Gå til innhold
Fiskersiden

GuideLine LPXe vs LPXe RS til nybegynner.


TheUrgeMan
 Share

Recommended Posts

Hei.

Noen som kan fortelle meg hovedforskjellen på disse to stengene. Ser at RS har bedre beskyttelse mot saltvann.

Er fersk og skal ha meg en #7er stang til sjøørret fiske i sjøen + litt smålaksfiske.

Har sett at LPXe får gode tester. Hvordan er den til en nybegynner som kun er vant med haspel? Er det greie stenger til å lære seg teknikken med?

Er Guideline Quadra en grei snelle til, eller er det andre som passer bedre? Ser Skitt Fiske har gode tilbud for tiden.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg vanlig LPXe. RS serien har en tøffere aksjon som krever perfekt timing i kastene. Vanlig LPXe er ei av de mest tilgivende stengene som finnes. Diskuterete enhåndstenger med en av norges beste tohåndskastere for et par uker siden. Han har det meste av stenger også i enhånds, i hvertfall fra Guideline og Loomis, men foretrakk å bruke LPXe stangene sine siden ikke engang han klarte å utnytte stengene som stiller størst krav til timing. Endte selv opp med ei LPXe 9' #5 etter denne praten.

LPXe er antagligvis den enkleste stanga å lære seg og kaste med og det er også ei super stang ettehvert som du blir mer erfaren. Quadra er ikke bare ei grei snelle, det er ei toppsnelle. Har Carbon Tex bremselameller det er det beste matrialet som finnes.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg vanlig LPXe. RS serien har en tøffere aksjon som krever perfekt timing i kastene. Vanlig LPXe er ei av de mest tilgivende stengene som finnes. Diskuterete enhåndstenger med en av norges beste tohåndskastere for et par uker siden. Han har det meste av stenger også i enhånds, i hvertfall fra Guideline og Loomis, men foretrakk å bruke LPXe stangene sine siden ikke engang han klarte å utnytte stengene som stiller størst krav til timing. Endte selv opp med ei LPXe 9' #5 etter denne praten.

LPXe er antagligvis den enkleste stanga å lære seg og kaste med og det er også ei super stang ettehvert som du blir mer erfaren. Quadra er ikke bare ei grei snelle, det er ei toppsnelle. Har Carbon Tex bremselameller det er det beste matrialet som finnes.

Takk for tilbakemeldingen. Har lest utrolig mye bra om LPXe stengene til GudeLine, så tror nok det blir en slik. Er Klasse #7 den greieste til sjøørret og smålaks?

Ser og at #7er stanga finnes i 9,6, 10 og 11 fot. Hvilke lengde anbefaler dere?

Trenger og en anbefaling til ett OK WF snøre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en #8. Har RS stanga selv og er kjempe fornøyd. Den krever ganske finslepen kasteteknikk. En stang som ikke er nevnt her er Guideline LeCie MF 8#, 10'. Det er ei stang som er mer kultivert enn RS stanga.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Var hos den lokale guideline forhandleren i dag, å så litt på LPXe og LPXe RS, og han anbefalte RSen til nybegynner da denne hadde en jevn aksjon, mens LPXe var myk i tuppen og stivere i bunn. Dette ville gjøre den enklere å lære å kaste med for en nybegynner og gi lengre kast.

Noen som har noe formening om dette?

Han anbefalte og ett Flyt (Guideline Force) til å begynne med da dette hadde en lang klump som var enklere for nybegynner.

Skal fiske etter sjøørrett og trodde da ett WF int som f.eks Guideline Costal eller AirFlo 40+ Extreme distance ville bli det rette.

Blir bare mer og mer usikker på valg av utstyr.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke feil.. Både LPX og LPX RS er knallstenger!! Grattis med ny redskap :-)

Både GL Coastal og Forty + passer stangen helt utmerket!

Coastal finnes vel bare i Slow intermediate, mens sistnevnte finnes fra flyt til hurtigsynk (synk 7 mener jeg).

Lykke til.

Det skal hvertfall ikke stå på utstyret ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Har lest utrolig mye bra om LPXe stengene til GudeLine, så tror nok det blir en slik. Er Klasse #7 den greieste til sjøørret og smålaks?

Ser og at #7er stanga finnes i 9,6, 10 og 11 fot. Hvilke lengde anbefaler dere?

Skal du fiske mye i sjøen ville jeg ikke valgt noe lengre enn 9', max 9'5. Lengre enn det blir stor forskjell å kaste med en hel dag i sjøen! Jeg bruker RS 9' #7, og den fungerer greit også de gangene jeg fisker i elv.

RS i 7'er har forøvrig fått knallkritikker i tester hos både AoF og Flugfiske i Norden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske mye i sjøen ville jeg ikke valgt noe lengre enn 9', max 9'5. Lengre enn det blir stor forskjell å kaste med en hel dag i sjøen! Jeg bruker RS 9' #7, og den fungerer greit også de gangene jeg fisker i elv.

