Gå til innhold
Fiskersiden

Kutlinger og litt diverse


Recommended Posts

Hei!

Jeg fikk litt ulikt rart i dag.. kutlingene først.

Fikk to stk, antar det er samme art.

De har dog litt ulik farge og ble ikke tatt på samme sted.

kutling1.png

kutling2.png

Jeg er redd bildene her ikke helt holder mål... Det var vanskelig å ta gode bilder.. Må jeg drepe dem og spenne ut finnene med nåler, eller kan noen klare å bestemme dem utfra disse bildene?

Og så en leppefisk.. her er jeg vel 100% sikker på bergnebb.. men.. jeg klarer liksom sjelden å være sikker nok....

bergnebb.png

De flate er jo altrfor like, jeg tror dette er sandflyndre pga svingen på sidelinja

flyndre.png

Resten av fiskene jeg fikk tror og håper jeg at jeg identifiserte rett selv...

Vurderer å lage rapport fra denne turen... får se hva jeg gidder... Ikke all verden å skrive om heller forsåvidt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fører jeg opp tangkutling, bergnebb og sandflyndre :) Er den svarte flekken ved haleroten som gjør dere så sikre?

Er det forresten 100% sikkert at de to kutlingene er samme art? Den tydelige forskjellen i farge fikk meg til å lure litt på det, men jeg ser at forskjellen ikke er større enn at det fint kan være innenfor den naturlige variasjonen til en art.

Da mikrovekt enda ikke er innkjøpt får jeg aldri vite hva monstrene veier ;)

Litt vonde å få opp var de ihvertfall, det var mye mer slitsomt enn å få nipigget stingsild.

Takk for hjelpen ;)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ok... jeg telte til slutt stråler i 1.ryggfinne på den minste av fiskene og kom til 7.... tangkutling er den eneste kutlingen med 7 stråler i første ryggfinne.

Jeg skulle aldri ha tvilt på triturus. Beklager :P

Jeg er veldig tvilende av natur og det blir av og til litt teit når det er ting jeg ikke har greie på, slik som kutlinger.

Galbanan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutlingene har nå uansett gått i det aller største arkivet, som spesialavfall.

Jeg har bestemt meg for å tro 100% på at også den minste er tangkutling.

Nok en gang beklager jeg ovenfor triturus for at jeg tvilte.

Når fiskipedia har talt bør jeg stole på det :D

Stråletelling i første ryggfinne var veldig vanskelig, men jeg tror det var 7, så dermed skulle vel all tvil opphøre.

Det var nok helst mitt håp om å kunne føre enda en art på lista som var litt vel sterkt.

Takker alle sammen for hjelpa :P

Vilhelm: Hva var det som ikke var tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland deg inn i min "sår tvil" post, Ståle :) begge er Tangkutlinger :hailfs:

Uten haleflekken kunne vel verken du eller jeg artbstemt de to kutlingene.

Vel, begge har haleflekken, begge er tangkutling og hvorfor du drar frem bergkutling, det skjønner ikke jeg. Prøvde du å kødde med et tvilende bandana-sinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slapp helt av og la tvilen fare, Banablad, du har lagt ut bilde av to tangkutlinger :)

Dette innlegget fikk meg virkelig til å slappe av altså!

Din overflod av presise argumenter er virkelig overbevisende og beroligende.

Hvordan kan man vite at man skal kunne stole på at du har rett når du ikke gidder å fortelle hvorfor du er sikker?

Gismervik fikk deg visst til å komme ut av skapet og fortelle dine hemmeligheter, men hvorfor kunne du ikke gjort det med en gang?

Gismervik sitt innlegg var det som fikk meg til å innse at begge var tangkutlinger. Han nevnte hva den kunne likne på og da var det lett å finne kriterier for å skille dette.

Utsagn av typen "det bare er sånn" er bare irriterende og lite informativt for oss som prøver å lære.

Med vennlig hilsen en som prøver å lære seg litt om artsbestemmelse.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åheisann, Bananmann :)

Du har et poeng når du mener at de som hjelper med identifisering bør begrunne sine meninger mtp trådstarters kunnskapsnivå. I denne tråden var det nok Tritoris som burde forklart seg. Min motiavsjon for å blande meg inn var å tukte Gismervik (som det hender jeg omgås med irl) som rotet mot bedre vitende (?) i en ganske så enkel sak. Utsagn av typen "det er bare sånn" er derfor helt på sin plass spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Artig artig!

Ikke for å fyre oppunder, altså, men det der ville ikke jeg funnet meg i!

Jeg vil legge til at dette er de to eneste kutlingene jeg noengang har fått og de to eneste jeg har sett, bortsett fra på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store mengdene med kutlinger er vel ikke så lette å finne på Toten.... :lol:

Det bodde to tangkutlinger hos meg en liten stund, men dette er nok de eneste kutlingene som har vært bosatt på Toten.

Mest abbor på toten.... Det kryr det kanskje ikke av på Karmøy?

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var abbor i et vann på Karmøy for noen år siden, men de er forhåpentligvis utryddet

Si ikke det Ola - det har jo "nylig" dukket opp andre fisk i dette vannet som mest sannsynlig stammer fra samme utsetting.. Kanskje finnes det fremdeles kilosabbor i det vannet ? MYE mer spennende enn ørret som bare blir 150gram ihvertfall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ikke det Ola - det har jo "nylig" dukket opp andre fisk i dette vannet som mest sannsynlig stammer fra samme utsetting.. Kanskje finnes det fremdeles kilosabbor i det vannet ? MYE mer spennende enn ørret som bare blir 150gram ihvertfall ?

Klart hvis det blir noe av "de nye" , og hvis kilosabboren finnes der, blir jo interessen større i det vannet.

Jeg har vært med å "fisket ut" aure i vannet (rundt 1988-89) med ti garn i slengen, av sikkert 1000 aure fikk vi en på 420 gram, resten på 100-150 gram.

Så som aurevann er det uinteresant.

Bananmannen - ikke gjedde i dette vannet,nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.