Gå til innhold
Fiskersiden

Snart hummerfiske


ovejan
 Share

Recommended Posts

Så lenge som det for fritidsfiskere skal merkes med fullt navn og adresse, og ikke evt båtnummer/navn , så gjelder begrensningen på maksimum 20 teiner,derav inntil 10 hummerteiner, den persjonen som navnet tilhører.

Dette betyr da at to kamerater kan bruke samme båt med redskap merket med hvert sitt navn , men IKKE dra opp teinene på samme tur, eller slik at de forskjellige merkingene er i båten samtidig.

Dette betyr da at to av oss, med hver våre teiner, ikke kan gå ut en dag, og først dra opp mine, sette dem ut igjen, og deretter dra opp dine.

Man skal på land og levere fangst og evt merket utstyr, før man kan dra opp redskapene til neste persjon.

Egentlig ikke så innviklet, merkingen på utstyret og begrensningen til oss fritidsfiskere følger persjonen, uansett hvilken båt vi bruker.

Slik det er nå med kontroller, så må man jo nesten ha med seg legitimasjon ut på fisketurene

Hei

er dette info du har fått fra dep?

da bør du snakke med dei igjen og be dei sjekke reglene fordi det der er bare tull.

Du kan ikke ha mere en 10 hummer teiner på båt pr person anbefaler deg og se her for faktiske regler Hummer Regler

her er eit utdrag fra regler "Redskapsbegrensning i fritidsfiske

Publisert: 14.10.08

Sist oppdatert: 17.09.09

Det er ikke adgang til å dispensere fra regelen som sier at det kun kan benyttes 10 teiner per person og per fartøy. I fritidsfisket kan det derfor med en og samme båt ikke fiskes med mer enn 10 teiner. Dette gjelder også der flere benytter samme båt.

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

er dette info du har fått fra dep?

da bør du snakke med dei igjen og be dei sjekke reglene fordi det der er bare tull.

Du kan ikke ha mere en 10 hummer teiner på båt pr person anbefaler deg og se her for faktiske regler Hummer Regler

her er eit utdrag fra regler "Redskapsbegrensning i fritidsfiske

Publisert: 14.10.08

Sist oppdatert: 17.09.09

Det er ikke adgang til å dispensere fra regelen som sier at det kun kan benyttes 10 teiner per person og per fartøy. I fritidsfisket kan det derfor med en og samme båt ikke fiskes med mer enn 10 teiner. Dette gjelder også der flere benytter samme båt.

Eivind

Da var det oppklart. Har vore av samme oppfatning som Eivindh hele tiden, og lurt litt på om jeg var helt på jordet. Max 10 teiner ferdig arbeid. Men forstår jeg det riktig at hvis jeg vil fortsette med å fiske krabbe etter at hummerfisket er over så må fluktopningene være 80 mm??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

er dette info du har fått fra dep?

da bør du snakke med dei igjen og be dei sjekke reglene fordi det der er bare tull.

Du kan ikke ha mere en 10 hummer teiner på båt pr person anbefaler deg og se her for faktiske regler Hummer Regler

her er eit utdrag fra regler "Redskapsbegrensning i fritidsfiske

Publisert: 14.10.08

Sist oppdatert: 17.09.09

Det er ikke adgang til å dispensere fra regelen som sier at det kun kan benyttes 10 teiner per person og per fartøy. I fritidsfisket kan det derfor med en og samme båt ikke fiskes med mer enn 10 teiner. Dette gjelder også der flere benytter samme båt.

Eivind

Det er endel misforståelse på dette området, også slik det er beskrevet i rettledningen og svarene som det henvises til.

Bør leses helt enkelt: merkingen blandt hobby/fritidsfiskere følger IKKE båt, men navnet på eieren/ merkingen. Dette betyr da at hvis jeg eller du, eller andre eier f.eks 10 hummerteiner, og har satt dem i sjøen, så er det korrekt og lovlig hvis merkingen, fluktåpninger og dyp er ok. Enig?

