Gå til innhold
Fiskersiden

Snart hummerfiske


ovejan
 Share

Recommended Posts

Har vært på reis i noen dager, og drittvær etter at jeg kom hjem, noen som har fått noe flott hummer ?

Norges største stangfangede iallefall :)

Rønsingen med krabbe på 2,34 :

68715_s.jpg

Mener å huske jeg hadde lest om denne, prøvde å lete opp tråden men fant den ikke, dæven døtte tenk å få en slik på stang :)

Denne må jo være over 25cm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne linken her på fiskeridir.no

For en idiot! håper denne personen blir veldig hardt straffet.

Selv har jeg fått endel rognhummer i teinene mine, men det kunne aldri slått meg inn å ta noen av de.

Dette var ikke pent nei... Selv om de etter oppdagelsen ble satt ut igjen er jo rogna borte så her gikk nok endel framtidige hummere tapt.

Mange skjønner ikke at slike regler er satt for at man også i fremtiden skal kunne fiske hummer... Man kan godt være uenig i reglene og det finnes kanskje lokaliteter hvor det strengt tatt ikke er nødvendig, men de signalene man gir når man ignorerer reglene er ikke bra uansett hvordan det hele forholder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke pent nei... Selv om de etter oppdagelsen ble satt ut igjen er jo rogna borte så her gikk nok endel framtidige hummere tapt.

Mange skjønner ikke at slike regler er satt for at man også i fremtiden skal kunne fiske hummer... Man kan godt være uenig i reglene og det finnes kanskje lokaliteter hvor det strengt tatt ikke er nødvendig, men de signalene man gir når man ignorerer reglene er ikke bra uansett hvordan det hele forholder seg.

Jo, det tror jeg faktisk de aller fleste hummerfiskere skjønner. Han her har bare gitt *****. Rett og slett. Egoistisk og kjipt, så lenge han tjener penga sine i dag er det ikke så farlig med alle andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne linken her på fiskeridir.no

For en idiot! håper denne personen blir veldig hardt straffet.

Selv har jeg fått endel rognhummer i teinene mine, men det kunne aldri slått meg inn å ta noen av de.

Blir straffen som antydet i artikkelen må jo fyren ut med minst 230.000,-. Velfortjent julegratiale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det tror jeg faktisk de aller fleste hummerfiskere skjønner. Han her har bare gitt *****. Rett og slett. Egoistisk og kjipt, så lenge han tjener penga sine i dag er det ikke så farlig med alle andre...

Jaja.. da kan vi være enige om å være uenige om det :)

Våre to syn har dog samme konsekvens, nemlig at reglene gis blanke i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fiskeridirektoratet sine sider står det følgende:

På kyststrekningen fra svenskegrensen til og med Sogn og Fjordane fylke er det tillatt å fange hummer i perioden fra 1. oktober klokken til og med 30. november. For resten av landet er fisketiden fra 1. oktober til og med 31. desember.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med alt, fersk makrell, råtten makrell, reker, spekesild og bergylt. Har til og med prøvd knust krabbe i teinene.

Men har kokt noe krabbe og det er mye bra krabbe, noe jeg ikke har opplevd i det området før.

Stekt torsk til middag i morgen :) grei bifangst det også selv om det er kjekkere å fiske den med stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne linken her på fiskeridir.no

For en idiot! håper denne personen blir veldig hardt straffet.

Selv har jeg fått endel rognhummer i teinene mine, men det kunne aldri slått meg inn å ta noen av de.

For en idiot! Hadde jeg vært han ville jeg brukt trykkluft :)

Neida, Selv om hummerrogna er god, så skal rognhummer over rekka! Slikt er jo langt grovere en å ta undermålshummer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rognhummer skal rett ut igjen ja, samme med undermålshummern!

Siste uka har jeg fått så å si kun Rognhummer!, så det tyder nå på at de fleste kaster ut igjen rognhummern.

Har fått 9 hummere å 6 av de har blitt kastet ut igjen pga rogn.

Mitt favoritt agn til hummer er sei hoder.

