Gå til innhold
Fiskersiden

Norges sterkeste fisk


Area
 Share

Recommended Posts

Enig med piscator. Kveite på klar førsteplass. Hadde jeg bremset tilsvarende som jeg har gjort på kveitene rundt 10 kilo med f.eks laks så hadde de kommet planende oppe på vannet.... Fullt spenntak og forholdsvis stram brems og likevel har de dratt rett til bunns på 50 meter så 20lbs-stangen har stått med tuppen i vannet... Nedover er det vrient å vurdere, men berggylte, havabbor, karpe, suter, laks og ørret bør nok på listen, makrell like så om man forutsetter brukbar jevn størrelse på kandidatene. Om laks og ørret skal med så blir det et klart ja til sjø-røya også... Lar de to siste plassene mine stå åpne mens jeg funderer videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveite er nok overlegent på førsteplass. syns også at første utraset til lyren er noe av det heftigste man kan være borti. Vi som har vært borti sei på over 15kg med god kondisjon vet at de sparker godt fra seg. Laksen syns jeg også hører med på lista. Berggylte,stor hyse,ørret og makrell bør også være med. Karpa mi på 6850 gjorde ikke mye fra seg,men har fått endel 2-3kios fisk på lett utstyr, som virkelig har gjort ting spennende. Sikkert enkeltindivid av andre arter og som bør inn på lista, men ingen minneverdige fighter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at fisk e individuel. Si en skrei på 10 kg fighter mye bedre en en fjord torsk på 10kg. Og du kan og finne fjordtorsk som fighter bedre en skrei. Sånn bare førr å statuere ett eksempel. Husker en kamerat av meg som fikk en 40 kgs kveite på. Den beit på 90m og han trudde det bar en stein med tare på helt til den kom opp til båten. Og da var det bare å hooke den og dra den inn. Så som sagt alle fisker er individuel dog kan man si at feks. kveite er som regel en veldig sprek fisk.

1. Kveite. Dog har jeg ikke fått de største eksemplarene. Persen på 12,5kg Var det ikke mye fight i. Dog har jeg fått på mindre individer som fighte som nån skogstokige okser på speed. Har hatt på fisker som bare har dratt ut 150 for så å slippe.

2. Sei. Enkelte individer har vært vanvittig sterk. Den ene jeg fikk på 10kg i sommer fighta bedre en kveite jeg fikk på 12.5 ifjor med 5 utras med vanvittig intesitet.

3.Lyr De jeg harr fått har alle gidd vanvittig hissige utras. Adrenalinet koker når lyren ruser!

4. Hyse. Jeg personlig syns att hysene fighter bra. Kanskje ikke på 30lbs utsyr men på lett utstyr er det en bra fight.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok min liste (over de sterkeste av de jeg har fått)

1: Kveite (ganske utvilsomt)

2: Berggylt/ Grønngylt/brungylt

5: Sjørøye

6: Laks

7: Makrell

8: Pigghå (dog enorm variasjon, men har fått noen rundt 2.5 som har gjort enorme anstrengelser)

9: Kutlinger

10: Horngjel

Runnerups: gjedde eller gjørs (men de er ikke utholdende) Kanskje røye eller ørret (men jeg har ikke opplevd de vanvittige fightene med noen av dem)

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liste over de sprekeste fiskene jeg har fått på stang er:

1. Kveite

2. Sjørøye

3. Laks

4. Ørret

5. Sei

Usikker på om ikke seien bør flyttes opp. Har fått endel storsei og det er krefter i massevis :)

Så har jeg et par som står på ønskelista som kanskje grisebanker kveita:

Blue eller black Marlin

Bluefin tuna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjente jeg at jeg ble utrolig misunnelig :o

Har du virkelig fått sjørøye?? DET er flott fisk det! :D Ønsket om å få (sjø)røye er så utrolig mye sterkere enn ønsket om laks. Det er dessverre utrolig dårlig med sjørøye på østlandet....

Jeg har jo bodd nordpå. :) Bla.a fisket vi sjø-røye der Eibyelva renner ut i Altaelva (Jøraholmen) - en helt sinnsykt bra fiskeplass i august, og vi fisket også sjø-røye i sjøen et sted i Alta. Men flest fikk jeg i Tanafjorden og Tanaelva og en sideelv til Tanaelva. Min største - på 1 kg (veid på fjærvekt så den var nok fra 950-1050 gr, men samme det) fikk jeg på tørrflue i Tanaelva ganske langt nede da jeg var 15 år. Husker jeg ble helt paff da jeg så fisken - trodde det var en sjø-ørret eller laks som var betydelig større! Fikk mange sjø-ørreter over kiloet og en laks ( + brunørret på 1,6 ) på tørrflue den sommeren og det var ingen tvil om hvilken fisk som var råest!

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn veldig uformelt basert på egne erfaringer-ikke nødvendigvis rangert her

laks

ørret/sjøørret

makrell

berggylte

horngjel

norsk fjellkarpe

karuss (Fisker jo veldig lett da, kanskje derfor- men jeg synes den er sprek)

Havabbor

Disse er vel høyt oppe hos meg- har bare fått miondre kveiter dessverre på relatiuvt kraftig utstyr så føler ikke jeg har nok grunnlag der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn veldig uformelt basert på egne erfaringer-ikke nødvendigvis rangert her

laks

ørret/sjøørret

makrell

berggylte

horngjel

norsk fjellkarpe

karuss (Fisker jo veldig lett da, kanskje derfor- men jeg synes den er sprek)

Havabbor

Disse er vel høyt oppe hos meg- har bare fått miondre kveiter dessverre på relatiuvt kraftig utstyr så føler ikke jeg har nok grunnlag der.

