Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelaget kveitespyd


palkr
 Share

Recommended Posts

Her er planene til et kveitespyd jeg har tenkt å lage meg i løpet av vinteren.

Hovedkomponentene er:

- Ett eller to segmenter fra en alu teltstang fra tunneltelt (f.eks. Helsport).

- Tykk piano-tråd (ca 6mm dia)

- Tynn rustfri wire + wirelåser

Skissen under viser oppbyggingen. Teltstangen fra tunnelteltet er for å få en harpunspiss som glir lett av og på harpunskaftet. I praksis kan man bruke hvilke som helst alu-rør i passende dimensjon, men med en slik teltstang får man to biter som passer perfekt sammen.

Piano-tråden er for å gi styrke til hele konstruksjonen, samt en spydspiss som kan slipes sylskarp, og som holder seg skarp.

Wiren går gjennom spydspissen på en sånn måte at den går rundt pianotråden (inni alu-røret), omtrent på midten av pianotråd-biten. Dette er veldig viktig mhp styrken til spissen. Det er selvfølgelig boret passende hull i alu-røret for wiren.

Har tenkt kjemisk metall for å lime pianotråden fast inni alu-røret, men mulig at tykk epoksy vil være like greit.

En tilsvarende bit av teltstang/pianotråd/lim brukes til "skaft-delen" av harpunen. Wiren kan være ca 2m lang, og endene låses på en slik måte at det blir en stor løkke. Kan tenke meg at det er lurt å bruke minst 2 wirelåser, og sikre med Loc-tite. Tauet festes ved wirelåsene. På den måten får man et tynt og smidig spyd som bør gli lett gjennom fisken, og en solid spiss som legger seg på tvers på baksiden av fisken.

For å sikre at spissen løsner fra skaftet når spydet dras ut, kan man lime fast en liten bit fjærståd (f.eks. fra en stake-fjær) til spissen, som vist på skissen.

Skaftet kan lages av tre, og bør nok være så tungt som mulig for at man skal få sikker penetrering (men ikke så tungt at det går på bekostning av rask og trygg behandling).

NB: jeg har ikke testet ut dette konseptet, men etter mye grublerier har jeg funnet at dette må være en grei og billig måte å lage det på. Det krever ikke dyrt spesialverktøy heller, f.eks. metalldreiebenk. Kritikk og forslag til forbedringer mottas med takk!

91366_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er noob på kveite. Trengte ikke spyd for å lande min pers. 480 gr. :)

Sletter mitt innlegg.

Sikkert kjekt å ha når de blir 100 ganger tyngre og oppover! :)

Her er planene til et kveitespyd jeg har tenkt å lage meg i løpet av vinteren.

Hovedkomponentene er:

- Ett eller to segmenter fra en alu teltstang fra tunneltelt (f.eks. Helsport).

- Tykk piano-tråd (ca 6mm dia)

- Tynn rustfri wire + wirelåser

Skissen under viser oppbyggingen. Teltstangen fra tunnelteltet er for å få en harpunspiss som glir lett av og på harpunskaftet. I praksis kan man bruke hvilke som helst alu-rør i passende dimensjon, men med en slik teltstang får man to biter som passer perfekt sammen.

Piano-tråden er for å gi styrke til hele konstruksjonen, samt en spydspiss som kan slipes sylskarp, og som holder seg skarp.

Wiren går gjennom spydspissen på en sånn måte at den går rundt pianotråden (inni alu-røret), omtrent på midten av pianotråd-biten. Dette er veldig viktig mhp styrken til spissen. Det er selvfølgelig boret passende hull i alu-røret for wiren.

Har tenkt kjemisk metall for å lime pianotråden fast inni alu-røret, men mulig at tykk epoksy vil være like greit.

En tilsvarende bit av teltstang/pianotråd/lim brukes til "skaft-delen" av harpunen. Wiren kan være ca 2m lang, og endene låses på en slik måte at det blir en stor løkke. Kan tenke meg at det er lurt å bruke minst 2 wirelåser, og sikre med Loc-tite. Tauet festes ved wirelåsene. På den måten får man et tynt og smidig spyd som bør gli lett gjennom fisken, og en solid spiss som legger seg på tvers på baksiden av fisken.

For å sikre at spissen løsner fra skaftet når spydet dras ut, kan man lime fast en liten bit fjærståd (f.eks. fra en stake-fjær) til spissen, som vist på skissen.

Skaftet kan lages av tre, og bør nok være så tungt som mulig for at man skal få sikker penetrering (men ikke så tungt at det går på bekostning av rask og trygg behandling).

