Gå til innhold
Fiskersiden

Kutlinger og litt diverse


Recommended Posts

Abboren feiler ikke noe, men den hører ikke til her på Karmøy.

Den er utsatt en gang for mange år siden i et aurevann(tusenbrødre).

Nei, den er ikke naturlig utbredt på Karmøy, men hvis det blir kilosabbor der, er det vel klare indikasjoner på at abboren er tilpasset å leve der? At en art ikke er naturlig forekommende er ikke det samme som å si at den ikke er tilpasset å leve der. Dette er en av de mest utbredte biologiske misforståelsene. Og sett i et menneskelig perspektiv virker det utrolig mye mer meningsfylt å ha kilosabbor i et vann enn en tusenbrødrebestand med ørret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunn enig med begge her...... Jeg er mot spredning av arter samtdig som det Piscator sier også må være rett.

Skal vi overføre det til mennesker .. hehe "At jeg ikke er et sted betyr ikke at jeg ville mistrivdes der dersm jeg var der"......

Det er noe rart med dette her... ALLE trådene jeg starter ender opp off topic... Kan det muligens ha noe med meg å gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er ikke naturlig utbredt på Karmøy, men hvis det blir kilosabbor der, er det vel klare indikasjoner på at abboren er tilpasset å leve der?

Tviler sterkt på at det finnes kilosabbor der, hvis abboren er der i det hele tatt, men det er det nok heller ingen som vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at det finnes kilosabbor der, hvis abboren er der i det hele tatt, men det er det nok heller ingen som vet noe om.

Det vet jo jeg ingenting om. Det jeg skrev var prinsippielt ment. Man kan godt mene at det er feil å spre arter, det er vel et syn de fleste deler (ihvertfall som hovedregel), men man kan ikke argumentere med at dette er feil fordi en art som ikke fins et sted heller ikke er tilpasset å leve der (slik mange gjør). Dette blir særlig feil når erfaring i etterkant viser at arten i høyeste grad er tilpasset å leve i den nye lokaliteten, som tusenvis av utsettingsforsøk verden over har vist, enten det er karper i Europa eller ørret på New Zealand. At man også har fått en hel rekke mislykkede forsøk på kjøpet, med tildels katastrofale konsekvenser, motbeviser ikke det jeg skriver. Det er snarere et uttrykk for at det ofte er vanskelig på forhånd å avgjøre hvorvidt en art er tilpasset en ny lokalitet eller ikke, og at man historisk sett ikke har hatt nok kunnskap. I tillegg er det jo slik at selv om en art er tilpasset å leve i en ny lokalitet betyr ikke det at man absolutt MÅ hjelpe den dit. For en art som er tilpasset en ny lokalitet kan jo lett fortrenge en opprinnelig art, noe "katastrofene" naturligvis er et vitnesbyrd om. Ørekyt er utvilsomt godt tilpasset å leve i mange norske fjellvann (økologisk sett), og det er på ingen måte opplagt fra et rent biologisk ståsted om det er bedre med ørekyt enn ørret i disse vannene (særlig fordi heller ikke ørreten er en opprinnelig art i slike vann :) ). Men sett fra et menneskelig ståsted er det naturligvis galskap å sette ut ørekyt i disse vannene. Det er DERFOR vi ønsker å bekjempe ørekyta, noe jeg da også støtter fullt ut. Men å bruke bevaring av biologisk mangfold er og blir et vikarierende argument i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig bevaring av biologisk mangfold vikarierende argument i denne tråden, men generelt er det jo kanskje DET argumentet for utsetting av fremmede arter! Jeg har oppfattet det som at du piscator er under middels i mot flytting av fisk enn den jevne biolog (mitt inntrykk, på bakrunn av flere tråder). Du kommer med mange fine argumenter, men jeg har ennå tilgode å se at du argumenterer ene og alene MOT flytting av arter. I tider hvor invasive fremmede arter er på toppen av listen hva angår trussel mot biomangfold, bør det kanskje fokuseres på formidling og argumentasjon for hvorfor vi IKKE skal flytte arter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvilken tendens trådene mine har til å skifte emne totalt ;)

Penser litt innom noe som likner på topic: Hvilke andre kutlinger kan jeg lett finne nære land på samme måten?

