Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på det røde gull


nanablag
 Share

Recommended Posts

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De finnes og du har fått tips tidligere....... !

Det har du forsåvidt helt rett i, men det skal ikke stikkes under en stol at de fleste vann som huser bra røye er godt bevoktede hemmeligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss sentralt på Østlandet er det nok lurt å reise et stykke, til f.eks Hedmark eller Trøndelag hvis man skal ha noenlunde realistisk sjanse for kilosrøye, hvis man ser bort fra dorging på de store sjøene. Men du verden så artig det ville vært med ei kilosrøye fra områdene her.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vanna er vel lette å finne uansett, men har du tips om røye i den sizen som er avbilda over tar jeg mer enn gjerne en pm! Forøvrig ser jeg ikke bort fra at du kjenner til røyevann man ikke finner frem til på nettet. Her i dalen er det blant annet et tjern som ifølge all tilgjengelig info ikke har røye, men den finnes.. Og er litt større der enn i velkjente Øyangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....... Helt rå fisk når det blir litt størrelse på de, men fiske etter 200 g pinner er ikke kult. Sorry nana! Hadde det vært kilo+ så snakker vi ;)

Kjenner det koker i meg nå. Hva er fisking for deg ? Kun stoooor fisk ?! Ja, da kan du bare holde deg til gjedda, slipp den tilbake og fisk den igjen neste år.

Røye på 200 g er knall fisk !! Fersk i skekepanna surret i litt fløte/rømme - herlig ! Har t.o.m. smakt sushi av røye. Salvelinus alpinus, den tilhører fjellet så omgivelsene er ofte en opplevelse i seg selv. Det representerer noe av det nær optimale. Men selvsagt skal det innrømmes at det hadde gjort seg med litt flere halvkilos+ innimellom.

nanablag har vel stort sett sagt det jeg ville formidle allerede.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det koker i meg nå. Hva er fisking for deg ? Kun stoooor fisk ?! Ja, da kan du bare holde deg til gjedda, slipp den tilbake og fisk den igjen neste år.

Røye på 200 g er knall fisk !! Fersk i skekepanna surret i litt fløte/rømme - herlig ! Har t.o.m. smakt sushi av røye. Salvelinus alpinus, den tilhører fjellet så omgivelsene er ofte en opplevelse i seg selv. Det representerer noe av det nær optimale. Men selvsagt skal det innrømmes at det hadde gjort seg med litt flere halvkilos+ innimellom.

nanablag har vel stort sett sagt det jeg ville formidle allerede.

Vi skal vel ikke glemme at det finnes noe som kalles specimenfiske Geirm,og det går jo faktisk ut på å få størst mulig fisk helst på målretta fiske.Eks: noen liker å nappe opp småabbor i hundrevis på isfiske,mens andre igjen fisker på en slik måte at de kanskje bare får fem,seks fisk iløpet av hele vinteren de er fornøyd med. Det er INGEN grunn til å sette disse måtene å fiske på mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at dette har blitt en noe splittet tråd hvor en litt for stor del av innleggene er del av en debaatt/diskusjon som tråden opprinnelig ikke var ment for.

Tråden var fra min side ment for å formidle røyefiskets gleder. Dersom dette ikke appellerer kan det tenkes at stillhet er et bedre alternativ til tale. Selv praktiserer jeg et variert fiske hvor noe av mitt fiske dreier seg om å prøve å få størst mulig fisk, mens andre deler av mitt fiske, som f.eks dette røyefisket, har helt andre pre som gjør det verdt bryet.

For meg er røyefisket noe jeg har ventet på i månedsvis og som jeg, i en forstand, betrakter som sesongens høydepunkt. Nå må dere ikke forledes til å tro at dette betyr at jeg betrakter ei røye på 235 gram som årets fisk for min del. Tur- og fiskeglede måles hverken i antall eller kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er INGEN grunn til å sette disse måtene å fiske på mot hverandre.

Vel talt :D

Tur- og fiskeglede måles hverken i antall eller kg.

Også vel talt ;)

Men selvsagt skal det innrømmes at det hadde gjort seg med litt flere halvkilos+ innimellom.

:)

.... kan det tenkes at stillhet er et bedre alternativ til tale.

Ikke vær så negativ da :)

Nå er det jo straks helg og greier :P

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det koker i deg av den kommentaren så får du ta deg en øl og roe deg ned :) For det første kjenner jeg Nana og det er en litt intern spøk når jeg gjør narr av noe av fisken han får. For det andre mener jeg fortsatt at røye på 200 g er småfisk. Hvis du synes fiske etter småfallen røye er toppen, fint for deg. Hadde vært kjedelig hvis alle fisket etter det samme og hatt samme preferanser. Jeg liker å fiske etter stor fisk, og fisker stort sett bare i vann hvor mulighetene for stor fisk er tilstede. Har du et problem med det, får du holde det for deg selv. Godt at vi er forskjellige som sportsfiskere sier nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje er konklusjonen at det hele sier mest om fiskemulighetene på høsten i mitt lokalområde.

Hadde vi hatt noe stort og brutalt å fiske etter på denne tiden av året er det nok gode sjanser for at vi ville gjort det.

Fredninger, lavsesong og ikke minst få røyevann gjør dette fisket langt mer attraktivt for oss flatbygdinger enn hva det framstår som sett utenfra.

Jeg har nok mest sannsynlig hatt min siste tur til dette vannet for året og neste røyetur blir etter alt å dømme til et annet vann med bedre potensiale, færre fisker og senere sesong.

For ordens skyld: Jeg tok ikke anstøt av Iversens kommentar om småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Godt at vi er forskjellige som sportsfiskere sier nå jeg :P

Tja, vi har vel ulik referanse - eller gjerne livssyn om du vil - på å dette med å drive fiske, ja. Har forøvrig ikke imot å lete opp stor fisk, jeg, men det er så mye mere...

- Men av respekt for trådstarter så får vi bare runde av der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

28.11:

Vinterens første isfisketur etter røya! :thumbsup:

Jeg var med to kamerater som utfisket meg fullstendig.

Selv fikk jeg ei røye på mormyska, jeg hdde også noen napp på røyeblink, men disse ville ikke sitte.

Tilsynelatende var mormyska og waterlight en bra kombinasjon i dag.

En av kompisene mine fikk en aldeles nydelig fisk, svært godt kondisjonert og aldeles fortreffelige farger. Lengden tilsa imidlertid at vekta ikke var all verden.

Jeg glemte å veie røya og dette ble dermed min første uveide røye. Bilde ble heller ikke tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Siden forhåndsannonsering alltid er lurt melder jeg at i morgen drar jeg på røyetur og målet er pers!

Forventningene er meget høye og utstyret er klart. Planen er å fiske med mormyska og ha blink, balanse og reker i bakhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.