Gå til innhold
Fiskersiden

Kvistkjerr til storabboren


Audun
 Share

Recommended Posts

Jeg har en spennende abborsjø inne på skogen hjemme. Jeg fått fisk på 1,4 kilo og mistet fisk som jeg den dag i dag har ekle drømmer om om natta. Med andre ord, garantert en 2 kilo +. Sjøen har bratte sider, gjedde og en jevn bestand av laue og mort.

Spørsmålet er: har noen på forumet erfaringer med etablering av kvistkjerr i potensialt gode abborsjøer? Jeg vet du kan litt om dette Arnt Aage. Slike kjerr virker som magneter på abboren har jeg fått høre (og erfart). Hvor bør jeg legge et slikt kjerr, hvordan lager jeg det så det synker riktig og presist straks isen går? Alle mulige tips mottas med takk. Jeg er lei av å ikke bikke 2 kilo[ :D )][ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også å ha lest om dette tidligere. Mener det sto i et norsk magasin. Kan sannsynligvis finne artikkelen (eller artiklene) hvis jeg leter litt.

Men vil ikke et slikt kvistkjerr trekke til seg masse små og medium abbor også slik at det blir vanskelig å fiske målrettet etter de store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne artiklen fra fiskejournalen.

http://www.fiskejournalen.se/artiklar/00ar...t/00juniris.htm

Helt klart at svenskene er mye flinkere enn oss til å utnytte denne muligheten til å gi abborfiskene bedre gyte vilkår, samt at det samler større fisker også. Som tidligere nevnt i tråden kan denne metoden også brukes for å redusere bestanden av småfisk i et vann.

søk på "risvase" gir resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Selv om en sitter inne med en del opplysninger og erfaringer er det alltid viktig å lytte til andre. Litt andre vinklinger og formuleringer har faktisk hjulpet meg på veien mot nye arter. Et samlet erfaringsgrunnlag suplert med hva andre måtte mene er gull verdt! Skal se hva jeg kan klare å få til,- en abbor på de magiske 2 kiloene bør kunne fanges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Audun

..hvordan lager jeg det så det synker riktig og presist straks isen går?

Har sett hvordan svenskene gjør dette, men det finnes sikkert andre metoder også. De borrer hull i isen og slår ned en lang påle som de legger kvistvasen rundt. Dermed er det også gitt hvor man legger ut vasen - i nærheten av land eventuelt ute på en grunne. Kvistvasen synker rett ned når isen går, og man vet hvor den ligger (pålen fungerer som merke). De vasene jeg har sett er i hovedsak laget av kvist fra løvtrær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en som slo ned fire påler og etterfyllte hele veien, emn det er sikkert 1000 varianter. Legger man ut et par sånne er det nok sannsynlig at man har skapt et par plasser hvor storabboren finner greit med byttefisk og skjul for Gjedda... Mye jobb , men belønningen blir jo fort det tilsvarende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere skal undervurdere betydningen av vaser som gyteplasser for abbor. Det er helt rett som Rolf sier at det primære er å gi abboren en gyteplass slik at man senere kan fjerne rogna og dermed redusere bestanden av tusenbrødre. Det er derimot utvilsom rett at storabbor tiltrekkes av kjerr og vas på bunnen der hvor mye småfisk har tilhold. For å skape seg en gromplass vil en vase kunne gjøre jobben.Da bør man vel også tenke på at man gir abboren en ypperlig gyteplass med flere tusenbrødre som potensialt resultat[ :( ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det geniale med dette forumet er konsentreringen av spisskompetanse. Et emne blir alltid belyst fra alle mulige sider og det er bra!

Når det gjelder "kjerr-prosjektet" mitt har også jeg tenkt på hva slags følger en slik "kunstig" introduksjon kan få for sammensetningen av årsklasser og mengden fisk i vannet. Da dette aktuelle vannet inneholder en liten stamme beskattende rovfisker, både stor abbor og gjedde, vil jeg tro at ett eneste kjerr ikke vil utgjøre en bestands-trigger for abboren, og resultere i uante mengder tusenbrødre rovfisken ikke klarer å beskatte tilstrekkelig. Det at vannet i tillegg er forholdsvis stort kan være en tilleggsfaktor som "rettferdiggjør" introduksjonen av kjerret mitt. Blir uansett spennende å se hva slags følger det får. Kanskje det gir meg 2-kilosen i båten...[ :( ]

"Da e von i hengjande snøre!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest artikkelen ( http://www.fiskejournalen.se/artiklar/00ar...t/00juniris.htm ). Men bortsett fra at det sto at man vanligvis ikke plasserer kjerret så dypt sto det ikke noe mer om dybde.

I et vann vi pleier å få bra med abbor om sommeren fisker vi gjerne med balansepilk fra båt på 10-20 meters dyp og får masse der. Fikk inntrykk av at et evt kvistkjerr burde plasseres betydelig grunnere. Men vil det fungere på abboren som tydeligvis foretrekker å stå temmelig dypt i dette vannet?

Får selvsagt fin abbor grunnere også om sommeren, men det virker som om mange av de litt større foretrekker dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite varsku her! Nå er det jo mange som leser dette og får sikkert griller i hodet.. STOP!!! Hvis alle nå løper rundt til alle mulige vann og dasker ut kvister i hauger og fjell kan dette får værre konsekvenser enn man tror. Man kan forstyrre hele økologien i vannet i værste fall. Tenkt først. Trenger man virkelig å gjøre dette for å få abbor? Kan man ikke på egenhånd bruke den erfaringen man har eller kan tilta og finne plassene der abboren står, må man virkelig LAGE en plass for å lette jakten (som kanskje ikke virker en gang)??? Og uten å vite hva konsekvensene kan bli når såpass mange leser om dette? Brems to hakk sier nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.