Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelaget kveitespyd


palkr
 Share

Recommended Posts

@palkr: hva benytter du som strekkavlaster? Må innrømme at jeg ikke helt vet hva det er.

Jeg bruker en slik: http://komplettfritid.no/product/gummifjar

Har temmelig stumt tau, og tilårskommen småbåt hvor fester og beslag ikke er hva det en gang var :)

Mulig du kan droppe det hvis tauet har litt fleks, men det er en temmelig billig forsikring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

15/0 er egentlig litt liten, har samme som jeg brukte til min høtt og jeg hadde problemer med og få plassert den på 30kgs kveita. Var ikke sånn at det ikke går men på større fisker kan det bli vanskelig når kroken er fastmontert i et skaft. Ville heller ha gått for en 18/0 selv om det er kraftig overdimmensjoner. Men er kroken løs i et tau har du muligheter for og vri å twiste litt så da blir det enklere! Skipper vi var med ut for 3 ukersiden, han hadde en krok som garantert var 25/0 +++ den var gigantisk! den brukte de til og løfte opp storkveita, genial!

Ellers vist du planlegger og feste den til et skaft vil jeg annbefale deg å skrå feste enden rundt 30 grader. Dette gjør at du får rett tilgang under fisken uten å måtte bøye skafte noe særlig, denne feilen gjor jeg med og ikke gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i den, kunne gjerne ha vært 100% større uten at det hadde skadet, men såklart da hadde man mister mye av buen og styrken i kroken!Ville også ha montert gummifjær som palkr har gjort, de holder lenger etter min mening vist de ikke er under storpress over lengre tid, for da tøyes de fort. Men hvordan har du plassert din? jeg plasserte min rett ovenfor kroken slik at den slår inn når jeg evt. trekker rett i tauet, greit med litt ekstra spenst da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i den, kunne gjerne ha vært 100% større uten at det hadde skadet, men såklart da hadde man mister mye av buen og styrken i kroken!Ville også ha montert gummifjær som palkr har gjort, de holder lenger etter min mening vist de ikke er under storpress over lengre tid, for da tøyes de fort. Men hvordan har du plassert din? jeg plasserte min rett ovenfor kroken slik at den slår inn når jeg evt. trekker rett i tauet, greit med litt ekstra spenst da.

Jeg festet min gummifjær nærmest båten, da jeg synes den blir litt i veien hvis den sitter i "business enden". Og så har jeg såpass slappe armer at det fjærer mer enn godt nok når jeg holder i tauet. Men det er klart, skulle man finne på å surre tauet et par ganger rundt åregaffelen for å f.eks. låse kveita i overflata for å bløgge el.l, er det jo en stor fordel å gjøre sånn du har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe dette 4m tauet med fleks:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=57482252

4m burde vel holde?

Kommer vel litt an på hvordan du ser for deg landingsprosessen. Jeg har festet tauet i baugen, av sikkerhetshensyn. Men jeg står akterut og fisker (har ikke konsoll). Så da trenger jeg tau som tilsvarer båtlengden pluss lengden på skaftet jeg bruker. Så har jeg nok rekkevidde til å sette kroken om kveita skulle dukke opp bak hekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hvordan du ser for deg landingsprosessen. Jeg har festet tauet i baugen, av sikkerhetshensyn. Men jeg står akterut og fisker (har ikke konsoll). Så da trenger jeg tau som tilsvarer båtlengden pluss lengden på skaftet jeg bruker. Så har jeg nok rekkevidde til å sette kroken om kveita skulle dukke opp bak hekken.

Sant nok, du ga meg noe å tenke på der...

4m blir kanskje litt snaut i en 15 fots båt.

Hmm, får google etter tau med strekk på rundt 6m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm kommer ann på, jeg har festet min ende i karabinkroker, så kan jeg enkelt flytte dem fra side til side på rekka før å unngå langt tau, så har bare hatt et par meter. Men bytter i går å la inn permanetfeste på den enesiden, gjore derfor taue slik at den når på tvers av båten også kunne gå litt ned i vannet.

Men strengt tatt trenger du egentlig ikke fjæring, ikke noe som haster. Men det fjerner såklart rykkene som gir deg og båten/festet mindre belasting. Ville ikke gått for de slepe tauene siden de tøyes ganskemye å du kan få en skikkelig nasty backfire med de krokene der vist noe skulle gklippe. Gå heller får en gummifjæring det er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=) Slik har jeg det! Har en hardplast båt som er umulig å feste noe rett i så har måtte trikse litt=) men det funker!

