Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging etter Sjøørret


 Share

Recommended Posts

Det vi med fremgang har kjørt med er små beiten om sommer/hausten da vannet er varmt og omvent på vintern/våren. På vårsiden er det heller ikke dumt att prøve imitasjoner av fjæremakk da den gyter på våren rundt april-mai. Dette jakter gjerne sjøørreten på i perioder.

Trollingfiske etter sjøørret om sommern-hausten dreier seg om å bruke små livlige beiten, Rapala, Bomber, Tomic/plugger i små størrelser, ca 5-7 cm i lengde. En kan også prøve

med fluer bak en mindre (8") flasher. Fluer av typen små tuber, Zonkers og reker fungerer utmærket den tia.

På vinteren troller man ikke så fort (1,8-2,2 kn) og da kan beitet være et meir roligt type beite. En Rapala eller Bomber longA (10-12 cm) er det du skal satse på i farger som svart rygg, silver på sidene og hvit eller orange underside. Ein farge som jeg også har funnet fungerer bra er den med oliv-grønn rygg silver på sidene og hvit på undersiden og med rødt hode eller røde auger. Ein annen er mørkebrun på ryggen, gull på sidene og orange på undersiden. Fiskedybde den tiden er mellom 1 og 6 m

Om vinteren trekker sjøørreten mot ferskvannsutløp fordi den ellers kan få problemer med saltbalansen når sjøen har blitt riktig kall. Da troller du utenfor disse områdene. Spesiellt hvis det blir en avsmelting og flom i vassdragen, dette pleier å være gunstige perioder. Fiskedybde ligg på 1-3 m i dei periodene. Ligeså mildvær med snøfall pleier også å være gunstige fiskeperioder for sjøørreten.

Tider på døgnet: vinterfiske er best formiddag-midt på dagen. Haust og vår: morgen og kveld. Sommerfiske: om natten (2300-ca 0400, i vert fall i finvær)

At du ser ørreten sprette er trulegtvis fordi den prøver å kvitte seg med lusa som er i bevegelse og irriterer sjøørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Dorging etter SØ er gode greier det, men har du prøvd å kaste mot land og forflytte deg hele veien. Merket det ga en mye større fiskeopplevelse og fangst for min del. Kjører møresilda holografisk med svart rygg. 15- 18 grams. Funker som bare det inne i høgs-/lysefjorden i Rogaland. Men det går mye brisling inn her deler av året. Føler det å dorge tar for lang tid mellom hver fisk i forhold. Dorger midtfjords på våren/sommer i 2-3 timer, som regel uten noe. Går så ca. 30-50 m fra land med båten og kaster helt i strandkanten og drar mot båten. Det er dette som har gitt meg mest fangster og glede. Fisken "hogger" veldig ofte inn mot land, noe smått må man regne med, men 800g -1.5 kg. er de eg har fått og hive på grillen.

Svaret er mest tenkt på hvis du vil ha fisk fortere:)

Når jeg dorger så bruker jeg strike pro flex wobblere i "brisling" farger. De som har gitt mest fisk for min del her inne.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=35874&st=0&p=417476&hl=høgsfjorden&fromsearch=1entry417476

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge meg på her. Jeg dorger og dorger men får ikke SØ på dette.

Må være noe jeg gjør galt når det i samme området blir tatt bra med fisk av andre.

Jeg har variert farten , kjører i "sikk sakk" , variert snørelengden , og her er egentlig mitt spørsmål

hvor langt snøre har dere som får fisk ute? jeg har som regel fra 100 fot og oppover . bruker som regel wobblere fra 9-12cm i fargene FT eller med mørk rygg

og sølvfarger , eller sluker i alle varianter. Dorging etter innenlandsørret pleier ikke å være noe problem

men denne hersens sjøørreten klarer jeg ikke å lure :goodjob: varierer også hvor langt i fra land jeg kjører , som regel fra 30-150 meter..hmfr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merka at når jeg dorger med 2 stenger så får jeg mest på den som er nærmest land. Hvis du er kjent så kjør så langt innat land du tør. Der det er fjellpartier dorger jeg så stanga nesten subber fjellet (føles sånn ihvertfall). Og da får jeg veldig ofte Sjøørret.

