Gå til innhold
Fiskersiden

Tackle-guide (kystmeite)


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Siden det jevnlig dukker opp spm knyttet til tackler, tenkte jeg å lage en kjapp guide for www.fiskersiden.no

Dette er ikke ment som noen fasit, heller ikke er det min mening at jeg gjør dette bedre enn andre-det er rett og slett ment som inspirasjon og starthjelp til de som ønsker det. Jeg er sikker på at det finnes andre og bedre måter å gjøre ting på, og jeg er også sikker på at denne tråden etterhvert vil inneholde mange gode tips for både nybegynnere og andre.

Viktigste først-hva trenger du?

Kroker

Sene/fortomsmateriale

attraktorer

Svivler

Andre nyttige ting er

Tackle-mappe

MER attraktorer :-)

Bommer

++

Her er mitt utgangspunkt når jeg nå skal binde noen tackler til påsken:

1603200519189qeq3K4AWJkH4Ae4Eq.jpg?85

Her ser vi fra nede til høyre:

Varierte kroker fra Veals (hovedsaklig langskaftede J-kroker)

Owner Mutu Light i varierte størrelser (og en pakke "vanlig" )

Ferdige flatfisk-tackler fra Veals

Midten, fra venstre

Selvlysende blekksprut

Glidebom/svivler (type oter) og selvsagt-perler!

Øverst

Sene i varierende tykkelse

Boks med småting som perler, svivler, små kroker osv

Og øverst troner en bit med selvlysende slange-helt uunnværlig til mine tackler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkker er en viktig del av både meitefisket og tanken bak mange tackler, her er noen eksempler:

(bildet ble ikke bra, men dere ser vel hva det er)

160320051910Mlp2h43EyqGnO98rFS.jpg?88

Øverst: "stående" søkke, særlig velegnet til fiske i elv og til paternoster-tackler. Relativt dyre, men på fin bunn og ved meite fra båt eller ved bratte bergvegger er de meget gode.

Fra venstre:

Gripe-søkke. Et utvalg slike bør en ha. Suverene på sandbunn, men også bra generelt. Relativt dyre, og ved stygg bun bør andre søkker vurderes. Endel søkker vil berges ved at "griperne" felles inn under press.

De tre neste er vanlige blysøkker. Disse kan du med fordel kjøpe i store vekter (f.eks 200gram) og dele i to, det blir mye billigere enn å kjøpe 2 på 100. Tapen på det ene er der fordi kuttingen kan etterlate skarpe kanter. Disse søkkene er greie all-round søkker, de kaster godt og setter seg ikke lett fast. Ikke brukendes på sand, men ellers blant mine favoritter.

Søkket lengst til høyre er også et søkke jeg primært bruker på sand, hvor det legger seg og "suger" seg fast. Ikke like bra som gripesøkkene, men billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en idé å si noe om ( litt i grove trekk ) hvilken senediameter/bruddstyrke som blir brukt til de forskjellige riggene/tacklene. Det er jo forskjell på hva slags sene man bruker til f.eks flyndre meite og hai/skate meite.

Dette blir ett bra tiltak, Karl Inge!!

En liten ting, klarer du å ta bra bilder av riggene? Har prøvd selv, men sleit med å få med hele riggen på bilde. Dess lengre ifra jeg gikk dess dårligere så jeg detaljene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så fyldig skrin til tacklebinding,men det kommer seg...

et tips kan være å bruke gamle utrangerte pilker, dele de i biter,bruke kjøkkenvekt og skrive vekt på søkkene....

tackleting.jpg

Takk for inspirasjon til å bruke visakort på veals...

DESCRIPTION QUANTITY PRICE COST

----------------------------------------------------------------------

Varivas Trial Pack 2 £2.55 £5.10

8mm Luminous Beads 1 £1.36 £1.36

RTG Delux Long Range Rig x 3 1 £5.32 £5.32

Veals Deluxe Long Range Rig x 1 £3.58 £3.58

3

Flattie Finders Standard x 3 1 £1.96 £1.96

Veals Heavy Pennel Trace x 3 1 £2.38 £2.38

Flattie Finders Mini x 3 1 £1.91 £1.91

Veals Standard Pennel Trace x 1 £2.09 £2.09

3

Veals Tube Boom Rig x 3 1 £2.51 £2.51

Shakespeare Tube Boom x 12 1 £6.35 £6.35

Veals Uptide Booms x 10 1 £5.54 £5.54

Breakaway Impact Shields x 20 1 £4.94 £4.94

Super Stretch Soft Bait 1 £1.92 £1.92

Elastic

Varivas Tapered Shockleaders 1 £5.07 £5.07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl, har du prøvd noen av de "flyte" perlene ( floating beads ) som veals ( og sikkert mange andre også har ) selger?

Kan sikkert være greit å bruke de istedet for vanlige perler, for da får man løftet agnet litt og det blir litt mer liv i agnet.

Du burde lage en egen artikkel om dette på fremsiden!

Meget bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjlnner ikke så mye av det det er snakk om her... men skal prøve meg på kystmeite absolutt. når skal man fiske med glidende søkke og når skal man ikke? fordeler og ulemper?. har tenkt på å binde tackler og sånt i fremtiden men vil prøve de i butikken først men hva bør jeg gå til innkjøp på av nyttige ting når det gjelder kystmeite? har aldri prøvd meg før og har overhodet ikke peil på redskap til denne typen fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen takkler i butikken du, og se og erfar hvordan de forskjellige typene fungerer. Enkle takkler binder du selv, som enkroks paternoster. Andre nyttige ting er elastisk bomullstråd og en god kroktang.

