Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelaget kveitespyd


palkr
 Share

Recommended Posts

er piano tråd så stivt uten støtte? dette er et sprang som blir til og stå fritt

Den vil nok bøye seg hvis du f.eks. er uheldig og tråkker på den (det kan jo skje i en båt).

DSC00021.jpg

Bare en liten kommentar: det hullet til wiren burde nok ha vært på midten . Sjekk bildet til Flyfishing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Synes dette er tull... Ta fisken med klepp eller tau i halen....... For du skal vel fiske opp fisken først går jeg ut fra......

Tull er det vel neppe, siden mange erfarne folk bruker det. Skal for all del ikke nekte deg å bruke lasso på kveita, men personlig går jeg ikke på en monsterkveite med klepp eller lasso hvis jeg er alene i en liten båt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull er det vel neppe, siden mange erfarne folk bruker det. Skal for all del ikke nekte deg å bruke lasso på kveita, men personlig går jeg ikke på en monsterkveite med klepp eller lasso hvis jeg er alene i en liten båt :)

Du skal la de store gå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diger haikrok i et tau som er festet til båten er også en ganske vanlig variant.

Hva som er best av det og spyd tør jeg ikke å uttale meg om. Haikrok er ihvertfall definitivt bedre enn en vanlig klepp både med tanke på hva den tåler og det at kveita ikke får sprellet seg av så lett. Denne løsningen gjør det også lettere å få fisken fra sjøen og over i båten enn ved hjelp av en vanlig klepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal la de store gå.....

Du har et poeng der. Hvis det lar seg gjennomføre.

Men hvis fisken har svelget hele agnet, blir det jo vanskelig. Da gjelder det å få avlivet så raskt og sikkert som mulig. Med minst mulig fare for (mitt eget) liv og helse.

En diger haikrok i et tau som er festet til båten er også en ganske vanlig variant.

Hva som er best av det og spyd tør jeg ikke å uttale meg om. Haikrok er ihvertfall definitivt bedre enn en vanlig klepp både med tanke på hva den tåler og det at kveita ikke får sprellet seg av så lett. Denne løsningen gjør det også lettere å få fisken fra sjøen og over i båten enn ved hjelp av en vanlig klepp.

Persa og Nikolassisen hadde noen interessante erfaringer på dette (i en annen tråd), det har jo vært en liten disputt om hva som er best. Det er vel ikke noe fasitsvar, det kommer an på hva man foretrekker, og forholdene.

cb anbefalte å lage en flying gaff av haikroken, dvs montere den på et skaft, med tau til kroken, og et feste mellom krok og skaft som vil ryke ved stor belastning (f.eks. gaffatape). Dette var en veldig smart løsning synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er tull... Ta fisken med klepp eller tau i halen....... For du skal vel fiske opp fisken først går jeg ut fra......

Jeg trur du ikke har lest på ordentleg:

Dei erfarne kveitefiskarene kan melda fra om mange forskjellige skader dei har fått da dei har bordet kveita med

ikke egnet utstyr (type klepp, gaff, tau og den slags). Det grovaste jeg har lest om var en som dro opp en 60 lb

(ca 27 kg) rett i båten. Kveita gjekk fullstendig amokk og han som fanget kveita fekk knekket 5 ribber og fekk

10 tenner slått ut. Kveita er ikke noe en bare hiver inn i båten så det er på sin plass med en advarsel her.

Dessuten så er det ikke så enkelt at kroke løs en kveita på 50, 100 eller mer kilo utenfor båtkanten. Har en fått en

rekordfisk på kroken er det ikke lett å sette den ut uten at sjekke vekta på fisken.

Vedr. spydet jeg postet bilde på så kjøpte jeg det på eBay for ca mellom 60 og 70 USD

Sjarkan, spydet ditt ser meget bra ut. Bare se til at spissen virkelig kan løssner da du trekker håndtaket tilbake etter

pennetreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur du ikke har lest på ordentleg:

Dei erfarne kveitefiskarene kan melda fra om mange forskjellige skader dei har fått da dei har bordet kveita med

ikke egnet utstyr (type klepp, gaff, tau og den slags). Det grovaste jeg har lest om var en som dro opp en 60 lb

(ca 27 kg) rett i båten. Kveita gjekk fullstendig amokk og han som fanget kveita fekk knekket 5 ribber og fekk

10 tenner slått ut. Kveita er ikke noe en bare hiver inn i båten så det er på sin plass med en advarsel her.

