Gå til innhold
Fiskersiden

Norges sterkeste fisk


Area
 Share

Recommended Posts

Nå har ikke jeg fått de helt store individene, men synes brosme er ganske brutale så lenge de holder seg på dypet. At trykke tar knekken på de fort er jo en annen sak. Ellers er jo ikke ål nevnt(mulig pga fiskeforbud), men sterkere fisk skal man lete lenge etter. Ikke noe særlig utras, men styrken er jo helt syk. Hva mener folket om steinbitt? Mangler fotsatt denne på lista...

Steinbitten er dau.. Som å dra på en bærepose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 fisk topper alt eg har hatt av fighter. Nemlig havål.

Amen, brother. Havål er nummer en på min liste, deretter kommer kveite. Steinbitpersen på 7,3kg var jævlig gøy å kjøre på lett surfutstyr, så setter den som nr. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bare fisker man har fått?

Norges sterkeste fisk må vel uten tvil være Makrellstørje!? Ei størje på 300kilo må vel være det nermeste man kommer et godstog på stanga. Sett flere fotos av 300+ fra Trondheimsfjorden fra 50-tallet. Ble også observet flere stimer av sorten utenfor Frøya i sommer, fiskeren anslo dem til og ligg rund 30/50 kilo.. Det må være prosjekt det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vanskelig å lage ei god rankingliste her.

- Seien er faktisk meget sterk. Når man får sei på 4 kilo eller større, så gir den en sabla god fight.

- Makrellen er også en sterk villbass. Betraktelig sterkere enn sei. => Makrell > Sei

- Smålaks og ørret på samme størrelse gir også skikkelige fighter. De er ofte mye over vannet. => Laks >= Ørret > Makrell

- Har aldri fått kveite, men har sett endel kveitefilmer, og det er ikke noen tvil om at disse er kjempesterke. => Kveite > Laks (?)

- Hysa er i samme klasse som torsk. => Hyse < Sei

- Lyr er på nivå med sei. Men fikk en gang en lyr på over 6 kg, og den dro ut 50-60 meter snøre. Og var skikkelig vill. => Sei = Lyr

- Så har man sverdfisk, seilfisk, marlin, tarpon og makrellstørjer. Ikke noen tvil om at disse er meget meget sterke. Men, så er jo ikke de førstnevnte så vanlig i Norge da. :)

Endret av Turin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å lage ei god rankingliste her.

- Seien er faktisk meget sterk. Når man får sei på 4 kilo eller større, så gir den en sabla god fight.

- Makrellen er også en sterk villbass. Betraktelig sterkere enn sei. => Makrell > Sei

- Smålaks og ørret på samme størrelse gir også skikkelige fighter. De er ofte mye over vannet. => Laks >= Ørret > Makrell

- Har aldri fått kveite, men har sett endel kveitefilmer, og det er ikke noen tvil om at disse er kjempesterke. => Kveite > Laks (?)

- Hysa er i samme klasse som torsk. => Hyse < Sei

- Lyr er på nivå med sei. Men fikk en gang en lyr på over 6 kg, og den dro ut 50-60 meter snøre. Og var skikkelig vill. => Sei = Lyr

- Så har man sverdfisk, seilfisk, marlin, tarpon og makrellstørjer. Ikke noen tvil om at disse er meget meget sterke. Men, så er jo ikke de førstnevnte så vanlig i Norge da. ;)

Er ikke helt enig i Hyse i samme klasse som Torsk.. Hysa er mye sterkere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sterkeste av de jeg har fått, sett i forhold til størrelse...

1: Kveite

2: Berggylt

3: Sjøørret (I Danmark, synes den var råere, enn de jeg har fått her??)

4: Makrell

5: Brunørret

6: Laks (store variasjoner, men noen er grymme)

7: Pigghå(sikkert store variasjoner, men fikk en på ca.120cm som lurte meg)

8: Sjøørret

9. Gjedde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I forhold til størrelsen og medregnet gjennomsnittlig kondisjon gjennom sommer/vinter så er berggylte det mest brutale jeg har fanget. Jeg knakk faktisk en grov tjøstheim-stang på ei berggylte en gang i et forsøk på å hindre den i å gå inn mellom noen stolper under kaia. Bad mistake :/

Disclaimer: jeg har aldri fått kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sette opp min liste jeg også :)

1.Kveite

2.Leppefiskene (kan ikke se den store forskjellen, men jeg hra da heller ikke fått mange)

3.Røye

4.Ørret

5.Sei

6.Laue

7.Abbor

8.Gjedde

Dette er de jeg har fått som jeg gidder å rangere. De fleste andre jeg har fått er ekte slappfisker.

