Gå til innhold
Fiskersiden

Spinnutstyr til SØ


Kveldulv
 Share

Recommended Posts

Akk, jeg gikk i dag til min lokale utstyrsbutikk med planer om en omfattende livsstilsendring: Oppgradering til Ambassadeur og spinnutstyr (til sjøørretfiske). Dagen ble dessverre brått ødelagt av at selgeren snakket meg fra planen min. Han gikk så langt som å kalle prosjektet for dødfødt (ikke med en uvennlig tone vel å merke). Han argumenterte at det med 10-20grams-sluker ville være umulig å oppnå samme kastelengde som med haspel, og han spådde at jeg ville lide av kronisk backlash. Noen andre synspunkt på saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, jeg gikk i dag til min lokale utstyrsbutikk med planer om en omfattende livsstilsendring: Oppgradering til Ambassadeur og spinnutstyr (til sjøørretfiske). Dagen ble dessverre brått ødelagt av at selgeren snakket meg fra planen min. Han gikk så langt som å kalle prosjektet for dødfødt (ikke med en uvennlig tone vel å merke). Han argumenterte at det med 10-20grams-sluker ville være umulig å oppnå samme kastelengde som med haspel, og han spådde at jeg ville lide av kronisk backlash. Noen andre synspunkt på saken?

Hei.Jeg bruker en spinnstang og en Shimano multiplikator til sjøørret. Det fungerer utmerket. Med litt trening så unngår man backlash og kastelengden er bra nok for å få sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull, når vi snakker om slukvekter på 10-20g kaster multiplikator minst like langt som haspel. (og med rett utsyr gjelder dette hele vegen ned til 2g, men det er en annen historie) Med dagens moderne multiplikatorer skal ikke backlashene ikke være noe stort problem å overkomme. Vil anbefale multifilament til sjøørretfiske, hovedsaklig på grunn av vinden, anbefalingen er faktisk så spesifikt som Power Pro 0,18 eller 0,23, men er du nybegynner på multiplikator bør du starte med mono først siden de blir færre backlash da og de er lettere å få opp igjen.

Jeg kunne ikke ha tenkt meg å bruke haspel for sjøørretfiske, direktekontakten med agn og fisk som en får med multiplikator gjør fisket til en annen opplevelse enn hva en oppnår med haspel. Vil anbefale ei 10 eller 11' stang, kastevekten på stangen er litt avhengig av hvilken multiplikator du velger. Med liten og lett spole mykere stang og hvis du går for ei 5000 størrelse snelle litt stivere stang. Anbefalt snelle sammen med multifilament er enten Record RCN50 (som er ei 5000 størrelse snelle) eller en Revo. Jeg ville normalt ha anbefalt en 5500CS Rocket, men de grunne spolene til de to snelle nevnt foran fungerer bedre sammen med multifilament.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonsense.... I have fished for seatrout with lures as small as 6 grams with multipliers for years.. primarily møresild 6g 10g and 22g.

mounted on the same blank, multipliers cast longer than fixed spool reels... it does take a bit more skill tho.

I would recommend a low profile multiplier over a round type ambi due to the smaller lighter spools which will be a lot less likely to cause a backlash.... ambi 5500 seems oversized for 10-20 grams to me.

I disagree with abbor about the rod action type... there is no need to compensate with a softer rod if your reel is not oversized and a middle tip rod will always cast further. That said... rod action is a matter of taste and softer actions are much better for the lower weights.

I would also recommend soft dyneema type braids over fused fireline types due to the memory in them.... the line can come off the spool in big springy coils on a low profile reel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for verdifull input. Av designmessige hensyn er jeg bestemt på Ambassadeur. Kommer Rocket 5500 kun i den stygge limefargen?

Hvis du legger vekt på design synes jeg det er rart om du velger bort Revo. Det er jo også en ambassadeur ;) Personlig synes jeg det er digg med en lavprofilsnelle til slikt fiske. Er enig med både abbor og atomichaggis - det er null problem å fiske SØ med spinnutstyr!

66596_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger vekt på design synes jeg det er rart om du velger bort Revo. Det er jo også en ambassadeur :) Personlig synes jeg det er digg med en lavprofilsnelle til slikt fiske. Er enig med både abbor og atomichaggis - det er null problem å fiske SØ med spinnutstyr!

Det klassiske designet til de originale Ambassadeurene er noe av grunnen til at jeg vil "switche."

