Gå til innhold
Fiskersiden

Orkla, Namsen og Gaula


mao
 Share

Recommended Posts

Det er ingen tvil om at villaksen står overfor en rekke store trusler. Blant de mest alvorlige er lakselus, matmangel pga oppfisking av maten til laksen, genetisk forurensing, vassdragsreguleringer og klimaendringer. Flere av disse er det mulig å gjøre noe med, men det krever politisk handling. Det eneste politikerne synes å foreta seg i denne situasjonen er tiltak som gjør situasjonen til laksen VERRE. Flere oppdrettskonsesjoner, den lemfeldige holdningen til rømninger fra oppdrettsanlegg og mer bruk av vannkraft (som utelukkende går til eksport!) vil alle føre til at det blir mindre laks i årene fremover.

Spørsmålet er hva VI som laksefiskere kan gjøre med dette. En ting er å diskutere det på internett eller langs elvebredden. Jeg savner mer konkrete initiativ fra organisajsoner som NJFF, Norske Lakseelver etc . om hva den enkelte kan gjøre. Jeg er overbevist om at hvis alle laksefiskere hadde henvendt seg til stortingsrepressentantene i sitt fylke, skrevet innlegg i ordet fritt i aviser etc. at det kunne utgjort en forskjell. Når Amnesty International klarer å få frigitt fanger fra fengsler i de mest diktatoriske regimer gjennom brevskriving (!) så burde vi klare å redde villaksen hvis vi hadde engasjoert oss på en konstruktiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Betimelig spørsmål du stiller. Men jeg føler jo at det er skjedd litt via norske lakseelver, oppkjøp av kilenøter mm. Men det gjenstår mange ting!

1 folk må bruke stemmesedlen sin og stemme på de som støtter tema.

2 ildsjeler som engasjerer seg i div som NJFF må stå opp og tale saken

3 Send brev/mail, skriv til politikere og partier, det er noe alle kan gjøre, og jeg tror dette påvriker mer enn mange er klar over.

Få igang en styrt underskriftkampanje via fiskersiden. Der alle kan skrive seg på. Det er mange medlemmer. Lag pressemeldinger, overlever til myndigehtene/politikerne.

mest mulig støy=lik mer fokus

Sikert en dråpe i havet, men ett sted å begynne. Savner litt engasjement her via fiskersiden på å ta tak i slike ting. Samtidig som jeg har forståelse at siden drives på fritiden.

Den største utfordringen er at oppdrettsnæringen har en stor pengebinge, men store innsatser på bla lobby virksomhet. Men det burde snart være litt penger i Norske lakseelver etc til å gjøre litt av det samme. Grunneierlag mm. burde ha interesse av dette. "Ballen er kastet til øst og vest!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sinnsykt trist, men ikke særlig overraskende for de av oss som har fulgt med i de senere åra og ser at miljøet så og si alltid taper i kampen mot lettvint og kortsiktig profitt.

(....)

1 folk må bruke stemmesedlen sin og stemme på de som støtter tema.

(.....)

Litt kjipt at ikke andre er like klare som de her;

http://www.friheten.no/innenriks/article/arkiv/innenriks/77-2009/362-stopp-galskapen-i-oppdrettsn-ringa.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig sendt e-post til både Norske Lakseelver og NJFF om saken. Norske Lakseelver har ikke svart (etter drøye to uker). Regner med et svar fra Espen Farstad, men tipper det er i retningen "ja, men....."

Poenget er at vi KAN gjøre en forskjell!!! Når Helga Pedersen og Arbeiderpartiet arrogant hevdet at råd fra DN ikke betød noe som helst i beslutningen om oppdrettsnæringens drift og fremtid så ga jeg henne umiddelbart beskjed om at i år så får ikke Ap min stemme.

Det ER mulig å gjøre en forskjell. Men noen må ta initiativet og ha en eller annen form for koordinerende rolle. Laksefiskere er eksperter i sladder og skutprat, men nå er tiden for handling!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig sendt e-post til både Norske Lakseelver og NJFF om saken. Norske Lakseelver har ikke svart (etter drøye to uker). Regner med et svar fra Espen Farstad, men tipper det er i retningen "ja, men....."

Poenget er at vi KAN gjøre en forskjell!!! Når Helga Pedersen og Arbeiderpartiet arrogant hevdet at råd fra DN ikke betød noe som helst i beslutningen om oppdrettsnæringens drift og fremtid så ga jeg henne umiddelbart beskjed om at i år så får ikke Ap min stemme.

Det ER mulig å gjøre en forskjell. Men noen må ta initiativet og ha en eller annen form for koordinerende rolle. Laksefiskere er eksperter i sladder og skutprat, men nå er tiden for handling!!!

