Gå til innhold
Fiskersiden

Da er ny Ambassadeur 7000iC3 i hus


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Tar dette i bilder jeg.

Det lå hentelapp fra posten som forkynte at det hadde kommet pakke fra Nava Sport. Så da var det pare å kaste seg i Clio'en og putre ned på posten, og hente. denne avlange pakken:

DSC04293.JPG

Papiret ble selvsagt revet i filler av ivige pølsefingre, og dette kom til syne:

DSC04294.JPG

Var ikke så fornøyd med selve pakkinga akkurat. Den teipen ødela nemlig den fine eska. Grrrrr.

Men man fikk nå åpna selve skatteskrinet til slutt:

DSC04296.JPG

Jada, made in China, men har ikke tenkt å ligge søvnløs av den grunn. Denne snella har fått gode skussmål overalt der jeg har lest om den på nett.

DSC04297.JPG

Ai ai ai sier jeg bare, her holder jeg den første flunkende nye Ambassadeur snella jeg selv har kjøpt for første gang i en alder av 38...

DSC04298.JPG

Blir nesten litt skremt over hvor kraftig alt er:

DSC04300.JPG

Fulgte med litt dilldall og dasslektyre også:

DSC04301.JPG

Vakkert:

DSC04311.JPG

Men hva skjuler seg her?

DSC04302.JPG

Denne ABU Garcia Workhorse 2, 10' laksestanga for slukvekter på 20-60 gram er rene bonusen for meg. Det var snella jeg var intresert i men.

artig at Nava Sport pakka den i en stanmg tube med prislapp 199kr. Når hele herligheten, stang og snelle kosta meg 1150kr.

DSC04303.JPG

Men la oss nå ta en titt på stanga når vi først er i gang:

DSC04305.JPG

Den har jo pistolgrep, og korkhåndtak...men holder all den plasten mål da? Time vil sjå...

DSC04307.JPG

Her var det ikke mye porselen å se. Har en mistanke om at de rinbgene der nok ruster vekk om ikke denne får seg en tur i dusjen når jeg har vært i fjæra med denne stanga ja.

DSC04308.JPG

Ikke mye som beskytta den delen der nei...her må man være fosiktig skjønner jeg...eller skal det være sånn på moderne stenger?

DSC04309.JPG

Tuppen er hvit. Vel så blir det lettere å se den i mørket håper jeg...da den nok blir brukt til lett kystmeite i den nordnorske vinternatta utover...

DSC04310.JPG

Vi pynter stanga med 7000iC3 snella...den ser massiv ut, og med de frøkenlankene mine ser det jo latterlig ut! ;)

DSC04312.JPG

Men så er det den gode gamle Ambassadeur 6500CS rocket snella som skal få smykke stanga. 7000iC3'en er tiltenkt surf stanga mi. Men du verden for en forsjell det er på disse i størrelse.

DSC04313.JPG

Alt i alt, ikke et så veldig dårlig kjøp for 999kr + 149 kr i frakt. Stangtuben som fulgte med var en overaskelse, og en gledelig bonus. de 199 kronene den koster ifølge prislappen som satt på oppveier jo fint fraktkostnaden.

Tror jeg får mye glede av dette utstyret. Som sagt så skal jeg bruke iC3 snella på surfstanga mi, mens det blir den gamle 6500 snella som skal på stanga. Eneste problem er at konemor ikke snakker til meg fordi jeg har dratt enda mer fiskeutstyr i hus. Men jeg har jo bursdag i neste uke så det årnær seg vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte med litt dilldall og dasslektyre også:

DSC04301.JPG

Først av alt: Grattis med harde pakker ;)

Så over til kapittelet "dasslektyre" : Jeg plukket opp nesten tilsvarende snelle på høstsalg her på XXL forrige helg, men det sto fint lite i medfølgende lektyre om snørekapasitet til 7000'en. Noen som vet noe om dette? Ser det oppgies 270m med 0.45 på nettet, men jeg er interessert i hvor mye snøre det går med f.eks. 0.55 eller 0.60....Samme story med min 6500 CS Pro Rocket også....står fint lite utover 200m med 0.40 (en opplysning som i tillegg virker litt merkelig ettersom 7000 virker langt større og bredere enn 6500 som Gimbo helt korrekt påpeker). Anyone? En link til litt mer tekniske data ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harde pakker ruler! :)

Venter selv på et par harde, og kan forstå at voksne menn blir 8 år når de skal åpnes hehe.

Lykke til med utstyret.

Da kom jeg meg endelig ut av teltet og satte kursen mot et sted jeg altid får fisk. Det var tid for å teste ut ny-hærligheten.

Vel framme ble først 7000iC3 satt på surf stanga, og riggen egnet med nyinnkjøpte reker fra Rimi, og behørig drylt ut fra land. Før jeg monterte Workhorse2 stanga med den gamle 6500 CS Rocket snella og en 40gr. stingsild type grønn.

Så var det tid for første kastet med nystanga....og det gikk langt!

Venta til silda var i bånn, så var det bare å dra til og sveive inn...og et sekund seinere, så ble det bøy i stanga, og tuppen rista i typisk sei stil... så første fisken på nystanga ble ikke overaskende en liten grønnsporing, som faktisk kjempet tappert. Liten, men stor nok til gryta til konemor. Hadde fått klar melding om at hun hadde lyst på stekt småsei med nypotet og rømme i morgen....så da så.

telefon%20116.jpg

Dro inn 3 stk til i samme klasse de neste 10 minuttene. Så var det tid for å sjekke meitestanga. Der hadde det ikke sjedd noe som helst. så bestemte meg for å flytte meg 20 meter lenger bort (og 50 meter dypere), og satte på et par reker til, som jeg rett og slett surra på med alminnelig kontorstrikk, og kasta ut.

