Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er det jeg har kjøpt?


Kravdal
 Share

Recommended Posts

Så en film om gjedde meiting her en dagen, og fant da ut att jeg ville prøve dette.

Så satte kursen til min lokale sportsbutikk for og kjøpe med en baitrunner snelle (hadde ett gavekort og bruke opp)..

Da jeg kom dit fant jeg en abu garcia 502FR og tenke att denne gjør susen

Cardinal500FR.jpg

Så ser jeg litt til i butikken og finner dette settet:

En Kinetic carpe (på denne stangen står det 2.75lb) sammen med en shimano baitrunner st 6000ra..

medium:125

settet var priset til 1399 men fikk det for 300kr :)

men hva er det jeg egentlig har kjøpt..

kommer med mer detaljer i morgen, kl er mye nå.. men vis det er noen som allerede kan forklare med så få høre:)

Krister out

Endret av Kravdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han som eide butikken skal slutte, også var det sikkert noe som hadde stått der siden butikken åpnet:p

Så da det var jo fint for meg :P

men hva er det egentlig?

På stanga står det 2.75lbs, vil det si att jeg kan kaste 1.2kg? for det er jo mer en mer jerkbait stanga? :)

Jeg har rett og sett ikke peiling:p

Hva slags sene er det som er akktuel?

gummistrikk eller blir det og bestille en 1000m fra ebay med powerpro? : p

for når det kommer til meiting har jeg bare meitet etter abbor og mort, og lakse fiske en gang i året hvert år:p

er denne stanga greit til og bruke til laks og SØ fiske?

gjentar meg selv:

hva er det jeg har kjøpt? : p

Endret av Kravdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stanga tåler kastevekter opp til max 120g,

Valg av snøre er avhengig av kor du skal fiske, men om du fyller opp ein spole med 0,40 mono og ein med 40 punds multi då dekker du det meste.

Til søfiske vert det litt overkill, men sjølv har eg brukt ei slik stang til tyngre laksefiske, og det er ein fryd å kjøra stor fisk på den. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.carp-passion.com/Tackle/Carp-Rods.htm

Carp Rod Strengths

The strength of a carp rod is known as its test curve. This is the amount of weight which when applied to the rod tip, will bend the rod at ninety degrees. Therefore if a 2 ½ lb weight were to be attached to the tip ring of a rod, and the rod lifted, if it bent at ninety degrees exactly, the rod would be said to have a 2 ½ lb test curve. The test curve determines how easily the carp rod bends under pressure from a fish and so the bigger the fish you catch and the harder it pulls, the sooner the rod will reach that ninety degree curve. This does not mean however that the rod stops bending there. As more pressure is applied, the bend in the rod will transfer further towards the thicker or butt end of the rod, therefore handling more pressure. Depending on where this transfer begins in the rod's length determines the rods action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der fikk jeg vite litt mer ja, takker:)

duger denne til gjedde meiting da?

Ja, den funker utmerket til gjeddemeite, selv om en litt høyere testkurve muligens hadde vært å foretrekke. Blir fort litt tung om man skal bunnmeite, med både agnfisk og søkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 spenn? Settet hadde jo fortsatt vert billig ved 1399,-

Må enten vere tjuvgods eller så har han/hun du kjøpte settet fra vert interisert i mer enn bare penga dine :)

hehe.. som sagt kjøpt på sport1:p

Men hvor mye er stanga verdt da?

søkt litt etter den på nettet men finner den ikke :)

og den shimano baitrunner snella ligger på en 700kr :)

men er det stanga eller snella som er så bra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 2.75 lb karpestenger selv til gjeddemeite. Funker helt fint det, men kasting med agnfisk på 20 cm og 50 g søkke blir mer lemping enn kasting :D Snella du har fått deg er bra. Stanga er vel ikke akkurat noe kremkarpestang, men funker i massevis til gjeddemeite :) Til den prisen har du gjort et kupp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.