Videre så kan jeg, du eller andre låne det fartøyet vi vil for å dra ut å trekke dem. OK I henhold til reglementet, siden det ikke følger båt, men navn på merkingen. Enig?

b]Det er ikke adgang til å dispensere fra regelen som sier at det kun kan benyttes 10 teiner per person og per fartøy. I fritidsfisket kan det derfor med en og samme båt ikke fiskes med mer enn 10 teiner. Dette gjelder også der flere benytter samme båt. [/b]

Ja, hvis flere benytter samme båt samtidig/på en gang/samme tur, maks 10 teiner samtidig/på en gang/samme tur, da med Et navn på redskapet på den turen.

Dette betyr da at jeg kan låne din båt og trekke mine teiner. Når jeg da har kommet til brygga og tatt evt redskap på land, så kan du ta båten og trekke dine teiner.

Helt lovlig.

Problemet som kan oppstå er hvis vi to drar samtidig ut, og trekker dine først og mine rett etterpå , samme båt på samme tur. Da er det ulovlig i henhold til reglementet.

Og det er heller ikke krav til at man skal eie båt selv for å ha lov til å fiske i sjøen.

Uansett, så regner jeg med å få et nytt svar iløpet av begynnelsen av uken som kommer. Det er uansett forandringer underveis når det gjelder rettledningene/svarene.

Legger inn noe av svaret her, når det er mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg stusser litt på er at Biltema får lov å selge de teinene sine, å reklamere med de som hummerteiner når de ikke er lov å fiske med de uten moderisering.

Jeg kjøpte 10 teiner av de i fjor, men bygde de om med lovlige fluktåpninger før jeg brukte de.

Tenk på hvor mange "vanlige" folk som handler teiner å setter de ut i god tro fordi teinene er solgt som hummerteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket på biltema.no nå, å såg at de hadde oppgradert flukt åpningene sine til 60mm, før så var de 58mm (ja, er jo bare 2 mm, men vet at kystvakten beslagla endel sånne teiner i Ålesund i fjor.)

men skal ikke det vær en flukt åpning på hver side av teinen?

*edit* sjekket på Fiskeridirektoratet.no å der sto det: I teiner som er satt ut for fangst av hummer, skal det være minst én sirkelformet fluktåpning på hver side av redskapet. Åpningens diameter skal være minst 60 mm.

Endret av dbrownie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har nettopp fått svar fra dep.

Det er endel endringer i år på reglementet:

Forskrift endret den 4.september 2009

Havressursloven som trådte i kraft 1.1.2009,

(Og også for yrkesfiskere.)

ref.:

God morgen

Det er riktig at redskaper skal merkes med eieren navn og adresse. Det er også riktig at at en fritidsfisker kan låne andre sine båter til å drive fiske. I den nye havressursloven (lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning av viltlevande marine ressursar) § 22 heter det:

Når det vert hausta med fartøy som ikkje er merkeregistrerte eller fiska frå land, kan det ikkje nyttast andre reiskapar enn

a) handsnøre, fiskestong og liknande handreiskapar

:) ei maskindriven jukse eller dorg

c) garn med samla lengd på inntil 210 meter

d) liner med inntil 300 onglar

e) inntikl 20 teiner eller ruser

Disse reiskapsavgrensningane gjeld også når same person eller dei same personane nyttar fleire fartøy.

I Fiskeri- og kystdepartementets forskrift av 22. desember 2004 (sist endret 4. september) om utøvelse av fisket i sjøen § 33 heter det:

Hummer kan bare fiskes med hummerteiner. Manntallsførte fiskere som driver fiske med merkeregistrert fartøy kan drive fiske etter humer med inntil 100 teiner. Personer som driver fiske med fartøy som ikke er merkeregistererte eller fra land kan drive fiske etter hummer me inntil 10 teiner. Fra et enkelt fartøy kan det ikke fiskes etter hummer med støre antall teiner enn nevnt i annet og tredje punktum.

Havressursloven ligger ute på Fiskeridirektioratets nettsider som J-melding 33-2009, Utøvelseforskriften som J-176-2009.

