannhjul :D

Ganske viktig det å sveive inn kjapt, når man kjenner en bamse rett nedenfor. Gjerne før sidemann som står ovenfor lurer opphenget sitt 10 meter nedenfor der jeg har klart å rakle mitt, bevisst (ja) eller ubevisst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste bruker 6500 sneller i Drammenselva. Er ikke småfisk der heller. Strømmen er tung flere steder.

Skulle grunnen være å bytte til en 7000 er ikke det pga. styrken, men snørekappasitet.

6500 snellene løper betydelig lettere enn 7000 og kaster betydeliglenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en 6500, av pro rocket eller en inshore. Det er ikke noe problem å sette inn en høyere utveksling på snellene og utreel pike performance passer til begge snellene. er det noen merkbar forskjell på disse snellen, inmaten blir byttet så den eneste jeg kan se er en tommelplate i aluminium og en dobbelbaksperre på inshore, er noe man har bruk for? kan ikke si jeg savnet det på min ambassadeur 6500c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en 6500, av pro rocket eller en inshore. Det er ikke noe problem å sette inn en høyere utveksling på snellene og utreel pike performance passer til begge snellene. er det noen merkbar forskjell på disse snellen, inmaten blir byttet så den eneste jeg kan se er en tommelplate i aluminium og en dobbelbaksperre på inshore, er noe man har bruk for? kan ikke si jeg savnet det på min ambassadeur 6500c

UT Trim passer ikke i Inshore. Inshore har ikke Ultracastspolekonstruksjon, den har fast spoleaksling med lagrene plassert helt inne ved spolen som på Mörrum og Daiwa Millionaer snellene. Inshore har også 4-stifts sentrifugalbrems. Du kan se konstruksjonen på linken under.

Splittetegning Inshore 6501

Eldre 6000/6500 sneller har 4,7:1 i utveksling, de fleste av dagens sneller har 5,3:1. Det er mulig å bytte pinion og hoveddrev for å få 6,3:1 i utveksling, antar det er dette danskene i Gaula har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste bruker 6500 sneller i Drammenselva. Er ikke småfisk der heller. Strømmen er tung flere steder.

Skulle grunnen være å bytte til en 7000 er ikke det pga. styrken, men snørekappasitet.

6500 snellene løper betydelig lettere enn 7000 og kaster betydeliglenger.

Det er nettopp snørekapasiteten som er poenget. Med mark etter junilaksen i gaula, tung elv og store lakser er jeg ukomfortabel med noe tynnere enn 0,5 mm. På ei 6000 snelle får du tynt på knappe 100 meter og det blir for lite. Senere i sesongen fisker jeg med 6500 selv og har ingen problemer med å kjøre stor laks på denne. Poenget mitt er like enkelt som når noen spør, hvilken fluestang skal jeg kjøpe? Før jeg kan gi noe godt svar er spørsmålet hvor og når skal du fiske.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går 200m 0,4mm og ca. 160m 0,5mm på 6500 rocket.

På 7000 snellene går det 250m 0,45mm

Nå kjenner ikke jeg pro rocket. Men jeg har et par 6000, en 6500 og en 6500 c syncro og hvordan jeg skal få 160 m med 0,5 på disse forstår jeg ikke. 150 m 0,45 kanskje men 0,5 nei.

Men nå virker det som trådsterter har bestemt seg for en 6500 og det er sikkert riktig for hans fiske. SOm sagt fisker fra og med juli med denne størrelsen. Men synes det blir for lite på 250-300kbm elv når det går laks på 10-15 kilo som kanskje må stoppes på brekket.

Men igjen, hovedspørsmålet er hvor og når. Dersom en ikke trenger 7000 størrelsen bør man gå for 6500 serien. Det er faktisk stor forskjell på å gå en dag langs elva med ei smekker lita 6500 og det å gå med en i 7000 størrelse.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6500 snellene løper betydelig lettere enn 7000 og kaster betydeliglenger.

Dette er et meget bra poeng, mere behagelig å fiske med. Tror nok jeg vil bruke 6500 mere spesielt når jeg fisker med sluk, når det brukes 0.45-0.50. Går jo bra på storlaks dette også uti juni et stykke, særlig hvis mulighet å følge etter. Det er nok bare når elva er svær de første ukene, og "faren" for at et beist skal bite på oppe på en brekkant at vi i Gaula bruker 0.55-0.60 :o (Vi ekstreme da) Da er det ikke uvanlig at både storlaks og fisker havner 4-500 meter nedover ura. Det skjer kanskje en eller 2 ganger i juni, hvis man er heldig, men jeg har takket min kjære 0.60-line de gangene det har skjedd :P For den hadde vært bra møllspist etter skubbing på steiner og utallige gnisninger over skarpe laksetenner.

