Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på det røde gull


nanablag
 Share

Recommended Posts

Det finnes en art i norske vassdrag som er edlere enn de andre.

Den er vakrere, mer lunefull og i følge rykter også mer velsmakende enn resten.

Jeg har i svært mange år hørt legender om hvordan det var på Einavannet den gangen det var røye der, hvor mange og hvor store de var, hvor deilig de smakte og hvor moro det var å fiske den.

Dessverre tok denne tiden slutt før min fiskeinteresse slo ut i full blomst, det siste året man fikk nevneverdige fangster var visstnok i 1994.

Med alle historiene fra denne tiden har min lyst til å få denne usedvanlig vakre arten bare økt.

Visst har jeg prøvd å fiske røye før, men har jeg fått noe? NEI!

Jeg har så mange blanketimer etter arten at enkelte røster har hevdet at det hviler en forbannelse over meg og røye.

I sommer, da jeg var i Nordland, satset jeg friskt etter røye. Forhørte meg med lokalbefolkningen om hvilke vann som huset røye og gjorde flere seriøse forsøk hver dag på disse vannene. Det eneste jeg klarte å dra på land var ørret, ørret og atter ørret. Etterhvert ble strategien å flytte meg hver gang jeg fikk ørret, det ville jeg ikke ha! Jeg gikk for edlere fisk enn som så.

Til slutt fikk jeg ordnet meg med båtskyss for å komme meg inn til et meget godt røyevann, her ble det fisket intenst i 9 timer med ulike metoder anbefalt av erfarne røyefiskere. Det eneste jeg ikke fikk var røye....

Da røya i dag skulle prøves for første gang denne sesongen sammen med TØ var selvfølgelig spenningen stor, røye ville jeg ha!

TØ kunne berette om meget gode fangster fra de siste dager. Røya skulle være bitevillig om i disse dager og ha en snittvekt på rundt 200 gram.

Dette hørtes lovende ut!

Da vi ankom vannet, var det blikkstille og jeg ble fortalt at det var et dårlig tegn. Litt vind skulle være bra, dette været så ikke bra ut i det hele tatt! Mens vi går langs vannet og bort til fiskeplassen observerer vi imidlertid litt vaking så optimismen stiger på nytt.

Når fiskingen skel begynne lærer jeg hvor utrolig vanskelig det er å tre ei matchstang klokka 06:30 om morgenen i oktober... Neste gang skal dette være gjort på forhånd, mitt første hjerteinfarkt vil jeg gjerne vente noen år med. At det stadig vaker mens jeg holder på med det, gjør ikke saken bedre..

Jeg har alltid hørt at når man fisker røye bør man fore på forhånd, dette skal dog ikke være nødvendig på denne plassen på denne tida. Senere på sesongen, derimot, kan det være veldig virksomt. Skal man gjøre dette, må det gjøres med omhu! Man må styre unna for som er for tungt fordøyelig. Tidligere brukte man ofte noe som kalles "pottost" (tror dette er det samme som "kjuke"), dette inneholder mye fett og blir derfor svært tungfordøyelig når det er kaldt og bør derfor ikke benyttes.

Vi skal fiske med tackler som dette:

sa41.png

under en vanlig isopordupp. Det er viktig å bevege litt på duppen for å lure røya til hugg.

Min dupp blir den første som går under, men jeg får ikke kroket fisken. Det som sies da skal ikke gjengis her.. Jeg ser for meg enda en blanketur.... Dårlige værforhold og klønete tilslag.... JADA!!

Etter en liten stund før vi selskap av en tredje fisker, som tydelig kjenner TØ fra før.

Etter en liten stund kommer en kar i båt forbi, han ignorerer duppene våre totalt og ror rett over senene våre til tross for at jeg prøver å gjøre ham oppmerksom på dem. Jeg roper til ham: "det der er ufint" og han ror vekk fra plassen.

Fisken lot seg heldigvis ikke skremme for mye av dette og kort tid etter har TØ morgenens første røye på land! Den har utrolig flott rødfarge og jeg kjenner at jeg selv blir grønn av misunnelse. Det biter og biter, den eneste feilen er at det alltid er TØ sin krok de biter på... Han hadde funnet punktet de sto på og der var det mange! Jeg tenker at jeg skla tjuvlåne plassen hvis det skulle skje noe med Thomas så han ikke får fisket i noen minutter, man blir så snill av å fiske :) Et par ganger får han diverse kluss og jeg ser mitt snitt til å prøve akkurat der, begge gangene får jeg imidlertid kluss selv og er ikke klar til å fiske igjen før han har fått kastet ut på nytt.

