Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på det røde gull


nanablag
 Share

Recommended Posts

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker for alle gratulasjoner :thumbsu:

Jeg vet vel at mange av de som har lest tråden synes fiskene her er direkte små, men for meg henger disse høyt!

Røya er en flott fisk og ikke spesielt lett å få på min kant av landet, selv om den er tallrik nok til at man kan få ganske mange om man treffer ordentlig på det.

Det finnes flere røyevann på Toten som jeg også har en ambisjon om å få prøvd etterhvert. Det kan dog være vanskelig å motivere seg for en nitidig leting etter fisk hvor man vet svært lite om størrelse og tetthet. Det er ikke bare å hente dem, selv om det kan framstå sånn hvis man blir tatt med til en god plass av en dyktig guide.

Om de øvrige røyevannene har jeg til nå ikke lyktes å innhente fangstrapporter eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røya er en flott fisk og ikke spesielt lett å få på min kant av landet, selv om den er tallrik nok til at man kan få ganske mange om man treffer ordentlig på det.

Det spørs hva du mener med din kant av landet.......... Jeg har noen hundre av de på samvittigheten, til og med fra Eina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du mener med din kant av landet.......... Jeg har noen hundre av de på samvittigheten, til og med fra Eina.

Røya på Eina er nok dessverre utryddet for flere år siden. Det siste året det var noe å få var etter sigende 1994. Den gangen det var røye på Eina var det nok ikke så vanskelig. Det har også gått galt med røya på f.eks Jaren, når dette skjedde vet jeg dog ikke.

Hvis du har noen tips om røyevann innen rimelig avstand fra Toten tar jeg i mot med glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jakten fortsetter.

6.oktober 2010:

Jeg bestemmer meg for å ta en tur etter røya og har derfor satt på vekkerklokka til 05:15. Selvfølgelig forsover jeg meg og bråvåkner 06:00.

Kaffen blir traktet og sakene pakket inn i bilen. I det jeg ankommer fiskeplassen ser jeg at det er folk der, heldigvis er han som står på land en jeg kjenner så jeg blir tilbudt å stå rett ved siden av ham. Den gamle kjenningen i båten har plassert seg hensynsfullt i dag så fisket foregår i hyggelige former uten irritasjon fra noen parter.

Min fiskekamerat fikk 14 røyer, mannen i båten så ut til å få riktig mange. Selv stopper jeg på 6.

Dagens vekter for min del var 225, 212, 206, 202, 176 og 170 gram.

Dagens minste fisk var sannsynligvis den største, denne slapp all rogna i det jeg avlivet den og det er på denne tiden en stor del av kroppsvekten.

Selv om jeg fikk vesentlig mindre fisk enn de andre er jeg kjempefornøyd med en vellykket tur :P

Et klassisk kjøkkenbilde kommer etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røya på Eina er nok dessverre utryddet for flere år siden. Det siste året det var noe å få var etter sigende 1994. Den gangen det var røye på Eina var det nok ikke så vanskelig. Det har også gått galt med røya på f.eks Jaren, når dette skjedde vet jeg dog ikke.

Hvis du har noen tips om røyevann innen rimelig avstand fra Toten tar jeg i mot med glede ;)

jaren omr har fler bra røye vann :P så der er det bra muligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9.oktober:

Ny tur i dag.

Kun to røyer på 188 og 165 gram.

De 3 andre som fisket fikk 9,2 og 0 røyer mens jeg var der.

Fiskeren som fikk mest så ut til å profittere på et bedre duppvalg da flere av de han fikk tok så forsiktig at vi andre ikke ville sett nappene på isoporduppene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9.oktober:

Ny tur i dag.

Kun to røyer på 188 og 165 gram.

De 3 andre som fisket fikk 9,2 og 0 røyer mens jeg var der.

Fiskeren som fikk mest så ut til å profittere på et bedre duppvalg da flere av de han fikk tok så forsiktig at vi andre ikke ville sett nappene på isoporduppene våre.

9,2kg røye er rått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere røyevann på Totenåsen. I følge turplanleggeren på godtur.no er det røye i Bergsjøen og Grønsjøen. I flere av vanna øst for Torsætra. Og i Mørksjøen og Homsjøen like ved Hersjøen.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis:

Jeg skal se om jeg får prøvd vannene du nevner en dag.

Husk at røya ikke er en vanlig fisk på indre østland og at presset på de bestandene som er kan bli vel stort. Det er derfor en idé å ikke legge ut navnene på de få vannene som finnes her.