Endret av dbrownie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes rett og slett dette hummerfisket er forkastelig.

hummerfisket er like forkastelig som sportsfiske, så lenge man fisker ikke etter truede arter. hummeren er helt sikkeret sterk truet i mange områder, og da er jeg helt enig. i hele sørlandet feks skulle hummeren bli totalfredet i flere år. når jeg leser her at noen fisker med 7 teiner i flere dager og får kanskje en hummer, da skulle dem kanskje vurdere sjøl om det er slik det skulle vær.

jeg er heldigvis i en situasjion at jeg kan fiske i en bestand som er nesten helt i orden. det vises i mengden jeg tar opp i teinene. i år satt jeg ut 5 teiner i 3 kvelder og fikk tilsammen 18 hummere, derav 5 med rogn og to under minstemålet. det sier litt om bestanden. vi er tilsammen 4 stykker som fisker på den plassen, vi kjenner oss hverandre og er enige at vi ikke skal ta mer en 15 stykker hver per år. da kan vi trygd si at vi truer ikke bestanden og dermed er hummerfisket her ikke forkastelig. hadde jeg fisket med 7 eller 10 teiner i flere dager uten å få hummer, så hadde jeg sluttet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hummerfisket er like forkastelig som sportsfiske, så lenge man fisker ikke etter truede arter. hummeren er helt sikkeret sterk truet i mange områder, og da er jeg helt enig. i hele sørlandet feks skulle hummeren bli totalfredet i flere år. når jeg leser her at noen fisker med 7 teiner i flere dager og får kanskje en hummer, da skulle dem kanskje vurdere sjøl om det er slik det skulle vær.

jeg er heldigvis i en situasjion at jeg kan fiske i en bestand som er nesten helt i orden. det vises i mengden jeg tar opp i teinene. i år satt jeg ut 5 teiner i 3 kvelder og fikk tilsammen 18 hummere, derav 5 med rogn og to under minstemålet. det sier litt om bestanden. vi er tilsammen 4 stykker som fisker på den plassen, vi kjenner oss hverandre og er enige at vi ikke skal ta mer en 15 stykker hver per år. da kan vi trygd si at vi truer ikke bestanden og dermed er hummerfisket her ikke forkastelig. hadde jeg fisket med 7 eller 10 teiner i flere dager uten å få hummer, så hadde jeg sluttet med det.

Bra det er noen som bruker huet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg misforstår litt her, men regner med at jeg er blant de som du sikter til som driver forkastelig fiske siden jeg har fått så lite hummer. Det må jo du få lov til å mene.

Nå er det slik at hadde jeg brukt riktige teiner, men riktig mat og satt de på riktig sted til riktig tid, så hadde jeg også fått mye hummer slik som de lokalkjente som fisker her. ( de er nok like kjente som du og dine kompiser på deres faste fiske sted) :)

Det du sier er jo at hvis du fisker målrettet i en lengre periode uten å lykkes så driver du et forkastelig fiske. Kjøper ikke helt den tankegangen der uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Ovejan.

Selvom du ikke får hummer i teinene betyr det ikke at der ikke er hummer!

Det er ikke bare å hive ut teinene så får du hummer.

Sånn er det hvertfall her omkring, du må vite hvor å hvordan du skal sette teinene.

Har en kamerat som har hatt ute teiner i en uke nå uten å fått hummer, menst jeg selv har fått bra med hummer.

Er derimot enig at hummern må beskattes på en forsiktig måte, men ser ikke noe gale med å fiske hummer når du følger alle reglene å setter ut igjen rogn å undermåls hummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gså være enig med med de to over her, fisker hummer her i krsand, og det varierer veldig fra mann til mann her, noen får 0 andre får 20. Tror også at det generelt er mer hummer lenger vest, litt andre bunn forhold der. Så kan agnet og type teine spille inn. Ikke bare bare å sette seg inn i.Men kunne kanskje vært en løsning å frede et par år, det så jo bra ut i undersøkelsen som ble gjort i arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.