Gå til innhold
Fiskersiden

Heiv Shimanosnella På Havet I Dag...


Gimbo
 Share

Recommended Posts

For en 3-4 år siden kjøpte jeg ei Shimanosnelle i 4000 størrelse. Som jeg knapt har brukt selv. Den fikk vel en eneste fisketur, før snella til vel 1500 kr havna i kofferten for jobbtur til Sri Lnaka som varte i halvannet år.

Der ble den brukt en eneste gang, hvor den tro inn en liten Barracuda på et par kilo.

Så på en fisketur på 3 dager på Cheu Lan lake i Thailand, hvor den dro i land en stusselig liten Striped snakehead. Deretter ble den brukt til å dra i land 300 grams "catfish" av svigerbroren min i Mae Nam Mun, ei side-elev til den mektige Mekong ørkenen (her skulle det stått floden, men da jeg var der så jeg bare sand, med noen sølepytter innimellom, og en bekk som randt i midten).

Og så i sommer hvor den har dratt inn baby sei, etter baby sei, og et par makreller, før bakbrems mainnsjiten bare datt av i dag. Prøvde å nødreparer litt, men endte med å ta av spolen (med ny fireline på så var jo verdt litt), hvor jeg så heiv resten av driten på havet. (de oppvoksende generasjoner for ha meg unnskyldt for denne miljøkriminaliteten)

Nå er det bare å sutte på totten og spise nudler en fjorten dagers tid, så blir det Ambassadeur 7000.... og ikke mer Shimano plasthelvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare å sutte på totten og spise nudler en fjorten dagers tid, så blir det Ambassadeur 7000.... og ikke mer Shimano plasthelvet.

I alle dager - hvilken snellemodell var dette?

Noen av de billigere Shimanoene i plast/grafitt er det bare å styre unna. Hadde en SGT 6000 med bakbrems for flere år siden, og få sneller har voldt meg like mye fortvilelse som den. Ikke alle Shimano er gull, det er sikkert..!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager - hvilken snellemodell var dette?

Noen av de billigere Shimanoene i plast/grafitt er det bare å styre unna. Hadde en SGT 6000 med bakbrems for flere år siden, og få sneller har voldt meg like mye fortvilelse som den. Ikke alle Shimano er gull, det er sikkert..!

Mainnsjiten var ei Shimano Super 4000 GT-RA

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=186&products_id=1820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter litt uflaks og kanskje litt dårlig vedlikehold av detta.. Ikke ei dårlig snelle, men kanskje ikke det beste alternativet til hard bruk i saltvann.. Ville satsa på ei snelle med kraftig frontbrems istede.

Å dra noen makreller er ikke hard bruk, Ellers har den kun blitt brukt i ferskvann, med unntak av den lille barracudaen, men den ble tatt i en elvemunning. Den har aldri dratt opp stor fisk. Ja den største fisken med denne snella var på ca 2 kilo. Og såpass burde den tåle.

Ellers så har den fått vanlig vedlikehold. Dvs, skyllet i ferskvann etter bruk i saltvann hver gang, og rengjort og smurt opp ett par ganger i året.

Sveiveakslingen på denne snella er forøvrig ganske lang. Og fra første stund kjente jeg hele greia "bevege" seg. Fikk aldri noe inntrykk av at den var noe særlig solid. Og ville nok ha bytta snella inn, hadde det ikke vært for

at jeg dro til andre siden av kloden bare en uke etter kjøp.

I det hele tatt var det svært så plastikk følelse på denne, og har i dag flere, langt billigere sneller som har virker langt bedre, og har holdt lengre enn denne snella, som har fått langt bedre behandling enn "billig" snellene mine. Det var tross alt ei for meg kjempedyr snelle som jeg ville ta godt vare på.

Kan jo nevne ABU Black Max'en min...ei snelle som i 20 år har blitt slengt veggimellom, og knapt åpna på den tiden, før den i vår fikk seg ei real overhaling. Aldri hatt problemer med den. Og den kosta meg vel 300 kroner. Jada plast det også...men til en kvalitet som langt overgår akkurat denne 1500 kroners driten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du seriøst mener at black max overgår super'n kvalitetesmessig kan jeg ikke skjønne annet enn at du har fått et produkt med feil eller mangler av et eller ana slag. Har hatt både black max og super sjøl og det er et hav av forskjell på kvaliteten på dissa.

Det er mange som er mer enn fornøyd med super snellene, så du går nok litt fort ut når du dømmer dem nord og ned etter å ha ødelagt ett eksemplar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra noen makreller er ikke hard bruk, Ellers har den kun blitt brukt i ferskvann, med unntak av den lille barracudaen, men den ble tatt i en elvemunning. Den har aldri dratt opp stor fisk. Ja den største fisken med denne snella var på ca 2 kilo. Og såpass burde den tåle.