Dessuten så er det ikke så enkelt at kroke løs en kveita på 50, 100 eller mer kilo utenfor båtkanten. Har en fått en

rekordfisk på kroken er det ikke lett å sette den ut uten at sjekke vekta på fisken.

Vedr. spydet jeg postet bilde på så kjøpte jeg det på eBay for ca mellom 60 og 70 USD

Sjarkan, spydet ditt ser meget bra ut. Bare se til at spissen virkelig kan løssner da du trekker håndtaket tilbake etter

pennetreringen.

Ja leste en arti historie hær på forumet om et par svensker som fikk storkveite i en liten robåt..gikk dårli

men fakta så har jeg lest om en i alaska som landet en kveite på 119kg...de skaut den..fikk den opp i båten. Så la idioten seg bak underkveita før å ta bilde med den. SÅ fikk den krampe å slo han rett i svima.

Takk takk, ja har 5,5mm hull inn i spissen og 4mm stål stang som den er montert på så er ganske sikker på at den skal løsne. Testet den litt idag på noen lag med papp esker og det virker som det funker. Men skal kutte ned litt på den stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja leste en arti historie hær på forumet om et par svensker som fikk storkveite i en liten robåt..gikk dårli

men fakta så har jeg lest om en i alaska som landet en kveite på 119kg...de skaut den..fikk den opp i båten. Så la idioten seg bak underkveita før å ta bilde med den. SÅ fikk den krampe å slo han rett i svima.

Takk takk, ja har 5,5mm hull inn i spissen og 4mm stål stang som den er montert på så er ganske sikker på at den skal løsne. Testet den litt idag på noen lag med papp esker og det virker som det funker. Men skal kutte ned litt på den stangen.

Tja. Kan ikke skjønne annet enn at det spydet der må jo funke like godt som Vivtek sitt. Bruk et 10 liters KORK!-fløyt i enden - IKKE blåse. Godt arbeid, er litt imponert :)

Ellers har jeg vært bastant på at kveitkrok er det eneste som duger. Og jeg foretrekker fortsatt krok, men under gitte forhold kan det være greit med spyd. Kanskje. En sjelden gang..

Og kveiter under 10 er like greit å ta med en vanlig høtt.

Litt enig med "Flyfishing for salmon". Vi har landet noen kveiter som har hatt mesteparten av kruttet igjen og når de da kommer i båten kan det bli sponHelvete. Man bør ikke ha jigger, høtter og kniver liggende på dekk for de kommer som riflekuler gjennom lufta. Vet at Per Jonasson har noen triks for å roe fisken. Det ene går på å legge en våt hånd-duk over hodet på fisken. Det andre er å klemme lett over spordkringla. Dette paralyserer fisken og den blir helt avslappa i muskulaturen. Tenkte jeg skulle prøve dette i morra.. ehh hrmm, kremt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Kan ikke skjønne annet enn at det spydet der må jo funke like godt som Vivtek sitt. Bruk et 10 liters KORK!-fløyt i enden - IKKE blåse. Godt arbeid, er litt imponert :)

Ellers har jeg vært bastant på at kveitkrok er det eneste som duger. Og jeg foretrekker fortsatt krok, men under gitte forhold kan det være greit med spyd. Kanskje. En sjelden gang..

Og kveiter under 10 er like greit å ta med en vanlig høtt.

Litt enig med "Flyfishing for salmon". Vi har landet noen kveiter som har hatt mesteparten av kruttet igjen og når de da kommer i båten kan det bli sponHelvete. Man bør ikke ha jigger, høtter og kniver liggende på dekk for de kommer som riflekuler gjennom lufta. Vet at Per Jonasson har noen triks for å roe fisken. Det ene går på å legge en våt hånd-duk over hodet på fisken. Det andre er å klemme lett over spordkringla. Dette paralyserer fisken og den blir helt avslappa i muskulaturen. Tenkte jeg skulle prøve dette i morra.. ehh hrmm, kremt.. :)

hehe ja kan jo begynne å lage å selge:D men må nok prøves skikkelig først:D ja skal bruke kork, har lest om folk som har brukt blåse også har den implodert eller hva det heter.

