Gå til innhold
Fiskersiden

Stor abbor i tusenbrødre-vann?


SMS
 Share

Recommended Posts

Tenker på en hendelse sommeren '96 i det lille tjernet "Gravningen" ved den tidligere hytta vår ved Nerdammen i Drammensmarka. Øvde meg på fluefiske med nymfe og nappvarsler, noe som er morsomt og lærerikt når småabbor napper på hvert eneste kast. Dette er et humusfarget, grumsete liten myrputt som er overbefolket av småabbor, sjelden over 30 gram. I skumringen fikk jeg plutselig et til sammenlikning vanvittig kraftig napp påfulgt av små utrusninger, begynte å tro det kanskje kunne være ørret i lille tjernet, men var det ikke; en abbor på ca 850 gram. Min mor og morfar har kjent til dette vannet siden før 2. VK, men aldri hørt om noen som har fått abbor over 50 gram her, men det er neppe særlig mange som har fisket her heller pga alle tusenbrødrene. Den relativt sett gigantiske abboren jeg fikk har kanskje vokst seg raskt stor nok til å beite på søsknene sine, fortsatt den eksplosive veksten ved å fortsette å spise artsfrender. Eller kan det rett og slett bare ha vært en usannsynlig gammel abbor?

Nok bakgrunnshistorie; spørsmål jeg gjerne vil ha andres syn på er;

kan det tenkes at dette kan være en biotop med stor abbor? 850 gram er selvsagt ikke stort, men hvis den først begynner å spise tusenbrødre i et overbefolket vann burde den vel ha alle vekstmuligheter?

Dersom slik småabbor er for degenerert til å ha vekstpotensial, hva om man ved et uhell plutselig tilfeldigvis skulle mista noen borrer på 4-6 hekto oppi et slikt tjern? Hvis de overlever, og er fra et vann med storabbor, vil de da ha potensial for å bli gigantiske? Eller må det være laue, mort eller annen karpefisk til mat for abboren, og gjedde til å tynne ut abbor igjen, for at det skal bli > 2 kilos borrer?

Mener å ha lest om en slik form for kultivering i en bok ("Abbor" tror jeg den het) av en kjent svensk sportsfisker, mulig det var Steen Ulnits, husker ikke helt. Ikke spesielt lovlig å flytte abbor slik antar jeg, men ville dette kunne fungere osm et tankeeksperiment? En ulempe er vel at man må ha et perspektiv på minst 10 år før man eventuelt høster det man har sådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte produserer vann av den typen du nevnte her de alle største abborene (2kg++). Det typiske er at ett årskull eller to har fått en bra start på livet og dermed raskt har kommet seg over på fiskediet. Når fisken først begynner å spise annen fisk, stiger som kjent vekten meget raskt. Er nok mange "monsterabbor" som lurer rundt i småsure skogsvann her i landet.

Når det kommer til tankeeksperimentet ditt, er det nok fare for at de raskt kunne lagt på seg noen kilo gitt. Det er langt fra nødvendig å ha mort, laue o.l. for å få rask tilvekst. Inntrykket jeg (og mange andre) sitter med er at abbor som spiser abbor, ofte vil bli mye eldre enn en tilsvarende fisk som svømmer rundt og jager f.eks. krøkle hele dagen. Lauespiserne blir ofte lange, men ikke spesielt fete (med noen unntak). De som derimot surrer rolig rundt i skogsjøen og glefser i seg en abbor i ny og ne, blir ofte både lange, feite og høyryggede. Med andre ord STORE!!!

OP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det dette med abbor i sure vann nevnes, så kan jeg fortelle at jeg har hørt et par historier om nesten usansynlig store abborer som er sett eller tatt i garn. Et av disse vannene er Hummersjøen i Østre Toten ,(Totenåsen for de lokalkjente). En kar jeg prata med hadde ei mor som hadde fått en på quote: "mellom 3 og 4 kilo"..

Skal nevnes at det var i 1967. Han hevdet også at han hadde noen gamle svar hvitt bilder av denne fisken. Dette kan da umulig stemme, og sansynlivis er vel denne vekta noe overdrevet, men jeg har ingen problemer med å tro at det er abbor over 2 kilo der etter et par saftige røsk i pimpelen der oppe for et par år siden.

