Gå til innhold
Fiskersiden

Johan Og Kristers fiske-tråd (Fryktelig Bildetung tråd)


yosh
 Share

Recommended Posts

Heisann godt-folk!

I et par måneder nå, har jeg sitter og lest i trådene deres i smug, men nå er det vel dags at jeg kommer med en egen tråd her.

Jeg heter Johan, er 27 år og har hatt fiske-dilla hele livet. Er rimelig ny innen Jerk-bait, og ble fristet til å prøve dette av Krister og etter å ha sett filmen "Gäddfeber".

Har derimot fisket mye etter gjedde tidligere med woblere og død mort som agn.

Personlig beste er på 9,5 kg

Årets beste er på 7,8 kg

Pers på JB er 6,38 kg

Er ellers mye ute og fisker etter abbor. Vi har et vann her oppe som har en helt vanvittig stor bestand av stor abbor, og der er det eneste stedet jeg noen gang har sett kg-abbor jage i stim.

Her bruker vi poppere eller jigg, og det er meget sjelden at vi ikke får en eneste kg-abbor. På det meste, har vi tatt opp mot 10 stk abbor på vel kg i løpet av en kveld.

Pers på abbor er 1,7 kg

Krister er 20 år, er broren til kjæresten min, har har vel like dilla som meg. Han har brukt jerbait et par uker lenger enn meg. altså forholdsvis ny han også.

Han kan sikkert fylle ut info om seg selv her. :D

Og da får man vel klemme inn en fiske-rapport her også.

Vi har vært ute i dag fra mårran av for å prøve oss på høst-gjedda i ei bak-evje av Glomma som vi har litt trua på. Vært her et par turer tidligere, med helt greie resultater. Ikke noe stort, men det har vi tatt igjen i kvantitet. :)

DPi_0002-1.jpg

Og resultatene lot ikke vente på seg:

DPi_0003.jpg

DPi_0005.jpg

DPi_0006.jpg

DPi_0007.jpg

DPi_0010.jpg

DPi_0017.jpg

DPi_0018.jpg

DPi_0019.jpg

Krister kjører fisk på litt lettere utstyr og jigg, 3kilos gjedde:

DPi_0021.jpg

DPi_0028.jpg

Litt etterpå smalt det godt i stanga mi:

DPi_0030.jpg

DPi_0034.jpg

DPi_0035.jpg

DPi_0041.jpg

DPi_0042.jpg

DPi_0044.jpg

DPi_0046.jpg

DPi_0048.jpg

DPi_0049.jpg

Ny pers på JB, 6,38kg. :)

Fisken ble selvfølgelig sluppet ut igjen:

DPi_0051.jpg

DPi_0052.jpg

DPi_0053.jpg

Dagen ble avsluttet med et noget spesielt "dobbelt-hugg" :

DPi_0056.jpg

Vi klager absolutt ike på dagens resultat: 10 gjedder, 2 abbor og ei brasme. :)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn!

Tøffe bilder som forteller historien godt. :D

Alltid vært fasinert av glupskheten til disse gjeddene, selv om agnet er 1/3 så lang som dem selv eller mer, de smokker på med dødsforakt. Nesten som jeg selv må revurdere om ikke jerkfiske skulle vært prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn!

Tøffe bilder som forteller historien godt. :D

Alltid vært fasinert av glupskheten til disse gjeddene, selv om agnet er 1/3 så lang som dem selv eller mer, de smokker på med dødsforakt. Nesten som jeg selv må revurdere om ikke jerkfiske skulle vært prøvd?

Jo, takk for det :)

Ja, jeg kan i hvertfall anbefale dette fisket.

Jerk-fiske går egentlig helt i mot min egentlige mening om fiske: Det skal fiskes med så lett utstyr som mulig for best mulig fight! Men i dette tilfellet, må jeg nesten svelge den kamelen. Dette er stygg-artig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo dere!

