Gå til innhold
Fiskersiden

Norges sterkeste fisk


Area
 Share

Recommended Posts

Kommer sikkert til å tirre på meg noen med denne tråden, men jeg har satt opp en topp 10 liste over de sterkeste fiskene som kan fås i Norske farvann..... Jeg har ikke fått alle, så dette er litt erfaring og endel synsing.. Vil gjerne ha deres lister også.. Sikkert endel som har fått alle sammen.... ;)

Sikker noen jeg har glemt....

1. Kveite

2. Havål

3. Havabbor

4. Laks

5. Suter

6. Berggylte

7. Hyse

8. Sjørret

9. Lyr

10. Sei

Endret av Area
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen burde vel ganske mye mer opp på listen, den fighter enormt selv om alle ikke laksefiskere hele tiden skal påstå at den presser mye på elva, men har fått flere laks i rolig vann og du verden for en styrke og utholdenhet de har! Og under Kveite kan du trygt plassere multe, og en 5kg's brunørret vs en 5kg's havabbor ville nok styrken i en brunørret kappe den striden vil jeg tro. De er sykt utholdne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør sjøørret på lista? greit nok at den hopper litt, men noe særlig utras har den sjelden. Store sjøørret står bare å stanger med noen få korte utras + noen hopp...

Nå vet ikke jeg hva du har på lista di, men sjøørret er på lista mi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje sandkutling er den sterkeste i forhold til størrelsen ;)

Vanskelig å lage en liste over dette. Hva er sterkest; utholdenhet, hvor raskt fisken svømmer, kraft?? I ferskvann er det f.eks liten tvil om at enkelte av laksefiskene svømmer fort og har stor utholdenhet, mens karpefisker som f.eks suter og karpe nok har mer kraft/rå styrke i utrasene. Se på halerota til en suter og man skjønner at det er mye kraft i et slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg harr er en meget sprek fisk... Men det er kanskje bare meg?

Aldri fått de helt store men synes harr på 300 gram fighter minst like bra som ørret på samme størrelse.

Av relativt små arter synes jeg laue peker seg ut som en spreking

Edit: Av de jeg har fått er kveite den overlegent sterkeste, har kun 3 eksemplarer på samvittigheten, men det finnes ingen tvil i min sjel om at det er den sterkeste av artene jeg har fått. Jeg har dog ikke fått sånne vanskelige arter som berggylte og makrell og andre spennende ting dere andre ser ut til å dra opp hele tiden. Det kan godt være at disse går kveite en høy gang i forhold til størrelsen, hvis det er tilfelle er mitt ønske om å satse etter disse enda større enn før. Håper den planlagte gylteturen i begynnelsen av oktober blir noe av ;)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de sterkeste fiskene jeg har fått står karpe, ørret, suter, berggylte og havål øverst. I helt tilfeldig rekkefølge, for jeg synes det blir umulig å sammenligne...

Å si noe om fisker jeg ikke har fått har for meg forsvinnende lite for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjø-røya synes jeg er den sprekeste fisken i forhold til størrelsen.

Nå kjente jeg at jeg ble utrolig misunnelig :o

Har du virkelig fått sjørøye?? DET er flott fisk det! :D Ønsket om å få (sjø)røye er så utrolig mye sterkere enn ønsket om laks. Det er dessverre utrolig dårlig med sjørøye på østlandet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesting... hard to argue against the biggest fish being the strongest but in my experience that all changes when you compare fish of the same weight.

My only kveite was around 1.5 kg and if I compare it with other fish I've caught that weighed the same it drops below Sei, Sjøørret, Rødknurr, Hyse and possibly even Lomre and Lyr if my memory serves me correct.

In the lb for lb rankings tho... Mackarel would be comparable to a big ass Tuna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesting... hard to argue against the biggest fish being the strongest but in my experience that all changes when you compare fish of the same weight.

My only kveite was around 1.5 kg and if I compare it with other fish I've caught that weighed the same it drops below Sei, Sjøørret, Rødknurr, Hyse and possibly even Lomre and Lyr if my memory serves me correct.

In the lb for lb rankings tho... Mackarel would be comparable to a big ass Tuna!

I do disagree, my first halibut was about 1.5 kilograms and that's by far the strongest fish I've caught that size. Far stronger than coalfish, trout and pollack. You might be right about the mackarel, I can't say as none of those ever have honored me by swallowing my bait.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... eg kan ikkje uttale meg om alle artane nevnt her, men kan skrive under på at hysa ofte overaskar. Ei hyse på 2kg+ kan ofte kjennest ut som den er ihvertfall dobbelt så stor. Har ofte lurt meg. Elles er vel makrellen relativt sprek for størrelsen, ein makrell på 1 kg er minst 4-5 gongar sterkare enn ein torsk på same størrelse. Ei kveite på 1 kg er derimot minst 10 gongar sterkare enn ein torsk på 1 kg. Elles kan eg leggje til at skate som får tackelet snurra rundt halen ikkje er lett å få opp det heller, men då snakkar vi vel om ei slags "drivanker-effekt" :o

Og ja...kutlingane...kutlingane sprellar jo til den store gullmedalje, og har nokre relativt viltre sprell. Stort sett alle bevegelsar den gjer, anten på kroken eller ikkje, er stort sett kjappe rykk og napp. SÅ i forhold til vekt, trur eg faktisk kutlingane ville havna ein plass på topp 10 lista. :D

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløst å rangere, men blant de sprekeste artene jeg har fått i Norge er kveite, røye, ørret, laks, karpe, suter, stam, gjedde, berggylt, makrell...

men det er jo store individuelle forskjeller og fangststed kan bety mye. Dessuten er det slik at for noen arter kjemper små individer relativt hardere enn store, for andre er det omvendt. Stam for eksempel er vel en art få vil ha med på en slik liste, og stam opp til ca 2,5kg kjemper som regel middels hardt. Men noen av de største stammene jeg har fått har levert noen helt sinnsyke fighter, minst like harde som ørret/laks på samme størrelsen. Og apropos ørret laks; jeg har fått ørret på 2kg på elv og 7kg i stille vann, og laks på 7kg på elv og 8kg i stille vann (riktignok i Sverige), og selv om materialet er tynt, det er liten tvil om at de store ørretene i innsjø kjempet hardere enn laks på samme størrelsen. Har også fått stor røye på dorging som kjempet ordinært, men har jo fått store røyer på isen, og det har vært en helt annen historie...! :D De individuelle forskjellene er som sagt store. Men suteren har en sympatisk egenskap; har vel knapt opplevd en eneste suter som har kjempet dårlig, så selv om dens toppnivå kanskje ikke kommer opp mot de aller sterkeste er denne arten i det minste en sikker leverandør av god og spennende sport. Og til slutt; førsteplassen var det heller liten tvil om. Selv om min kveite er absolutt sett den største fisken jeg har fått i Norge, var den liten for arten; 14kg. Men noe mer brutalt har jeg aldri tidligere hatt på krok i Norge, også hvis jeg forsøker å se det relativt. Det kan nok tenkes at det er andre storvokste arter som overgår kveite, men av de artene som vi regelmessig kan fiske i Norge mener jeg kveite innehar en ubestridt førsteplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.