Det jobbes av mange på spreng på fritiden, og nevnte organisasjoner har virkelig våknet! Bekymre deg ikke om noe annet, faktisk tror jeg de jobber så mye at det er vanskelig å svare alle.

Det er målet/saken her som er viktig, så vær så snill og rett skytset mot riktig mottaker. Anbefaler deg å lese saker til årsmøte i NJFF.

Det er politikerene vi ikke klarer å vekke, så alle som kan må påvirke der en kan!

Media må/vil bli brukt aktivt fremmover, men nye initiativ/allierte taes imot med åpne armer. Forundrer meg ikke om det smeller i media fremover. Ulike organisasjoner anmelder ulovligheter admas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med både Oteren og Mortwe.

Vi må våkne og gjøre noe. Å skrive harmdirrende innlegg her inne er greit det, men håper vi å få med oss noen utenfor menigheten trengs det andre metoder. Og det er sant at både NJFF og Norske lakselver jobber mye og hardt for saken.

FS er Norges største sportsfiskerforum, tar jeg ikke helt feil. Vil tro at mange av brukerne her inne er medlemmer i forskjellige jeger og fiskeforeninger, og det er jo er et er jo et greit sted å begynne. Jobb mot fylkeslagene i NJFF, ta kontakt med de lokale fiskeutvalgene, og kom med forslag og strategier. Her er det jo greit å hjelpe til, da dette faktisk er mennesker som gjør dette på fritida.

Fylkeslagene har jo litt større tyngde og kan jobbe mot fylkesmennene. Hvis det kommer store saker kan de anmeldes eller kjøres i media. Fylkeslagene har rett og slett større muligheter til å nå ut i media, men jeg vil jo også tro at en del av dere der ute har kontakter i media som kan brukes. Og så er det greit at saker som kjøres fra Fylkeslagene jo har en stor Organisasjon i ryggen.

Og er dere ikke medlemmer av NJFF, så kanskje noen har verv i partiene. Her går det også an å profilere saker. Om ikke Helga bryr seg om grasrota, kan det jo hende at lokalpolitikere gjør det. De er på valg om to år, og det er jo på lokalt nivå mange av beslutningene tas. Viser til underskriftskampanjer mot oppdrett. Hvis store deler av kommunens velgere går mot, er det være eller ikke være for politikere å høre etter.

Det ER mye som kan gjøres, og det ER mye som gjøres rundt om, selv om alt ikke er så synlig som vi ville like.

Men mange prøver, og det skal lite til for å få litt flere til å prøve.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen VIL gjøre noe skal det ikke mangle på faglig oppbacking og råd om mediestrategier. Det er bare å etterlyse det man mangler av facts her inne, eller på PM. Tipper Olav Moberg, Oteren, Arctic charr eller jeg kan bidra sterkt til å få et faglig grunnlag inn i arbeidet deres, slik at ikke FHL bare kan avfeie det hele med at dette er fiskeres følerier - men ikke fakta! For alt jeg vet er det flere her inne som kan bidra med tyngde? Skal man ut i media MÅ man ha sitt på det tørre. Å skrive basert på antagelser gjør det hele for lett å tilbakvise, for det profesjonelle propagandaapparatet til FHL vil tygge det i stykker og få det hele til å virke som om de som skriver bare er enkeltpersoner som er ute med tullprat for å skade aktørene i industrien.

Jobber selv mye med dette, mange hundre timer i året fordelt på flere forskjellige samarbeidspartnere. Innsatsen er også i ferd med å bli mer koordinert mellom meningsfeller og dermed mer slagkraftig. Bedre med noen få kraftige slag enn mange som bare skrenser av på propangandayten. Vet derfor godt om en del av det som vil komme både i media og ellers fremover, men dette er ikke rette fora å avsløre alle detaljene i. Men det vil skje noe, trust me - en del av dette er nokså tunge mediesaker som FHL virkelig skal få det tøft med å bortforklare..!

Men jeg savner også engasjementet blant "vanlige" folk, eller mer presist at engasjementet materialiserer seg i et konkret medieoppslag eller i handling. Sitter du på en ide til hvordan et "laksebudskap" skal ut, men ikke helt vet hvordan det skal legges opp, så ta nå endelig kontakt. Vi er flere her inne som gjerne bruker noen timer sammen med deg!