Jeg setter pris på tips, min bemerkning er kun for din egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis:

Jeg skal se om jeg får prøvd vannene du nevner en dag.

Husk at røya ikke er en vanlig fisk på indre østland og at presset på de bestandene som er kan bli vel stort. Det er derfor en idé å ikke legge ut navnene på de få vannene som finnes her.

Jeg setter pris på tips, min bemerkning er kun for din egen del.

Problemet i mange av vanna er overbefolkning, men unntak finnes. Et av vanna på Totenåsen hadde en liten bestand av meget pen røye. Den ble ødelagt for en god del år siden da et par karer fant varpet og drev rovfiske. Nå er det visstnok kun smårøye der. ( men hadde vannet grunnlag for å produsere stor røye før....) Alle vanna jeg nevner er forøvrig godt kjent så det burde ikke gjøre noen skade å nevne de her. En del av de er nevnt på fiskersiden før også. Men det røyeløse vannet i Hurdal med mulighet for røye på opp mot halvkiloen forblir selvsagt en hemmelighet!

På Godtur.no er fiskelausen merket som røyevann. I følge opplysninger jeg fant på nettet ble det satt ut røyeyngel der i 1970 og "det var det siste vi så av fiskelausenrøya".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.oktober:

Avreise hjemmefra litt etter 05:30, møtte fiskekameraten min 06:00 og vi kjørte sammen til fiskeplassen.

Med lykt klarer vi å navigere oss gjennom mørket og vi tar en kaffekopp mens vi venter på at det skal bli lyst nok til å se duppene. Før det har blitt lyst nok til å fiske kommer det en båt og legger seg fint til. Noen minutter etter dennes ankomst blir det mulig å starte fisket og på første kast sitter den umiddelbart! De neste to kastene gir også fisk og jeg begynner å få skikkelig trua. Det tar nå none minutter før den fjerde sitter og etter den finner jeg det på tide å skifte maggot. På dette tidspunkt ligger jeg gopdt foran fiskekameraten min, men jeg vet at han alltid vinner så det bekymrer meg ikke. Etter agnbytte får jeg dagens femte relativt raskt, før jeg setter fast i bunnen og bruker en halvtime på å knyte opp igjen med stive fingre. Etter dette har jeg masse napp, men sliter med å kroke. Jeg burde vel skjønt hva dette var, men neida, jeg måtte få 3 ørekyter før jeg skjønte det. Den ene så ganske stor ut og jeg hadde tro på pers. Mot slutten av økta blir det to røyer til på meg og, ganske riktig, jeg har blitt frafisket. Kameraten min fikk 9.

Dagens vekter for min del: 237, 226, 200, 155, 148, 135 og 131 gram.

Ny pers på antall men jeg liker ikke at jeg i dag fikk min 4 minste røyer noensinne, alle jeg har fått tidligere har vært over 160 gram. Etter å ha vært litt vel sikker på vektene skylder ejg nå muligens rage en hundrings.

Jeg er uansett strålende fornøyd med en meget bra tur. Dette var virkelig et av sesongens høydepunkter, om ikke det aller største :)

Nana, jeg gjentar min bekymring fra chatten her om dagen: Igjen sitter du oppe rundt 05-06 tida om morran, og forsvarer 1-200 gr. røyer. :thumbsup:

Jaja.

Jeg vet at det eneste dere kule gutta synes er noe svært er gjedde.

Jeg liker røye.

Jeg gidder ikke å konvertere til gjeddefiske for å øke min anseelse her på forumet, enhver er mest tjent med å bedrive det fisket man selv trives med.

Problemet i mange av vanna er overbefolkning, men unntak finnes. Et av vanna på Totenåsen hadde en liten bestand av meget pen røye. Den ble ødelagt for en god del år siden da et par karer fant varpet og drev rovfiske. Nå er det visstnok kun smårøye der. ( men hadde vannet grunnlag for å produsere stor røye før....) Alle vanna jeg nevner er forøvrig godt kjent så det burde ikke gjøre noen skade å nevne de her. En del av de er nevnt på fiskersiden før også. Men det røyeløse vannet i Hurdal med mulighet for røye på opp mot halvkiloen forblir selvsagt en hemmelighet!

Det er også et jævlig kjedelig problem når man ikke får fisket fordi det er fullt når man kommer fram, da spiller det liten rolle om bestanden trenger beskatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.