Ellers så har den fått vanlig vedlikehold. Dvs, skyllet i ferskvann etter bruk i saltvann hver gang, og rengjort og smurt opp ett par ganger i året.

Sveiveakslingen på denne snella er forøvrig ganske lang. Og fra første stund kjente jeg hele greia "bevege" seg. Fikk aldri noe inntrykk av at den var noe særlig solid. Og ville nok ha bytta snella inn, hadde det ikke vært for

at jeg dro til andre siden av kloden bare en uke etter kjøp.

I det hele tatt var det svært så plastikk følelse på denne, og har i dag flere, langt billigere sneller som har virker langt bedre, og har holdt lengre enn denne snella, som har fått langt bedre behandling enn "billig" snellene mine. Det var tross alt ei for meg kjempedyr snelle som jeg ville ta godt vare på.

Kan jo nevne ABU Black Max'en min...ei snelle som i 20 år har blitt slengt veggimellom, og knapt åpna på den tiden, før den i vår fikk seg ei real overhaling. Aldri hatt problemer med den. Og den kosta meg vel 300 kroner. Jada plast det også...men til en kvalitet som langt overgår akkurat denne 1500 kroners driten.

Men seriøst, hvis du mener dette er for dårlig - hvorfor i all verden kastet du den da på sjøen istedenfor å reklamere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tynt grunnlag for å forkaste alle Shimanosneller på dette. Har ei av dei billegaste eg kjøpte for ti år sidan som har vore bruka hardt i saltvatn som enno leverer. Så det er nok det andre ytterpunktet. For ikkje å snakke om dei dyrare modellane, som eg er nøgd med. Men eit hakk under Daiwa... jepp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, hvis du mener dette er for dårlig - hvorfor i all verden kastet du den da på sjøen istedenfor å reklamere?

Bestilte den over nett for 4 år siden, fra en eller anna nettbutikk, og jeg husker ikke hvilken, I mellomtiden har jeg også vært utaskjærs i 3 år så har ikke lenger kvitteringen.

Det var vel heller ikke mitt mest rasjonelle øyblikk. Forbanna som jeg var. Men du verden så godt det føltes i bli kvitt driten.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en "mandagssnelle"du har fått tak i....har selv samme type(og 8 andre shimano-mod.)Ikke funnet mye annet som matcher Shimano,fisker mye i saltvann/laks-sø i elver,har tålt enorme påkjenninger og lange utras,ikke er jeg noen racer"ang vedlikehold heller...Uflaks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All shimano er ikke bra hvertfall

Twin power er hvertfall ingen slager i min omgangskrets, 3 fiskekamerater har den, alle har hatt problemer i regnvvær, Jeg har 2 med bakbrems. Den ene har kun hatt litt problemer med å gå jevnt i regnvær, mens den andre har vært inne til rep av det 2 ganger. Den var inne igjen i vinter til overhaling, og på sist fisketur fridde hele bremsen ut. Fikk fixa den nogenlunde igjen, men den er nå ujevn og har sluttet å tikke. Tror jeg må kontakte service igjen, dette er for dårlig syntes jeg, men servicen er kjempebra da. Håper det fortsetter, snella er nå 3 år gammel,lite brukt, ikke brukt i saltvann, og har noen få kilosørreter som største påkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Eg har fiska med Shimano sidan dei vart introdusert i Norge, og eg trur eg har hardtesta dei fleste modellane dei har levert i forskjellige prisleier. Utallige lakser har fått tyna snellene langt utover det dei var laga for, og veldig få har bukka under av sjølve fisket. Det som har tatt knekken på dei er manglande service og vedlikehald.

Shimano har, som alle produsenter, enkelte rimelige modeller som er produsert billig. Men dei dyrare modellane går gjennom ein sterk produksjonstest ved fabrikkane i Malaysia. Her vart det nemt at Super GT-RAen var ei drittsnelle, dette kan eg bekrefta når det gjeld ein årgang. Det var mange reklamasjoner første året denne snella kom på markedet, men det vart mykje bedre året etter. Twin Poweren har eg ikkje kjenskap til nemneverdige problem med. Sjølv har eg kun hatt problem med ei Shimanosnelle, nemlig Aero Baitrunner i B-utgåva, den holdt ikkje normal Shimanokvalitet. Men den nye utgåva,C, var av ein annan verden, jevn, fin brems og null slinger i drivverket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Eg har fiska med Shimano sidan dei vart introdusert i Norge, og eg trur eg har hardtesta dei fleste modellane dei har levert i forskjellige prisleier. Utallige lakser har fått tyna snellene langt utover det dei var laga for, og veldig få har bukka under av sjølve fisket. Det som har tatt knekken på dei er manglande service og vedlikehald.