Ellers kan det nevnes at det i Oppland Arbeiderblad stod og var bilde av en kar som hadde fått to abbor på henholdsvis 3,5 og 4 kilo.

Skulle være morro å spurt OA om de kunne finne frem dette bildet igjen, slik at det kunne legges ut her for videre diskusjon om vekt og sansynlighet. Jeg skal prøve å få dem til å finne frem dette bildet, så kan dere avgjøre selv hva dere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra Remy sine erfaringer og anbefalinger virker det som at det i nesten alle vann vil bli stor Abbor. Så sant det er grei næringstilgang. Med stor abbor mener jeg da fisk over kiloen. Hva er det som styrer hvilke vann som klarer å produsere 1,5 kilos og 2,0 kilos? Kan godt hende det er flere enn vi tror. Tror vel heller ikke det er så enormt mange vann som storabborslager nr 1 mort er testet skikkelig på heller. Gjedde er jo så klart også en faktor her. Fisk opp mot halvannet kan nok fort gå i et gjeddegap. Så løsningen må kanskje være et småsurt vann som inneholder enorme mengder Mort og Abbor? Er vel ikke så mange vann som ikke inneholder Gjedde da. Uansett har minst et par vann i tankene som bør testes ut da[ :) ]

Når det gjelder det å miste 4-6 hektoser i et vann med tusenbrødre er det jo ikke sikkert det er nødvendig engang. Kanskje det naturlige utvalg heller som regel enn unntak lar noen bli store som svin. Men det er klart med tett opp til ubegrenset med næring i et vann og kanskje i et lite vann med fem seks store individer skal man nok ha både flaks og dyktighet for at fisken skal velge akkurat din agnfisk. Men det er lov å prøve[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor over kiloen finnes det nok i de aller fleste vann. Mitt inntrykk er imidlertid at det skjer noe ved ca 1200g. Morsomt å høre andres erfaring her, men etter min mening er Visterflo typisk et slikt vann. Jeg vet godt at det er tatt purker her på over 1,5 (og sikkert også rykter om over 2), men min erfaring er at det er lett å få fine dagsfangster med fisk fra 3 til 11/12 hg, men at det gjerne stopper her. Mistenker at feks. Nærevann også er et slikt vann, men muligens er det noen som nå smiler i skjegget og vet bedre.

Som OP sier er det kanskje i enkelte sure skogsvann, mindre dammer og myrhull man kan få de virkelig store overraskelsene. Det er nok fler enn meg som husker de legendariske småpyttene Kärrs vatten og Hällers myr fra andre siden av grensen, der det på 80 tallet ble tatt en rekke store abbor (bla. den svenske rekorden på 3150 g). Her lå det nok også bak en historie om utsetting av allerede pen abbor som kom til dekket smørgåsbord i form av en typisk tusenbrødrebestand. For de litt tålmodige kan dét være veien å gå mot en abbor i rekordformat. Hemmeligheten fra en liten isdam på Nesodden har tidligere vært røpet her inne, og for de som ikke fikk det med seg kan bladet "Fauna" være et stikkord. Tre garnfangede kjempeabbor side ved side viser at potensialet kan være meget stort i ubetydelige pytter. Overbevist om at det finnes flere slike pytter/isdammer bla. i Frogn/Nesodden som huser slike monstre. Det aner meg også at det er enkelte aktive sjeler her på siden som tenker (og har beviser på) samme tanken. Eller hva R....?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessante svar, takk! Har tidligere tenkt tanken på å prøve ismeite i Gravningen med tusenbrødre som agn, men ikke blitt noe av hittil. Som Remy sier, så er det nok stor abbor i mange flere vann enn man tenker over, så det er liten grunn til å mase om at han skal legge ut rapport om hvilket vann han har fiska i. Og det kan vel også tenkes at det ikke er fra vannene som er nevnt på Avkrokens liste over 50 største abbor den neste norgesrekorden kommer fra (da tenker jeg reell nrek, ikke større enn den fra Mjøsa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Som sagt, jeg tror det finnes stor abbor overalt. I alle små vann kan det går STOR abbor, spesielt i tusenbrødre vann. Det er bare å gutse!!

Ja, det finnes nok stort sett noen eller flere store(1kg+) abbor i de fleste tjern og innsjøer, men skal man ha de aller tyngste så må man nok lete en god del for å finne riktig vann!