Havressursloven trådde i kraft 1. januar 2009 og innebærer at redskapsbegrensningen for fritidsfiskere er knyttet opp til fartøyet. Dette innebærer at det fra ett fartøy ikke kan drives fiske med mere enn 10 teiner. Dersom du og jeg benytter samme fartøy til å drive hummerfiske nå i høst kan vi tilsammen bare fiske med 10 hummerteiner. Dette gjelder selv om du trekker dine teiner på formiddagen og jeg får låne båten til å trekke mine teiner på ettermiddagen. Det totale teinetallet kan altså ikke overstig 10 som driftes med samme fartøy.

ref.slutt.

Beklager hvis innleggene mine har forårsaket endel diskusjoner og nervøsitet angående bruk av redskaper.

Siden uttalelsen og vurderingen fra dep. er så konkret og detaljert, så ser det ut til at "smutthullet" nå har blitt stengt.

Uansett, lykke til med fangsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenk å ha ut teiner jeg også snart, men det er en ting jeg lurer på.

Jeg har noen teiner som har to fluktåpninger, en på 60mm og en på 80. Planen er å prøve å få meg en hummer, men vil hummeren gå ut igjen når det er 80mm fluktåpning?

Hummer på ca 1 kg vil kunne gå ut igjen på 80 mm dvs hummer på ca 26-38 cm, (de som er under 25 cm går jo ut på 60mm) men krabbe over minstemålet (11 cm) vil ikke klare å gå ut på 80mm, dermed så vil du få et bedre vern av hummeren under krabbefiske.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummer på ca 1 kg vil kunne gå ut igjen på 80 mm dvs hummer på ca 26-38 cm, (de som er under 25 cm går jo ut på 60mm) men krabbe over minstemålet (11 cm) vil ikke klare å gå ut på 80mm, dermed så vil du få et bedre vern av hummeren under krabbefiske.

Med andre ord så burde jeg tette igjen åpningen på 80mm, siden hummer på kiloet kan gå ut igjen. Skal jo da holde med bare 60mm åpning for minstemål på hummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det eller ei. Det selges faktisk hull?? til hummerteiner. På 60 og 80 mm på finn.no! Praktisk. Bare sjekk. Har noen hull på 80 mm som jeg tenkte og bytte ut til 60 mm

Strips en 60 mm inni 80mm hullet så får du hull i hull, ta ut 60 mm hullet så har du 80mm hull igjen når du skal fiske krabbe.

Vær oppmerksom på at hvis teinen din blir sjekket så blir det gjort med en sylinder på 60 eller 80 mm som skal kunne gå inni hullet, En del ringer er montert på en slik måte

at de er "benslett" fast rundt ringen og er da ikke lovlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strips en 60 mm inni 80mm hullet så får du hull i hull, ta ut 60 mm hullet så har du 80mm hull igjen når du skal fiske krabbe.

Vær oppmerksom på at hvis teinen din blir sjekket så blir det gjort med en sylinder på 60 eller 80 mm som skal kunne gå inni hullet, En del ringer er montert på en slik måte

at de er "benslett" fast rundt ringen og er da ikke lovlige.

Må da kunne vises litt skjønn, hadde iallefall klikket vinkel om ei teine ble tatt fordi den var 1mm for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilket tau bruker dere på teinene og hvor får en dette rimeligst?

Til mine teiner i tre som blir rimlig tunge bruker jeg 7mm linetau. Kjøper det på fletteriet i bergen i 180 m kveiler. (De sender over hele landet) Bruker du letter teiner kan du klare deg med tynnere line tau

Grunnen til at jeg bruker 7mm er ikke pga bruddstyrken men at tynnere tau er ubehaglig å dra tunge treteiner opp med. Jeg bruke 2 favner med flytetau nede på teinen resten er synketau/linetau. Et lite midtflø halveis oppe. Totalt bruker jeg 9 favner tau pr teine.

Dette gjør at tauet står rett opp fra teina og ligger ikke fex på bunn rundt teina eller rundt steiner hvor det kan sette seg fast. Setter jeg teinene i ei ur så har jeg 2 stk midtflø for sikkerhets skyld. Med dette oppsettet vil det tauet som er til "overs" øverst henge i en bue ned før det når toppfløet.