Triturus: Kan du være tilgjengelig på msn litt igjen en dag, jeg har et par problemstillinger som jeg håper interesserer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig bevaring av biologisk mangfold vikarierende argument i denne tråden, men generelt er det jo kanskje DET argumentet for utsetting av fremmede arter! Jeg har oppfattet det som at du piscator er under middels i mot flytting av fisk enn den jevne biolog (mitt inntrykk, på bakrunn av flere tråder). Du kommer med mange fine argumenter, men jeg har ennå tilgode å se at du argumenterer ene og alene MOT flytting av arter. I tider hvor invasive fremmede arter er på toppen av listen hva angår trussel mot biomangfold, bør det kanskje fokuseres på formidling og argumentasjon for hvorfor vi IKKE skal flytte arter?

Jo da, GENERELT er jeg enig med deg. Ut fra vissheten av hvor mye skade spredning av arter har voldt opp gjennom historien kan man godt argumentere for et enda strengere lovverk, og jeg har egentlig aldri forsøkt å sope noen av disse argumentene under teppet, selv om jeg kanskje kunne vært flinkere til å formidle de direkte. Poenget mitt er at et slik valg i praksis ville føre oss inn i mange dilemmaer, enda flere enn de vi allerede er oppe i. For dette kommer bare så alt for tydelig til syne når man ser på hvor inkonsekvent samfunnet i dag forholder seg til dette med spredning av arter; hvilke arter er stuerene, hvilke er uønskede? Og praksisen her følger på INGEN måte biologiske retningslinjer. Man tilpasser heller argumentasjon og rettferdiggjøring etter situasjon etter personlige preferanser og påstått nytte (som jo er et subjektivt anliggende). Det er nettopp derfor at jeg forsøker å si at samfunnet essensielt har to valg her; enten må vi gå for et strengere lovverk, basert på biologisk erkjennelse, og stå ved det fullt ut, og akseptere de begrensninger det måtte sette på våre egoistiske menneskelige interesser, eller så må vi gjøre (praksisen av) lovverket mer liberalt slik at man kan ha rom for den type praksis som vi allerede har i dag, uten at vi blir nødt til å drive selektiv argumentasjon for å rettferdiggjøre våre handlinger.

Og jeg mener at alternativ to er det beste ut fra flere betraktninger. Det handler primært om å unngå å møte seg selv i døra, og å beholde den siste rest an integritet og troverdighet. Men det ligger naturligvis også egoistiske motiver bak her. Jeg mener fiskekultivering og naturforvaltning generelt sett er et gode, en virksomhet som ville blitt rimelig hardt vingeklippet dersom man skulle etablere et lovverk som tok dette med biologisk mangfold fullt ut på alvor på en konsevent måte. Og et mer liberalt lovverk betyr på INGEN måte at naturforvaltningen skal gjøres om til et anarki. Og naturligvis må vi bruke vår biologiske kunnskap for å redusere risikoen for negative hendelser så mye som mulig. Men det er jo som tidligere påpekt alltid en diskusjon hvor langt man skal kjøre føre-var prinsippet. Her er det jo ingen entydig fasit. Og gitt at vi ønsker å fortsette å forvalte naturen etter egne ønsker og behov også i fremtiden vil et mer liberalt lovverk være mer "redelig", det vil gi oss det nødvendige handlingsrom uten å måtte gå på akkord med våre egne prinsipper for mye, samtidig som et mer liberalt lovverk vil åpne opp for en mye mer levende debatt i det offentlige rom om hva som skal være akseptabelt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvilken tendens trådene mine har til å skifte emne totalt :)

Penser litt innom noe som likner på topic: Hvilke andre kutlinger kan jeg lett finne nære land på samme måten?

At trådene sklir "litt"ut er ikke helt uvanlig..hehehe

MEN, tilbake til deg da, Du kan finne berg, sand, leir og svartkutling på de samme stedene, men de ligger på bunnen.

Helst på sand, leir eller mudderbunn.

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, tilbake til deg da, Du kan finne berg, sand, leir og svartkutling på de samme stedene, men de ligger på bunnen.

Helst på sand, leir eller mudderbunn.

Da får jeg ta en runde etter berg,sand og leirkutling snart sånn at jeg får plaget ekspertene her med flere spørsmål om hvilken art jeg har fått :P

Svartkutlingen bør vel være grei å kjenne igjen...

Tror kanskje dette er tulleartene å satse på for å klare å nå 40 i år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da denne ble tatt var jeg 100% sikker på tangkutling, men jo mer jeg ser på bildene av de forrige, jo mer usikker blir jeg.

Jeg legger derfor ut bilde så alle kan le :)

95097_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37950/95097.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.