Gå til innhold
Fiskersiden

Multiplikator eller haspel til SØ


Gimbo
 Share

Recommended Posts

På 12 grams sluk, så trengte jeg ikke så mye spolebrems. Da kastet man såpass langt at jeg klarte å styre spolen med tommelen. Litt magnetbrems hjalp da jeg tok i litt mye for å prøve på kasterekorder. hehe. Men fant vel ut at om jeg holdt tommelen ganske lett på spolen når jeg kastet, slik at sluken "sluret" idet jeg førte stanga fremover, resulterte i en litt mer kontrollert utspoling av scene'n. Og mindre overspooling i starten.

Letteste jeg prøvde å kaste var 3 grams Rapala Orginal 5cm, og disse hadde såpass mye luftmotstand, at jeg sleit litt. Rapala X-rap 6cm på 4 gram gikk overraskende langt og var fin å kaste med. Skal en tur ut i kveld, å prøve meg på noen flere kast. Så bare å komme med noen tips til kasteteknikk hvis det finnes noen "luretriks" man burde tenke på. :)

Jeg har fått høre at Revo Premier skal være litt bedre enn feks STX til lettere sluker, da den har en lettere spole. Hvor mye dette utgjør i praksis vet jeg ikke, da jeg ikke har noe erfaring å komme med.

bumper en gammel tråd men må bare spørre,ser dere bruker tommel til og justere spolen under kastet, har dere satt magnetbremsa tilnærmet null da eller?, uten magnetbrems på ca halvt på har jeg ikke sjaaaangs, det sier bare ssssfhpppp med engang jeg slipper spolen under kastet også er det et kråkereir uten sidestykket etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bumper en gammel tråd men må bare spørre,ser dere bruker tommel til og justere spolen under kastet, har dere satt magnetbremsa tilnærmet null da eller?, uten magnetbrems på ca halvt på har jeg ikke sjaaaangs, det sier bare ssssfhpppp med engang jeg slipper spolen under kastet også er det et kråkereir uten sidestykket etterpå :)

Jeg har ikke magnetbrems på mine sneller. Men de har sentrifugal bremser (mekanisk) som gjør samme jobben. Og disse bør nok være på.

Så du bør nok ha magnetbremsa på ja. Men juster ettersom du lærer deg snella di.

Ellers så sviver soplen på mine sneller helt fritt. Magnetbrems/sentrifugalbrems virker nemlig bare i den første delen av kastet. Intil jegf rekker å få tommelen på plass...da er den bare fjærlett borti spolen også trykker jeg tommelen ned på spolen for å stanse den helt i brøkdelen av et sekund før sluken treffer vannet.

Når det er sagt...jeg lærte å kaste med multiplikatorsnelle på en gammel Ambassadeur CS 6500 Rocket, og den manglet helt bremseblokkene på sentrifugalbremsa. Vel, jeg viste ikke engang at de skulle være der. Det ble litt fuglerede noen ganger men det gikk stort sett greit. Nå har jeg satt på de bremesblokkene, og har måttet ofre noen meter kastelengde...men aldri fuglerede utenom når man står i automodus og kaster, og glemmer å stoppe spolen med tommelen...men selv da er det så lite at det er greid ut før sluken treffer bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke magnetbrems på mine sneller. Men de har sentrifugal bremser (mekanisk) som gjør samme jobben. Og disse bør nok være på.

Så du bør nok ha magnetbremsa på ja. Men juster ettersom du lærer deg snella di.

Ellers så sviver soplen på mine sneller helt fritt. Magnetbrems/sentrifugalbrems virker nemlig bare i den første delen av kastet. Intil jegf rekker å få tommelen på plass...da er den bare fjærlett borti spolen også trykker jeg tommelen ned på spolen for å stanse den helt i brøkdelen av et sekund før sluken treffer vannet.

Når det er sagt...jeg lærte å kaste med multiplikatorsnelle på en gammel Ambassadeur CS 6500 Rocket, og den manglet helt bremseblokkene på sentrifugalbremsa. Vel, jeg viste ikke engang at de skulle være der. Det ble litt fuglerede noen ganger men det gikk stort sett greit. Nå har jeg satt på de bremesblokkene, og har måttet ofre noen meter kastelengde...men aldri fuglerede utenom når man står i automodus og kaster, og glemmer å stoppe spolen med tommelen...men selv da er det så lite at det er greid ut før sluken treffer bunn.

ja har en revo og en 5500 rocket, trenger ikke bruke tommel annet enn når på slutten når sluken treffer vannet, satt bare og lurte på om jeg har magnetbrems litt vel hardt på da siden jeg ikke treng noe justering under kastet på spolen med tommel. får brukanes kastelengde men sliter omtrent av arma i forsøket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke magnetbremsen. Holder tommelen rett over spolen under hele kastet. Da merker du om snøret begynner å reise seg, noe som er forløperen til backlash. 

