Gå til innhold
Fiskersiden

ismeite


Edvard
 Share

Recommended Posts

Jeg skal starte med ismeite for alvor denne vinteren, og trenger utstyr på plass før isen legger seg!

Skal kjøpe fullt ismeiteutstyr. Da tenker jeg 4 stenger, 4 sneller, minst 400m 0,40 mono, angledon, bjeller, kroker, wire.. Hadde vært fint hvis jeg kunne kjøpt alt på ett sted. f.eks. leirudfiske.no

Hvordan skal jeg rigge krokene? trenger jeg stangstativ, eller kan de ligge på isen? dyp? sikreste måte på å få tak i agnfisk (mort)?

Hjelp meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanken!

Skulle til å skrive, så jeg legger tastaturet i fanget og slenger beina opp på bordet. Der står en 3/4 full kaffekopp.

Men nå er alt tørket opp, Grrrrrrr

Uansett så spør du etter full pakke.

Pulk ?

Bor?

Kroktang?

For C/R:

Avkrokningsmatte.

Agnfisk., kjøper du eller fisker selv. Eller så kliner du til å kjøper en mortstuga. Fås kjøpt i Sverige.

400 meter er sikkert nok, men det kommer jo an på hvem snelle du bruker.

Pod? Tja! Det finnes enkle løsninger, som mange lager selv. de pengene du sparer på det kan du bruke på kvalitetskroker. Det er jo de som gjør så at du får fisk.

Kanskje du er mest tjent med å bestille alt på et sted.

Leirud skulle vel kunne bistå med det meste antar jeg.

Siden dette kommer til å koste endel, så skulle jeg tro at en liten rabatt skulle være greit.

For C/R så er det endel forholdsregler du må tenke på. Her er det bare å pløye forumet.

Samme gjelder tackler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder podd så vil jeg anbefale øl/bruskasse-patenten til JonT her på forumet. ligger en tråd med bilder og oppskrift i verkstedforumet(https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=44206). ellers så er det jo en del bra å få kjøpt bl.a hos leirud. har to podder derfra sjøl som funker bra til både ismeite og annet meite. lønner seg å mekke seg en pulk av et akebrett eller noe slik å. er veldig fint å kunne ha alt til avkrokning, veiing og fotografering på en pulk man kan dra med seg til hullet når det biter. kjenner at jeg gleder meg til isen kommer nå:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanken!

Skulle til å skrive, så jeg legger tastaturet i fanget og slenger beina opp på bordet. Der står en 3/4 full kaffekopp.

Men nå er alt tørket opp, Grrrrrrr

Uansett så spør du etter full pakke.

Pulk ?

Bor?

Kroktang?

For C/R:

Avkrokningsmatte.

Agnfisk., kjøper du eller fisker selv. Eller så kliner du til å kjøper en mortstuga. Fås kjøpt i Sverige.

400 meter er sikkert nok, men det kommer jo an på hvem snelle du bruker.

Pod? Tja! Det finnes enkle løsninger, som mange lager selv. de pengene du sparer på det kan du bruke på kvalitetskroker. Det er jo de som gjør så at du får fisk.

Kanskje du er mest tjent med å bestille alt på et sted.

Leirud skulle vel kunne bistå med det meste antar jeg.

Siden dette kommer til å koste endel, så skulle jeg tro at en liten rabatt skulle være greit.

For C/R så er det endel forholdsregler du må tenke på. Her er det bare å pløye forumet.

Samme gjelder tackler også.

takk for svar! synd med tastaturet, da! :S

Har et 150mm bor, så satser på mikkemus hull. Avkrokingsmatte blir liggeunderlag + søppelsekk med vann på. Er klar over C&R, driver med det selv. tenker å bruke 0wner stinger i str. 6 eller 4. mulig jeg kjøper en sånn stangbag fra dam på avkroken... så slipper jeg pulk.

skal kjøpe noe for til agnfisk så kan jeg plukke dem med mormyskaen før jeg starter meitinga, evt. fiske opp et lite lager i frysen.. hehe

Noen innvendinger?? Jeg vil høre dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ismeite i ferskvann må du huske å bruke stedegen agnfisk :)

Om det finnes regler for dette i saltvann vet jeg ikke noe om, men jeg tror ikke det.