Rett utenfor der jeg står vaker røyene innimellom, men de ser ikke ut til å ville ta på denne plassen. Tredjemann har på dette tidspunkt fått to røyer, mens jeg har hatt et napp som jeg ikke klarte å kroke.

Alle gode ting er tre..

For tredje gang må TØ ta et bittelite opphold i fiskingen og jeg får endelig kastet ut på plassen hans. Duppen går rett under og kort tid etter er denne på land:

sa1.png

Jeg kjenner jeg fylles av lettelse og glede! Endelig har jeg fått røye! Å du, for en flott fisk!

Det eneste som kunne vært bedre var at det kunne ha vært en hannfisk, de har finere farger.

Størrelsesmessig kunne det vel også vært bedre, men hvem bryr seg om det i en sådan stund?

Forbannelsen er brutt!!!

Dette føles som årets fisk for min del :P:D

Jeg ser på haugen til TØ, som nå teller 8 eksemplarer og utbryter at jeg aldri har sett så mye fin fisk på en gang! Dette er gøy :D Jeg håper virkelig at jeg klarer å få flere!

Hver gang de andre får fisk blir jeg i fyr og flamme over hvor digre de er!! Jeg har turer etter nipigget stingsild og tangkutling friskt i minne så det er kanskje ikke så overraskende at jeg synes de er store?

Etter en stund får Tø ei "blankrøye", visstnok et svært dårlig tegn, når de kommer er det vanligvis over. Det blir dog med denne ene blanke og det kommer snart flere flotte røde inn på plassen vår.

Innimellom løsfores det litt med maggot ved hjelp av en sprettert for å holde fisken nære oss, dette ser ut til å ha en viss effekt.

Jeg får selv to røyer til og er veldig veldig fornøyd til tross for at jeg fikk langt mindre enn de to andre. Jeg prøver å bortforklare dette med mangel på erfaring med arten og vannet og hvem ville vel ikke prøvd det i en sådan stund?

Fisket viste seg å være bedre enn fryktet da vi ankom og det biter til en god stund etter at det har lysnet, noe som visstnok er uvanlig. Fangstene våre kommer ikke opp mot de fangstene vi kjenner til fra de siste dagene, men det er ikke verst.

Min fangst:

sa2.png

Røyene veies til 168, 199 og 242 gram. Alle mine er hunner.

TØ sin fangst:

sa3.png

Legg merke til den ene blanke. Noen som vet hva dette kommer av? Er dette individer som ikke er kjønnsmodne, er det hunner som "står over" eller er det helt andre grunner?

Tredjemann fikk 5 røyer.

På vei hjem kommer jeg på at min bestefar var en svært ivrig røyefisker og at bestemor satte veldig stor pris på fersk fisk og hadde uttalt at "røye, DET var god fisk det". Bestefar døde for mange år siden og jeg anslo at det nok var 20 år siden bestemor hadde smakt røye så jeg tok med fiskene til henne. Der stekte jeg dem og vi spiste dem på brødskive. Når jeg tar den første biten kjenner jeg at dette var noe spesielt! Dette var virkelig god fisk :D Kan ikke huske at jeg noensinne har smakt bedre! Vi koser oss emd fisken og bestemor var kjempeglad for å få besøk og for å få fisk :D

Røye vil jeg fiske mer av!!

Håper jeg får anledning på lørdag, da skal vi lure dem! Da vil jeg ha ei hannrøye, de er finest! :D

Takker TØ for turen! Dette var kjempemoro :D

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fin rapport og grattis med røye.

Det at "det er over" når blankrøyene kommer inn på varpet har jeg ikke hørt bli nevnt før. Det er jo helt klart unntak - det opplevde du jo selv. Har opplevd at siste røya har vært blankrøye, men har også opplevd at første var det - og med svært bra fiske etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport og grattis med røye.

Takker :D

Det at "det er over" når blankrøyene kommer inn på varpet har jeg ikke hørt bli nevnt før. Det er jo helt klart unntak - det opplevde du jo selv. Har opplevd at siste røya har vært blankrøye, men har også opplevd at første var det - og med svært bra fiske etterpå

Interessant :)

Setter pris på innspill som dette.

