Gå til innhold
Fiskersiden

"farlege" Kystmeiteplassar


lakselorden
 Share

Recommended Posts

Fann ein nokså spennande stad på kystverket.no. Der er brådjupt ned til ei flate på 70-80 meter. 80-90 meter utover går det så ned til ei flate på 100+. I dag tok eg meg ein tur for å sjekke topografien på land og straum/bølgetilhøve. Det viste seg at det er to stadar det går an å stå meir eller mindre trygt. Den eine staden er ein støypt platting som er mulig å klatre ned til frå ein 15+meter høg og bratt steinhammar. Sjøl om vindretninga gjekk langs land var slo største dønninga vestanfrå (desse kjem rett inn frå ope hav) godt over plattingen. Med andre ord verka det som det må vere veldig rolig før det let seg gjere å stå tørt på denne plattingen. Spørsmålet er då om det kunne late seg gjere å tjore seg fast og stå greit med ein klatresele og ei klatreslynge. Er det folk som har prøvd noko liknande?

Tenkjer å leggje inn litt bilder av plassen og eventuelle sikringsmetodar etter kvart.

Andre plassen var ein fin flat stad der 100+ djupet var noko lengre vekk, minst 120-130 meter. Kanskje skulle ein heller investere i eit beist av ei surfstang og kaste derifrå?

Folk må gjerne poste bilder av "skumle" fiskeplassar i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en spennende plass. Å stå et sted der sjøen slår over høres lite lurt ut for meg. Hvis du tjorer deg fast vil jo "halsbåndet" komme i veien når du kaster og lander fisk.

Mitt beste triks for sikkerhet når du fisker på skumle plasser er å ikke fiske alene.

Når så det fornuftige er sagt, så høres det tøft ut å fiske med Nordsjøen om ørene på deg mens du dingler i klatrerep, om det passer seg sånn vil jeg gjerne prøve det jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en spennende plass. Å stå et sted der sjøen slår over høres lite lurt ut for meg. Hvis du tjorer deg fast vil jo "halsbåndet" komme i veien når du kaster og lander fisk.

Mitt beste triks for sikkerhet når du fisker på skumle plasser er å ikke fiske alene.

Når så det fornuftige er sagt, så høres det tøft ut å fiske med Nordsjøen om ørene på deg mens du dingler i klatrerep, om det passer seg sånn vil jeg gjerne prøve det jeg og.

Greit å ha med folk ja, så får ein iallfall registrert korleis ein kreperer :P Du får slenge deg med når eg får testa litt nærare. Skylder deg jo ein plass også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du det utrygg så finn deg en annen plass. Ellers kan og bør det brukes flytevest/reddningsvest eller drakter på utsatte steder. Er man flink har man den på uansett. Vet aldri når man går på hodet i svaberget og mistet bevisstheten.. Filtsåler som enkelte vadesko har gir et godt grep på sleipt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det har ikkje vore ver eller anledning til å prøve plassen, men no har eg funne ein ny ein. Er ei flat landtunge som går ut langs eit sund. 40 meter ute er det ei slette på over hundre meters djupne. Rundt 100 meter ute er det ei hole på rundt 150 meter. Endå lettare å kome ut på djupet her altså, og no er det attpåtil meldt stille vind nokre dagar framover. I luftlinje er det 2,5 kilometer å gå og terrenget er ulendt, så denne plassen trur eg ikkje mange har gidda å leite fram. I dag var det uansett litt mykje bølger.

Mobilbilder:

90597_s.jpg

90589_s.jpg

90588_s.jpg

90595_s.jpg

90596_s.jpg

90593_s.jpg

90592_s.jpg

Endret av lakselorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes denne sia er best til å leite fram nye surf plassa :)http://www.ngu.no/kart/arealisNGU/

Takk for den Glenn! Mykje meir stabil på pc-en min enn kystverket.no :)

Jan: hadde vore perfekt å hatt følge her, så det er berre å henge på. Tenkte sjå om sjøen har roa seg litt på onsdag og ta eit par kast då. Du står vel i butikken då, men du må gjerne halde meg i handa ein annan gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe bilder!

