Gå til innhold
Fiskersiden

Johan Og Kristers fiske-tråd (Fryktelig Bildetung tråd)


yosh
 Share

Recommended Posts

Jada... da har vi vært ute igjen da. Ble ikke nytt sted. Bare tilbake til samme gamle, siden jeg absolutt måtte grine meg til det. :P

Flott vær.. men kaldt. Blir nok termodress neste. Men hva sat** skal man bruke på henda? Noe som gir god feeling med stang og snelle, men vindtett og vanntett? Ullvanter og vaskehansker?

Jaja.. anyway.. rapporten var det ja. :D

Klemte oss ut på en tur etter jobb i dag. Blir noe begrenset tid, så greit å stikke til et sted i nærheten. Back to min "go`plass". ;)

Isen har begynt å legge seg også. Noe softbaiten min fikk erfare (den ligger oppå isen):

DP_0010-1.jpg

Rakk knapt å begynne å fiske før ei snipe heiv seg på:

DP_0001.jpg

Og tok ikke lang tid før det smalt på ei til. (glemte å ta bilde)

Stoppet lenger inn i ei vik og kastet litt. Der kom enda ei på:

DP_0002-1.jpg

Krister hadde noen halenapp, men ingenting ville sitte på.

Helt til han satte på sin Westin:

DP_0003-1.jpg

Så ble det litt rolig en periode. Vi farter mye rundt (kanskje for mye) og prøver forskjellig. Burde kanskje ha mer roa på oss og stå mer på samme sted.

Plustelig smalt det i stanga mi igjen. Jepp.. denna var større:

DP_0004-1.jpg

DP_0006-1.jpg

Plutselig slet den seg fra grepet mitt, gikk amok i båten og sendte hanskene mine i vannet. Takk skal du ha gjeddemor!

DP_0008-1.jpg

5,5 kg med høstgjedde. :)

DP_0009-1.jpg

Kristet avsluttet kvelden med denne:

DP_0013-1.jpg

Virker som at gjedda virkelig er i hugget nå folkens. samtlige som beit på i dag, hadde nesten svelget baitsa, og ikke mange bom-napp.

Og siden isen er på vei, så må man vel bare fiske på så lenge det er åpent vann.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere har fisk i båten så og si hver tur. Prøvde meg borti ei elv her nå i dag og hadde 2 gjedder etter, men de bare kom sigende etter wobbleren. Tok jeg spinnstopp tok gjedda stopp, økte jeg tempo, økte gjedda tempo osv... Rykking og lirking i wobbleren for "sjuk" gange gjorde heller ikke noe av seg. Frustrerendes igrunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere har fisk i båten så og si hver tur. Prøvde meg borti ei elv her nå i dag og hadde 2 gjedder etter, men de bare kom sigende etter wobbleren. Tok jeg spinnstopp tok gjedda stopp, økte jeg tempo, økte gjedda tempo osv... Rykking og lirking i wobbleren for "sjuk" gange gjorde heller ikke noe av seg. Frustrerendes igrunn..

Vi har fisk i båten HVER tur vi. :) (hittil i hvertfall)

Da er det bare en løsning... prøve noe annet. For åpenbart er det fisk der, og som regel hugger gjeddene om du finner det rette.

Ellers, vil jeg anbefale jerkbait-utstyr. Man blir sjelden skuffet om det er gjedder i området. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da fisk der, og er alltid mulighet for forberdring av gjeddepers som er på svimlende 900gram :) Man får bare stå på videre, har noen softbaits og poppere også, men veit ikke om det kanskje begynner å bli noe kaldt i vannet for popper, alternativet er jo duppmeite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da fisk der, og er alltid mulighet for forberdring av gjeddepers som er på svimlende 900gram :) Man får bare stå på videre, har noen softbaits og poppere også, men veit ikke om det kanskje begynner å bli noe kaldt i vannet for popper, alternativet er jo duppmeite..

Softbaits eller noen hårete spinnere kan jo funke. Meite med mort eller abbor som agn er jo som regel helt bankers. :)

Lykke til da. 900 gram burde være forholdsvis lett å slå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da fisk der, og er alltid mulighet for forberdring av gjeddepers som er på svimlende 900gram :unsure: Man får bare stå på videre, har noen softbaits og poppere også, men veit ikke om det kanskje begynner å bli noe kaldt i vannet for popper, alternativet er jo duppmeite..