Fikk akkrurat satt fra meg stanga, av med bremsen, og på med alarm-tikke-tikk-dingsen, da det kom et kort skrik fra snella...bare å suge tak i den og joda, der var det fisk. Ble bra bøy på stanga, og det kom faktisk et par utras. Den gjorde motstand!

Vel, den lille tassen hadde ikke mye å stille opp med egentlig. Og dermed ble første fisk på 7000iC3 snella en en liten taregjedd på 1 kilo, som gikk på havet gjen...

telefon%20118.jpg

Deretter ble det ikke så mye annet enn en gjeng med grønnsporinger på slukstanga, som faktsik var litt moro. Liker aksjonen på denne stanga. Men har tilgode og få stor fisk med den...eller...

Det smalt til, og stanga stod i bue så det knaker. Så kom et utras i et vanvittig tempo...før det ble rolig. sveiva inn og det var definitift noe tungt i enden av snøret. Men så kjentes det ut som jeg var bånnfast...noe jeg var. Og den fisken slapp.

Fikk dratt meg løs, og sveiver inn....men ser da at surfstanga står og nikker...jeg slutter å sveive...surfstanga slutter å nikke. fisken jeg hadde på har dratt sena over surfstanga si sene. Okay drar nå opp og får løsna kroken fra surf-sena...som nå ligger helt slapp i vannet.

Nå er jeg i grunn ferdig med fisket for i dag så jeg lar bare det slappe snøret til surfstanga være. SKal bare ta et siste kast, da jeg plutselig ser at sena til surfstanga har strammet seg. Løper til og gir tilslag og joda der er det fisk...ikke store karen. Og joda...nok en taregjedd på kiloen som også blir satt ut igjen...ikke etanes de der småtorskene.

telefon%20120.jpg

Kom til slutt hjem med 2-3 kilo småsei til morgendagens midag...

Men ok, både nystang og snelle fungerer, jeg fikk fisk, og må si at foreløpig er jeg veldig fornøyd med Workhorse stanga. Kjempegod å kaste 40 grams sluker med, vi får se hvordan den tåler tidens tann. Og da blir den målt opp mot en Tjøstheim 600N jeg har hatt i over 20 år.

Gikk også veldig greit å kaste med 7000iC3'en. Hadde overhodet ingen problemer av noe slag, og ikke et eneste fuglerede. Så jeg er fornøyd jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under kveldens fisketur oppdaget jeg et foreløpig irritasjonsmoment med Abu Workhorse 2 stanga. Korken ser ut til å smuldre litt bakerst. Dvs til et veldig fint pulver nærmest.

Det kan jo være fordi korka blir veldig våt under fisking fordi jeg bruker multisnøre på ei Ambassadursnelle til stanga. Og det oppstår jo rene dusjen av vann, nærmest som ei spray tåke fra spolen hver gang jeg kaster. Men såpass bør vel ei spinnstrang med trigger beregnet på multiplikatorsneller tåle? Men kan man gjøre noe her...for å stanse eller bremse utviklingen? Stanga har bare 3 fisketurer bak seg...og jeg gidder ikke sende den inn noe sted. kansje impregnere korkhåndtaket. Og tørke den skikkleig etter hver tur. Hittil har jeg bare skylt stanga i dusjen og lagt den rett i stangtuben igjen. Var vel ikke så lurt.

Nå var dette kun en bonusstang som fulgte med snella. Men den er overaskende god å kaste med. Så med oppgradering av stangringer til noe med porselen i, og det ser også ut til at det må nytt korkhåndtak til ettervert...vel det kan bli en grei restaurerings/ rebyggings prosjekt når det blir nødvendig. Men først skal jeg fiske alt jeg kan få ut av stanga slik som den er. Men ville neppe valgt akkurat denne stanga hadde jeg ikke fått den "gratis" på kjøpet så og si, dersom jeg hadde vist hva kvaliteten var ( jeg hadde mine tvil). Men som sagt. Dette er kun ei bonus stang for meg, som overasket med å ha akkurat de kaste-egenskapene jeg liker, så foreløpig har jeg vel ikke mye å klage på. :lol:

Ok valgvaken er over....påtide å legge seg.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg bare skylt stanga i dusjen og lagt den rett i stangtuben igjen. Var vel ikke så lurt.

Du bør la stanga stå og tørke i romtemperatur før du legger den tilbake i stangtuben. Kork mugner om den er fuktig og pakkes inn, tar ikke mange timene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør la stanga stå og tørke i romtemperatur før du legger den tilbake i stangtuben. Kork mugner om den er fuktig og pakkes inn, tar ikke mange timene heller.

Jepp, den har stått til tørk nå, og kommr vel til å slutte å bruke den stangtuben...er sikkert mye sunere med bare trekket av tøy. Så får heller tuben brukes under litt røffere langtransport...tung å bære på blir det også, + my volum når man har med seg en 3-4 stenger...

Men det må vel la seg gjøre å impregnere korka litt, så den ikke trekker så my vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.