Gå til innhold
Fiskersiden

Størrelse på jerkbait-Størrelse på fisk


veg
 Share

Recommended Posts

Min erfaring er at Big Bandit i "gjedde" imitasjonsfarger er helt klart best, på mine turer til Jonsvannet i år, har 90% tatt på den... Men baits som ser ut som byttefisk er vell smart, og i Jonsvannet er det vell andre gjedder og røye som er hovednæringa for gjedda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om samme jonsvantnet nå? Med litjvatnet mener jeg området rundt trondheim roklubb. jeg er ikke interresert i målrettet fiske etter gammelpurker. jeg vil gjerne få gjedde fra 1kg-3,5kg. kanskje noe større som bonus.... tenkte litt på salmo fatso og slider 10cm flyt og lignende. er dette en god ide?

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare et jonsvaten i Trondheim. Litjvatnet er en del av jonsvatnet (er fra Valen og til utløpet som kalles litjvatnet. Du har også Kilvatnet på andre siden av vannet, som også er en del av vannet. Mine erfaringer er at så lenge det er en sivkant her, så er det gjedder fra snipe til 3/4 kilo, som ikke er noe uvanlig. har som nevnt kun brukt big bandit og buster, og big bandit i gjedde imitasjonsfarger har jeg helt klart hat mest hell med.

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei bare litt nyskjerrig her nå, hva er snipe egentlig?

Er det veldig veldig små gjedder?

snipe er veeeldig små gjedder ja.

Ja, det er bare et jonsvaten i Trondheim. Litjvatnet er en del av jonsvatnet (er fra Valen og til utløpet som kalles litjvatnet. Du har også Kilvatnet på andre siden av vannet, som også er en del av vannet. Mine erfaringer er at så lenge det er en sivkant her, så er det gjedder fra snipe til 3/4 kilo, som ikke er noe uvanlig. har som nevnt kun brukt big bandit og buster, og big bandit i gjedde imitasjonsfarger har jeg helt klart hat mest hell med.

sorry. trodde dere snakket om de josvannene lenger sør jeg.hehe...

er ikke big bandit litt stor da? leste i katalogen at de var 19,5cm lang og veide 98gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei bare litt nyskjerrig her nå, hva er snipe egentlig?

Er det veldig veldig små gjedder?

Må bare beklage første innlegget... sniper er ikke 500gram. sniper er de gjeddene som er under 3oo-400gram, men som klarer (til stor frustrasjon og underholdning for jerkfiskere) å bite over en krok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder størelser på baits, så blir det sjelden for stort. Gjedder kan ta bytter som er like store som seg selv bare de er i hugget, og har selv tatt små-gjedder på store sluker.

Så tror det mest er å finne baits med rett gange og farger som funker der du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder størelser på baits, så blir det sjelden for stort. Gjedder kan ta bytter som er like store som seg selv bare de er i hugget, og har selv tatt små-gjedder på store sluker.

Så tror det mest er å finne baits med rett gange og farger som funker der du fisker.

faktisk litt enig med deg. fikk samme oppfatnningen i går, da en skikkelig snipe nesten slukte den ene treblekroken på en 15 centimeter abu garcia hi lo jerk. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen fasit på hva som er en snipe. 500g til 1500g kanskje.. det som er under 500g er ultra-psyko-mini-gjedde :)

Du trenger ikke å bekymre deg for at jerkbaitsa er for stor. - Har fått 200grams gjedder på 19 cm big bandit, jeg :D Big bandit, buster og devidator er lettfiskede baits.. freestyler kan være litt vanskelig å få taket på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fått mye små gjedder i Jonsvannet, mellom 300gr og rett over 1kg. Trodde dette var det Jonsvannet hadde å by på, men fikk 2 raske på 5,25kg og 6,3kg der i år :) Tok dem på en grønn/gul/orange rapala 10cm.(husker ikke navnet på den). Er fra stavanger, så nå med studiene mine her i Trondheim så har jeg for første gang fått muligheten til å fiske gjedde( noe jeg alltid har sett frem til å prøve :) ) Har fisket mest med små røde spinnere etter disse små kosegjeddene, men fikk blod på tann når disse større slo til på wobbleren. Snakket med TOFA og hører om mye stor gjedde i Jonsvannet, spesielt i Kilvannet delen. Så nå er planen: kano, og ekkolodd med store jerkbait planen nå til våren! Aldri testet jerkfiske før, så d skal bli spennende. Blir nok lite masterarbeid i mai/juni. :D