Å fiske agnfisk i et vann og så ta den med til et annet et er fy-fy.

Litt off-topic dette, men føler det må sies :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ismeite i ferskvann må du huske å bruke stedegen agnfisk :)

Om det finnes regler for dette i saltvann vet jeg ikke noe om, men jeg tror ikke det.

Å fiske agnfisk i et vann og så ta den med til et annet et er fy-fy.

Litt off-topic dette, men føler det må sies :)

I know :)

Men trenger man egentlig pod??? kan man ikke legge stanga på isen?

Tror jeg går for den ølkasse patenten hvis pod er nødvendig.

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Skal du ikke bruke varslere så behøver du vel neppe pod heller. Da kan du heller ordne deg en patent ellers, slik at du får løftet stengene litt opp fra isen i alle fall.

Personlig har jeg planer om å bruke varslere, derfor kommer jeg til å ordne et oppsett med buzzerbars osv. som jeg kan lett rigge ved forskjellige hull rundt omkring på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ikke bruke varslere så behøver du vel neppe pod heller. Da kan du heller ordne deg en patent ellers, slik at du får løftet stengene litt opp fra isen i alle fall.

Personlig har jeg planer om å bruke varslere, derfor kommer jeg til å ordne et oppsett med buzzerbars osv. som jeg kan lett rigge ved forskjellige hull rundt omkring på isen.

Nå har jeg bygd 4 sånne ølkasse-stativ, venter bare på at epoxyen skal herde :)

Men er det noen som kan si noe om "ismeitesett 4" på leirudfiske.no? hadde vært veldig fint.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bygd 4 sånne ølkasse-stativ, venter bare på at epoxyen skal herde tongue.gif

Men er det noen som kan si noe om "ismeitesett 4" på leirudfiske.no? hadde vært veldig fint.. rolleyes.gif

Det Leirud står for , kan du stole på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) ganske stor forskjell på utstyr når det gjelder nord og sør her i landet :-) Her har vi med ett stort reinskinn som vi slenger ned på isen, og ligger på det.. en vanlig pilkestikke med 0.45 nylon og 1stk maggot boks.

Skulle det komme opp en røye på 2kg så er det nesten bare slik det skal være... I sør fisker dere småfisk, ikke for å være sarkastisk men det er vel litt sant i det i forhold til Finnmark/ Troms vidda, men pilkeutstyr til flere tusen må man ha... Flirer godt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) ganske stor forskjell på utstyr når det gjelder nord og sør her i landet :-) Her har vi med ett stort reinskinn som vi slenger ned på isen, og ligger på det.. en vanlig pilkestikke med 0.45 nylon og 1stk maggot boks.

Skulle det komme opp en røye på 2kg så er det nesten bare slik det skal være... I sør fisker dere småfisk, ikke for å være sarkastisk men det er vel litt sant i det i forhold til Finnmark/ Troms vidda, men pilkeutstyr til flere tusen må man ha... Flirer godt ;-)

Ja, 10 - 15 kilo er jo som kjent småfisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard, hverken stang eller pod betyr noe på isen. Det viktigste av utstyret er nappindikasjonen fra ev alarm, bjelle etc virker og at snella + lina er god! Stanga har ikke så mye å si, Lawson sine borre eller gjedde stenger til få kroner duger i massevis. Viktig at du bruker mono, multi kan fryse fast. Bruk kvalitets sneller, ihvertfall sneller i kvalitet og med smøremiddel som ikke fryser.