Vet hvor hardt det kan være å holde en 15-16-kilos oppe på en hard brekkant, med råspent line. Eller når den velger å gå ned stryk. Da går det raskt unna 100 meter, og det er inderlig godt at lina er tykk når den subber langs steinene :D

Skjemmes litt når jeg bruker 7000-snella på lange utkast på sluk. De på andre siden (80 meter bred elva) lurer på hvilket leven det er hver gang jeg kaster sluken langt uti elva :) Og det blir jo verre som du sier å kaste langt med disse, spesielt når vi bruker tykke liner. Og faderlig tungt å gå med 7000 i ukesvis, trenger jo ikke å bruke den når elva går ned et stykke, blir jo mere behagelig strøm å kjøre laks på også da. Å fiske med 7000 i moderate eller små elver blir vel også litt brutalt.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 7000 snella di høres ut som en jumbojet som tar av er den nok moden for litt service :) 7000 skal gå like stille som ei 6500 snelle. Og en 7000 skal kaste langt selv med tykk sene hvis kastevekta er 30g eller mer.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0,3 ett eller annet mm power pro. har iallfall nok av sene, mye bedre å kaste med å kjøre laks på. Har heller ikke noe problem med slitasje. Er det noen grunn til å bruke 0,50-0,60 mono? regner med det er mono dere bruker pga tykkelsen.

Eneste grunnen til at jeg bruker 0.50-0.60 er at jeg ikke vil slite av en eventuell storlaks på 0.45 :) Høres brutalt ut, men jeg har sett nok fiskere slite av en storlaks på "bare" 10kg. på 0.45 også. Men helst grovest dimensjon på bunnfiske med mark da. Går aldri under 0.55 her. Grunn: bedre med 0.55-0.60 som rives og slites i kjeften på en storlaks på 10-17 kilo (meget sannsynlig der jeg fisker) enn 0.45. Og man har jo litt å gå på når opphenget har vært i steinene til stadighet. Fortom under markfiske bør jo sjekkes jevnlig, men man er gjerne litt halvsløv når det går storlaks og da er det godt å ha bra dim. når først en svær storlaks jager utpå en steinhard brekkant, og helst vil ned. Og går den ned blir jo belastningen ganske så stor da, ofte går lina langsetter steiner som kan slite av lina også. Men litt tynnere på sluk i og med at den fiskes midt i vannlaget. Skal mye til for å slite av 0.50, men aldri mindre enn det nei når jeg vet at det går storlaks i elva. Har jo selv en kompis som fisket med 0.50 med mark de første årene, han har mistet endel storlaks fra 10kg. og oppover, men han har sluttet med det. Nå var han ikke av de som sjekket fortommen oftest heller, men likevel, det er surt å slite av fortommen når den først er der.

Men dette er forskjellig fra elv til elv. Noen elver er rolige og har fin bunn, Gaula f.eks. er en brutal og tung elv i juni og kan ha skitfarlig bunn enkelte plasser. Eller skumle elveforbygninger på ene siden. Svært ofte må vi kjøre storlaks så hardt at en voksen mann knapt ikke klarer å trekke lina av snella etter at laksen er på land, så hard strammes clutchen men det kjennes ikke slik ut når man kjører laksen, den trekker line ut av snella :P Kan ha med at vi fisker på spesielle harde plasser også dette, men det er som regel de som er hotte også :D Så skal du evt. sette kursen engang til Gaula for å friste storlaksen i juni, tror jeg ikke du skal ha 0.30 på snella for å si det mildt :lol:

Det er en gammel regel også for vår elv (Gaula) at det ikke bør brukes mindre enn 0.45 på fiske etter grov laks. Å ta inn en 20-kilos med 0.45 kan gå helt topp det, men det spørs hvordan laksen oppfører seg. Hvor den blir tatt, hvor stor elva er etc.... Men den dagen skal ikke jeg gamble :huh:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh: Multisnøre til bruk under markfiske er ikkje å anbefala i noko elv, dersom du er heldig og får på ein gromfisk skal det godt gjerast å unngå kontakt med stein for multien. Første kontakt med stein er som regel det samme som snørebrudd ved bruk av multi. Men ved slukfiske vert det ofte annerledes, sjølv var eg ein snartur i Gaula i slutten av juli med lånt stang/snelle, multi og 1m fortom 0,50. Eg fekk på ein pen laks på sluken som rulla, hoppa og raste ut, då eg fekk den inn mot land oppdaga eg at snøret var tørna rundt hovudet på den. Den hadde rulla slik at multien gjekk rundt hovudet og hadde tatt ein snurr rundt ein utstikkande slukkrok, den vart då hardt landa og på bredden røyk multien. Då var heldigvis høgreneven godt planta rundt sporen og laksen vart berga på land. :lol: Neste gang eg skal låna stang av min venn skal eg ha lengre fortom.... :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere som bruker multi, det er riktignok veldig greit å kaste med. Bruker det selv, men kun på lett slukfiske av og til, og på fiske med dupp. Men aldri multi selvsagt på fortommen ! Steiner skjærer også dette rett av riktignok, men det farlige er at man ikke ser skader på multi så lett. Å bruke multi på markfiske er et evig stort problem. Man sitter jo fast av og til i bunnen, og skal rive og ta i for å få løsnet festet. Og ofte kan sluken sette seg fast også. Har prøvd noen ganger å ta i med multi på snella, Å rette ut markkroken eller slukkrokene er ikke en enkel sak med multi, før det blir nok fingrene eller armene blodpudding :D Også en av grunnene til at jeg bruker "grovt" utstyr med mono. (7000 og 0.60). Det slites svært få oppheng, men jeg har rettet ut noen 5.0 beakangler, og likevel beholdt hovedlina og resten av opphenget ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.