NB: jeg har ikke testet ut dette konseptet, men etter mye grublerier har jeg funnet at dette må være en grei og billig måte å lage det på. Det krever ikke dyrt spesialverktøy heller, f.eks. metalldreiebenk. Kritikk og forslag til forbedringer mottas med takk!

91366_s.jpg

Konstruksjonen ser grei ut i mine øyne, men du bør ungå direkte kontakt mellom stål og aluminium mest mulig. Da dette korroderer fort, om du ikke er meget nøye med å skylle det i ferskvann etter bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert kjekt å ha når de blir 100 ganger tyngre og oppover! :angry:

Konstruksjonen ser grei ut i mine øyne, men du bør ungå direkte kontakt mellom stål og aluminium mest mulig. Da dette korroderer fort, om du ikke er meget nøye med å skylle det i ferskvann etter bruk..

Korrosjon vil kunne være et potensielt problem. Ikke mye hjelp i en slik sak hvis den faller fra hverandre :)

Hvis stålkomponentene (pianotråd og wire) er syrefaste går det fint sammen med alu. Så spørs det på limet man bruker. Vil man være så sikker som mulig bør man kanskje bruke epoksy, da jeg er usikker på bestanddelene i kjemisk metall. Kobber er jo en værsting i kombinasjon med alu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, har også tenkt å lage noe enkelt, men kom fram til et litt annet patent en du:

Sveiser 2 stk mothaker på siden av et 8 Ø kamstål, lager spisser ved hjelp av vinkelsliper/smergelskive.

kutter og borer til nede for festing av tau, men dette burde festes inni en gummislange før og unngå slitasje på taue.

Så må man ha et stålrør som man sveiser på siden sånn man kan sette treskaftet i, men dette må værer et nøytralt stål ovenrfor kamståler før å unngå korrosjon.

Forslag?=)

kveitespyd1.jpg

kveitespyd2.jpg

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har også tenkt å lage noe enkelt, men kom fram til et litt annet patent en du:

Sveiser 2 stk mothaker på siden av et 8 Ø kamstål, lager spisser ved hjelp av vinkelsliper/smergelskive.

kutter og borer til nede for festing av tau, men dette burde festes inni en gummislange før og unngå slitasje på taue.

Så må man ha et stålrør som man sveiser på siden sånn man kan sette treskaftet i, men dette må værer et nøytralt stål ovenrfor kamståler før å unngå korrosjon.

Forslag?=)

[

Det var litt mer fancy tegning gitt :) Ser fint ut det, men tror du mothakene vil holde under stort press? Har ikke noe erfaring med kveitespyd selv, så jeg gikk for den sikreste løsningen med en spiss som legger seg på tvers på andre siden av fisken. Kan hende det er overkill, men hadde ikke tenkt å bruke blåse. Så da tror jeg ikke det holder med vanlige mothaker.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bak hodet, store kveiter har enormt massive hoder.

Armeringsjern er ekstremt kraftige med en skikkelig god sveisefuge burde det holde, men det må man jo nesten bare prøve

Er ikke bekymret for sveisefugene dine, de holder helt sikkert :)

Det jeg tenkte på var om mothakene vil grave seg nok fast i kjøttet, eller slites løs. Når kveita drar avgårde vil presset på harpunen bli vinkelrett på spydet ditt (som står ut av ryggen på kveita). Kveita bukter seg jo ganske mye når den svømmer, og jeg lurer på om denne buktingen kombinert med det enorme presset av en eller flere blåser vil gjøre at hullet etterhvert blir ganske stort. Med fare for at mothakene slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bekymret for sveisefugene dine, de holder helt sikkert :)

Det jeg tenkte på var om mothakene vil grave seg nok fast i kjøttet, eller slites løs. Når kveita drar avgårde vil presset på harpunen bli vinkelrett på spydet ditt (som står ut av ryggen på kveita). Kveita bukter seg jo ganske mye når den svømmer, og jeg lurer på om denne buktingen kombinert med det enorme presset av en eller flere blåser vil gjøre at hullet etterhvert blir ganske stort. Med fare for at mothakene slipper.

kan jo tenkes...men man må jo bare prøve. Får ta hagla me:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste problemet jeg kan se er faktimet å få spydet ut av fisken pga de store mothakene,

Hvis mothakene er store nok, er dette muligens en mer pålitelig løsning enn den som jeg foreslo. Patenten jeg bruker er avhengig av at spissen løsner på utgangssiden av kveita, ellers vil den ikke fungere i det hele tatt.