Bruker du angledonfjør borer du to omdreininger ved siden av hullet, plasser angledonfjærene nedi der. Stangen lar du ligge ved siden av hullet eller bruk samme metoden som til angledonfjøra med butten på stanga. Enkelt og greit. Trenger ikke stativ, pod og alt det ekstra så mange aboslut skal ha med ut på isen, bare tull! Bruker du angledon har du bjelle på den, bruker du alarm sett den i en fakkelboks. 5kr stk og funker som bare tusan. Og du kan fint kombinere de to, angledinfjøra gir deg umiddelbar visuel indikasjon på hvilken stang, og alarmen gir deg lyden. Bruk gjerne en strikk i bakkant på spolen på haspel som du trer en løkke fra spola under for å låse, ev på stangen etter snellefestet om du har multi. Biltema har akebrett og fine lastestropper/strikker til en 80kr komplett. Skal du fiske borre? Da holder det med 0.25, gjedde gå gjerne på 0.45, men sørg for at du har en myk sene, det gjør alt lettere i kulda.

Er det tynn is hold deg i ro og unna stengene, er det uren is eller snø så er det ikke så nøye. Ofte biter det etter man har rensket opp snør og isbiter i hullet. Kjøp wire, crimps etc som Leirud bla har, gode de. Settet også for den saks skyld. Bruk tønnesvivler på fortommene dine og kroker tilpasset agnfisken. Hvis du lurer på mye kan jeg sikkert ta deg med en tur på isen når den tid kommer, så kan vi gå igjennom litt teknikker etc. Men minn meg på det.

Ang morten, du må finne den, og foret du lett kan bruke er oppmalt havregryn med litt sjokopulver i. Fungerer like godt som hvilket som helst for du betaler 10x mer for.

Foruten stang, snelle, alarm av et slag, sene trenger du gode kroker som Owner, gummukuler for å beskytte knuter, svivler og wire og shrimps. 5, 10 og 15g kule søkker er nok. Sik som agn, stikk noen hull på fisken med en kniv så flyter den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! synd med tastaturet, da! :S

Har et 150mm bor, så satser på mikkemus hull. Avkrokingsmatte blir liggeunderlag + søppelsekk med vann på. Er klar over C&R, driver med det selv. tenker å bruke 0wner stinger i str. 6 eller 4. mulig jeg kjøper en sånn stangbag fra dam på avkroken... så slipper jeg pulk.

skal kjøpe noe for til agnfisk så kan jeg plukke dem med mormyskaen før jeg starter meitinga, evt. fiske opp et lite lager i frysen.. hehe

Noen innvendinger?? Jeg vil høre dem! :)

Kjøpte selv et Ur Rantanen 205 mm, kan man egentlig få for stort hull ? Kjedelig den dagen man virkelig skulle få storfisk, og hullet er for litet.

Ellers har jeg selv stort sett handlet alt av ismeite utstyr hos Avkroken, kurante priser og bra utvalg.

Pulk fant jeg også ganske snart jeg måtte kjøpe, ufattelig mye ting man skal ha med seg om man skal ha det litt komfortabelt.

Sportsnett

paris_expedition2.jpg

Hjemmelaga stangholdere

th_16032009002800x600.jpg

th_16032009800x600.jpg

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard, hverken stang eller pod betyr noe på isen. Det viktigste av utstyret er nappindikasjonen fra ev alarm, bjelle etc virker og at snella + lina er god! Stanga har ikke så mye å si, Lawson sine borre eller gjedde stenger til få kroner duger i massevis. Viktig at du bruker mono, multi kan fryse fast. Bruk kvalitets sneller, ihvertfall sneller i kvalitet og med smøremiddel som ikke fryser.

Bruker du angledonfjør borer du to omdreininger ved siden av hullet, plasser angledonfjærene nedi der. Stangen lar du ligge ved siden av hullet eller bruk samme metoden som til angledonfjøra med butten på stanga. Enkelt og greit. Trenger ikke stativ, pod og alt det ekstra så mange aboslut skal ha med ut på isen, bare tull! Bruker du angledon har du bjelle på den, bruker du alarm sett den i en fakkelboks. 5kr stk og funker som bare tusan. Og du kan fint kombinere de to, angledinfjøra gir deg umiddelbar visuel indikasjon på hvilken stang, og alarmen gir deg lyden. Bruk gjerne en strikk i bakkant på spolen på haspel som du trer en løkke fra spola under for å låse, ev på stangen etter snellefestet om du har multi. Biltema har akebrett og fine lastestropper/strikker til en 80kr komplett. Skal du fiske borre? Da holder det med 0.25, gjedde gå gjerne på 0.45, men sørg for at du har en myk sene, det gjør alt lettere i kulda.