Jeg er ganske feig av meg når det gjelder drøye plasser, med redningsvest/flyteplagg er et must. Er det kaldt i vannet er det bare flytedress som er godt nok egentlig. Det andre du må tenke på er hva hvis uhellet faktisk skjer. Jeg har etterhvert vent meg til å leite etter det uansett hvor jeg fisker. Ta en kjapp titt på hvor du faktisk skal komme opp hvis du ramler uti. Selv på en brygge er veldig kjekt å vite hvilken retning stigen (hvis det er en) ligger hvis du plasker rundt i kaldt vann med vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe bilder!

Jeg er ganske feig av meg når det gjelder drøye plasser, med redningsvest/flyteplagg er et must. Er det kaldt i vannet er det bare flytedress som er godt nok egentlig. Det andre du må tenke på er hva hvis uhellet faktisk skjer. Jeg har etterhvert vent meg til å leite etter det uansett hvor jeg fisker. Ta en kjapp titt på hvor du faktisk skal komme opp hvis du ramler uti. Selv på en brygge er veldig kjekt å vite hvilken retning stigen (hvis det er en) ligger hvis du plasker rundt i kaldt vann med vest.

Veldig bra tips det. I går var det såpass mykje bevegelse i sjøen at det var umulig å finne ein god plass å stige i land igjen. Uansett trur eg det bør finnast ein stad eller to når plassen er fiskbar sidan odden er såpass flat som han er. Når det gjeld flytedrakt har eg litt lyst på denne her:

Regatta active 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket på en sånn plass hvor dønningene kom opp der vi sto, ikke lurt å være alene nei, ha med tau.

Glatt å skummelt er det også på disse stedene, men spennende å morro er det :)

Irriterer meg grenseløst at jeg ikke finner den plassen igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag testa eg og Helge (ølgylt) siste plassen. Eg fiska vel effektivt i ein halvtime eller så og fekk ingenting. Helge var litt meir effektiv og fekk ein liten haug med lyr. Det viste seg uansett at plassen treng meir enn ein dag eller to med stilt ver for at det skal gå an å fiske med agn på djupet. Etter kvart som denne erkjenninga seig inn over meg la eg frå meg fiskestengene og tok litt bilder i staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk for turen. Det hjalp godt på en småfebril kropp å traske rundt der ute.

Som fiskeplass virket det ikke som om det var verdt strevet, men som kameratur og luft i sjelen samt slukfiske var det en flott plass. Jeg hadde riktignok ikke med meg kamera, men jeg fikk sett utover havet og selvom lyr har null verdi for meg var det gøy å streve med å få dem opp av havet.

Dog tror jeg ikke jeg blir å dra tilbake dit, så sant jeg ikke kommer der med båt og utforsker sundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om værutsatte fiskeplasser. Er det noen som har vært ute å kikket/fisket ved det gamle bølgekraftverket i Øygarden? Dette er en plass jeg lenge har tenkt på å prøve, men det har foreløpig blitt med tanken. Ser spennende ut på sjøkartene ihvertfall, men det er jo nordsjøen rett inn der.

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6710943.19472%26lon%3D276798.73925%26zoom%3D14%26layers%3DB0000%26userLon%3D275884.4295536202%26userLat%3D6710785.113736387%26tab%3Daddress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at dette er en spennende plass Torry.

Har forankret oss med båt her et par ganger, og det er ca 80 - 90 meter rett ned.

Mye lange og brosme her, så det er absolutt en spennende plass.

MEN....

Det du må være obs på er at platået du står på er fundamentet der bølgene skulle slå opp. Midt i dette platået er det et stort HULL.

Ikke så lurt å trakke ned i...., og hvis det kommer en stor bølge, står vannsøylen opp bak deg.......

Så på en finværsdag er dette en flott plass!

Edit: Post nr 1500, postet kl 15.00! Ikke verst :-)

Endret av truttakiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.