Gå til innhold
Fiskersiden

Bruk av ekkolodd?


max_fishing
 Share

Recommended Posts

Interessert i å se hvordan dere liker å bruke ekkoloddet under deres fiske. Bruker dere det mest som et fiskeletingsapparat, eller er det som hos meg der jeg hovedsakelig ser på bunnforhold, eller gjør dere kombinasjoner av dette?

Sikkert mange som kan bidra med tips og triks her!

Endret av max_fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det for leting etter kanter, hull, topper osv for å verifisere GPS-kartet og være 100% sikker på å finne lokasjon. Under agnfiske brukes det litt som leteredskap da store stimer agnfisk tegnes uten tvil på loddet. Dermed hender det det brukes som leteverktøy om man fisker på fisk som går under og beiter på store agnfiskstimer. Brukes også som kartlegging av fiskeplasser for sjekk om det er bløtbunn eller hard bunn osv, men står stort sett av under fiske, spesielt på grunnere vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkolodd:

- Finne agn-fisk (f.eks. småsei)

- Lokalisere byttefisken (der byttefisken er, er det ofte rovfisk også)

- En dobbeltsjekk ift. sjøkartet.

GPS:

- Helt essensiell ved havfiske, i kombinasjon med sjøkart, for å finne og avfiske strukturer (skrenter/platåer/topper, etc).

- Fin til ferskvannsfiske også, i kombinasjon med f.eks. norgeibilder.no. Hvis jeg skal til et nytt fjellvann, ser jeg på flyfoto hvor marbakken går, og evt grunnetopper som er i kasteavstand fra land.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.