RS i 7'er har forøvrig fått knallkritikker i tester hos både AoF og Flugfiske i Norden.

Ja, jeg og er overbevist om at både LPXe og LPXe RS er kanon stenger, men har litt vanskelig for å bestemme meg. Får så mange motstridende svar. Noen sier LPXe er mye lettere å kaste med med for en "fersking", og den lokale GuideLine sjappa anbefalte RS som den som var den letteste å kaste, og den råeste å kjøre fisk på.

RS er jo i 9fot, og LPXe er 9,6fot i klasse #7. Blir 95% fiske i sjø etter sjøørrett.

Det eneste jeg er 100% sikker på er at det blir en av disse to stengene... :)

Må ellers legge til at dette forumet stadig imponerer med over alle svar som kommer, både her og på tidligere poster. Er mye mere hjelp å få her enn på feks. fluefiske.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at vanlig nye LPXe og LPXe RS er like tettkastet!

De føles litt forskjellig, men det kommer av at de har en ulik aksjon.

I lengden 9' klasse #7 er LPXe RS den beste stanga jeg noensinne har testet.

Ett råskinn, som på tross av sin evne til å sette skikkelig fart på lina er meget kontrollerbar, selv for uerfarne.

På en av Guidelines demoer i Hammerfest prøve de oppmøtte masse ulike stenger, både fra LPXe, LPXe RS og LeCie- serien.

De oppmøte var alt fra reinspikka ørretfiskere til 2-hånds vannkastere til helt blodferske.

RS 907-4 Lå ikke mye i ro!! Samtlige som prøvde stanga gliste fra øre til øre :-)

Stanga var da ladet med et Guideline Punch Pro snøre #7.

Helst vil jeg anbefale deg en ren 9 fot'er. Lettere å sjonglere med en hel dag enn ei stang på 9'6"

Hvertfall hvis du skal stå å presse i vind langs kysten.

10 fot til dette er for min del utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var en GuideLine LPXe RS #7 9fot + GuideLine Igma Seatrout 7/9 bestilt fra SkittFiske.no.

Nå trenger jeg bare ett lettkastet snøre til denne komboen. Blir vell ett GuideLine Costal eller Airflo 40+ Extreme distanse.

Hvor lang og hvilken fortom bruker dere? Er 20lb vanlig backing greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har LPXe #8 10 fot og bruker powertaper i elv og Airflo 40+ flyt og intermediate til fiske etter sø i sjøen - funker som bare det! Jeg vil anbefale deg å bruke en intermediate polyleader av ett eller annet merke (selv bruker jeg Scierra sine) + en liten meter fluorkarbon fortomsmateriale som du skjøter til polyleaderen med en blodknute eller tilsvarende - da bruker du ikke av polyleaderen når du skifter flue. Fluokarbon synes jeg fungerer best da den synker med en gang og ikke striper i overflaten de første meterene. Lykke til og skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline Coastal snøret er utrolig behagelig å kaste med, har testet det en gang tidligere etter sjøørreten, og det ladet stanga ganske bra. Er selv ganske fersk i gamet, og syntes dette var veldig lett å håndtere. Ble selv anbefalt å sette på et Guideline Punch Pro #7 flytesnøre på stanga mi, og etter min mening så var dette ENDA lettere å kaste med enn Coastal snøret. Men vær obs, Punch Pro snøret virker litt "tungt", men det burde LPXe RS stanga di takle meget bra. Den gangen jeg testet Coastal snøret var det på en lånt RS #7 stang. Hvis jeg selv hadde hatt RS stanga ville jeg gått for Punch Pro flytesnøre, med en 7 fot intermediate polyleader og 2 fot med 0,23 fluorocarbon på tuppen av denne. Hvorfor 7 fot polyleader og ikke 9 fot? 9 fot polyleader kan bli litt vel tungt etter min mening, i tillegg til Punch Pro snøret, men det er vel smak og behag. En annen pluss-ting med å bruke flytesnøre er at det ligger i overflata når du har samlet en haug med snøre der hvor du står, så slipper du at det kveiler seg inn i tang og annet morro på bunnen. Men selvfølgelig, det finnes jo også linekurver da :rolleyes:

Endret av evisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan!

Har själv Guideline LPXe RS #6 som jag använder i sjön. Punch Pro linan är tyngre en dom flesta linor i samma klass. Men RS är också styvare/snabbare en dom flesta spön i samma klass.

Vid fint väder (lite vind) och mindre flugor använder jag Punch Pro klass #6. Men mest använder jag en Punch Pro #7 som jag kapat ca 2meter av i spetsen. Fungerar helt fantastiskt i vind och med större flugor. Och jadå RS #6 hanterar linan utan några som hälst problem! Vid bra förhållanden kan man trycka ut hela linan utan att spöt ger sig det minsta. Men vid praktiskt fiske brukar jag fiska med ca 18-20meter lina. Bara ett par luftkast så ligger 20meter ute. Fantastiskt spö och väldigt fina linor. Har prövat Fourty Plus med men inte fått köpt mig en ännu.

Mvh

Lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.