Det er jeg som er Krister, den andre nyfrelste jerkbait tullingen;p

Fisker med:

SavageGear Stang

Revo STX Snelle med 0.36 PowerPro

Har prøvd jerkbait fisket en stund nå og er blitt rimlig hekta, det er rett og slett skikkelig artig!

Men har desverre ikke fått prøvd meg på no skikkelig gjedde enda, men håper den kommer snart. Forhåpenlig så snart som neste gang :)

Men ja jerkbait må prøves, det gir resultater! :D

Må bare nevne til "offtopic", att jeg angrer enda på att jeg ikke tok med fluestanga i dag.

For det aller første som møtte oss da vi kom ut i dagtidlig var noen pene harr som drev i overflaten, og jeg hadde ikke hatt noe imot ett par av de på fluestanga..

kult, fine fisker. Hva var vekta på den brasma ? Den så ganske stor ut.

Det er foresten den andre brasma jeg har "fått" på jerk bait ;D

Krister out!

Endret av Kravdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo også klemme inn en vanvittig fiskehistorie fra tidligere i sommer:

Fredag kveld. Sitter hjemme og kjeder seg. Madammen er på fylla, så da får man vel finne på noe?

Tankene surrer rundt i hodet, kanskje man skal prøve gjedda på noen steder jeg ikke har prøvd på flere år?

Pakker i bilen og hiver meg av gårde. Ingen lang tur, bare ned i Glomma der ei å renner ut. Her har jeg tidligere tatt min pers på gjedde med 97 cm og 9,5 kg, ei smellfeit, sterk vår-gjedde.

Prøver en stund uten resultat. Det er for mye vann i Glomma nå, så bestemmer meg for å prøve høyere opp i åa.

Dette er bare ei lita å, som er maks 10m i bredden, og som bukter seg gjennom landskapet og danner små viker i svingene. Her vet jeg at det finnes mye Gjedde med grei størelse, og har tidligere vært borti noe som kan minne om 10 kilos-gjedder.

Finner meg en passelig plass ved åa som svinger og danner ei vik, ikke større enn 20 meter i bredden, men her renner vannet sakte, og det står opp en del nøkk-roser og andre vannplanter.

Begynner å kaste med popper. For de som ikke har prøvd dette, kan det virkelig anbefales. Det er en virkelig spennende fiske-metode som kan gi gode resultater dersom fisken er i hugget.

Drar popperen sakte over vannet. Ei lita gjedde prøver seg, men bommer.

Etter en halvtimes tid, plasserer jeg popperen langs ei rekke med nøkk-roser, begynner å nappe og sveive med popperen. Plutselig ser jeg ei stor gjedde på rundt en meter som hiver seg helt opp i lufta etter popperen min, men den bommer desverre. Jeg skvetter til og skjelven kommer fort. Fortsetter å sveive, og gjedda følger etter, men nøler med å ta. Det samme gjentar seg 10 min senere, og bom igjen. Nå ble nok gjedda skremt, for jeg så den ikke mer i løpet av kvelden. Reiser hjem, tomhendt, men med minnet om denne gjedda friskt i minnet.

Nå har det seg jo sånn at Gjedder ofte holder seg i områder lenge, og ofte danner seg et revir.

Derfor tar jeg turen tilbake morgenen etter. Den gjedda skal jeg ha!

Denne gangen skal jeg bruke død mort som agn som jeg fanger på samme sted.

Egner opp og begynner å kaste. Lar agnet ligge en stund, sveiver sakte og venter igjen.

Plutselig ser jeg at det rører seg i enda av snøret. Venter og teller til 10 før jeg gjør tilslag. Fast fisk, men det var ikke gjedda "mi", men en pen abbor på rundt 1 kg. Pen fisk, men allikevel ikke det jeg skulle ha.

Fortsetter å fiske, men får bare små-napp.