Hvis flere har kommentarer til påstander jeg kommer med i rapporten tas de imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei hjem kommer jeg på at min bestefar var en svært ivrig røyefisker og at bestemor satte veldig stor pris på fersk fisk og hadde uttalt at "røye, DET var god fisk det". Bestefar døde for mange år siden og jeg anslo at det nok var 20 år siden bestemor hadde smakt røye så jeg tok med fiskene til henne. Der stekte jeg dem og vi spiste dem på brødskive. Når jeg tar den første biten kjenner jeg at dette var noe spesielt! Dette var virkelig god fisk :) Kan ikke huske at jeg noensinne har smakt bedre! Vi koser oss emd fisken og bestemor var kjempeglad for å få besøk og for å få fisk :D

Dette var min favorittdel, du kan sove godt de neste dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var min favorittdel, du kan sove godt de neste dagene :)

Hvordan skal jeg få tid til å sove? Jeg skal jo fiske røye :)

Setter en hundrings på at du har en bestemor eller noe sånn som du har dårlig samvittighet for at du ikke har besøkt på lenge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mogleg!? Å bryte røyeforbannelsen? Jaja...neste gong er det min tur. Klarte eg å få hornkvabbe på slump burde eg klare røye også! Gratulerer med flott og etterlengta fangst....og 10 kilo lettare skuldre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mogleg!? Å bryte røyeforbannelsen? Jaja...neste gong er det min tur. Klarte eg å få hornkvabbe på slump burde eg klare røye også! Gratulerer med flott og etterlengta fangst....og 10 kilo lettare skuldre! :)

Når jeg klarte å bryte den så klarer nok du det også :) Har du prøvd etter den i gytetida før?

Hornkvabbe på slump er ikke verst :P Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En metode jeg brukte mye når jeg bodde Østover og fisket rundt om Oslo , var å bruke bobledupp med gjennomgående hull som man også bruker til flue. Tre på sena og la det virke glidende- fest deretter en stor klumpmormyska agnet med ett par magots- kast ut - la det synke og fisk deg rykkvis oppover med stop imellom og frem til du hører at myskaen treffer duppen.Fortsett på samme måten og bruk musikk som "fisketone" i dine bevegelser. Musik er lett å huske og noen ganger vil fisken ha rock andre ganger vals i bevegelsensmile.gif

Lykke til

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg straks på ny røyetur, håper jeg får litt flere enn sist og at jeg denne gangen også klarer å lure en hann, de er finest. Litt større røye hadde heller ikke vært å forakte, men ordentlig storrøye finnes det nok ikke der oppe.

Jeg setter pris på alle de positive tilbakemeldingene jeg får på rapportene mine :D

Selv blir jeg irritert når jeg leser gjennom dem etterpå og ser alle skrivefeilene og slik, men er man ivrig så blir det fort sånn....

Jeg ønsker Dan lykke til med røyesatsinga, mangler du arten?

Dr.Hook burde komme seg avgårde på røyefisking han også, det anbefales på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var sesongens andre og tredje røyetur unnagjort.

Fredag:

Dagens mål var ny pers, flere fisker enn sist og det å få hannrøye.

Etter å ha fått rapporter om at det var røye-bonanza i går, var forhåpningene store.

Fisket viste seg dog å være vanskeligere i dag.

Et noe uheldig valg av kroker samt mange svært dårlige tilslag får ta noe av skylden for at resultatet ikke sto i stil med forventningene.

Mannen som for to dager siden rodde rett over senene våre var der i dag også, men i dag var han både høflig og hyggelig :huh: Godt å se :D

Dagens resultat ble 5 røyer på meg og 8 på TØ

TØ sin fangst:

sa6.png

Min fangst:

sa5.png

Legg merke til den utrolig flotte rødfargen på den største av hannrøyene :)

Gjennomsnittsvekten var ca 200 gram.

To av målene ble nådd og to av tre er som kjent ikke så verst :)

Etter at bildene ble tatt fikk ejg en fisk til, men den var dessverre av feil art.

Jeg var fornøyd med turen og har lyst til å fiske mere røye i morgen! Dette er virkelig morsom fisking :)

Lørdag:

Fisket i dag var dårligere enn dagen før.

