Gå til innhold
Fiskersiden

nybegynner på SØ


Recommended Posts

Er ny på sjøørret selv, og har bestemt meg for at det skal bli sjøørret i år. Det SKAL bli SØ i år!

Begynte å fiske etter SØ nå på søndag, ikke langt fra Larkollen, Østfold. Vi var flere, og de fleste var mye mer erfarne og drevne SØ-fiskere enn meg. Forholdene var perfekte, det var vi alle enige om, dog noe kaldt. Jeg gjorde alt jeg har lest og lært, skiftet fluer og hastighet, flyttet på meg, prøvde sluker osv osv osv. ALT! Etter fem timer måtte jeg brekkes løs fra plasen jeg sto på og kjøre iskald hjem, med kun en torsk som gevinst. (Men HEY!! Fangst, det også)

ALLE mente det burde bli fanget SØ den dagen, men ingen fikk. Og kun jeg fikk fangst.

Les alt du kommer over, spør alle du vet som kan ha noe fornuftig å komme med (selv har jeg lært utrolig mye på disse sidene - kan sitte i timesvis å lese), og fisk, fisk, fisk. Selv mener jeg det kommer et punkt hvor teorien må legges på hyllen og det du har lært må settes ut i livet. Man får ikke fisk om man ikke har snøet ute.

Drar ut neste helg, på samme sted, og forventer selvfølgelig SØ da. Aller helst på egen flue!

Ikke gi deg, er vel mitt råd. Og for alle fiskeguders skyld; kle deg godt!!![ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt !!!!!, det er første bud.

Bruk hvite fluer(Kvitebjørn), krok ca nr 6-4.

Begynn fisket når sola står opp(kl.07.00), du bør kanskje vite hvor SØ'en finnes.

Du kan fiske hele dagen nå, men jo mer sol, jo varmere vann, altså mer fisk.

Fisk ikke så lyn-kjapt i kaldt vann, men vanlig fart.

Et annet tips er kanskje Mickey Finn str6-4.

De to fluene gir fisk.

Når SØ'en biter tar den alt.

Den er ikke kresen på maten, men uansett, ikke gi opp for til slutt biter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av el-nico

Etter fem timer måtte jeg brekkes løs fra plassen jeg sto på og kjøre iskald hjem, med kun en torsk som gevinst.

Erfaringer viser at å flytte seg og foreta et flyttbart fiske har gitt mer resultater enn å stå på samme stein hele dagen. Jeg liker derfor plasser det ikke er for tett med folk og som jeg kan fiske meg bortover langs land og flytte meg fra plass til plass. Det er slett ikke uvanlig at sjøørreten tar etter kun noen få kast etter at man har flyttet seg, dvs i løpet av de frste kastene på en ny plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten le!

Nå har jeg vært på flere steder, alle visstnok optimale for SØ. Sist på Foten, Østfold, hvor det sto fluefiskere tett i tett langs hele stranden. Fisker til fingrene blir blå og knekker før jeg gir meg, men har ennå ikke fått noen. Og det er KALDT der ute!

Ut igjen på påskeaften, og da til et sted hvor jeg også er 'garantert' SØ. Sammen med en like uerfaren SØfluefisker som meg selv. Og får jeg ikke SØ, blir det sikkert ihvertfall en torsk eller to. Bare det er jo morsomt på fluestang, for en som ikke er direkte bortskjemt i så måte.

Lader med børstemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Og det er KALDT der ute

der har du jo svaret!

hadde ikke giddet å gå ut før sola har stått på noen dager. hvis du tror det er lett å få sjøørret, så tar du feil!

ville også prøvd å finne meg steder hvor det ikke står folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å oppsøk fisken. Ikke stå på samme sted hele tiden, og ikke bruk samme teknikk hele tiden. Som alt annet fiske så er variasjon viktig, men har vel selv lært at det er i enda større grad viktig på SØ.

Selv kan jeg gå opptil en mil i løpet av en dags fiske, men dette avhenger av hva slags område du fisker på. Bilen er kanskje mitt viktigste redskap....

EL-Nico:

Området rundt larkollen har flere hot-spots, men felles for alle er at man må gå litt for å finne de (med mindre du kjenner noen hytteeiere).

PM hvis du vil ha noen tips på områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje det viktigste av alt. VÆR STILLE Ørreten kan være utrolig var. Ikke rus på mot fiskeplassene ta det roligt fisk litt stopp opp noen minutter for så og fiske videre. Er det viker og bukter lønner det seg mange ganger å stå litt ute og kaste inn mot land. Ørreten kan stå på utrolig grunt vann. Flytt deg så og fisk aktiv. Ikke stå på en plass. Ta pauser inni mellom. Og VÆR STILLE.'

Herman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.