En gammel rev av en hummerfisker som kan ALT om hummer fiske og er min mentor på dette temaet, er skråsikker på at teinetauet ikke må ligge rundt teina på bunnen. Da blir hummern mistenksom og går ikke så lett i teina sier han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel rev av en hummerfisker som kan ALT om hummer fiske og er min mentor på dette temaet, er skråsikker på at teinetauet ikke må ligge rundt teina på bunnen. Da blir hummern mistenksom og går ikke så lett i teina sier han

Mistenksom, ja kanskje den blir det ? Har heller tro på at tauet vil ligge og "leve" rundt teinen slik at den skremmer bort hummeren ?

Mitt bruk kom i sjøen i dag morges, syns allerede jeg kan høre hummeren på vei inn i teinene.

Satte et par ruser også, kanskje blir det noen fiskemiddager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenksom, ja kanskje den blir det ? Har heller tro på at tauet vil ligge og "leve" rundt teinen slik at den skremmer bort hummeren ?

Mitt bruk kom i sjøen i dag morges, syns allerede jeg kan høre hummeren på vei inn i teinene.

Satte et par ruser også, kanskje blir det noen fiskemiddager :wacko:

tror nok at dei er på vei in i mine teiner eg :blink:

satt ut 10 stk i dag tidlig

så sinsykt som agnet lukter må det nok være rimlig fult i teinene i morgen :P

angående tau tror eg ikke det har å mye og si

eg bruker 25 meter 10 mm line tau mellom teiner og 25 meter opp til blåse med 4-5 meter synke tau i toppen

og eg får vel det man kan si mye hummer

men det eg har erfart er kordan du setter i kanter og ikke minst kordan agnet ditt er, har mye og si

eit lite tips eg knuser krabber og legger med buken opp i teina da får du lite krabbe og mye mere hummer legg krabben ved ingangen til teina

eg ser ofte når eg får hummer i teiner med krabbe har den spist opp krabben ligger bare noen biter igjen

lykke til i morgen alle man :)

rekner med det blir noen fangst rapporter i morgen her :)

eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din definisjon på mye hummer ?

det varierer selvsakt men i fjor fikk eg i snitt 4,2 pr drag på 10 teiner (fører statestikk)drar ca anna kver dag .

beholdt ca 20 hummere, resten vart sett ut igjen mye smått og mye rogn hummer i området her

meste eg har fått i ei teine er 4 stk slå den :wacko: bruker sjølvlagede teiner som er 40x40x100cm fisker meget godt krabbe\hummer\fisk

er det mye hummer i ditt nærområde?

Eivind

Endret av Eivindh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo kalles bra med hummer.

Det er ikke mye hummer her på vestsiden av Karmøy, dvs de som er kjente får godt med hummer.

For mitt vedkommende så kastet jeg hummer på sjøen i hele fjor sommer. Når hummer fisket startet i fjor så var det stort sette ruskevær, og det setter bergrensinger

for en liten båt på disse kanter. Tror jeg hadde 4 teiner ute i tilsammen 8 døgn, og endet opp med 2 stk, en av de havnet på middagsbordet.

I år så har jeg tilgang på større båt, håper på å få noe mer i år.

Personlig så syns jeg hummeren er oppskrytt som mat reke, kreps og god krabbe er mye bedre.

Det er spenningen som er gøy, også er hummeren fascinerende på måten den svømmer på.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så syns jeg hummeren er oppskrytt som mat reke, kreps og god krabbe er mye bedre.

Så enig , så enig med deg Ove. Det er skjeldenheten som gjør disse så etterspurt og på lik linje som multer ( bær)og ferskvannkreps etter min mening.

Gjør forresten følgende eksperiment :

Ta fine fileer av brosme eller små lange . Frys disse 1. og før neste steg.

Tynn opp fileene og skjær i små terninger

Salt og pepper

2 chili som hakkes i små deler per kg file

Få ut saften av 2 lime per kg file

Bland all sammen i en tett plastboks og la det stå og godgjøre seg i 2 timer.

Resultat : " Syrekokt fisk" med en smak og konsistens som minner akkurat om det vi snakker om.

Serveres gjerne på en "seng" av salatblader med pepperotrømme og tomater "krydret" med 1/3 sukker- 2/3 salt og hakkede rukula blader. Såkalte skrukkete små poteter ( kanary style) som kokes i saltvann er passe å ha ved siden av

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.