Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske


Henrik
 Share

Recommended Posts

Noen som har god "kompetanse" på kveitefiske? Jeg har fått noen småkveiter (største på 6 kg) på dorging med wobbler etter sjøørrett. Fikk to i går [ :( ] - og mistet en stor. Det er utrolig mye kveite på denne fiskeplassen og nå vil jeg selvfølgelig fiske mer etter denne fisken.....

Noen som har noen gode tips ang. kveitefiske - MED STANG ?

mvh

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne linken: http://193.13.137.193/fj/fisk.nsf/page.fra...1256E9E002F6F8A

og denne: http://www.villmarksinfo.no/fiske/nyhetsar...veite240504.htm

er ikke dorging med wobbler noen dårlig metode heller. Har selv fått kveite på dorget wobbler på rundt 25 meters dyp. Svenskene har fått 13 kveiter i løpet av noen dager, så det er klart at de er inne på noe. I tillegg har de jo tidligere vist at fiske med store shadjigger heller ikke er å kimse av. Mer og mer tyder på at den klassiske pilken kanskje ikke er det ideelle til kveita...

Kompis Ola fikk en fin fisk ved Vannøya på hel sei, og ellers er lange flagrende fiskestrimler/fileter aldri feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Egentlig litt drøyt at gutta låner seg til over pipa for å kjøpe stadig dyrere båter for å fiske i stadig tommere hav, og dette er motivasjonen for å fiske. Hørt om taxisjåfører som får subsidier fordi de kjøpte en Rolls Royce for å kjøre taxi i øvre Telemark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til fisketips for kveite.

I "gamle dager" var det vanlig å dorge etter kveite i nord Norge. Man brukte hel sei/sild/ makrell som agn. Den bete tiden for dette fisket var omkring St. hans.

Lykke til !

Alle her på forumet har vel lest artikkelen skrevet av Chris Appelby som viser at kveita i praksis er utryddet i hele sør Norge. Dette sammen med problemene med kveite som bilfangst på breiflabbgarn og det faktum at kveita er svært sårbar for overfiske fra yrkesfiskerne(lest artikkelen om historien om kveitefiske på fiskeri.no)gjør vel at det er vanskelig å kommet med et troverdig forsvar av fortsatt yrkesfiske etter denne fisken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Den sammenligningen var enten intern eller dårlig cb.

Tipper trommestikkene dine ikke er av dårligste sort heller?

Jeg tjener i hvertfall penga FØR jeg bruker dem, og sutrer ikke til banken eller griner om statlige subsidier dersom det ikke er full sal eller skiva selger til gull! Å låne til musikkutstyr og forespeile banken at man sannsynligvis vil være millionær i løpet av et år eller to hadde neppe gått. Men yrkesfiskere gjør faktisk dette, og tømmer havet med full velsignelse kun for å betjene hasardiøse lån. Bærekraftig er fremmedord i visse kretser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må skille mellom bærekraftig og biologisk forsvarlig cato. De aller fleste stammene som er truet av overfiske er ikke i nærheten av å ikke være biologisk forsvarlig(kveita i sør norge er vel et av unntakene). Rovdriften rammer slikt sett stort sett dem selv. Det tyder på mangel på argumentasjon å dra subsidier inn i diskusjonen, les litt SSB så ser en hva fiskeriene betyr for landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet godt hva fiskeriet betyr for landet. Nøyer meg med å konstatere at den største sjansen for å få ei kveite på stang har man i Alaska. Her har de klart å verne om arten på en helt annen måte enn her hjemme. Men det er for mange båter på havet. Hadde alle fått drive fritt året rundt hadde det fort blitt tomt. Verdiene spres på for få hender. Røkke er styrtrik mens en stakkar med jukse og line nordpå sliter. Og trålerne legger havbunnen øde. Da blåser jeg i om det er være seg bærekraftig eller biologisk forsvarlig eller ikke. Skal det liksom være greit at de herper flere tusen år gamle korallrev og fisker ut diverse fiskebestander utelukkende for at det er en jobb? Hadde antakeligvis lønt seg å trygde flåten i åtte-ti år i stedet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. Men jeg mener at en kan ikke "skyte" yrkesfiskeren som skal betale regninger.

Det er på et høyere plan man må ordne opp, og jeg hiver meg glatt på et hylekor rettet mot uforutsigbare politikere, som gjør det umulig å tenke langsiktig i en forvaltning som må være langsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Helt enig thor. Det er bare tull at folk skal drive og fiske for å betale regninger og sånt

Jeg mente jo yrkesfiske på kveite, ICKE yrkesfiske generelt (kystflåten)(Fabrikktrålere og denslags kan brenne i Hælvette). Det er vel mye som tyder på at det ikke akuratt er en bærekraftig stamme på kveite nå. Ihvertfall ikke så stor at vi kan høste av den ubegrenset !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke jeg mener at yrkesfiske skal bli en saga blott, noe annet er vel pr. i dag temmelig utopisk. Men det er den kortsiktige tankegangen som er lei å fordøye. Ikke minst er det trist å se at en art som kveite snart er en saga blott. Varsellampene lyser jo aldri før det nesten er for sent og det så og si ikke er noe igjen å redde. Men vi får håpe at det finnes håp for kveita, selv om dessverre ikke ser så lyst ut. Unnder de fleste en slik på stang! RÅ fisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik den politiske situasjonen er idag, vil det være nærmest umulig å få en fornuftig bestand av en art som kveita, som vokser og formerer seg svært sent. Likeså er det vanskelig å få yrkesfiskerne med på dette. Fisken vokser og formerer seg så langsomt, at de selv ikke vil få særlig glede av at de ikke fisker den, og langsiktig planlegging er det dårlig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stikkene dine og fabrikktrålere var det vel ikke ment som noen direkte metafor e heller , men kan godt utdype problemstillingen litt.(uten videre sammenligning med dine stikker)

La oss si at jeg har en gammel båt, med kvote på 5000tonn makrell. Jeg må ha ny båt, pga nye foskrifter. Jeg låner endel mill, og bygger en båt på 17.99m, for å beholde kvoten etter dagens regler. Neste år kommer en ny regel-båter under 18.0m kan ikke fiske mer enn 2000tonn makrell. Jeg har en ny båt, med to skift på 4mann i arbeid. Jeg har to valg-slå meg konkurs og sende hele gjengen til aetat, eller bruke en del av året på å fiske etter pelagiske arter som er kvotefrie i enkelte farvann...f.eks kolmule.

Som vi jo ser, velger de fleste da å fiske kolmule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.