NJFF og Norske Lakseelver gjør alt hva de kan. NJFF har en effektiv lobbyvirksomhet inn mot politikerne og nyter stor respekt når de uttaler seg på forskjellige fagfelt, nettopp fordi de er godt forberedte og profesjonelle. Det er også flere på Hvalstad (NJFF sentralt) som kan hjelpe deg, hvis du bare etterspør hjelp. Ressurspersoner har du i Norske Lakseelver likeså, men her er apparatet og de faglige ressursene mye mindre. Uansett - bruk nå de ressursene som faktisk finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrett/villakssaken er jo svært i vinden for tiden og riks og lokalaviser er fulle av artikler og leserinnlegg som er både nøytrale eller vinklet den ene eller andre veien.

Hva med en egen tråd her inne hvor man kan linke til slike artikler og innlegg, så kunne jo de som sitter på ordets makt og den faglige tyngde her inne på FS vurdere hva som kanskje krever et tilsvar?

Bare en tanke.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrett/villakssaken er jo svært i vinden for tiden og riks og lokalaviser er fulle av artikler og leserinnlegg som er både nøytrale eller vinklet den ene eller andre veien.

Hva med en egen tråd her inne hvor man kan linke til slike artikler og innlegg, så kunne jo de som sitter på ordets makt og den faglige tyngde her inne på FS vurdere hva som kanskje krever et tilsvar?

Bare en tanke.............

Høres ut som en god ide!

Et av problemene man står ovenfor er jo nettopp at de som kanskje kunne svart f. eks. FHL eller andre på tiltale kanskje ikke leser den avisen eller det tidsskriftet. Dermed får propangandaen stå uimotsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Fiskersiden.no formulere et skriv, med hjelp fra forannevnte ressurspersoner, som vi kan stille oss bak? Ser for meg at et konstruktivt skriv med x antall tusen underskrifter kan poengtere at vi som fisker laks har et engasjement i saken..??

Da burde det vel stiles til vår kommende fiskeriminister? Hun eier vel en god slump aksjer i Sinkaberg Hansen som nettopp har sluppet ut masse laks...

Har sagt det før - jeg har ingen voldsom tro på underskriftskampanjer. Man tar i mot og hiver det hele i bosset og glemmer hele greia, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde det vel stiles til vår kommende fiskeriminister? Hun eier vel en god slump aksjer i Sinkaberg Hansen som nettopp har sluppet ut masse laks...

Har sagt det før - jeg har ingen voldsom tro på underskriftskampanjer. Man tar i mot og hiver det hele i bosset og glemmer hele greia, eller?

:) Det kjem vel ann på pressedekninga ei overrekking får, og vinklinga på underskriftsteksten, PerH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger uten grenser organiserer for tiden en e-post kampanje rettet mot adm dir i Legemiddelindustriforeningen, Karita Bekkemellem (hvordan den imbesile røya der kunne få en sånn jobb er en annen sak...), om tilgang til medisiner. Noe sånt burde kunne organiseres mot ansvarlige myndigheter om oppdrettsnæringen også:

https://www.actionformsfaccess.org/no_NO/action

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på det jeg har tid til og driver også min egen liten propaganda maskin i det stille mot vanlige personer.

Jeg bruker det jeg vet om oppdrettsnæringen når det passer seg. F.eks. når det er bugnede fat med o-røykelaks på jobben :D

Da legger jeg fram de facts jeg har :P mange bekker små gjør en stor å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange her som EGENTLIG mener at miljø skal gå foran velferd jeg...

Vel, avhengig av skala vil det vel presse seg frem.

Hvis miljø betyr en orkide ingen vet at finnes, er det ingen som bryr seg.

Hvis miljø er klimaendringer vil det presse seg frem.

Hvis miljø er fiskeforvaltning av kommersiellt viktige arter vil miljøet være avhengig for utviklingen av inntekter, arbeidsplasser og velferd.

Selvfølgelig er det ønskelig at man vil verne miljøet for dets egen skyld, men det er vel naivt.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, avhengig av skala vil det vel presse seg frem.

Hvis miljø betyr en orkide ingen vet at finnes, er det ingen som bryr seg.

Hvis miljø er klimaendringer vil det presse seg frem.

Hvis miljø er fiskeforvaltning av kommersiellt viktige arter vil miljøet være avhengig for utviklingen av inntekter, arbeidsplasser og velferd.

Selvfølgelig er det ønskelig at man vil verne miljøet for dets egen skyld, men det er vel naivt.

Olav

Det er nok dessverre det. Norge hadde før valget 2 partier som hadde en klar miljøprofil- det er vel også de 2 partiene som kunne tenkes å ville ofre arbeidsplasser for laksen- de paertiene var Sv og V, V er nå nesten borte og Sv er sterkt svekket. Folket har talt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange her som EGENTLIG mener at miljø skal gå foran velferd jeg... utenom Bunker da selvsagt :D

I denne sammenhengen så heter jeg Bunker2 - for med denne farten så vil miljøet etterhvert gå ut over velferden.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenhengen så heter jeg Bunker2 - for med denne farten så vil miljøet etterhvert gå ut over velferden.........