Jeg har skikkelig lyst til og prøve dupp meite. har kjøpte meg noen dupper fra ebay som jeg sikkert får i løpet av uka:)

Men så har det seg slik att jeg aldri får noe agn --.--

Har prøvd og meitet etter noe agn de siste gangene, slik så jeg skal kunne bunnmeite. Men får ikke noe..

Men kan vel hende bunnmeite etter gjedde er bedre nå som det begynner og bli kaldere? Den trekker jo ned vis det blir for kaldt der oppe.

Endret av Kravdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har man kommet seg hjem fra en fin tur på "stedet". :angry:

Var egentlig meningen at jeg skulle reise alene, men pappaen til Krister hivde seg med i dag. :unsure:

Kvart på 8 i dag tidlig var både jeg og han klare som egg og så frem til å teste bettet.

Har vært et par dager nå med mildt vær, så hadde håpet på isfritt vann, men sånn var det ikke. Var kaldt i natt, så halve vannet var islagt, noe som begrenset fiskemulighetene veldig.

Men vi klemte nå i gang med godt mot. Noe i hvertfall ikke Jon skulle få angre på.

Etter et par bom-steder, ble vi stående og kaste mens båten fløt fritt rundt.

Jeg hadde først på ei snipe, men den kom seg løs. Litt etter utbryter Jon, der ern! Er den stor, spør jeg. -Nja, er nok ei snipe, får jeg til svar.

Noe vi straks får se at det ikke var! :

DP_0001-1.jpg

DP_0002-2.jpg

DP_0003-2.jpg

DP_0004-2.jpg

DP_0005-2.jpg

DP_0007-2.jpg

DP_0008-2.jpg

Denne veide 9,8 kg og var slapp. Men sat** for en apetitt! Ikke lenge siden denne fisken hadde svelget en abbor eller brasme hel, så magen bulte ut som tusan på den! I tillegg, prøvde den å svelge jerbaiten til Jon.

Ny pers for ham, og han har dermed slått både meg og Krister. :ph34r: (men bare vent :blush: )

Og sånn fortsatte dagen:

DP_0009-2.jpg

Min største for dagen, 4,8 kg.

DP_0010-2.jpg

DP_0011-2.jpg

DP_0012-2.jpg

DP_0013-2.jpg

DP_0014-2.jpg

Og sånn endte det :wacko:

Fisken bet fra rundt kl 9 til 12, etter det var det nesten helt dødt, bare noen få som var borti.

Alt i alt en god dag, men må da se meg grundig slått i dag med 5-2 til Jon.

Nå er det bare å krysse fingra for at været blir mildere, slik at isen trekker seg tilbake en liten stund til.

Føler meg ikke klar for isen helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meddele att jeg og lilleputt "laget" mitt fikk ikke noen verdens ting:p

Det hele endte opp med att etter en time så ble de sultne og tørste og vi (jeg) måtte se slaget tapt ;(

Fisken bet fra rundt kl 9 til 12, etter det var det nesten helt dødt, bare noen få som var borti.

Alt i alt en god dag, men må da se meg grundig slått i dag med 5-2 til Jon.

Nå er det bare å krysse fingra for at været blir mildere, slik at isen trekker seg tilbake en liten stund til.

Føler meg ikke klar for isen helt enda.

Men ja johan hvordan føles det og ikke få flest for en gangs skyld? ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meddele att jeg og lilleputt "laget" mitt fikk ikke noen verdens ting:p

Det hele endte opp med att etter en time så ble de sultne og tørste og vi (jeg) måtte se slaget tapt ;(

Men ja johan hvordan føles det og ikke få flest for en gangs skyld? ;p

Ja, så nå har du sittet i et hjørne og sutret i et par timer? :ph34r:

Joda, det føles slettes ikke verst. Var jaggu på tide det også. :wacko:

Får nå også ta en foreløpig oppsummering over gjeddene på dette stedet:

10.13

9,8

6,8

6,8

6,38

5,6

5,4

5,3

4,8

4,7

4,3

+masse, masse sniper. (fra 4 kg og nedover)

Ikke verst for å være ei lita bak-evje av glomma som er ca 500 meter i både lengde og bredde og er maks 12 meter dyp. :unsure:

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin den på 9 kg. Man den blødde fælt... :unsure: Var ute en tur jeg og remy også, men bare småtteri som kom opp. Han hadde ett skikkelig hugg, men den glapp. Han kommer sikkert med en liten rapport seinere.