Det kan bemerkes at jeg er sterkt i tvil om plasseringen av sei, den skal muligens høyere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laue, ha ha

:)

Sammenliknet med størrelsen er den jo sinnsyk. Luftige svev og greier.

De har også en stygg uvane med å hoppe ut av keepnettet, synes det er nok til å kalle den en liten spreking. Har gjentatte ganger hatt våte drømmer om hvordan det ville være å kjøre ei laue på f.eks 1kg. Dessverre går nok det bare i drømme.....

EDIT: Ser nå at jeg glemte harr på lista mi.... at det går an, tror den passer best mellom laue og abbor.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har fått i Norge havner kveita på topp i rå styrke. Laksen tett etter.

Ørret og røye kan være så ymse. Har fått ørret på rundt åtte som kom lett inn til håven, men også hatt brutal fight med fisk det tok 20 minutter med hardt press å få i håven. Sei og lyr er også rå så lenge det varer. Berggylte og suter sparker alltid bra fra seg. Havabborens første rusning er brutal, men også stor makrell på lett utstyr er heftige greier. Stor stam fighter ofte kanonbra, men man kan også få noen slappinger, det samme gjelder karpe.

Har ellers fått håbrann i utlandet, og det sier fra! Helge brukte jo 75 minutter på sin fisk på 165 kilo. Havålen har jeg derimot blitt litt skuffet over, til tross for endel fisk opptil 15-20 kilo. Utenlands er vel wahoo det sjukeste, i hvertfall det raskeste. I brutal kraft tuna og ikke minst diverse jacks. Amberjacken imponerte vilt! Dessverre ikke fått multe med noen vekt å skryte av, og heller ikke tarpon eller bonefish. Slappeste fisken ift vekta er vel breiflabb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir nok kveite grisebanket på hurtighet av disse andre artene, men i rå styrke er jeg slett ikke sikker på at kveita kommer så dårlig ut...

I forhold til tuna er det nok liten tvil om at kveita får "grisebank" med stor G :-)). Har kun fått ei kveite på 18 kg så grunnlaget er tynt, men ser hva som er brukt av utstyr til bl.a. flere av rekordkveitene. Du hadde ALDRI fått opp en tuna på 80-90 kg, langt mindre 200 på samme utstyr. Tuna er i særklasse det sterkeste som er mulig å fange, visstnok med unntak av sverdfisken. Det er dessverre den eneste billfishen jeg mangler i Atlanteren....den står høyt på ønskelista :-))).

Ellers setter jeg nok makrellen og berggylta høyt på lista her hjemme :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til tuna er det nok liten tvil om at kveita får "grisebank" med stor G :-)). Har kun fått ei kveite på 18 kg så grunnlaget er tynt, men ser hva som er brukt av utstyr til bl.a. flere av rekordkveitene. Du hadde ALDRI fått opp en tuna på 80-90 kg, langt mindre 200 på samme utstyr. Tuna er i særklasse det sterkeste som er mulig å fange, visstnok med unntak av sverdfisken.

Tviler ikke på at tunfisk og sverdfisk kan være drøyere enn kveite, både i hastighet og styrke. Har aldri fått noen slike arter. Men siden disse artene kun er for sporadiske gjester å regne i norske farvann, tror jeg fortsatt at kveite er den sterkeste fisken man regelmessig kan få her hjemme. Håbrann er kanskje vel så sterk, men hvor regelmessig er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuna er i særklasse det sterkeste som er mulig å fange, visstnok med unntak av sverdfisken. Det er dessverre den eneste billfishen jeg mangler i Atlanteren....den står høyt på ønskelista :-))).

Har alltid lurt på hva som menes med "sverdfisk". Er det sailfish, blue marlin, black marlin eller noe annet jeg ikke har hørt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det jeg har skjønt er sverdfisk en egen art som ikke blir så stor som blue marlin. er vel den"billfishen" som kommer oftest på besøk her oppe i nord. "billfish" er vel betegnelse på gruppa av arter med sverd på overkjeven(sverdfisk, marlin, sailfish++).

for å bidra til topicen;

berggylte(omtrent ustoppelig utras og krefter i begynnelsen)

gjedde(tunge, kraftig utras og fete hopp. er jo meget individuelle dog)

HA(knallhardt hogg og fete utras. synd den ikke hopper)

insjøørret(fått noen som kjørte 40meters utras blanda med raske dypdykk)

er de artene jeg har fått som har vært sterkest. meget subjektivt detta selvfølgelig.

skjønner ikke helt hvorfor noen har nevnt horngjel på sin liste. den hadde jo vært grisesterk om den hadde hatt noen kilo til å spenne fra med. sånn som horngjelen er bygd her i landet må man jo bruke 3-4`er fluestang får å slite med den. har ikke fått prøvd det med horngjel. da kanskje den kommer på lista mi å... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.