Men lurer på hvor tidlig du kan starte med jerkbaitfiske etter gjedde med hensyn på effektivitet? Hvordan er det rett etter isløsning? hadde dårlige resultater i år rett etter isen gikk på wobbler og spinner. Men kansje sakte jerkfiske er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Andreas, her (sørpå) er alt under 5kg sniper :P

Hehe...ja stemmer nok det :D men for ein Stavanger mann i trondheimsområdet så va 5 og 6 kgs gjedder knall på 3-15gr stang :) Lange og morsomme fighter. Synes di va enorme :) men nå e d 10kilos grenså som skal passeres med jerking! Men spørs om eg ikkje må ta ein tur ned mot Øyeren området for å fikse d. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å planlegge at du skal få en størrelse fisk er skummelt :-P Årest største veide 6,5 kg og blei tatt av en kammerat på en litten jiig på hva var det? 18 gram eller noe. Mens små gjedder (som jeg kaller alle jeg kan løfte klar av vannet med stanga (20-60gramms)) er fullsendig utilregnelige og biter på nøyaktig det de vil ha.

Farge og gange virker å være mer avgjørende enn akkurat størrelsen. Noen jerks i lik farge\type men forskjellig størrelse vil få forskjellig gange og kan være som natt og dag å fiske med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine erfaringer er at mindre gjedder opptil 3kg biter ofte på mindre kunstagn som er bråkete og har sterke farger(firetiger og lignende). har fått haugevis med smågjedder oppi gjennom åra på slike agn. bomber 15A og andre wobblere opptil 15cm, spinnere og jigg opptil 10-12cm er eksempler på slike agn. smågjeddene liker seg jo nære sivet og andre ting de kan gjemme seg i. de må jo unngå å bli spist av de større. men som folk sier det er ikke mulig å være helt sikker på at storgjedda ikke har lyst på et lite agn innimellom. så er du "uheldig" så sitter det ei svær gjedde på. da vil jeg oppfordre deg til å sette henne forsiktig ut igjen(er mye info på vhordan man gjør det skånsomt på forumet) og bytte fiskeplass. store og små gjedder står ofte ikke på samme sted, men noen ganger gjør det også. det sikreste rådet for unngå å få gjedde over 3 kg er nok å fiske grunt inntil land ved sivkanter o.l på dagtid på sommeren. storgjeddene er som oftest ute på dypere og kjøligere vann om dagen på sommeren. de kommer bare inn på grunna på jaktraid på morgenen og kvelden.

om snipediskusjonen: hvor grensa på hva som er snipe og ikke blir nok ofte en nokså subjektiv vurdering som styres litt av hvor mye større gjedde man har fått. synes personlig at fisk under 3kg begynner å nærme seg snipestadie. men er det lenge siden jeg fikk fisk sist og jeg får ei 2kilos gjedde på litt lett utstyr, så blir rimelig fornøyd og vil ikke kalle fisken for ei snipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, betrakter jeg gjedder under 2 kg som sniper.

Tror ikke ordet sniper har noen fasit for hvor liten gjedde er, annet enn at den er liten.

:wub:

:

Enig med deg der. Snipestørrelse regnes utifra hver enkelt persons målestokk.Et bra ordtak: "Alle SYNES at det var en veldig liten snipe. Egentlig var det en gjeddeyngel av arten esox lucius"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.