Gå til innhold
Fiskersiden

Rød sen


BNH
 Share

Recommended Posts

Har fisket nå med rød PowerPro 0,10 mm multisene. På de fire siste turene har det ikke blitt en eneste fisk. Jeg bruker FC fortom på ca en meter. Er det fargen på sena eller?? Powerpro sier noe slik som at rødt er den fargen som forsvinner raskest under vann. Men jeg er ikke spesielt overbevist. Noen synspunkter og erfaringer?? Jeg fisker i skogsvann.

Endret av BNH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket nå med rød PowerPro 0,10 mm multisene. På de fire siste turene har det ikke blitt en eneste fisk. Jeg bruker FC fortom på ca en meter. Er det fargen på sena eller?? Powerpro sier noe slik som at rødt er den fargen som forsvinner raskest under vann. Men jeg er ikke spesielt overbevist. Noen synspunkter og erfaringer??

At rødt er den fargen som raskest forsvinner under vann stemmer temmelig bra i alle fall. Jeg har brukt rød PP både til lett havfiske og til sjøørretfiske, og har ingen negative erfaringer. Fått brukbart med sjøørret på det, men nå bruker jeg alltid dugelig med FC-fortom uansett farge på hovedsnøret. Spørs om ikke du må lete etter en årsak til dårlig fiske et annet sted, selv om det selvsagt er viktig å ha trua på det du fisker med. Har du absolutt ikke trua på den røde multien bør du skifte den uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett farge på braid, vil man før eller senere komme over forhold der sena vil synes, og motsatt.

Rødt filtreres ikke vekk før på noen meters dyp, og 1m fortom høres derfor relativt kort ut. For å være helt safe bør du lenge på en meter eller to til. På så tynne sener (antar fortom på ca 0.2mm) bygger knuten så lite at du knapt vil merke det under kasting.

Har forøvrig alltid med meg en reservespole med mono på, sånn i tvils-tilfeller. Så slipper jeg å lure på om det er braid'en sin skyld hvis det ikke biter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir da vilken farge bør multisena ha for fiske i skogsvann. Jeg benytter Uni/Uni med 5 tørn, men synes den napper i ringa når jeg kaster og dette gjør at kasta blir kortere og mindre presise. Jeg begynner faktisk å miste trua helt på multi for UL fiske (noe som Abbor og andre også har påpekt) Har en snelle med Sufix (den nye mono sena dem, husker ikke navnet) i 0.16 mm.Den går laaangt og er nydelig å bruke (har ikke prøvd Stroft ennå)

Endret av BNH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt ei multisene som jeg har vært fornøyd med til UL, den het rapala thermic braid, tror jeg, men den finnes vel ikke lenger? Brukte denne i 0.09 for mange år siden. Fargen til denne er et sted mellom edelgranbarnål og spygrønn.

Har alltid foretrukket mono til dette formålet.

Jeg har skiftet sene på snella jeg bruker til UL-fiske 3 ganger i år, nå skiftet jeg til stroft og er endelig sånn noenlunde fornøyd.

Bruker den i 0.18 da jeg er litt hardhendt av meg.

En annen ting: Har du sjekket at fortommen er usynlig under de rådende lysforhold? Dette er nok viktigere enn om det som er minst en meter foran sluken synes, tror jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.