Fjongt! Det har blitt nevnt skaft til kveitekrokene tidligere, er de permanent festet til kroken eller er det en eller annen mekanisme som slipper kroken etter at nobelflatfisken har blitt huket? Det kom ikke klart frem av ditt ryddige arrangement på ditt ellers så lekre bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den er permanent fester, se her ang. den https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=53848

Ellers så ser du på den ytterste kroken at det er festet den kroken jeg bruker for hånd, syntes dette er en bedre løsning en løs krok uten håndtak. http://www.fisketid.no/vivtek-klepp-baerehaandtak-p-1215.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den er permanent fester, se her ang. den https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=53848

Ellers så ser du på den ytterste kroken at det er festet den kroken jeg bruker for hånd, syntes dette er en bedre løsning en løs krok uten håndtak. http://www.fisketid.no/vivtek-klepp-baerehaandtak-p-1215.html

Takk! (Vil lese gjennom trådene umiddelbart. Trodde jeg hadde lest gjennom hele forumet snart, men nei...)

Hmm, vurderte å kjøpe det klepphåndtaket du lenket til, men tenkte at det sikkert ville fungere best når beistet har sprelt ferdig og skal hales opp i båten, og før den tid så er vel kveitekroken med ekstra mothake noe som kan motvirke ytterligere utras? Har vanlig klepp til det arbeidet, og håper at kveita ikke blir så stor at jeg blir nødt til å taue den i land :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=) Slik har jeg det! Har en hardplast båt som er umulig å feste noe rett i så har måtte trikse litt=) men det funker!

CIMG3342.jpg

Det kaller jeg real rekke :thumbsup:

Hvis det er vannspeilet jeg ser til venstre for rekka der, ser det ikke ut til at det er veldig langt ned? Hadde vært litt skeptisk hvis stortrollet sitter på kroken din, og den klarer å snu seg og sette kursen mot bånn. Det er utrolige krefter i slike fisker, og jeg tipper den vil klare å gi en båt på 14-15 fot litt slagside da. Et par brottsjøer i tillegg, så tror jeg kveita går av med seieren for å si det sånn...

Er derfor jeg har festet tauet til baugen, så kan den taue rundt på båten så lenge den måtte ønske. Men må legge til at jeg kjører "flying gaff", altså at tauet er festet til kroken, og ikke til skaftet. Skaftet er festet til kroken med gaffa-tape (er vel ingen som lurer på hvorfor det heter gaffa tape nå? :-) Er kveita stor nok vil den rive kroken løs fra skaftet, men blir hengende i tauet og kan derfor ikke stikke. Rykkdemper blir essensielt, som man forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe er vannet i fjæra 4 meter lenger ned=) nei rekka er ikke mer ne 40cm over vannet..meen du skal vite, jeg har verdens mest stabile båt i sin klasse, steady 400. Den finnes filmer ute av 8 man som står på rekka uten om at den kantrer, dem kapper den i 2 med motorsag, 1100kg lastevekt osv:D er en helt fantastisk båt, men dessverre går det mye plass inni til "patongene" Har kjørt i 2m eters bølger med den!(14 fot) noe som er ganske fantastisk å jævli skummelt!! Så finner du ei kveita som klarte å gi slagsia til båten skal du få den! Ellers så sto vi 3 svære karer på rekka å skrapa en tresjark og jeg kan si at alle veier 3 sifret=) uten problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe er vannet i fjæra 4 meter lenger ned=) nei rekka er ikke mer ne 40cm over vannet..meen du skal vite, jeg har verdens mest stabile båt i sin klasse, steady 400. Den finnes filmer ute av 8 man som står på rekka uten om at den kantrer, dem kapper den i 2 med motorsag, 1100kg lastevekt osv:D er en helt fantastisk båt, men dessverre går det mye plass inni til "patongene" Har kjørt i 2m eters bølger med den!(14 fot) noe som er ganske fantastisk å jævli skummelt!! Så finner du ei kveita som klarte å gi slagsia til båten skal du få den! Ellers så sto vi 3 svære karer på rekka å skrapa en tresjark og jeg kan si at alle veier 3 sifret=) uten problemer!

Høres bra ut, den jeg låner av tanta nordpå er ikke i nærheten engang :)

Ellers tror jeg båten din er trygg enn så lenge. Med mine antall fiskedøgn etter kveite pr år er det vel ca 30 år til jeg tar ei skikkelig stor ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja har også ekstremt lite nå, må ut i åpent vann for og få ho opp. Så mye drittvær å vind vi har hatt så tar d ei stund før sjøen roe sæ å så det har ikke vært så mye godt. Og jeg har hatt motor problemer så har ikke hatt mer en 10-15 timer målrettet etter kveite, men sløste mange v dem med å fiske for grunt for tidlig-.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.