Glidende takkel funker generelt best når du fisker på ren bunn, etter forsiktige fisk eller når du fisker horisontalt (grunt vann eller kaster et stykke ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett den helt vanlige slukknuten:-) Etter min erfaring er det svært sjelden den ryker før noe annet gjør det.

Glidende tackle er nesten helt nødvendig når man fisker på lengre distanser, men jeg bruker det til nesten alle situasjoner. De situasjonene glidende ikke egner seg noe særlig er bla ved fiske på korte distanser og ved fiiske rett ned. (Men også da kan glidende brukes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ta meg en tur til Jesting. Blekkspruten til Karl Inge så mye bedre ut enn de blekksprutskjørtene jeg har! Når jeg nevnte Bait and Rigs mente jeg selvfølgelig boka Bait and Rigs av Sea Angler gutta. Denne boka er jo helt genial hvis man er nybegynner og ønsker å lære mer om meitefiske i sjøen (både fra land og fra båt). Anbefales på det sterkeste! Jeg bestilte den enkelt og greit fra bokkilden.no men jeg ser at Veals også har denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Stort sett den helt vanlige slukknuten:-) Etter min erfaring er det svært sjelden den ryker før noe annet gjør det.

Glidende tackle er nesten helt nødvendig når man fisker på lengre distanser, men jeg bruker det til nesten alle situasjoner. De situasjonene glidende ikke egner seg noe særlig er bla ved fiske på korte distanser og ved fiiske rett ned. (Men også da kan glidende brukes)

Bruker glidende tackel i liten grad,og da bare på fiske rett ned fra båt, eller på relativt nært hold.Til arter som skater og ål er glidende å foretrekke,men de fleste andre arter kan utmerket fanges på faste tackel også.Våre ulike erfaringer kan nok delvis bunne i ulikt valg av krok, bruker man sirkel er det vel fordelaktig å ha glidende.Denne diskusjonen er et godt eksempel på at det ikke finnes noen absolutte sannheter innom fisket,det finnes som regel mange ulike veier til målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av limanda

[brVåre ulike erfaringer kan nok delvis bunne i ulikt valg av krok, bruker man sirkel er det vel fordelaktig å ha glidende.Denne diskusjonen er et godt eksempel på at det ikke finnes noen absolutte sannheter innom fisket,det finnes som regel mange ulike veier til målet.

En annet aspekt på sirkel vs j-krok er valg av nappindikator. Bruker man BaitRunner eller annen teknikk for å identifisere run på selve sena er sirkel godt egnet. Bruker man stanga som nappindikator kan j-krok fungere greit.

Jeg bruker semi-sirkel/sirkel og glide-bom (med vinkel) for brygge-fiske type rett ned, og de sjeldne gangnene jeg gir meg ut i båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av jansenh

En annet aspekt på sirkel vs j-krok er valg av nappindikator. Bruker man BaitRunner eller annen teknikk for å identifisere run på selve sena er sirkel godt egnet. Bruker man stanga som nappindikator kan j-krok fungere greit.

Både sirkel og J funker som bare det med både baitrunner og stang som nappindikator.

Jeg bruker oftest baitrunner funksjon som nappindikasjon, og den bruker jeg på både glide og "fast" tackle. Stanga som nappindikator bruker jeg kun når jeg bruker sneller som ikke har baitrunner funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Er det mulig å få et tackle "oppsett for fiske etter kveite?

Skal til Røst den 5/6 og vil prøve dette. Har ingen erfaring i å lage slike tackel.. Kanskje noen som vet hvor en kan kjøpe greie tackle til dette i butikk??

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..[ :) ][ :) ]

Tenkte jeg skulle sende inn et par bilder av noen av mine tackler..

Jeg er meget fersk i denne delen av sportsfiske og vil da ha

tips fra dere.. både ris og ros..tips til forbedringer osv..

håper denne tråden kan bli et lite "leksikon" for oss som er i startgropa da det gjelder kystmeitetackler.Det er mye bra info her i denne tråden ,men jeg vet at det er mye mer kunnskap der ute..

11052005191424326E151SC95o.jpg?33

11052005191424SW5IUckOkJ4f.jpg?80

11052005191424jKCE3G19BlcN.jpg?28

hilsen Truls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fine ut de. Vil gi et råd: bytt ut metallhylsene med kobberhylsene fra Veals i stedet. Brukte metallhylser tidligere, men oppdaget at når sena var brukt noen ganger og ble stiv, sleit jeg ofte sena i kanten av metallhylsene ved bunnapp eller sterk fisk. De kan også gli hvis du ikke klemmer de godt nok fast. Kobberhylsene er mye mykere og skader sena mindre, og de sitter bedre. Du kan også bruke duppstoppere i gummi i stedet for hylser på tynnere sener til flyndrefisk, og slik unngå å senke bruddstyrken.

En regel for takkler er også å bruke spinnerblader, jighaler og lignende på takkler du har tenkt å fiske aktivt, og perler og slange på takkler som skal ligge i ro. Du kan også bruke plaststrimler fra bæreposer på takkler som ligger i ro hvis det er strøm der du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Og her er et grom-tackle til storfisken! Tackelet fiskes glidende, med en fin makrellbit på kroken, passende til f.eks lange, store flyndrer, hvitting, lyr osv.

160320052014o4OlKebSxijShWjnEc.jpg?63

Hallo

Jeg har lagd meg et lite ut valg av slike kystmeite-tackles. Men jeg bare lurer på åssen du fester på dette tacklet når du skal fiske det glidende. Bilde ? Tegning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.