Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til kasteduppfiske med multiplikatorsnelle


AndersK
 Share

Recommended Posts

Hallo godtfolk

Kan noen foreslå en velegnet stang til fiske med litt tyngre ørretbomber (ca 35 -40g) og multiplikatorsnelle?

Guideline og precision har alternativer på hhv 11 og 13 fot. Hvilken lengde vil dere si passer best?

Takker for svar

når man fisker med kastedupp og flue, kan det vel være kjekt med en ganske lang stang, slik at det blir enklere å kaste med lange fortommer. Jeg fisker selv meget lite med kastedupp, når jeg gjør det bruker jeg Fenwick Silver Wings 11,6' men syns den blir i korteste laget for lengre fortommslengder. Når det gjelder merke, så er vel Guidline LPXe lovprist av de aller fleste med multiplikator, som har prøvd de innpå forumet her. Jeg har handlet ei 10' LPXe 5-18 gr, som jeg skal bruke til SØ fiske med multiplikator, men har enda ikke fått gleden av å prøvd den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hva slags fiske er det du skal bruke stanga? Er det kasteegenskapene som avgjør valget, eller trenger du ei stang som er god til å kjøre stor fisk?

Jeg liker uansett ikke lenger stenger enn 11' til multiplikator, for meg blir de for framtunge med måten jeg holder stanga under innsveiving.

Den beste orginalstanga jeg noengang har brukt for å kaste slukvekter 30-40g klassa er 11' Fenwick Ironfeather II 16-54g slukvekt. Men desverre er stanga bygd i så høymodulus grafitt at den blir for tøff under kjøring av fisk i elv. I sjøen eller innsjø tror jeg den vil fungere bra.

Guideline LPXe 11' 20-45g vil være litt i mykeste laget til disse vektene med min kastestil, men med duppfiske som krever en litt mer svepende kastestil bør den fungere godt, og for de som ikke bruker så mye kraft i kastet som meg bør den fungere utmerket. Jeg hadde enten brukt LPXe 11' 20-60g eller ei customstang jeg har som har tilsvarende aksjon i toppen og midten som LPXe 20-60g men med en kraftigere bunndel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ulempen med haspelstang er å du må holde stanga på en annen måte. Med en trigger holder en på denne for å stabilisere stanga sideveis. Uten trigger må en holde litt lenger fram og delevis omslutte venstre sidegavl for å oppnå god balanse sideveis. Med ei lita lavprofilsnelle er dette greit med ei stor snelle som Ambassadeur 7000 er det slitsomt i lengden.

De litt store ringene er ikke noe problem, gjør bare at snøret får mindre motstand under kasting.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at den er en het kandidat ja.

Ellers ser jeg at skittfiske har gode priser på mange spennende stenger hvis jeg ikke er avhengig av stang med trigger. Både shimano, berkley, fenwick og daiwa har aktuelle modeller. Jeg heller etterhvert mot kastevekt inntil ca 30 gram og lengde på 12-13 fot. Jeg fisker i utgangspunktet nesten bare med flue men vil gjerne prøve ut fiske med ørretbombe litt da jeg tror det er en metode med stort potensiale. Stanga kommer kun til å brukes med bombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.