Gå til innhold
Fiskersiden

Kultivering av ørretvann


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med ut-tynningsfiske i overbefolkede ørretvann? Vi holder på å kultivere et ørretvann i utmarkslaget og jeg har i dag vært å dradd 4 garn og satt ytterligere 4 til. Fikk i dag ca 40 småørreter. Garnene har en maskevidde fra 15 til 20mm og all ørreten var i str. 10-150gram. Når vi har fått opp tilstrekkelig med stagnert småørret er det meningen å gjødsle vannet.

Hadde vært interessant å høre andres erfaringer. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få opp alt for mye småfisk er en god start, men du må måle Ph i vannet, ca 7.0 er ideelt, men faller Ph ned mot 5,7 liker ikke ørreten det noe særlig. Åssen er tilgang på mat? Hva med gytebekk? Størrelsen på vannet? Alt dette må taes i betraktning. Hvis Ph er for lav eller for høy må man kalke. Jeg var med på å kultivere flere van i larviksområdet noen år tilbake, og i ett av disse vanna var Ph grei, alt så ok ut, men fisken var tynn som en strek. Det ble satt ruser i vannet og masse småfisk ble landa over flere sesonger, til slutt ble det et ok vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) For meg så høres dette litt for enkelt ut. Det er flere forhold en må ta hensyn til, og ikke minst bør det inn en stipendiat eller annet til å ta prøvefiske, lage en plan på alle forhold i vannet. Fiskeslag, insektsliv, Ph, bunnforhold, gyteforhold, generell vannkvalitet etc etc. Så lager man en utfiskingsplan, driftsplan for vannet i sammenheng slik at dette ikke blir totalt bortkastet jobb. Dette gjøres flere steder, og er vannet tilgjengelig for allmenheten er det støtte ordninger etc til dette via flere kanaler. Jeg kan gi to eks på skogsområder der det er gjort stor innsats; Brandval JFF har gjennom mange år satt ut og kultivert, kalket etc to vann som i dag har en meget bra bestand, Kongvinger Jff har gjort store jobber på Varaldskogen.

Men jeg vet i hvertfall at det må sjekkes ut hvilke størrelser, årsklasser etc. en må fiskes ut, og her må man ha hjelp for å gjøre dette riktig. Hvis ikke ender dere opp med i værste fall ett ødelagt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) For meg så høres dette litt for enkelt ut. Det er flere forhold en må ta hensyn til, og ikke minst bør det inn en stipendiat eller annet til å ta prøvefiske, lage en plan på alle forhold i vannet. Fiskeslag, insektsliv, Ph, bunnforhold, gyteforhold, generell vannkvalitet etc etc. Så lager man en utfiskingsplan, driftsplan for vannet i sammenheng slik at dette ikke blir totalt bortkastet jobb. Dette gjøres flere steder, og er vannet tilgjengelig for allmenheten er det støtte ordninger etc til dette via flere kanaler. Jeg kan gi to eks på skogsområder der det er gjort stor innsats; Brandval JFF har gjennom mange år satt ut og kultivert, kalket etc to vann som i dag har en meget bra bestand, Kongvinger Jff har gjort store jobber på Varaldskogen.

Men jeg vet i hvertfall at det må sjekkes ut hvilke størrelser, årsklasser etc. en må fiskes ut, og her må man ha hjelp for å gjøre dette riktig. Hvis ikke ender dere opp med i værste fall ett ødelagt vann.

Ehh... Dette er ikke noe vi gjør på slump.

Kultiveringsarbeidet ledes av marinbiolog Sabine Cochrane og ferskvannsbiolog Guttorm Christensen.

Først tok vi prøver av fisk i 4 forskjellig vann i utmarkslaget sitt område. Til dette ble det nyttet forskningsgarn med 8 forskjellige maskevidder. Så ble fisken analysert av biologene som kom fram til at 2 av vannene er overbefolket og har anbefalt uttynningsfiske. (Man trenger for øvrig ikke være biolog for å se at vannet er overbefolket). Vi har akkurat startet utfisking med småbeinte garn og holder nå på med å ta prøver av vannkvalitet, bunnsediment, næringsforhold osv. Samt kartlegge vannets strandsoner og dybdeforhold. All fisken vi tar opp måles og veies og aldersbestemmes slik at vi har gode data når vi søker om tillatelse til gjødsling.

