Gå til innhold
Fiskersiden

ny snelle


Hafnor
 Share

Recommended Posts

Trenger hjelp ang. haspelsnelle. fisker vanligvis med havfiskesneller, men ettersom jeg har sett på noen sinnsyke haspelsneller har jeg funnet ut at de råeste haspelsnellene kan hamle opp med voldsom stor fisk de også(optimist :) ) har sett mest på to sneller som jeg får mmeget god pris på. en van staal og shimano stella. personlig liker jeg van staalen mest pga. utsende men er det store forskjeller på disse. fisket skal bedrives på havet i båt men også fra land etter aller helst kveite, grov torsk sei osv. hvilken str. på snellene skal jeg velge og ikke minst hvilken stang? la oss forhåpentligvis si jeg er heldig en dag og får en mastodont av en kveite da burde jeg ha grov stang. har shimano antares12-20 fenwick saltstick 20-30 shimano beastmaster 30-50 kan jeg bruke noen av disse til å kaste ol. tåler ringene det? altså van staal eller stella? hvilken str. og hva slags stang? takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dei stengene er beregna på haspel. Desse er:

Shimano BeastMaster AX Jigging Boat

Kjenner ikkje til Van Staal snellene men Stella og dermed hadde valget vore enkelt for meg. Stella leverer og eg har også sett eindel filmer fra tropiske strøk der Stellaen blir utsatt for utrulege påkjenningar utan at har vore noko problem. Størreelsen eg ville valgt i våre farvann er 10 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dei stengene er beregna på haspel. Desse er:

Shimano BeastMaster AX Jigging Boat

Kjenner ikkje til Van Staal snellene men Stella og dermed hadde valget vore enkelt for meg. Stella leverer og eg har også sett eindel filmer fra tropiske strøk der Stellaen blir utsatt for utrulege påkjenningar utan at har vore noko problem. Størreelsen eg ville valgt i våre farvann er 10 000.

Van Staal skal være creme de la creme blandt eggevisperne

http://www.vanstaal.com/

http://www.tackletour.com/reviewvanstaalvsb100.html

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) VanStaal sine sneller er toppprodukt, ingen tvil om det, men om ein skulle vera uheldig å få ein skade på vidunderet vert ein utan snelle ei stund. Kor vert service utført, og korleis er det med garanti ? Slike spørsmål er viktige når ein skal brenna av mykje penger, og der er iallefall eg sikker på valget. Kenneth hjå Elbe Normark er eit kjendt og kjært argument som vert trekt fram i diskusjoner om toppsneller, og hans service gjer at eg vil velga Shimano sin toppmodell framfor alt anna. :wub:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) VanStaal sine sneller er toppprodukt, ingen tvil om det, men om ein skulle vera uheldig å få ein skade på vidunderet vert ein utan snelle ei stund.

Man har vel ikke bare en snelle! :)

Ellers enig med de andre, både BM og saltstik har små ringer, og den innerste er plassert for tett på snellefestet til at man kan kaste med den. Hadde gått for BM Jigging selv også, hvis bruken hovedsakelig er båtfiske. Til kasting hadde gotland et godt tips i en annen tråd her: popper-stang

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=49714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så på denne stanga du linket til Pål men har denne stanga kryssfeste til belte(bruk i båt) dette burde jeg neste ha...

Tror ikke du trenger kryssfestet på disse stengene, siden snella henger på undersiden. Er nok et større tema når man har 1.5kg hengende på oversiden av stanga. Men her er det nok andre som har mer erfaring enn meg på dette området (limanda, Xplorer, Gotland, Persa, Havengel, etc). Har ikke kommet igang med haspel-jigging ennå.

Ellers så var det en post her på forumet om noen som hadde kjøpt en sak som du satte på enden på stanga, slik at du fikk en "T" som var mye mer behagelig å presse mot magen. ....

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger kryssfestet på disse stengene, siden snella henger på undersiden. Er nok et større tema når man har 1.5kg hengende på oversiden av stanga. Men her er det nok andre som har mer erfaring enn meg på dette området (limanda, Xplorer, Gotland, Persa, Havengel, etc). Har ikke kommet igang med haspel-jigging ennå.

Ellers så var det en post her på forumet om noen som hadde kjøpt en sak som du satte på enden på stanga, slik at du fikk en "T" som var mye mer behagelig å presse mot magen. ....

Rod Huki :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Oz! :)

Jeg har fisket noe med stor haspel med denne: Melton nydelig aksjon på dene grove spinnstanga.

Nå er min Stella 20K på tur som skal settes på denne stanga: Tuna Sniper

Siste stanga er ikke prøvd men ser lovende ut til grunntvanns- spinning med lette jigger

Den tuna sniperen så ganske rå ut. 14 kilos brems på en 250g haspelstang er ganske vanvittig. Denne har kryss i butt'en også ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.