Endret av Kveldulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klassiske designet til de originale Ambassadeurene er noe av grunnen til at jeg vil "switche."

Var her og stilte lignende spørsmål for ikke lenge siden, og da var det en kar som anbefalte Ambassadeur 2500c ...som vistnok ikke lages lenger, men som man får tak i på E-bay.

http://global.ebay.com/ABU_Ambassadeur_2500c_Black_2500_C_Sweden_Reel_NIB_NEW/250485779376/item

Da får du ei lita snelle, med klassisk design. Og ikke vær redd for brukte ambassadeur sneller. Dette er maskiner bygget får å vare i årevis, og deler er ikke vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg tok selv det store steget over til spinnutstyr til SØ og Ø (takket være mye hjelp fra Abbor :) ), og har ikke angret et sekund!! For en fantastisk kontakt med fisken! Har hooket fisk jeg ellers ikke ville kjent takket være følsomheten. Gikk for C3 5500, og det går helt fint med 12 gram, selv om det blir gøyere nærmere (og over) 20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dog en ting jeg trenger oppklaring på: Er det meningen at man skal kaste med høyre arm, for så å bytte "stangarm," og så sveive med høyre?

(Hvordan vil 4600 passe mitt formål?)

Neida. Mange av modellene kommer i både høyre og venstresveiv versjon.

Jeg for min del har høyresveiv på begge ambassadeursnellene mine. Og det var rett og slett utrolig knøvlete etter 35 år med sveiva på venstresida (haspelsneller) å plutselig skulle kaste med venstrehånda og sveiva med høyre,

Så jeg kaster ut med stanga i høyre hånd, og så vipper jeg rett og slett stanga rundt slik at snella henger ned, mens jeg venter på at sluken skal synke til bunns, da får jeg jo sveiva på riktig hånd, altså venstre hånd. Og slipper dermed å bytte hånd.

Høres sikkert rart ut. Men det funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok jeg som anbefalte 2500C. Snella det linkes til over er ikke den jeg vil anbefale, dette er en reproduksjon av de 2500C i fra slutten av -70 tallet, disse har 4,7:1 i utveksling, IAR modellen samt noen andre har 5,3:1 i utveksling, det er det som de som ikke vil sveive seg nesten i hjel bør gå for. ABU er desverre tomme for 5,3:1 utvekslinger, er nå bare tilgjengelig til svartebørspriser.

Her er mitt siste tilskudd til samlingen, når jeg får byttet til krommet messingstativ blir dette bærre lekkeret

]!BZc(BpwBWk~$(KGrHgoH-CQEkJwwr(3WBKmumpVpMw~~_12.JPG

Vil ikke anbefale 4600, den har samme spolediameter som 5500 og 6500, men mye smalere, dette gir en nervøs konstruksjon.

2009 modellene av Pro Rocket er i den gyselige rosaorange fargen, tidligere årsmodeller er gullfargede eller svarte så det er bare å lete.

De av oss som er høyrehendte og bruker høyresveivede sneller, og det gjelder jo de fleste, kaster med høyre hånd og bytter så stanga over til venstre hånd. Føles helt naturlig når en er vant til det, og det blir en jo når en starter med Abumatic i 3-4 års alderen :)

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambassadeurmodeller som har siste sifer 1 er venstresveivede.

C4 er ei mindre stabil snelle enn Pro Rocket og Record siden den har et aluminiumsstativ, mens de 2 andre har krommet messing. Record og C4 har også mykere stativer siden et av stagene er fjernet for å gi plass til utløsertangenten, med et messingstativ som på Record har dette mindre betydning.

Record RCN50/51 har også 6,3:1 utveksling som C4, jeg hadde uten tvil gått for Recorden hvis valget hadde stått mellom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambassadeurmodeller som har siste sifer 1 er venstresveivede.

C4 er ei mindre stabil snelle enn Pro Rocket og Record siden den har et aluminiumsstativ, mens de 2 andre har krommet messing. Record og C4 har også mykere stativer siden et av stagene er fjernet for å gi plass til utløsertangenten, med et messingstativ som på Record har dette mindre betydning.

Record RCN50/51 har også 6,3:1 utveksling som C4, jeg hadde uten tvil gått for Recorden hvis valget hadde stått mellom disse.

Rocket ser bra ut ja, det er bare en irriterende faktor: Er årets Record den stygge lyseblå fargen?

http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/images/fiskeri/hjul/multi/amb-record51-585px.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.