Gå til innhold
Fiskersiden

Ny kystmeitestang - hjelp meg å berge vinteren


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Smelte igjen bildøra over stangtuppen til surfstanga da jeg pakka sammen for kvelden på Stangnes i kveld. Så da er det bare å skaffe ny.

Er litt i tvil om jeg skal gå for en fullbarka surfstang denne gangen, eller om jeg skall velge en karpestang. I så fall lurer jeg på om dette er noe å berge seg gjennom vinteren med?

Og hvilke lodd kan jeg regne med å bruke på tackelet på ei sånn stang?

http://www.outfishing.no/storefront.php?pid=4838&c1=29&c2=&c3=

Når det er sagt, ligger vel surf stengene midt hjerte nærmest, og sitter nå her i sofaen og surfer etter det...

Og finner denne Fenwick Seahawk Pro Surf 14' som ser spennnede ut og når selveste Binn Ladden her på forumet har den så må den jo være verdt kronene?

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1533

Budgettet er altså ikke mer enn 1000 lappen. Kansje +/- et par hundrelapper. Men så mye over det kan jeg ikke tillate meg å bruke. Det gjelder altså å kjøpe det beste jeg kan få innenfor budsjett.

I alle fall: HJÆÆÆÆÆÆLP!

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

http://www.avkrokenfiske.com/catalog/product_info.php?products_id=9390&osCsid=4e2f3e2b05892a6199dfde597794f14e

Jeg har brukt de stengene over en sesong nå, og er kjempefornøyd.

Kaster 80g søkker langt, og 120-140 går greit uten å "kline til" når du kaster ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, skulle akkurat til å linke til den samme, men du kom meg i forkjøpet. Har selv 3 slike, og lemper 90 gram så det gviner :blink:

Takk for gode tips. Og kastevekt på rundt 100 gram er vel hva jeg er komfortabel med i grunn....

Men er ikke helt sikker på dette med karpestang. Vet at hvis jeg kjøper en kommer dette med surf stang til å gnage i bakhodet....

Men samtidig har jeg hatt lyst på karpestang en stund også. Så det kan hende en slik blir kandidat til stang nummer to lenger utpå.

Noen kommentar til Fenwick stanga anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som er linket til her ville jeg gått for Fenwicken, uten å ha prøvd noen av dem.

Surf er surf, og det er ikke det samme som ferskvannspinner. Dog fordelen med karpestengene er at de er lettere, mao lettere å øve inn kasteteknikker o.l. med.

Hva med bruktmarkedet? Kanskje du kan få begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som er linket til her ville jeg gått for Fenwicken, uten å ha prøvd noen av dem.

Surf er surf, og det er ikke det samme som ferskvannspinner. Dog fordelen med karpestengene er at de er lettere, mao lettere å øve inn kasteteknikker o.l. med.

Hva med bruktmarkedet? Kanskje du kan få begge deler.

Fant noen "reviews" på google, og det ser ut som den er helt grei, så tror jammen det blir den Fenwick stanga jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med surfstang? Trenger du å bruke lodd opp mot 200 gram? Trenger du å kaste veldig langt?

Så lenge du ikke liker å kaste med mer enn rundt 100 gram, og ikke trenger veldig lange kast (Lange nok kast får du rimelig sikkert med karpestanga også, den er temmelig mye lettere å håndtere enn surfstanga).

Forøvrig er et annet navn på Fenwickstanga staur... Ville lett gått for karpestanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med surfstang? Trenger du å bruke lodd opp mot 200 gram? Trenger du å kaste veldig langt?

Så lenge du ikke liker å kaste med mer enn rundt 100 gram, og ikke trenger veldig lange kast (Lange nok kast får du rimelig sikkert med karpestanga også, den er temmelig mye lettere å håndtere enn surfstanga).

Forøvrig er et annet navn på Fenwickstanga staur... Ville lett gått for karpestanga.

Kombinasjonen agn + lodd kommer fort opp i en 200+ gram så da har jeg vel et behov for ei slik stang. Begynte ettervert også å få kastte teknikken inn. Men plagdes jo lenge med at det rett og slett ikke gikk!

Behov for å kaste langt...tjaa. Jo lengre jo bedre. Og jeg har rett og slett lyst til å ha ei surf stang...bedre grunn finnes vel ikke :blink:

Så skal vel altids få skikk på den Fenwick stanga. Og det er den eneste noenlunde greie stanga jeg har råd til. Budsjettet er 1000 kroner, og med frakt kommer den Fenwicken på 1100 kroner fra Baardsen.

Shimano stengene er dermed uaktuelle. Økonomien min er heller dårlig for tiden, da kona går på skole, er det bare jeg som jobber her. Så her telles tikroningene. Desuten har jeg ikke så god erfaring med Shimano, tro det eller ei...så jeg kjøper helst noe annet.

Så Fenwick stanga står fremdeles på første plass etter et par greie "reviews" jeg googlet meg fram til, om noen ikke har noen førstehåndserfaringer som skriker "Ikke kjøp!"

Den fenwick stanga er en diger kjepp...

Legg på ett par hundrelapper og kjøp Shimano Beastmaster heller...

Jeg hadde ei Shimano Beastmaster stang en gang...den knakk nærmest av seg selv, under fisking midt i jungelen i Thailand, hvor jeg måtte låne stang for å få fiska videre .

Når det er sagt elsker jeg Shimano UL stanga mi... så argumentet er nok at den Shimanoen blir for dyr, med frakt. Selv om det bare er noen hundrelapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----------

Vel vel, da er Fenwick'en bestilt. Skal prøve å legge sutringen til et minimum om det viser seg at det er noe drit. Men magefølelsen er god den.

Eneste som nager litt er de to telefraf-stolpe kommentarene her på forumet. Men en test jeg leste mente at den faktisk var for myk.

Men men vi får se. Jeg pleier stort sett å enten like ei stang eller hate den. Ofte ikke basert på så my kunnskap, men hva den gir meg. Og foreløpig har jeg tro denne.

Tiden vil vise om jeg tar feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å konstatere at Fenwicken var et helt riktig valg for meg. Dobla vel kastelengden i forhold til det spettet av ei Ron Thompson stang jeg hadde. Stanga var så kos å kaste med at jeg skifta vel agn dobbelt så ofte som strengt tatt nødvendig, he he

Hadde en et par fine men alt for korte timer på kaia på Stangnes før "hun-som-må-adlydes" var på hornet og spurte med sin sukkersøte stemme (som betyr at dødstraff utdeles dersom man ikke øyeblikkelig kommer hjem) "om jeg hadde det fint..."

Det ble bare et par taregjdder. Men hadde et sinnsykt utras hvor "baitclickern" gikk fullstendig banananas. Men hadde ikke hodet helt med, så jeg satte tilslag før jeg hadde kobla spolen ut av fri....dermed mista jeg noe jeg et kort sekund kjente var tungt...

Vel vel...sitter nå her med godfølelsen etter dagens fisketur i minus 5 grader :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.