Gå til innhold
Fiskersiden

Er denne fisken like spennende som jeg tror?


Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul fisk, i formen ligner den på en art i loricaridae familien, men det er det jo selvfølgelig ikke i.o.m de holder til i amazonas, men stilig å få fisk med slik form her til lands syns nå hvertfal jeg som er loricaridae fan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes, i likhet med deg og Dr.Hook, at denne likner nordlig knurrulke.

I følge fiskipedia skal nordlig knurrulke ha 5-6 stråler i første ryggfinne, din fisk ser ut til å ha 8.

Jeg er ekstremt spent på hva biologene sier.

Ønsker fangstammen lykke til med dommen fra ekspertene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer også at denne liknar på nordleg knurrulke (Triglops murrayi). Men det er noko som talar imot, utan at det treng å vera avgjerande. I følge boka Fishes of the Northeastern and Mediterranean skal 6. og 7. finnestråle i brystfinna vera forlenga. Ut frå biletet ditt er 5. og 6. finnestråle forlenga. Hannane har den mørke flekken som fisken din har bak på fyrste ryggfinne (Pethon reknar dette som sikkert på begge kjønn). Ein ser vel også genitaliepapillen på det fyrste biletet ditt. Tverrbånda på halefinna stemmer. Men, brystfinna skal også ha 3-4 curva striper, gattfinna skal vera utan striper. Såg du noko til dette? Peritoneum ("hinna" som ligg mellom kjøtet og innvollane i bukhola) skal vera sølvaktig. Er det ein skade på gjellelokket (1. bilete), eller var det slik?

Finnestråler:

5-7 piggfinner og 18-24 bløtstråler i ryggfinne

18-25 bløtstråler i gattfinne

16-19 bløtstråler i brystfinne

Du får sjekke om opplysingane stemmer på fisken din (eg reknar med du tok vare på den?).

Uansett, dersom du tok den i sør-Norge, er på både arktisk knurrulke (Triglops pingelii) og Triglops nybelini utelukka. Kva djup tok du den på?

Uansett grattis, denne er det ikkje mange som har fått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være nordlig knurrulke ja. det er jo den som er vanligst her nede.

Er det lov å spørre om du tok den i Lysefjorden?

Jeg har fått i oppdrag å skaffe 10 nordlige knurrulker fra Lysefjorden til noen forskere. De to eksemplarene de fikk av meg for noen år siden viste så stor genetisk variasjon fra eksemplar tatt lenger nord, at de vil sjekke om det er en egen relikt bestand.

Uansett gratla med kjempespennende fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veide fisken ?

Stemmer denne Norgesrekorden ??

Knurrulke 0,092, Ole-Einar Jakobsen, Svalbard, 24.09.1991

http://www5.imr.no/mapart/detalj.php?id_old=48&token1=1995

Knurrulke

HIs registreringer av knurrulke dreier seg mest sannsynlig om arktisk knurrulke i de fleste tilfeller. Kroppen til knurrulke er mer langstrakt og slankere enn hos de fleste andre ulker i nordeuropeiske farvann, og langs sidelinjen er det en rekke små, piggete skjell. Under sidelinjen har kroppsiden tettstilte hudfolder på skrå bakover. Andre ryggfinne og gattfinne er lange og omtrent av samme lengde. Første ryggfinne mangler svart flekk i bakkant og halefinnen mangler mørke tverrbånd. En meget nærstående art, 'Triglops nybelini', finnes ved Spitsbergen. Den skiller seg bl.a. fra andre knurrulker ved at midtre stråle i bukfinnen er lengre enn de andre. Hannene har tydelig genitalpapill. Hunnen blir opptil 20 cm, hannene 14,5 cm lange.

Omtale hentet fra Aschehougs Store Fiskebok (Pethon, Per. 1998)

Rekorden frå 91 kan være arktisk knurrulke... Eg kan skrive under på at det til tider kryr av den på Svalbard. Ser ut som HI rekna alle knurrulkene under eitt tidlegare. Kanskje rekordlistene også? Sidan det står berre "Knurrulke"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gratulasjoner.

Var ikke så lett som jeg håpet dette :lol:

Fisken er fra lysefjorden ja, er vel alle fall 40 meter der, virka som det var ganske bratt nedover.

Skal få talt litt finnestråler, og ta bilder av diverse, i kveld.

Endret av Stavanger_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gratulasjoner.

Var ikke så lett som jeg håpet dette :lol:

Fisken er fra lysefjorden ja, er vel alle fall 40 meter der, virka som det var ganske bratt nedover.

Skal få talt litt finnestråler, og ta bilder av diverse, i kveld.

Ingvar Byrkjedal på Havforskningen i Bergen vil sikkert svært gjerne ha den når du er ferdig med den. Han kan også identifisere den 100% men jeg er ganske sikker på at det er nordlig knurrulke.

Mvh Rudolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.