Ja, den blødde litt stygt etter at den slo seg vrang i båten mens jeg holdt den i gjella, så fikk et lite rift underst på ene gjella. Men tok meg god tid med den for å få den tilbake til livet, og den svømte pent av gårde etter mye om og men. Håper den klarte seg. virket sånn til slutt.

Bra dere fikk noe da i hvertfall. :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den blødde litt stygt etter at den slo seg vrang i båten mens jeg holdt den i gjella, så fikk et lite rift underst på ene gjella. Men tok meg god tid med den for å få den tilbake til livet, og den svømte pent av gårde etter mye om og men. Håper den klarte seg. virket sånn til slutt.

Bra dere fikk noe da i hvertfall. :unsure:

Kan være litt risikofyt å sette ut fisk som blør fra gjellene, men hvis blødningen stoppa og fisken svømte videre, skulle vel det gå greit :ph34r:

Vi tok vel 5 stk. Den største var oppunder 3 tror jeg. Det er ganske kjipt på 5-6timers fiske. både jerk og gummi funka i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Så har man vært utpå en tur igjen. Isen har smeltet bort, og det er igjen åpent vann. Tempen har nok gått opp en grad eller 2, for i dag var det fart i gjeddene.

De nølte ofte med å ta, men om de fikk en sjanse til, så hogg de. Og når de hogg, endte det som regel i en tøff kamp. B)

En virkelig morsom dag utpå sammen med Jon. Jeg fikk også ny pers på JB med 6,8 kg. :ph34r:

Og bilder har vi jo så klart.

Allerede på mitt andre kast i dag, satt den største:

DP_0003-3.jpg

Så var det dags for litt ymse, mindre fisker:

DP_0004-3.jpg

DP_0005-3.jpg

DP_0006-3.jpg

DP_0007-3.jpg

DP_0009-3.jpg

Så smalt det på noe større hos Jon:

DP_0010-3.jpg

DP_0012-3.jpg

DP_0013-3.jpg

DP_0014-3.jpg

Men, desverre glapp den ved båtripa da Jon skulle få tak i den. Han løsnet først den ene kroken fra kanten av øyet og prøvde å få tak i gjella, men da våknet fisken igjen, for av sted, og slaget var tapt.

Anslår vekten til å ligge noe rundt 7 kg.

Trøstepremie:

DP_0015-2.jpg

DP_0016-1.jpg

DP_0018-1.jpg

DP_0019-1.jpg

DP_0020-1.jpg

DP_0021-1.jpg

Det ble da 6-6 i dag. Absolutt en bra dag. Er fra mårran fisken biter og til rundt 12. etter dette, så var det bare noen få napp.

Gjeddene er stinne av fisk nå, så er åpenbart at de spiser seg opp for harde livet. Høyere snitt-vekt på fisken, flere på rundt 3-4 kg.

Tenker det blir ny tur i morgen tidlig. ;)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jammen ble det ikke en tur ut i dag også. Flying solo i dag. :)

Oppe før fuglen feis, og var ute på vannet klart for aksjon før det lysnet.

Ikke fullt så hissige i dag gitt. Dem hogg ikke noe hardt i dag, og var trege. Men fighet hardt. :D

Mobilbilder, siden det var meldt regn:

Startet med denn på 5,6 kg:

25102009073.jpg

Så denne på 4,7 kg:

25102009074.jpg

Og denne på 4,3 kg:

25102009075.jpg

Og til slutt, ei lita snipe:

25102009076.jpg

Sur vestavær i dag med noe regn i lufta. Ikke helt optimalt.

Håper på ny tur en gang til uka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen folkens. Har vært litt rolig her, men nå kommer en rapport fra nesten 2 uker siden:

Ute med Krister igjen. Stakkaren hadde desverre vært lidende av en tvilling så han måtte holde seg unna noen dager, men til slutt klarte han ikke mer, og måtte hive seg med!

:D

Bettet av de store var desverre borte denne dagen, så det ble en litt hustrig og sur tur med tåke og fryste stang-ringer.

Men fisk fikk vi jo. Sniper i hvertfall:

27102009081.jpg

27102009080.jpg

27102009079.jpg

27102009078.jpg

27102009077.jpg

4-1 til meg. :P

Etter denne dagen, var det noe skepsis til at det skulle bli noen fler turer, men jeg levde i håpet om en siste tur.

Kaldt og snø en del dager, men så kom mild-været igjen. Har i dag har avsluttningstur for sesongen. -Og for en avsluttning!