Artig at man velger forskjellige løsninger, du skriver vel noen ord om hvordan det gikk, når det er testet? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker som å dreie to deler vill blitt den aller sikreste måten å få till et kveitespyd. Jeg kjøpte mitt men ser at jeg hadde kunnet lage dette selv i en metalldreiebenk

relativt enkelt. Eneste utfordringen ville blitt å dreie i det syrefast materielet, ikke heilt enkelt :hailfs:

Spydet består av to deler + en wire. Selve håndtaket er av aluminum med et syrefast skaft som er ca 0,5 m langt. I enden er det dreid to små spår slik at dei kan holde på to O-ringer

av gummi. Disse to O-ringene er det som holder selve spydspissen på plass, men ikke så hardt at spissen ikke løssner da en trekker spydet tilbake.

Selve spissen er dreid til en spiss form i framenden og er boret ut fra bakenden slik at skaftet kan stikkes inn der. Spissens bakende er også skåret skrått og er i tillegg smidd ut litt slik at den danner en form som en mothake. Dette sikrer at spissen virkelig løssner og skyves på tvers av utganshullet.

Poster tre bilde på akkurat dette:

92388_s.jpg

92389_s.jpg

92390_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker som å dreie to deler vill blitt den aller sikreste måten å få till et kveitespyd. Jeg kjøpte mitt men ser at jeg hadde kunnet lage dette selv i en metalldreiebenk

relativt enkelt. Eneste utfordringen ville blitt å dreie i det syrefast materielet, ikke heilt enkelt :)

Spydet består av to deler + en wire. Selve håndtaket er av aluminum med et syrefast skaft som er ca 0,5 m langt. I enden er det dreid to små spår slik at dei kan holde på to O-ringer

av gummi. Disse to O-ringene er det som holder selve spydspissen på plass, men ikke så hardt at spissen ikke løssner da en trekker spydet tilbake.

Selve spissen er dreid til en spiss form i framenden og er boret ut fra bakenden slik at skaftet kan stikkes inn der. Spissens bakende er også skåret skrått og er i tillegg smidd ut litt slik at den danner en form som en mothake. Dette sikrer at spissen virkelig løssner og skyves på tvers av utganshullet.

Poster tre bilde på akkurat dette:

Hei, dette var supert, takk for bilder! Spissen burde kunne lages i messing. Blir litt mer vedlikehold, men mye mer humant å jobbe med. Hvis man får tak i et stykke med rett diameter, trengs det egentlig bare en benkebormaskin for å få laget hullet. Og det har jeg tilgang til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette var supert, takk for bilder! Spissen burde kunne lages i messing. Blir litt mer vedlikehold, men mye mer humant å jobbe med. Hvis man får tak i et stykke med rett diameter, trengs det egentlig bare en benkebormaskin for å få laget hullet. Og det har jeg tilgang til ;)

men det jeg tenker med dette...sitter dette? hvis du har en blåse i enden, å bordplaa på 150kg suser nedover i en siste fight...blåsa vil ikke gå ned....så enten så løsner spyder ellers....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det jeg tenker med dette...sitter dette? hvis du har en blåse i enden, å bordplaa på 150kg suser nedover i en siste fight...blåsa vil ikke gå ned....så enten så løsner spyder ellers....

Spissen går gjennom kveita, løsner på andre siden, og blir liggende på tvers. Sikrere blir det ikke. Men den må altså helt gjennom kveita ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet et stykke nå før jeg tok kveld.

Fant en 8mm alu stang(tror det er syrefast) fikk borret opp 5mm hull ca 7cm opp i det som jeg skal bruke som feste, borret hull til wire og må mekke spiss.

Både smergel skiva og pusse skiva til vinkelslipern er på hytta så må se om jeg får hentet det i morgen.

Eller blir det en 15 graders skrå bakerst.

Men må finne et rør/stang som er 20-30cm lang og 5-6mm. Prøvde å søke litt på biltema sine sider men fant ingen ting. Forslag hvor jeg får tak i?

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83667 kunne jo ha vært en ide?

DSC00021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må finne et rør/stang som er 20-30cm lang og 5-6mm. Prøvde å søke litt på biltema sine sider men fant ingen ting. Forslag hvor jeg får tak i?

http://www.modellers.com/Avdelinger/Produkter/Materialer/lakk/lim/Metaller/Pianotråd.aspx

Men det er en hobbysjappe i Tromsø også, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.