Ja , jeg har gjort det også. dorget helt inne på søla på "farlige" ørret plasser , samtidig sier

de som får fisk (gjerne med fin størrelse) at de tar den ett stykke fra land , ja gjerne midt i Sandebukta , eller

midt i en av de andre buktene her i området. Jeg har fisket høyt og lavt , t.o.m forsøkt rigg , men nei :goodjob:

Men en dag hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri fiska med slikt markdrag, men mener å huske å ha lest at det skaper en god del press på stanga slik at man må bruke litt kraftigere utstyr? blir vel ikke så moro å fighte SØen med for kraftig utstyr. tror nok wobblere og skjesluk vil produsere vel som mye SØ som et markdrag. et slikt vil vel kunne skremme mer enn det lokker ihvertfall på klare dager med klart vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Må bare slenge meg på her. Jeg dorger og dorger men får ikke SØ på dette.

Må være noe jeg gjør galt når det i samme området blir tatt bra med fisk av andre.

Jeg har variert farten , kjører i "sikk sakk" , variert snørelengden , og her er egentlig mitt spørsmål

hvor langt snøre har dere som får fisk ute? jeg har som regel fra 100 fot og oppover . bruker som regel wobblere fra 9-12cm i fargene FT eller med mørk rygg

og sølvfarger , eller sluker i alle varianter. Dorging etter innenlandsørret pleier ikke å være noe problem

men denne hersens sjøørreten klarer jeg ikke å lure :) varierer også hvor langt i fra land jeg kjører , som regel fra 30-150 meter..hmfr

Dorging etter sjøørret

Jeg har prøvd mye å dorge etter sjø-ørret i år men har ikke klar å få den.

Har brukt ei lita blank møresild på 12gr med ca 6-70meter snøre ute.

Trenger tips og kasnje bilder av markdrag jeg bør prøve.

Ørreten håpper å spretter rundt båten i ett , ikke F om den biter på mitt utstyr.

Hva bør jeg gjøre?

hei

personelig synes jeg mai måned er den beste tiden for dorging etter sø, for da går den enda i store stimer og den er mer hissig på å ta i.

makrellen har heller ikke kommet og det er ikke så mye sei. blir du plaga får du gasse på litt.

Jeg varierer mfra 15- 25 m snøre ute, hold stangtuppen høyt for å få sluken til å gå i overflaten.

ca 10 m fra land er fint, spessielt om kvelden når sø kommer inn fo å beite, kan være en fordel å kjenne området når du fisker så nært land.

jeg bruker kunn møresilda 18g, varierer fargene blank/rød blank/blå.

når det gjelder fart kan du prøve å spytte i sjøen og når det passerer båten ca 1m i sek er det passe:):P

fikk fire stk på førti min i går og den største hadde fire små sild i magan, og en hadde ca 30 børstemark i sekken

ørreten er slank enda så det blir ikke de store ruggene som på høsten, største jeg har fått i år er på 2,9kg.

flesteparten ligger på mellom 800-1,5kg

lykke til

hei

personelig synes jeg mai måned er den beste tiden for dorging etter sø, for da går den enda i store stimer og den er mer hissig på å ta i.

makrellen har heller ikke kommet og det er ikke så mye sei. blir du plaga får du gasse på litt.

Jeg varierer mfra 15- 25 m snøre ute, hold stangtuppen høyt for å få sluken til å gå i overflaten.

ca 10 m fra land er fint, spessielt om kvelden når sø kommer inn fo å beite, kan være en fordel å kjenne området når du fisker så nært land.

jeg bruker kunn møresilda 18g, varierer fargene blank/rød blank/blå.

når det gjelder fart kan du prøve å spytte i sjøen og når det passerer båten ca 1m i sek er det passe:);)

fikk fire stk på førti min i går og den største hadde fire små sild i magan, og en hadde ca 30 børstemark i sekken

ørreten er slank enda så det blir ikke de store ruggene som på høsten, største jeg har fått i år er på 2,9kg.

flesteparten ligger på mellom 800-1,5kg

lykke til

glemte å nevne tidspunkt, men jeg har best erfaring når det er helt fjera sjø. begynn dorginga i det den snur, da kommer børstemarken fremfra sanda og er nært landet for å fylle sekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge meg på her. Jeg dorger og dorger men får ikke SØ på dette.