Er det tynn is hold deg i ro og unna stengene, er det uren is eller snø så er det ikke så nøye. Ofte biter det etter man har rensket opp snør og isbiter i hullet. Kjøp wire, crimps etc som Leirud bla har, gode de. Settet også for den saks skyld. Bruk tønnesvivler på fortommene dine og kroker tilpasset agnfisken. Hvis du lurer på mye kan jeg sikkert ta deg med en tur på isen når den tid kommer, så kan vi gå igjennom litt teknikker etc. Men minn meg på det.

Ang morten, du må finne den, og foret du lett kan bruke er oppmalt havregryn med litt sjokopulver i. Fungerer like godt som hvilket som helst for du betaler 10x mer for.

Foruten stang, snelle, alarm av et slag, sene trenger du gode kroker som Owner, gummukuler for å beskytte knuter, svivler og wire og shrimps. 5, 10 og 15g kule søkker er nok. Sik som agn, stikk noen hull på fisken med en kniv så flyter den ikke.

Tusen takk for veldig fyldig og saklig svar! :) Tar gjerne en ismeite tur med deg i vinter! vi kunne jo prøvd lysern, da er det mulighet for noen bonus-borrer også. Jeg har snakka med Jan Leirud, han skulle gi meg rabatter og kutte frakta + jeg kunne ta medium stanga isteden for heavy! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig fyldig og saklig svar! :) Tar gjerne en ismeite tur med deg i vinter! vi kunne jo prøvd lysern, da er det mulighet for noen bonus-borrer også. Jeg har snakka med Jan Leirud, han skulle gi meg rabatter og kutte frakta + jeg kunne ta medium stanga isteden for heavy! ;)

Nå er alt bestilt! + litt til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 10 - 15 kilo er jo som kjent småfisk...

Hehe, måtte glise godt sjøl der. Folk i nord tror vel fortsatt at oss "søringer" kun fisker abbor på 30 gram...

Så feil kan man altså ta. :D

Når det er sagt er den enkleste form for nappvarsler angeldon med bjelle. Poder har jeg aldri brydd meg om. Litt for mye å drasse på, og har sett nok eksempler på at de velter og kan koste folk stang og snelle. Ting blir fort mer trøblete i kulda, ikke minst her oppe i vinterland. For å si som i reklamen; det enkleste er ofte det beste. Sjøl bruker jeg strikk på spolen og alarm skrudd rett i en plastboks til lett fiske med haspel, og angeldon med bjelle og alarm til tyngre fiske. Sena er alltid mono. Tenkte å skjære til noen striper av et liggeunderlag til vinteren for å legge stanga på. Da bør man unngå at ting fryser fast i isen når vannet fra hullet flommer utover isen etter at man har borret hullet.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, måtte glise godt sjøl der. Folk i nord tror vel fortsatt at oss "søringer" kun fisker abbor på 30 gram...

Så feil kan man altså ta. :)

Når det er sagt er den enkleste form for nappvarsler angeldon med bjelle. Poder har jeg aldri brydd meg om. Litt for mye å drasse på, og har sett nok eksempler på at de velter og kan koste folk stang og snelle. Ting blir fort mer trøblete i kulda, ikke minst her oppe i vinterland. For å si som i reklamen; det enkleste er ofte det beste. Sjøl bruker jeg strikk på spolen og alarm skrudd rett i en plastboks til lett fiske med haspel, og angeldon med bjelle og alarm til tyngre fiske. Sena er alltid mono. Tenkte å skjære til noen striper av et liggeunderlag til vinteren for å legge stanga på. Da bør man unngå at ting fryser fast i isen når vannet fra hullet flommer utover isen etter at man har borret hullet.

Fikk pakke i posten i går. Alt virka helt konge bortsett fra stangbaggen fra DAM. Den var helt elendig, så jeg sender den tilbake. Nå er det bare å vente til isen legger seg, så skal gjeddepersen til pers :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.