Gå til innhold
Fiskersiden

Bømlo - Brandasund = Hotspots ?


chlecho
 Share

Recommended Posts

Hei,

jeg er fra tyskland og ny i forum. (jeg snakker og forstår litt norsk)

Jeg er til Bømlo (ved siden av Brandasund) 2 x årlig og jeg like å fiske til havet, spesiell ved Hökkelboen (lyr, sei, torsk) med lett fiskestang.

Kjenner du andre Hotspots ved Brandasund (Gisøya) ???

Jeg gleder meg om anbefaling av dere.

Tusen takk for hjelpen ... Michael :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høkelboen som du kjenner er vel det hotteste "innaskjærs",men livsfarlig om det er litt drag....

taragrunnen som ligger langt ut, og vestre høkkelboen er også gromplasser for stor fisk.

"høklo" rett vest av fyret, tror jeg ikke så mange prøver seg på, men plassen ser giftig ut på kartet.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høkelboen som du kjenner er vel det hotteste "innaskjærs",men livsfarlig om det er litt drag....

taragrunnen som ligger langt ut, og vestre høkkelboen er også gromplasser for stor fisk.

"høklo" rett vest av fyret, tror jeg ikke så mange prøver seg på, men plassen ser giftig ut på kartet.... :)

:) Ellers er det ein spanande stad rett vest for Brandasund kalla "56 meteren" som har gjeve stor torsk og sei. Rett nord for fyret er det terskler som gjev mykje småbrosme. Dess lenger ut ein kjem jo større brosmer, men eg har dårleg erfaring med matkvaliteten på brosma der vest - det er bedre å henta den inne i fjordane der den har eit anna matinntak. ;)

Unnskyld, eg gløymte heilt å ynskja deg velkomen på FS. :)

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Hei fra Tyskland igjen :jump:. Jeg har ikke vært aktiv i forumet i lang tid, men siden 2009 har jeg vært nær Brandasund hvert år. Byen heter Klubbo.

Mitt spørsmål til dere: hvor kan jeg fange større sei? (Jeg har fanget bare sei om 50cm). Jeg fisker bare med lett fiskestange og pilker om 50-80g. Jeg kjenner Høkkelboen og Høkklo, Hausaboen, men jeg fanget ingenting der i år (bare liten fisk i Mai/Juni).

Neste år kommer jeg tilbake på Bømlo og jeg vil prøve det igjen .... (Mai/Juni 2019).

Har du noen tips? Et annet hotspot og hva gjør jeg feil?

Tusen takk.

Ha deg godt, Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei.

Den beste tiden for stor sei er september (august-oktober).

Vest for Brandasund (opp til ca. 4nm fra land) finner du mange topper med dybde på 50-170 meter. Jeg ville prøvd på/rundt disse. Gå fort til neste topp hvis du ikke får noe.

Jeg vil anbefale å bruke gummimakk nr. 10/0 eller 12/0 i kombinasjon med enten ett blylodd eller en pilk. 400g-1200g blydlodd eller 400-750g pilk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.