Biologene har oppsyn med kultiveringa og vi vurderer i tillegg til oppfisking av småfisk å stenge en eller flere av gytebekkene.

Vannet er forøvrig et typisk nord-norsk fjellvann med steinbotn og glassklart vann. Det har vært interessant å høre andres erfaringer med kultivering av ørret vann. Hvor lang tid det tar før fisken får en normal vekst og kondisjon, altså graden av suksess. Videre hva som er mest hensiktsmessig - stenge gytebekkene eller fiske opp småfisk. Hvordan man gjødsler vann osv.

Jeg synes prosjektet er svært interessant og spennende å jobbe med. Jeg skal røkte garnene neste 14 dager og det gleder jeg meg til for da blir jeg tvunget til å gå til fjells hver dag og det trengs. Etter at jeg sluttet å røyke på nyåret har vaskebrettet blitt til en vaskeball :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått 4 fjellturer på 5 dager. Formen begynner å komme seg før jakta :lol:

Jeg har på disse dagene gjort 2 ting jeg ikke har gjort før. 1. fisket med garn i fjellvann. og 2. praktisert Catch and release.

Fikk ca 60 småørret i går. Stangfiske er oppskrytt :P

garnfangst.jpg

Vannet vi kultiverer er overbefolket med småfisk som er stagnert i vekst. Hittil har vi fisket opp ca 500 ørret med en snittvekt på 85gram. Som grafen viser ligger hovedtyngden mellom 17 og 24 cm. Det som er urovekkende er at all fisken i denne størrelsesklassen er kjønnsmoden. Hvilket er et sikkert tegn på overbefolking. Fisken tilpasser seg et fatting næringsgrunnlag.

Sammensetning.jpg

Det som har vært litt positivt er at prøver av bunnsedimentet viser at det fortsatt fins bestander av marflo i vannet. Vi trodde det var helt nedbeitet. Det fins også storfisk igjen i vannet. Fikk 3 fisker over halvkiloen her om dagen, største 1kg. Alle hang bare fast i garnet med tennene så det gikk greit å sette dem ut igjen. Fikk faktisk en litt god følelse av å holde fisken i hånda i vannet til den kom til hektene og svømte rolig ned til bunn :)

Men jeg ristet det fort av meg... ;)

Vannet vi nå kultiverer er et vakkert fjellvann som tidligere huset fjellørret av fantastisk kvalitet. Har god tro på at vi skal klare å få tilbake de gode gamle dager ;)

bjskvn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt dere har der, Frank.

Er rimelig sikker på at dere vil lykkes.

Ørreten er ikke den værste krabaten å få kontroll over.

Har overhodet ikke peiling på gjødsling av vann. Et par av stor-røyevannene jeg fisket i har imidlertid vært overbefolket.

Her ble en jordflekk opparbeidet og gjødslet for å skape beiteland for sau og storfe.

Det ble laget drenering fra jordet som ble ledet ut i vannet.

Dette ble ikke gjort med tanke på å heve næringstilgangen i vannet.

Men effekten av kunstig tilførte næringssalter, kombinert med et populært og knallhardt isfiske gjorde vannet til et kanonvann.

I dag er jordbruk og husdyrhold en saga blott, storfisken nærsagt borte, og vannet er igjen i ferd med å bli et tusenbrødrevann.

(Første årene jeg fisket der, fra 1990,fikk jeg mange titalls røyer og ørreter. Kun to var under kiloet. Det var ikke uvanlig med røyer med K-faktor rundt 2 blank..).

Blir spennende å følge med dere utover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 ørreter i dag. Prøvde å steke 3 100-grammere, men det var heller trasige greier. Fisken var ikke direkte mager, men den var helt gyteklar med bukhula full av stor rogn som hadde sluppet sekken. Fiskekjøttet var blekt/ hvitt og geleaktig. Fysj og æsj :rolleyes:

Tok også noen loddskudd ved hjelp av GPS`en. Største dybde hittil 34 meter. Skal prøve å sette et par garn på 30 meter og se hva som befinner seg der. I dag tok jeg garnene på land før stormen.

Interessant det der med tilføring av næringssalter. Vi skal søke om tillatelse til å gjødsle vannet og da er det snakk om tilsetting av næringssalter som gjelder.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.