Må være noe jeg gjør galt når det i samme området blir tatt bra med fisk av andre.

Jeg har variert farten , kjører i "sikk sakk" , variert snørelengden , og her er egentlig mitt spørsmål

hvor langt snøre har dere som får fisk ute? jeg har som regel fra 100 fot og oppover . bruker som regel wobblere fra 9-12cm i fargene FT eller med mørk rygg

og sølvfarger , eller sluker i alle varianter. Dorging etter innenlandsørret pleier ikke å være noe problem

men denne hersens sjøørreten klarer jeg ikke å lure :thumbsup: varierer også hvor langt i fra land jeg kjører , som regel fra 30-150 meter..hmfr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er ikke enig med de som sier du burde dorge nærmere land. Heller tvert imot!

Visst får du fisk inntil land, men de er ofte under minstemål/små og de vil du vel ikke ha??. Men det er selvsagt ingen fasit.

Jeg fikk mye større fisk når jeg begynte å dorge 50-150 meter fra land. Vil mye heller jobbe hardt for en stor fisk enn å få undermålere i fleng.

Som skrevet i flere andre dorgetråder, så sverger jeg til 13 cm rapala wobblere. Gjerne original i fargene S og RT. Har også brukt Rapala husky i S og en farge jeg ikke husker.

Min fremgangsmåte er slik: fireline 0.15 og ca 1,5 m med fluorcarbon 0.35 fortom. Fester wobbleren i hempe fremfor virvel, da jeg synes wobbleren får en bedre gange.

Kjører nogenlunde høy fart nå kontra tidlig vårfiske. Tar svinger innover mot land, slik at jeg fisker over et større område. Jeg tar også noen småharde rykk i stanga. Dette fordi at fisken oppfatter wobbleren/byttefisken som skadet idet wobbleren flyter opp. Ikke rent få fisker som tar på denne måten.

Er du usikker på fart, er det et godt tips å variere farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet langedrag, kun fått småfisk. Har testet spinner, kun fått småfisk. Har fisket nær land, stort sett kun fått småfisk. Jeg kjører ganske langt fra land, ofte midtfjords om sommeren, noe nærmere land om vannet er kaldt. Fiskedypet og farten varierer med vanntemperaturen. Bruker gjerne skarpere farger i grumsete vann, mer naturlige farger når sikten er bedre, men ingen regel uten unntak. Vobblere som Bomber, Strike Pro og Rapala på 10-13 cm funker stort sett alltid. Et sikkerstikk er Apex i 4,5". Pleier å bytte ut enkelkroken med en treble. Generelt kan jeg si at tempen avgjør hvordan jeg fisker, hvor fort, og med hva. Logikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer greit med hva hvordan jeg har fiska ja. Langs land er det småttiser ( rundt halvkiloen) litt lenger utfra land har jeg fått kilos - halvannen. Prøvd å dorge midt utpå på sommeren, dog bare etpar meter under overflata, fått bare makrell, helt håpløst. Hvor mye blyer dere ned wobblern på sommeren? Har liksom ikke steintrua på å dorge midt i fjorden etter ørreten, en kompis dorga midt utpå oslofjorden og fikk ørret på 2,5 så de finnes garantert. Om sommeren, dorges det midt på natta da eller? Eller blyer man ned om dagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har fisket sjøørret i Oslofjorden om sommeren har jeg stort sett kjørt riggen på mellom 5 og 10 meter, men har også fått sjøørret på rundt 20 meters dyp. Vanntempen bestemmer dette. Midt på dagen i solsteika er det ofte trått. Prøv heller kveld eller tidlig morgen. Gjorde forsøk på nattfiske i Oslofjorden, men på den turen ble det faktisk blanking, noe som ellers er svært uvanlig. Stort sett får vi ellers sjøørret hver gang vi er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.