Gå til innhold
Fiskersiden

SpeedMaster- til SØ etc.?


marc
 Share

Recommended Posts

må det verre pp??? i såfall må jeg klare meg med 0.30 mono på morgen dagen??? eller 036 pp???

Til SØ-fiske i sjøen bruker eg ei Shimano Technium 5-20 gr med ei Stella 2500. På snella har eg 0,22 mono og det er å foretrekke foran multifilament til SØ-fiske. Skal du bruke multifilament MÅ du bruke ein skikkelig sjokkfortom og da tjener du ikkje noko på kastelengde likevel.

Har prøvd Speedmasteren og den er enda råere enn Techniumen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn mono er bra til lettspinn, men jeg liker ikke å ha 70m med gummistrikk mellom meg og sluken. Bruker 5-7m med 0,25 eller 0,28 monofortom sammen med 0,12 multifilament. dette gir bra kastelengde, god kontakt med sluken og bra rykkdemping når en kjører fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn mono er bra til lettspinn, men jeg liker ikke å ha 70m med gummistrikk mellom meg og sluken. Bruker 5-7m med 0,25 eller 0,28 monofortom sammen med 0,12 multifilament. dette gir bra kastelengde, god kontakt med sluken og bra rykkdemping når en kjører fisk.

Ja, det gir god kontakt med sluken men med ei stiv stang og hoppende fisk mister du mykje meir fisk enn om du bruker kun mono. På den andre sida kroker du kanskje nokre fleire fisk med bruk av multi. Eg har fiska mykje med begge deler og min erfaring er at mono gir meir fisk (SØ, laks, regnbue, makrell og HA) på land.

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I have a few turns of .18 mono at the end of .11 fireline... this setup is kinda hard and fast and you need to drop the tip when a fish jumps but the level of contact with the fish is exciting :)

I agree that mono on this rod would be a perfectly good setup and slightly more forgiving of errors than when using braid.

P.S. I don't lose more fish... it's all in the wrist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Min erfaring på ørretfiskeområdet stammer kun fra UL fiske med 3 grams spinnere, og ei 0-7 grams stang og 0.10 fireline. Sjokkfortom bruker jeg aldri da det rett og slett er unødvendig til dette fisket.

I og med at det ikke er strekk i snøret, overføres alle "sjokk" rett i stanga. Det forutsetter at man bruker stanga aktivt når man kjører fisk, og også mens man står og fisker.

Blant annet står jeg aldri å sveiver inn etter et kast med snøret rett ut fra snella. Men holder stanga vinkelrett i forhold til snøret. Dermed tar stanga av for alle eventuelle "sjokk" når fisken tar. Men så er jo også ei slik stang svært myk (Jeg har ei Shimano Beastmaster UL165). Når jeg sveiver inn fisk holdes stanga høyt med tuppen opp. Og brems er jo selvfølgelig også justert riktig. Og har aldri opplevd at fisk har greid å rive seg av...kort sagt ikke mistet fisk der skylden kan legges til utstyret.

Er virkelig disse 5-20 grams stengene man bruker til SØ fiske så stive at man ikke kan bruke samme metoden der? Altså bruker effekten av at senna ikke strekker. Slik at man lar stanga ta imot alt hva fisken byr på? Det er jo nettop der moroa med multisenne ligger. Den direkte overføringen av alt fisken finner på av krumspring til stanga.

Mitt slukfiske i sjøen etter sei/torsk mei ei vanlig 9' slukstang tyder på at det funker like godt der. Derfor bruker jeg stort sett aldri sjokkfortom til til slukfiske med multisenne. Men ser jo det blir nødvendig om man bare bare bruker fiskestangen som vinsjestativ, og vinsjer fisken rett inn uten bruk av stangens fjærende egenskaper med bremsen på fullt...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.