:D

Ute igjen i lysningen. Var noe skeptisk til om vi skulle prøve oss, da vannstanden hadde gått ned en del. Går vannet ned for mye, kommer vi oss ikke opp igjen fra evja.

Men vi tok nå sjansen, og det skulle vise seg å være en riktig avgjørelse.

Dårlig bett i dag, mange kast uten noen reaksjon. Hadde etter fisk en gang, men den hogg ikke. Prøvde å dorge en stund uten hell, så vi dro tilbake til steder der vi begynte.

Like dødt. Begynner å miste tålmodigheten. Helt til Krister kaster ut sin Alien Eel og lar den synke til bunn mens sena løper fritt fra snella.

-Er det så dypt her utbryter Krister. Njaaa.. ikke så dypt svarer jeg, -Du har ikke på fisk da?

Krister begynner å sveive inn, og javisst. Her er det fisk! Ganske så fin en også.

Etter en god fight, hjelper jeg krister og drar denne pene gjedda over ripa:

08112009083.jpg

6,8 kg og ny pers på Krister! Endelig fikk han fisk av noe større kaliber. Det har jeg unnet ham en stund. Og dermed hadde jeg og ham lik pers på JB! :)

Så blir det helt dødt igjen. Krister blir litt stor i kjeften og begynner å mobbe og spørre om jeg snart skal få noen fisk. :P

-På tide at du får noe også, svarer jeg. :P

Dorger og prøver flere steder, men uten hell.

Går igjen tilbake til samme stedet. Plutselig napper det i stanga til Krister. -Ei lita snipe.

Han har knapt rukket å få fisken opp til ripa før det endelig napper i stanga mi. :)

Dobbelthugget gir dette resultatet:

08112009084.jpg

08112009085.jpg

Kanskje hugget er på gang?

-Men nei, like rolig blir det igjen. Et par små-napp men ellers ikke noe.

Vi begynner og gå lei og har vel så og si gitt opp.

Jeg tenker for meg selv at vi får prøve litt nærmere utgangen, her er den dypeste hølet i evja, så man får prøve her før man gir seg for dagen.

Noe jeg absolutt ikke angrer på.

Etter en 5-6 kast, dunker det til i stanga mi, 3-4 meter unna båten.

-Den er pen sier Krister. Jeg rakk aldri å se den før den begir seg på et godt utras. Fisken virker større og større. Tipper på at den veier noe rundt 7-8 kg sier jeg.

Får dratt den inn igjen, og nå får vi sett den. Joda, dette er pers og skjelven kommer. Nytt utras og igjen får jeg dratt den til båten. -Jeg prøver å ta den over nakken, men det går ikke. Den er for stor!

Utras på utras følger og flere ganger inn til båten, men får ikke tak i den. Den drar båten rundt et par ganger. Drar ut mellom 10-20 meter hver gang.

Til slutt er fisken utslitt og kommer inn til båten. Får tak i gjella på den og drar den opp. MEget flott fisk:

08112009086.jpg

08112009087.jpg

08112009088.jpg

08112009091.jpg

-Rundt 8 kg tipper jeg. Detta er pers! -Helt til vi henger den på vekta:

08112009092.jpg

08112009093.jpg

-Jubelbrøl! Endelig satt den! -Den magiske grensa er brutt! 10,13 kg og ny pers all the way! :D

Smilet ble ikke akkurat noe mindre:

08112009094.jpg

08112009095.jpg

Gjeddemor ble sluppet pent ut igjen, og svømte etterhvert fint bort fra båten. Så ut til å klare seg fint!

Og sånn endte sesongen. Full klaff da jeg engentlig hadde gitt opp håpet på en 10 kg denne sesongen.

-Noe som også førte til at Krister ikke mobbet lenger. 2-2 og min ble størst. :P

Nå er det bare å glede seg til våren. Kanskje man skal prøve seg litt på isen etterhvert også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pers! Neste år sitter 15+ :)

Mange takk! :D

Er jo lov å drømme, men mistenker nok at den på 15 sitter laaangt inne.

vakker fisk det der!

ikke kritikk, m,en et tips: hvis du veier fisken i en fuktet veiepose/plastsekk vil den ikke ta noe skade av veieprosessen. hengende i vekta etter haka slik kan skade ryggraden og indre organer(spesielt på stor fisk).

Absolutt et godt tips. Har vært inne på tanken selv, men har ikke kommet lengre med det. Tror nok de fleste fiskene tåler det, men det skader jo ikke å gjøre det bedre for dem også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.