Fjellkarpe hørtes spennende ut Karl Inge! Ny art, eller :) Eller har vi bare blanda litt svensk inn i bildet her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttar deg, Helge!

...og dersom vi dreg det litt lenger så har vi jo nære slektningar av makrellen her også :D

:o Dersom du sikter til ymse tunfiskarter så har du heilt sikkert rett,Otte. I sommer var eg vitne til ein artig observasjon på Kyrkjeberget, då ein "stor" fisk dreiv å jaga med ryggfinna over vatnet litt utanfor kastehold. Eg, og dei eg har diskutert det med, kom fram til at det må ha vore ein eller anna slag for tuna. Desverre forsvann den før eg fekk den på kastehald. Ellers er det no 6 år sidan me hadde besøk av størja her heime, den er vell den fisken i Norge som hadde gjeve mest kamp i enden av eit snøre. :)

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kveite

2. Brunørret

3. Laks

4. Sjørøye

5. Sjøørret

6. Makrell

7. Hyse

8. Sei

.....

Mager liste, men hadde ikke flere som i min bok fortjener en plass her.

Ser flere setter sjørøye temmelig høyt...

Har fått noen hundre, flere over 2 kilo, men ingen har vært i nærheten av tilsvarende ørret tatt inne på F.vidda....

Stor hyse synes jeg også går seien en høy gang!

Har også fått alle disse bortsett fra kveite på både flue og haspel. Egentlig burde jeg hatt to lister da noen av disse oppfører seg ulikt mht. type utstyr de blir tatt på...

Kun min erfaring/ mening ;-)

Edit: Pukkellaksen jeg tok på flue i sjøen i sommer hadde sklidd rett inn på topp tre... Men en fisk er et vel snevert utvalg å basere en påstand på :-S

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med piscator. Kveite på klar førsteplass. Hadde jeg bremset tilsvarende som jeg har gjort på kveitene rundt 10 kilo med f.eks laks så hadde de kommet planende oppe på vannet.... Fullt spenntak og forholdsvis stram brems og likevel har de dratt rett til bunns på 50 meter så 20lbs-stangen har stått med tuppen i vannet... Nedover er det vrient å vurdere, men berggylte, havabbor, karpe, suter, laks og ørret bør nok på listen, makrell like så om man forutsetter brukbar jevn størrelse på kandidatene. Om laks og ørret skal med så blir det et klart ja til sjø-røya også... Lar de to siste plassene mine stå åpne mens jeg funderer videre...

Godt at du hadde med Havabboren Espen :) ikke så mange som nevner den her, og jeg har nettopp hatt gleden av å se deg og Runar i Havabbor på flue.. Fantastisk morsom film....

Eller så synes jeg det er gøy at så mange engasjerte seg i denne tråden.. Og mange sier jo at det umulig å rangere.... Men det var ikke så vanskelig :D Jeg har bare satt opp det jeg kom på, og ser selvfølgelig at det er rom for endringer...... Men veldig få har laget sin egen liste :o Bare å sette igang, legge den ut og ta imot kritikken :D

Virker som mange er enige i Kveita.. Ikke så mange komentarer på havålen ? Jeg har ikke fått den, men har hørt rykter om styrke..

Debatten fortsetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere vil ha sterk fisk, fisk multe. Nærmere tarpon kommer man ikke i Norden. Dette kan vel bekreftes ganske sterkt fra danskene også

ja, multe hører nok hjemme i førstedivisjon når det gjelder styrke. Men det er jo dessverre få av oss som har fått erfare dens styrke. Greit med utfordringer, men er ikke livet for kort til å fiske multe, uansett hvor spennende og sterk denne arten er...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, multe hører nok hjemme i førstedivisjon når det gjelder styrke. Men det er jo dessverre få av oss som har fått erfare dens styrke. Greit med utfordringer, men er ikke livet for kort til å fiske multe, uansett hvor spennende og sterk denne arten er...? :)

Det har det vel blitt sagt om karpa også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fått de helt store individene, men synes brosme er ganske brutale så lenge de holder seg på dypet. At trykke tar knekken på de fort er jo en annen sak. Ellers er jo ikke ål nevnt(mulig pga fiskeforbud), men sterkere fisk skal man lete lenge etter. Ikke noe særlig utras, men styrken er jo helt syk. Hva mener folket om steinbitt? Mangler fotsatt denne på lista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, multe hører nok hjemme i førstedivisjon når det gjelder styrke. Men det er jo dessverre få av oss som har fått erfare dens styrke. Greit med utfordringer, men er ikke livet for kort til å fiske multe, uansett hvor spennende og sterk denne arten er...? ;)

Hvis du setter slike begrensinger for hvilke arter du kan fiske blir vel livet litt vel kjedelig å leve også? Heller ett for kort og spennende liv, en et langt og traust :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du setter slike begrensinger for hvilke arter du kan fiske blir vel livet litt vel kjedelig å leve også? Heller ett for kort og spennende liv, en et langt og traust

he he, nå sier jo ikke jeg at jeg nødvendigvis tenker slik selv. Har vel egentlig aldri vært redd for å kaste meg ut i store utfordringer. Forsøkte vel bare å antyde hvordan folk flest kanskje tenker om dette. Naturligvis har du rett i at det koker ned til hvordan man ønsker å leve livet, men det må jo bli opp til den enkelte å vurdere, der det ene ikke nødvendigvis er bedre enn det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.