Mulig du kaster med for mye snert. Bevegelsen skal være myk, jevn og akselerende til en stopp. Med trening kan du bli råere i kastet. Med sluker som sjener må en alltid vøre ekstra påpasselig. Da vil draget fra sluken variere mye under hele kastet og resultatet bli kråkereir. Synes du det er vanskelig kan du sette sentrifugalbremsen litt strammere.

Trening gjør mester.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke magnetbremsen. Holder tommelen rett over spolen under hele kastet. Da merker du om snøret begynner å reise seg, noe som er forløperen til backlash. 

Mulig du kaster med for mye snert. Bevegelsen skal være myk, jevn og akselerende til en stopp. Med trening kan du bli råere i kastet. Med sluker som sjener må en alltid vøre ekstra påpasselig. Da vil draget fra sluken variere mye under hele kastet og resultatet bli kråkereir. Synes du det er vanskelig kan du sette sentrifugalbremsen litt strammere.

Trening gjør mester.

må prøves og øves litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnetbrems/sentrifugalbrems virker nemlig bare i den første delen av kastet.

En magnetbrems virker under hele kastet, bremsevirkningen er proposjonal med hastigheten til spolen. En sentrifugalbrems har også en viss virkning under hele kastet men siden bremsevrikningen er proposjonal med spolehastigheten opphøyd i andre virker den mest i starten av kastet.

J_M hvis du har ei snelle med både sentrifugal og magnetbrems skal du bruke begge. Skru mekanisk brems av slik at du så vidt merker slark på spolen sideveis når du prøver å bevege den. Sett magnetbremsen på ca 1/3 av full brems. Start med nok sentrifugalbremser og reduser gradvis til du får snørereisning. Sett så tilbake ei sentrifugalvekt og finjuster deretter magnetbremsen nedover til du få optimal funksjon.

Det er viktig å være klar over at magnetbremsen fortsatt er aktiv selv om den er stillt på null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Tror Svenna er inne på det her; at du kanskje tar i litt for mye kontra vekten på det du skal kaste ut. Jeg ble overrasket over hvor mye som skulle til for å fremprovosere backlash da jeg anskaffet meg baitcasterutstyr, men det hender jeg blir overrasket av motvind eller glemmer at jeg har byttet til et lettere bait enn ved forrige kast. :rolleyes: Uansett er det en drøm å kaste med den type utstyr, og 9/10 backlasher ordner jeg på 30 sekunder (0.19 Power Pro som sene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En magnetbrems virker under hele kastet, bremsevirkningen er proposjonal med hastigheten til spolen. En sentrifugalbrems har også en viss virkning under hele kastet men siden bremsevrikningen er proposjonal med spolehastigheten opphøyd i andre virker den mest i starten av kastet.

J_M hvis du har ei snelle med både sentrifugal og magnetbrems skal du bruke begge. Skru mekanisk brems av slik at du så vidt merker slark på spolen sideveis når du prøver å bevege den. Sett magnetbremsen på ca 1/3 av full brems. Start med nok sentrifugalbremser og reduser gradvis til du får snørereisning. Sett så tilbake ei sentrifugalvekt og finjuster deretter magnetbremsen nedover til du få optimal funksjon.

Det er viktig å være klar over at magnetbremsen fortsatt er aktiv selv om den er stillt på null.

har ei med kun magnetbrems på venstresida også den vanlige på høyre og den er stilt så spolen går omtrent fritt, dro forresten til et lite vann og prøvde meg litt fram, øvde meg på og bruke tommelen til og bare forsiktig være litt borti spolen akkurat når jeg kaster ut for og senke hastigheta litt uten at det sku ødelegget for kastet, og slik fikk jeg satt ned magnetbremsa fra og være 3/4 fullt på og ned til 1/4 ca med dupp, og 1/3 ca med skeisluk som ble litt værre og kaste med men gikk nå det og, synes jeg fikk noen fine kast og snella ble merkart lettere og bruke. prøvde med magnetbremsa nesten mot null men det resulterte i øyeblikketlig kråkereir uansett hvor mye jeg forsøkte og hjelpe til med tommel så ca 1/3 brems ser ut til og fungere fint, justere litt rundt der etter hva jeg kaster med,fantastisk at man kan nå såpass langt ut nå uten og slite av seg arma :D brukte forresten 12gr sluk.

ps : forresten sett folk kaste 10gr så langt at man nesten må ha kikkert for og se hvor den landa på vannet, med ambassadeur 2500 snelle, hvilken stang de brukte aner jeg ikke..men du verden :)

Endret av J_M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.