Det er nok sant. Allikevel stemte nesten 45% på de to partiene som vi vet ihvertfall ikke vil la miljø gå foran noe som helst.

Jeg tror det må gå mye "verre" før det snur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på det jeg har tid til og driver også min egen liten propaganda maskin i det stille mot vanlige personer.

Jeg bruker det jeg vet om oppdrettsnæringen når det passer seg. F.eks. når det er bugnede fat med o-røykelaks på jobben :D

Da legger jeg fram de facts jeg har :P mange bekker små gjør en stor å.

Starter en stafett, Tequila; "Syrlige argument til vertskap som serverer oppdrettslaks"

Fortell dem at den unike rødfargen IKKE kommer fra krepsdyr - men fra syntetiske petroleumsderivater!

Fortell dem at røkelaksen er et luksusprodukt - foret opp på de sørgelige restene vi har igjen av industrifiskbestandene!

Fortell dem at filetene ser delikate ut - fordi all finneslitasje og sårskader viskes vekk når skinn og bein fjernes!

Fortell dem at de har blitt gjerdet inn i rene lusefabrikker - som seigpiner og dreper de siste ville laks og sø i vestlandselvene!

Fortell dem at impregneringen på mærdnøtene er giftig - og at det kun er akkurat der de får lov å bruke disse giftstoffene i dag!

....................................

Jeg kunne holdt på - men utfordrer andre som har noen flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre det. Norge hadde før valget 2 partier som hadde en klar miljøprofil- det er vel også de 2 partiene som kunne tenkes å ville ofre arbeidsplasser for laksen- de paertiene var Sv og V, V er nå nesten borte og Sv er sterkt svekket. Folket har talt?

Jepps, folket har talt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter en stafett, Tequila; "Syrlige argument til vertskap som serverer oppdrettslaks"

Fortell dem at den unike rødfargen IKKE kommer fra krepsdyr - men fra syntetiske petroleumsderivater!

Fortell dem at røkelaksen er et luksusprodukt - foret opp på de sørgelige restene vi har igjen av industrifiskbestandene!

Fortell dem at filetene ser delikate ut - fordi all finneslitasje og sårskader viskes vekk når skinn og bein fjernes!

Fortell dem at de har blitt gjerdet inn i rene lusefabrikker - som seigpiner og dreper de siste ville laks og sø i vestlandselvene!

Fortell dem at impregneringen på mærdnøtene er giftig - og at det kun er akkurat der de får lov å bruke disse giftstoffene i dag!

....................................

Jeg kunne holdt på - men utfordrer andre som har noen flere?

At- tammlaksen ødelegger villaksstammene ved genetisk utvanning.

At- de har blitt gjerdet inn i rene lusefabrikker - som seigpiner og dreper de siste ville laks og sø langs hele kysten.

Jepps, folket har talt....

Men er de innformert-feilinformert? Tar vi o-industrien,- viste et program nrk nylig all feilinfoen næringen spytter ut.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=49664&pid=539192&st=0entry539192

Se denne også.

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er de innformert?

Tror at alt for mange ikke er helt sikre på hva de mener som viktig ved valgene. Lett å henge seg opp i de fine ordene om saker som klinger.

Skinnende eldreomsorg, for eksempel. God eldreomsorg er viktig, det samme er skole og helsevesen. Og forskning og utdanning. Av en eller annen grunn er alle enige om at det er viktig. Alle setter det på topp, og gjennom de siste regjeringene har det ikke vært så imponerende forskjeller i hva som faktisk ble gjort.

Laks er ikke sexy nok for en valgkamp, ei heller ål eller sjeldne orkideer. Miljø har blitt stjålet av oljesaken. Alle har meninger om hvor oljen skal utvinnes å bruke, og man har latt klima bli ikke bare miljøfronten men hele miljøpolitikken. Det er bra, og det er viktig med fokus på klima, men når alt annet som har med miljø havner i bakleksa, da har man ikke forstått det helhetlige med å ta vare på miljøet.

Miljø er energi, det er reint drikkevann, det er artsmangfold, det er fornuftig landbruk......

Men, det er så mye som er viktigere for oss enn miljø. Som lav skatt, som lave bensinpriser........ Vi kan for all del være med å bidra, men ikke hvis det kommer i konflikt med norske interesser.

Som i alle andre henseende, noe må vi betale for utrette noe.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.