Hehe ja merket med min største så langt på 15kg...satt småsjokket da den hadde roet seg. Torte ikke å ta av pilken før den var gjennomkjørt med høtten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva f er en høtt?

Og dette kveitespydet... Det funker sånn at man setter spydet i den, drar av og så sitter det ei blåse i ei snor gjennom kroppen på kveita? er det så? Hva hvis krokholdet ryker etter at dere har stukket den? Er blåsa alene nok til å stoppe den i å stikke langt avgårde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva f er en høtt?

Og dette kveitespydet... Det funker sånn at man setter spydet i den, drar av og så sitter det ei blåse i ei snor gjennom kroppen på kveita? er det så? Hva hvis krokholdet ryker etter at dere har stukket den? Er blåsa alene nok til å stoppe den i å stikke langt avgårde?

En høtt er det samme som en huk. Kveitespydet funger sånn at du setter spydet på et skaft. Spydet skal gjennom bløtdelene på fisken - frigjøres fra skaftet og legge seg på tvers på andre siden av fisken. I spydet er det en Wire som er festet til et korkfløyt. Fisken skal (i teorien) ikke kunne frigjøre seg fra spydet og vil til syvende og sist alltid komme opp til havflata. Vel og merke hvis man bruker korkfløyt. Fiske er så og si vektløs i vannet og ei kork med 10kg oppdrift vil alltid bringe fisken opp.

Men kveitkrok er best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kveitkrok er best ;)

hvor fan får man tak i en:D var innom andresen med en jobbsøknad så spurte jeg etter en krok å ho blei stor i øya:D

tenkte å gå innom et slakeri å spørre etter en slakter krok.

Men tro hvor mye tau jeg burde ha på.. akkuratt nå har jeg ca 5m med wireen...virker litt mye

lett forklaring av bruk av kveitespyd:D

brukavkveitespyd.jpg

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor fan får man tak i en:D var innom andresen med en jobbsøknad så spurte jeg etter en krok å ho blei stor i øya:D

Jeg kjøpte min hos Løvold, de hadde ikke de aller største da jeg var der men store nok, prisen var ikke så gal heller 150-200 kr omtrent (3 år siden).

Mustad produserer noen sinnsykt digre kroker som egner seg godt.

Hva f er en høtt?

Høtt er det samme som klepp

En høtt er genial når fisken skal over ripa. Dog ikke C/R.

Noen som har prøvd Tailer til kveite?

En vanlig høtt er ikke solid nok! Mothaken på kveitekroken har også i aller høyeswte grad sin misjon når dyret begynner å bukte på seg.

Dette er noe litt annet å behandle enn en torsk på 10-15 kg......

Vet at noen bruker tailer til kveite, men vet ikke noe mer presist om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En høtt er det samme som en huk. Kveitespydet funger sånn at du setter spydet på et skaft. Spydet skal gjennom bløtdelene på fisken - frigjøres fra skaftet og legge seg på tvers på andre siden av fisken. I spydet er det en Wire som er festet til et korkfløyt. Fisken skal (i teorien) ikke kunne frigjøre seg fra spydet og vil til syvende og sist alltid komme opp til havflata. Vel og merke hvis man bruker korkfløyt. Fiske er så og si vektløs i vannet og ei kork med 10kg oppdrift vil alltid bringe fisken opp.

Men kveitkrok er best ;)

Jeg skjønner stort sett hvordan det funker, jeg er bare skeptisk til å la kveita gå med ei blåse hengende etter seg...

Hvordan funker en kveitekrok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker en kveitekrok?

En kveitekrok er en kjempediger krok (m/mothake) som man binder fast til båten med et tau. Man klepper kveita gjennom kjeven med kroken. Nå er den sjanseløs. Kroken er diger med stoooor mothake og faller ikke ut og man har dermed god tid til løfteprosessen.

Håper dette var klart og at kveitegutta synes det er greit at jeg svarer litt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.