Shimano har, som alle produsenter, enkelte rimelige modeller som er produsert billig. Men dei dyrare modellane går gjennom ein sterk produksjonstest ved fabrikkane i Malaysia. Her vart det nemt at Super GT-RAen var ei drittsnelle, dette kan eg bekrefta når det gjeld ein årgang. Det var mange reklamasjoner første året denne snella kom på markedet, men det vart mykje bedre året etter. Twin Poweren har eg ikkje kjenskap til nemneverdige problem med. Sjølv har eg kun hatt problem med ei Shimanosnelle, nemlig Aero Baitrunner i B-utgåva, den holdt ikkje normal Shimanokvalitet. Men den nye utgåva,C, var av ein annan verden, jevn, fin brems og null slinger i drivverket. :P

De produseres i Malaysia?

Etter å ha bodd 3 år i Sørøst-asia så forklarerer jo det alt for meg. For all del, noen ganger klarer de jo å lage noen bra ting der. Men for det meste er alt drit. Så da blir det ikke mer Shimano på meg. Men nå produseres vel det meste i den verdensdelen. Så får vel lete litt og finne ei svenskesnelle tenker jeg.

Sveivefunksjonen på den GT-Ra snella mi var så elendig (den har dobbel sveiv), at jeg måtte legge neven over begge sveivene, og vri rundt, isteded for å sveive når jeg fikk fisk på et par kilo. Ellers kjente det ut som hele sveiva skulle knekke, da hele driten nærmest bøyde seg.

Det er ikke hva man forventer av ei snelle i 4000 størrelse...og hverfall ikke av ei snelle som koster 1500 i innkjøp. Og som sagt, dette hadde overhodet ikke noe som helst med manglende vedlikehold å gjøre som det antydes av flere her. . Den fikk akkurat det samme vedlikeholdet som andre sneller jeg har. Og det er sneller jeg har hatt i over 20 år , Og det var i sin tid skikkelige billigsneller. Jeg har og ei over 20 år gammel, Abu Garcia Black Max 5, Cardinal, som er himmelhøyt over denne Shimanosnella i kvalitet. Og som knapt har vært åpnet. Jeg så over denne her om dagen, renset den og la på nytt snellefett...vel jeg brukte vaselin....den er fremdeles som ny. Den kosta vel rundt 300 kroner. Og har overtatt Shimanoens plass i fiskeveska, da den rett og slett ikke fortjente å bli bytta ut med den møkka.

Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at en dyr snelle som dette, ikke skal holde mål kvalitetesmessig, når den tilogmed fikk forsvarlig vedlikehold, nettop fordi det var ei dyr snelle som jeg ville ta vare på...og da forventer jeg ikke at deler begynner å falle av mens man står og fisker.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg ei ABU snelle ja...ABU Ambassadeur...

:P Om Ambisen du skal kjøpa ikkje skal vera produsert i Asia, då skal du leita vel og lenge. Der det tidlegare sto "made in Sweden" står det no "made in China", og kvaliteten er deretter. Men om du leiter på nettet kan du finna svnskproduserte sneller, prøv Ebay. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Om Ambisen du skal kjøpa ikkje skal vera produsert i Asia, då skal du leita vel og lenge. Der det tidlegare sto "made in Sweden" står det no "made in China", og kvaliteten er deretter. Men om du leiter på nettet kan du finna svnskproduserte sneller, prøv Ebay. :)

Jada, det blir nok ei brukt snelle med "Made in Sweden" på sida. Den jeg har nå fikk jeg av en kompis som har brukt den i 20 år. Og ser ingen grunn til at den ikke skal holde i 20 år til. Derfor har jeg ingen problemer eller betenkeligheter med å kjøpe ei brukt ambassadørsnelle.

Den jeg har trengte å bytte noen slitedeler, og det kostet meg vel en 100 lapp så var snella som ny. Kommer nok til å bytte ut resten av snellene mine også ettervert som de faller fra hverandre av seg selv. Jeg gidder ikke flere plastsneller fra Asia, eneten det nå står Shimano eller ABU på dem. Så får man hamstre opp slitedeler til svenskesnellene så man har ei stund...

Eneste unntaket får bli UL fiske... der går det ikke med Multisneller...men forløpig har nå den lille snertne Okumaen holdt uten problemer i 4-5 år :-)

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servicen til shimano er ekstraordinært bra hvertfall. Men Twin Power snellene siste åra, og tydligvis en del andre modeller har ikke levd opp til kvaliteten de burde.

Men p.g.a. service og tidligere rykte, har jeg kjøpt meg en sustain, den har jeg kun brukt 25-30 timer, men den virker solid og god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.