Jeg har selv fått 64 abbor over 1 kilo de siste 4 sesongene og mange av dem har vært store og gamle! Flere fisk opp til 51cm i lengde, men jeg har "bare" fisk opp til 1660g i tyngde! Abborene jeg har tatt har veid 3-4hg mindre enn abborer fra f.eks Gjersjøen på samme lengde! Så det tyder jo helt klart på at man må finne det riktige vannet for å få de aller tyngste/feiteste borrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Abbor over kiloen finnes det nok i de aller fleste vann. Mitt inntrykk er imidlertid at det skjer noe ved ca 1200g. Morsomt å høre andres erfaring her, men etter min mening er Visterflo typisk et slikt vann. Jeg vet godt at det er tatt purker her på over 1,5 (og sikkert også rykter om over 2), men min erfaring er at det er lett å få fine dagsfangster med fisk fra 3 til 11/12 hg, men at det gjerne stopper her. Mistenker at feks. Nærevann også er et slikt vann, men muligens er det noen som nå smiler i skjegget og vet bedre.

Som OP sier er det kanskje i enkelte sure skogsvann, mindre dammer og myrhull man kan få de virkelig store overraskelsene. Det er nok fler enn meg som husker de legendariske småpyttene Kärrs vatten og Hällers myr fra andre siden av grensen, der det på 80 tallet ble tatt en rekke store abbor (bla. den svenske rekorden på 3150 g). Her lå det nok også bak en historie om utsetting av allerede pen abbor som kom til dekket smørgåsbord i form av en typisk tusenbrødrebestand. For de litt tålmodige kan dét være veien å gå mot en abbor i rekordformat. Hemmeligheten fra en liten isdam på Nesodden har tidligere vært røpet her inne, og for de som ikke fikk det med seg kan bladet "Fauna" være et stikkord. Tre garnfangede kjempeabbor side ved side viser at potensialet kan være meget stort i ubetydelige pytter. Overbevist om at det finnes flere slike pytter/isdammer bla. i Frogn/Nesodden som huser slike monstre. Det aner meg også at det er enkelte aktive sjeler her på siden som tenker (og har beviser på) samme tanken. Eller hva R....?

Dr.Fish

Eftersom både kärrs och hällers är "hemmavatten" så får jag bara korrigera lite sakfel. Häller myr är en dämsjö, dvs man har dämt upp en lite bäck och skapat denna sjö i slutet av 60 talet. Där sattes in en del fisk, bla abborre. Men ingen av dessa årsklasser blev till superabborrar. Det var först årsklasserna efter som produserade gigantiska fiskar. Kärrs däremot har inte haft någon tillförsel av fisk, Vattnet har alltid produserat stor fisk, och gör det faktiskt än idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke stor erfaring med abborfiske lenger, var særdeles mer aktiv før. I "gamle" dager fisket jeg svært mye i Stovivannet i Bærum. Dette er et vann som er kjent for stor bestand av tusenbrødre og mort. I flere år trodde vi at vannet kun inneholdt tusenbrødre, helt til vi ganske tilfeldig kom oss ut i båt og begynte å fiske med død agnfisk. Plutselig ble det vanlig med kilosabbor.

Det rare er at vi aldri kom i kontakt med disse svære abborene fra isen.

Samme opplevelsen fra Svartkulp, like ovenfor Sognsvann, fikk masse tusenbrødre og karuss. Et prøvefiske med garn jeg hørte om skulle visstnok ha gitt abbor helt opp i kilosklassen.

Nordbytjernet på Jessheim huser faktisk også noen svære abborer, selv om de er uhyre vanskelig å få kontakt med. Få som vet det.