Etter en stund går jeg tom for agn-fisk, så må fiske fler av de. Flytter meg til over på andre siden av vika, der jeg ser morten vake og leke seg. Drar opp en først som jeg egner opp på sluk-stanga og kaster ut. Setter fra meg stanga, åpner bøylen på snella og går unna. Den kan bare ligge der mens jeg fisker mer agn-fisk med meite-stanga.

Står der vel en halvtime, til jeg synes jeg selv har nok agn-fisk, snur meg rundt og går mot andre fiskestanga. Der ser jeg at snora går utover, her er det fisk på gang. Løper bort og tar tak i stanga, venter litt, slår over bøylen og gjør tilslag. Kjenner det rykker til et par ganger, før det bare begynner å dra nedover åa. Fast Fisk! Det uler i snella, har ikke sjangs til å holde igjen. Ser at noen nøkkroseblad rører på seg og plutselig flyter opp, fisken har åpenbart tatt agnet for en stund siden og svømt rundt blad og annet. Med ett kommer et skikkelig dunk i stanga, og fisken er borte. Sena røyk! Tilbake står jeg oppgitt og skjelven: Der var den gjedda! F***!! Fyrer opp en røyk og titter oppgitt utover åa.

Noen minutter går, og plutselig ser jeg masse nøkkroseblad som rører på seg og flyter opp. Hmmm... Åpenbart, har gjedda nå flere meter med sene etter seg og svømmer nå rundt i vika foran meg. Det samme skjer enda en gang. Jeg løper bort i sekken min og tar frem en sluk, binder den på stanga og begynner å kaste, kanskje jeg kan klare å hekte i sena? Forsøker dette i vel 10 minutter før jeg gir opp. Slaget er vel tapt. Nederlaget gnager i meg, idet jeg lager et nytt tacle til agn-fisk. Får vel prøve å få en annen fisk da. Fisker i vel 15 minutter uten resultat. Sveiver sakte inn, og har vel egentlig gitt opp. Men hva henger nå i kroken min? -Jo der henger det jammen ei fiske-sene!

Får tak i sena, drar litt inn, knyter den fast i hånda sånn i tilfelle noe skulle skje. Drar sakte inn, kjenner litt motstand, et par rykk og så ser jeg fler nøkkroseblad flyter opp. Plutselig gjenner jeg det rykker i sena, her er det fortsatt fisk på!

Drar sakte inn sena for hånd, plutselig begynner det å dra skikkelig, og jeg må bare sleppe sena. 0,17 mm fireline sene skjærer seg fort inn i henda. Fisken roer seg igjen og jeg drar inn en gang til. Nytt utras kommer, men bare et kort et. Plutselig kommer gjedda opp i vannskorpa. Et rimelig stort beist, og den virker sliten!

Fortsetter å dra sakte inn, drar den forsiktig inn blandt sivet foran meg. Får den helt inntil land, bøyer meg ned, tar tak i gjella og hiver gjedda opp på land! Yess! Der var fisken berga!! Helt uttrolig. Slår ihjel gjedda og blir stående å beskue elvas krokodille. Dratt i land for hånd, og i det den gjorde sitt siste byks på land, røyk fortommen også. 40 meter sene ligger på bakken, stålfortommen avrivd, 2 bøyde kroker, og ei meter lang gjedde ligger på land.

Dette må vel være en av de vanvittige fiske-historiene man aldri kommer til å oppleve maken til.

Historien er lang, men god. :)

Og resultatet? 106 cm, desverre "bare" 7,9 kg, den var tynn. Hadde virkelig håpet på å komme over den magiske 10-kilos grensen, men den gang ei. SÅ da får man bare fiske videre. Er i hvertfall blitt bitt av Gjedde-basillen igjen. :)

Bilder:

08082009048.jpg

DPi_0002.jpg

DPy_0002.jpg

DPy_0001.jpg

DPy_0004.jpg

Denne kjeften kødder man ikke med:

DPy_0003.jpg

:)

Har også bilder på 2 av alle de mange kilos-abborene vi har tatt i sommer.