På den annen side var fiskerne dyktigere. Vi hadde gått tilbake til krokene vi brukte på onsdag og tilslagene satt bedre :)

Dagens lærdom er at matchstang og kuldegrader er en dårlig kombinasjon og at det er lurt å knyte opp noen fortommer på forhånd.

TØ fikk 3 røyer mens jeg sto og prøvde å knyte med iskalde fingre etter et senebrudd...

I dag ender jeg med disse 6:

sa7.png

TØ får 11 fisker, han får konsekvent mer enn meg, men jeg skylder det på at han har noen hundre turer flere etter røya...

Den andre økta i dag går elendig. Mye folk på fiskeplassen, vannet er blikkstille og forholdene totalt sett elendige. Vi ser knapt et vak.

TØ får ei røye og jeg blanker.

Med dette er nok sesongen på dette vannet over for min del. Det er planlagt satsing på et annet vann litt senere. Jeg regner med at det kommer rapporter fra den satsinga.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg ser at rapportene fra det andre vannet uteble. Dette har den enkel forklaring at det ble med en eneste tur hvor jeg blanket røye mens TØ fikk et par blankrøyer.

Da påska kom gant jeg ut at jeg ville gjøre en liten røyesatsing på nytt og 4.april hadde jeg to økter etter røya på vannet hvor jeg blanket i fjor høst, mellom disse øktene dro jeg noen abborer på et nabovann. På noen timer med mye gåing og borring merket jeg ikke fisk og så heller ingen andre som fisket. 7.april var det kalrt for ny tur. Jeg prøvde meg nå i et bekkeos hvor det skulle være mulig å få fisk på denne tiden av året men merket absolutt ingenting. På vei inn igjen tok jeg meg den frekkhet å fiske i noen andres foringshull men heller ikke her merket jeg noe som helst.

I dag skulle jeg prøve på nytt. Jeg dro hjemmefra ca kl 15:00 og da jeg ankom vannet var planen å prøve en ny plass. Jeg var glad da jeg så en annen fisker utpå og bestemte meg for å gå over hele vannet for å snakke med ham først som sist, kanskje kunne jeg plukke opp noen tips og litt rapporter. Han fortalte om dårlig fiske, en og annen slenger var tatt men det var jevnt over svært labert. Jeg boret meg et hull på skjæret han fisket på men i hensynsfull avstand. Merket ingenting. Jeg gikk så over til bekkeoset jeg hadde prøvd på mandag og planen var nå å fiske lenger inn. Mye overvann gjorde det lite trivelig å sitte der så jeg ga meg fort da jeg ikke merket noe. Det begynte å blåse opp og jeg lærte at fingerløse hansker ikke er all verden i vind selv om det er langt bedre enn ingen hansker i det hele tatt. Da skyene så skumle ut beveget jeg meg i retning bilen, vinden løyet men det begynte å hagle en god del. Jeg borret et eneste hull på en plass jeg hadde fått foreslått av mannen jeg hadde snakket med men dybden stemte ikke i det hele tatt med det han hadde forespeilet så jeg måtte ha bommet kraftig og det ble med det ene hullet. På dette tidspunkt var jeg lei! Veldig lei! Men så gikk det en djevel i meg! "Jeg skal f*** ikke fra herfra uten fisk nå! Jeg bestemte meg for å ignorere alle tips og satte meg et sted der JEG hadde tro på at det måtte være fisk. Jeg borret og bestemte meg for å ringe en kompis som egentlig skulle vært med men som måtte jobbe lenger enn planlagt i dag. Jeg innbilte ham at det var bonanza og at jeg hadde fått 59 stk. Ganske umiddelbart etter at spøken var avslørt beit det endelig! Jeg kjente at dette var en større fisk enn småabborene jeg er vant til å pilke, denne tok ganske hardt i til å begynne med og etter en fight som dabbet av lå en røye på 39 cm og 454 gram ved siden av meg på isen. Dette var ny pers for meg, min første røye på isfiske og en forholdsvis bra fisk til dette vannet å være. Følelesen av tilfredshet over å ikke ha gitt meg er god og jeg er fonøyd :o Jeg fisker ca 10 minutter til før jeg bestemmer meg for å dra til mor for å spise pizza. Røya får jeg spise en annen dag :thumbsup: Det gleder jeg meg til :thumbsup:

101937_s.jpg

Dette er så definitivt årets fisk så langt for min del. Jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å få noe jeg setter høyere dette året, neppe neste år heller :lolu:

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.