I en liten putt på toppen av Steinshøgda, mellom Lommedalen og Bekkestua, har jeg også fått en svær abbor, vannet er kjent som et tusenbrødrevann. De finnes nok, nesten overalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Tenker på en hendelse sommeren '96 i det lille tjernet "Gravningen" ved den tidligere hytta vår ved Nerdammen i Drammensmarka. Øvde meg på fluefiske med nymfe og nappvarsler, noe som er morsomt og lærerikt når småabbor napper på hvert eneste kast. Dette er et humusfarget, grumsete liten myrputt som er overbefolket av småabbor, sjelden over 30 gram. I skumringen fikk jeg plutselig et til sammenlikning vanvittig kraftig napp påfulgt av små utrusninger, begynte å tro det kanskje kunne være ørret i lille tjernet, men var det ikke; en abbor på ca 850 gram. Min mor og morfar har kjent til dette vannet siden før 2. VK, men aldri hørt om noen som har fått abbor over 50 gram her, men det er neppe særlig mange som har fisket her heller pga alle tusenbrødrene. Den relativt sett gigantiske abboren jeg fikk har kanskje vokst seg raskt stor nok til å beite på søsknene sine, fortsatt den eksplosive veksten ved å fortsette å spise artsfrender. Eller kan det rett og slett bare ha vært en usannsynlig gammel abbor?

Nok bakgrunnshistorie; spørsmål jeg gjerne vil ha andres syn på er;

kan det tenkes at dette kan være en biotop med stor abbor? 850 gram er selvsagt ikke stort, men hvis den først begynner å spise tusenbrødre i et overbefolket vann burde den vel ha alle vekstmuligheter?

Dersom slik småabbor er for degenerert til å ha vekstpotensial, hva om man ved et uhell plutselig tilfeldigvis skulle mista noen borrer på 4-6 hekto oppi et slikt tjern? Hvis de overlever, og er fra et vann med storabbor, vil de da ha potensial for å bli gigantiske? Eller må det være laue, mort eller annen karpefisk til mat for abboren, og gjedde til å tynne ut abbor igjen, for at det skal bli > 2 kilos borrer?

Mener å ha lest om en slik form for kultivering i en bok ("Abbor" tror jeg den het) av en kjent svensk sportsfisker, mulig det var Steen Ulnits, husker ikke helt. Ikke spesielt lovlig å flytte abbor slik antar jeg, men ville dette kunne fungere osm et tankeeksperiment? En ulempe er vel at man må ha et perspektiv på minst 10 år før man eventuelt høster det man har sådd.

Tips på vart nästa FETborre kan fångas: Vattenmiljöer som påverkats av människan. Typ, där lek uteblivit pga försurning men därefter kalkats. Förorenade sjöar, tjärnar.

Nya vatten, typ dammar, våtmarker, rotenonbehandlade.

Abborrvatten med endast abborre går att påverka. De går mot tusenbrödrabestånd om ingenting händer. För stor internkonkurrens gör att det blir för lite näring för enstaka individer att spränga tillväxttrösklarna. En liten tusenbroder kan ha samma ålder som en FETing från samma vatten.

Hitta vatten där några individer blivit kannibaler!

Eller där någon årskull slagits ut!

Eller där de flesta individerna dött!

Nyintroducering av abborre i vatten.

Var hittar du dessa fiskevatten?

Tyvärr har du något gyllene års fiske på dig sedan återgår detta vatten till sitt ordinarie tillstånd. Så passa på under de åren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er gammelt nytt, men for å finne ut om et vann fostrer stor abbor fant jeg denne i svenske Fiske-Journalen:

"Om du lyckas fånga et par aborrar på fyra-sex hekto eller mer ska du ta med dem hem och avlägsna gällocken. Lägg gällocken i lite vatten och låt det hela koka upp forsiktigt. Gör rent gällocket och låt det torka. Ta fram ett förstoringsglas och läs av den smala delen på gällocket mot den breda delen. Mörka felt visar vintertilväxt och ljusa fält visar sommartillväkst. Hittar du ett gällock som är stort, men har få men breda felt har du hittat en snabbväxande aborre. Hittar du många sådana aborrer från en sjö er det bingo!"

Sett over ei gryte, og finn frem lupa:)

PS: Dette er direkte avskrift, og "abborkongen" Gunnar Jansson er bidragsyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

vollgravene i fredrikstad var i hvert fall inntil de ble tappet ned full av stor abbor, fisken kom som yngel opp fra glomma gjennom pumpene og fikk leve i fred uten gjedde. persen er på 1,75 og på enkelte kvelder har jeg fått over ti stykk på ovet en kilo. hvordan bestander er nå vet jeg ikke, for jeg har ikke fisket der etter at de tappet ned vannstanden. dette er nok et sted med potensial for aborr på over to kilo da vollgravene er overfylt med småabbor og karpefisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.