Gå til innhold
Fiskersiden

Røyerogn som for/agn


nanablag
 Share

Recommended Posts

Hei!

Etter dagens røyefiske tok heg vare på rogna. Tanken var å bruke dette som agn eller for ved en senere anledning.

Jeg forestilte meg at dette kunne fungere for mikrofiske eller kanskje sikfiske da siken er glad i å spise rogn eller kanskje helt andre ting.

Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Hva kan den fungere godt til?

Hvordan bør den oppbevares?

Har man lov å bruke rogn fra fisk i et vann som agn/for i et annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en tråd på dette for ikke så lenge siden og fikk noen svar. Har en del rogn i fryseren så jeg skal teste i høst.

Prøvde litt i fjor, men synes ikke jeg fikk rogna til å sitte godt nok på kroken. Da hadde jeg bare saltet den.

Her er tråden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=49142

Ja, og rogn er kjempegodt å spise også - om man ikke vil bruke det som agn :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en tråd på dette for ikke så lenge siden og fikk noen svar. Har en del rogn i fryseren så jeg skal teste i høst.

Prøvde litt i fjor, men synes ikke jeg fikk rogna til å sitte godt nok på kroken. Da hadde jeg bare saltet den.

Her er tråden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=49142

Røyerogn er nok helt forskjellig fra ørretrogn :P

Takk! skal lese gjennom den tråden :)

Hvorfor henger de ikke på kroken? Går de i stykker når de får en krok tredd gjennom seg?

bør den ikke steikes å spises på brødskiva?

Hva slags fisk spiser brødskiver med stekt røyerogn?

Jeg har hørt om rognkjeks, men hva denne fisken heter lurer jeg fælt på :)

Rogna er alllerede lagt i fryseren, så jeg får heller prøve å steke rogn neste gang jeg får røye :) Tviler dog på at jeg liker det da jeg ikke synes noe særlig om kaviar.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor henger de ikke på kroken? Går de i stykker når de får en krok tredd gjennom seg?

Ja, de punkterer og alt vannet inni renner ut og det blir bare tynt rognskinn igjen.

Tror man på en måte må få de til å henge sammen også feste kroken mellom rognkornene - men jeg vet ikke - har ikke fått dreis på det enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man på en måte må få de til å henge sammen også feste kroken mellom rognkornene - men jeg vet ikke - har ikke fått dreis på det enda

Kunne ikke en dråpe lim eller silikon eller noe sånn ordne den biffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette?

Hvordan benytter man dette? :P

Brukes til agn som er vanskelig å feste direkte på kroken/surre fast. Feks. blåskjell eller fiskerogn. Små kuler av slike strømper med rogn er jo et velkjent støragn i Canada, og strømper fylt med en blåskjell (og ellers det man måtte ønske å stappe nedi) har vist seg å være et meget godt agn til feks rødspette, kveite og steinbit på vestlandet :).

Jeg tror den som avkroken selger har litt for store masker til å egne seg godt til røyerogn. Spør etter fingerbandasje på apoteket, se om den funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette se naturlig ut?

Vil bandasjen/strømpen virke hemmende på dispersjon av luktstoffene?

Vil rogna lukta like godt (eller bedre) etter en periode i fryseren?

Dette høres jo intressant ut dersom man skal bruke ei rogn"klyse" :P

Hvilke arter (utenom stør) kunne tenkes å bite på dette?

Når det gjelder å bruke et enkelt rognkorn som mikroagn løser jo ikke dette problemene som Gabrielsen gjorde meg oppmerksom på. Jeg får prøve noen av forslagene som kom i hans tråd :)

Det ingen har nevnt noe om erfaringer med enda er det å bruke røyerogn som for. Jeg forestilte meg at det kanskje kunne fungere godt å legge litt av dette på bunnen utenom gytetida for å lokke til seg fisk, men det er kanskje helt galt?

Eller hva med å bruke dette som tilsetning i f.eks brasmefor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes til agn som er vanskelig å feste direkte på kroken/surre fast. Feks. blåskjell eller fiskerogn. Små kuler av slike strømper med rogn er jo et velkjent støragn i Canada, og strømper fylt med en blåskjell (og ellers det man måtte ønske å stappe nedi) har vist seg å være et meget godt agn til feks rødspette, kveite og steinbit på vestlandet :D .

Jeg tror den som avkroken selger har litt for store masker til å egne seg godt til røyerogn. Spør etter fingerbandasje på apoteket, se om den funker.

67853_s.jpg

Bare å redusere str på posene (de bruker strømpebukser hehe) litt, så blir det fine agn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok stemme det! Men meninga var å vise hvordan man kan bruke rogn som agn. Blir noen lekre små agnklumper hvis man gjør det på denne måten (bare litt nedskalert selvsagt). Når det er sagt har jeg ingen erfaring med rogn som agn til fiske i Norge! Har nå selv sett at både ørret og røye liker å forsyne seg av røyerogn på varpene, så det burde jo fungere. Om det er bedre enn maggot er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder nok fortsatt en knapp på maggot som agn under røyefiske. Enkelt og problemfritt å bruke, enkelt å skaffe, sitter bra på kroken osv. Alternativt reke eller mark. Røyefiske handler oftest først og fremst om et visuelt fiske der bevegelse er stikkordet. Har testet mye av agn opp gjennom årene etter røye, men vender stadig tilbake til maggot som agn. Har forkastet mye på veien, deriblant rogn. Som fôr har det imidlertid nok sin misjon.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.