Her er Jon, faren til Krister med et pent eksemplar på 1,28kg:

23082009050.jpg

Og Krister selv, med årets største abbor på 1,77kg:

26082009052.jpg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRUTAL abbor, se den ryggen, ogspå på popper? Det er jo bare rått!!!

Ja, den abboren var virkelig rå. Den ble tatt på Strike popper. Det er stort sett det vi bruker når stor-abboren jager der ute.

Og det er sinnsykt rått hvordan abboren hiver seg etter popperen og suger den i seg.

Samme kveld tok vi også 3 stk til over kiloen: 1,12, 1,28 og 1,33 kg, før Krister klinte til med den skikkelige abboren.

Jeg banner på at det finnes eksemplarer på over 2 kg der ute.

Eneste grunnen til at jeg ikke nevner navnet på sjøen her, er at mange fisker der ute og tar opp de største. Dette til min store frustrasjon!! Stor abbor smaker sjelden godt, og kan ikke brukes til noe da den er veldig trå og seig i kjøttet.

Slipp de store ut igjen, og heller ta opp noen på 300-500g, disse gjør seg mye bedre i panna. :)

Denne sjøen har en helt unik bestand av stor abbor, og jeg vil gjerne se at den holder seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi har gått litt over på abboren vil jeg bare poste dette bilde.

Jeg og pappa var ute på den hemmelige sjøen og skulle prøve oss på stor abboren.

Vi stod og kastet litt, og pluttselig så vi stimen med stor-abbor komme. Og når du først ser den er det bare og kaste på :D

Popperen rekker så vidt og lande før det sitter noe der.

Og nå fisken(e) kommer litt nærmere båten ser vi att det er 2stk på en popper, den ene sitter på fremste kroken og den andre på bakre.

Har aldri sett maken jeg. Den ene var vel ca 700g og den andre 400g ish ;)

De var ikke av de største men uansett det er bra gjort.

IMAGE_106.jpg

Vi tok mange flere og større den kvelden med akkurat den der var spesiell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkomen ombord begge to, og grattis med fine fangster :D

Vet ikke hvor tråden ble postet originalt, men siden den heter "fisketråd", inneholder fangstrapport, og bilder fra turer og fangster, så passer den bedre i forumdelen dedikert til denslags. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en fangstrapport, ikke diskusjon rundt jerkbaitfiske

Javol, mein herren. :P

Da kan det være en idè å kanskje informere trådstarter via PM om det, slik at han slipper å måtte lete etter sin egen tråd.

Dette er i hvertfall normal praksis på andre forum.

Og en sak til... det er flere tråder her inn som inneholder fangstrapporter som kanskje skulle vært flyttet også.

Men, men.. Samme for meg hvor tråden ligger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur i går også jeg. Same location, dårligere vær, uten båt og alene.

Brukte vadere for å komme meg litt lenger ut denne gangen.

Og resultatet? 4 sniper på de første 1,5 time, siden ble det dødt.

Fikk også et tilfelle av sene-krøll som gjorde at favoritt-jerken min fløy av sted. Takk og lov for at den flyter, for jeg klarte å fiske den opp igjen. ;)

28092009060.jpg

28092009059.jpg

28092009061.jpg

Prøver igjen i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvillken dimensjon på PP bruker du? Jeg bruker .42 og sjelden de flyr av, kan være en enkel forsikring ;)

Jeg bruker PP 0,32. Men dette er første gang jeg har mistet noe. Tenkte jeg skulle bruke 0,36 eller 0,42 til neste år igjen, etter hva jeg har lest her ute på nettet.

Krister bruker 0,36, og han mister stadig sluker, til hans store frustrasjon. Tror dette har litt med kasteteknikk å gjøre jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.