Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske


Henrik
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Strengt tatt er vel kveitevad litt off topic i sporstfiskesammenheng, men...

Kveitevad er bare et annet navn på kveiteline (vad=line). Det finnes en rekke ulike typer kveiteliner, min bestefar fra en Romsdalen laget sine egne kveitevad som enkelt sagt besto av et tykk hovedline (synkende nylonline/tau ca. 4-8mm) med litt tynnere fortommer (ca. 2-3mm) med forholdsvis stor avstand og kveitekroker. Disse ble agnet med hele sild, og satt rett fra land og utover, slik at det ene agnet lå kanskje bare 3-4 meter fra land. Lina var ellers ikke festet i land, bare knyttet i tangen, men i stedet festet til en forholdsvis stor blåse som storkveita skulle dra med seg, denne fungerte også som "nappindikator" (altså et slags duppmeite i stor målestokk).

Til tross for at min bestefar fisket en god med kveitevad fikk han svært sjelden kveite, og ingen riktig store som jeg har sett (dette var som sagt i Romsdalsfjorden). Imidlertid fikk han mye steinbit, breiflabb, skater og langer samt noen kjempetorsker på kveitevadet. Han snakket også om flere storkveiter på over 100/150kg i gamle dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt svar. Der tapte jeg det veddemålet. Jeg var skråsikker på at det ikke var kveiteline da jeg i nesten alle sammenhenger har sett det beskrevet som "det fiskes med line eller kveitevad". Da antok jeg at det ikke var line (kveiteline). Jeg fisker en del med kveiteline (kjipt å inrømme det på denne siden, men det funker bra til lokalisering av gode fiskeplasser) Har ikke satt de så grunt som du forklarte din bestefar satte de. Men de største kveitene har jeg faktisk fått på relativt grunt vann (20- 50 meter).

Ønsker jo først og fremst å ta fisken på stang, men det er jo ikke alltid like lett!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for det komersielle fisket med "psyko" trålere, slik som Røkke og gutta har herjet rundt med, så hadde ikke kystfiskerne hatt noe problem i dag. Men så lenge kapitalistene styre tømmes haven for fisk på null time. Enig med CB, ikke nok at de tømmer havene, de ødleger sårbare korallrev som er selve livsgrunlaget for mye fisk!! Dette går igjenn hardt ut over kystfiskeren som da tyr til andre arter enn torsk, sild og makrell. Jeg forsvarer ikke at kystfiskere fikser opp Kveita, men det er slik det blir når tråleflåtene får herje fritt!!

Se hvordan det har blitt i Østersjøen etter de begynnte å støvsuge sjøen for fisk, det finnes knapt nok fiks igjenn. Minstemål er det jo ingen som bryr seg om, småfisken dumpes jo bare på havet igjenn. Tror Politikere har lite de skulle ha sakt i denne sammenheng. Enten er de korrupte som fy, eller så har de skyggelapper for begge øya og propper i øra!!

Stopp galskapen sier jeg, før det ikke er annet igjenn i havet enn brennmaneter og Russerkrabbe!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo kveitefiskere. Det er jeg som kjemper for kveitebestanden. Har en del ting å tilføye i diskusjonen. I Nord Norge er bestanden på vei oppover, mens i sør- norge er vi veldig nær en kollaps. Kveitene består av lokale bestander slik villaksen. Kveitene i en lokal bestand treffes på et lite område på stort dyp. Denne plassen er ofte mindre enn en fotballbane. Vi holder på å kartlegge vandringer fra beiteområdet til gyteområdet. Vi snakker om enorme distanser kveiten går for å gyte på en bestemt lokalitet. Før var det veldig god butikk og lete opp slike gyteplasser. Fant en kystfisker en slik plass fikk hann tonnevis på kveitegarna sine. I dag er nesten alle slike lokale plasser i sør-norge funnet og fisket ut. Slike stammer kommer aldri tilbake når de er blitt fisket opp. I dag er det kun 3 kystbåter igjen her sør som driver slik leting etter gytefelt, men de har egentlig lagt opp. De fisker på gamle gytefelt og håper det dukker opp en slenger som de ikke av en eller annen grunn har tatt. I fjor ble det av disse 3 båtene tatt 3 store fiske. 2 på en båt, 1 på den ene og null på den siste.

I dag er hovedproblemet at breiflabben minker og hver båt har hundrevis av garn for å ta dem. Dette fisket startet for 10 år siden og øker i omfang. Det er lov å ha maks 14 km på hver garnbåt!!!! Breiflabben er enormt ettertraktet og betales godt derfor fisker så mange på den. Breiflabben lever lenge i garna og de står derfor i flere dager før de blir dradd opp. Han drar bare en del av dem hver dag. Slik kan en fiskebåt ha mye mer garn enn før. I tilegg har disse garna veldig stor maskevidde noe som passer perfekt til kveite. Før var det kun småmaskede garn som kveite ikke passet i. Det er ellers forbudt å bruke multimono eller hel sene til kveitegarn da dette var får effektivt, men så lenge det heter breiflabbgarn er det helt greit å bruke dette.

At breiflabbgarn tar de resterende kveitene er en værkebyll for de som skal regulere fiskeriene. Stopper en breiflabbfiske vil det bli et hylekor uten sidestykke fra fiskerne. Derfor velger en å verne kystfiskerne i stedet for kveite.

Det eneste som hjelper er og hyle fra andre siden også og det er per i dag bare meg og Chris i Alt om Fiske og vi er ingen reel motstander. Derfor blir det som før. Skulle ønske sportsfiskerne stilte mer opp for kveiten også slik de har klart å verne om villaksen som i dag ikke er i nærheten av å være utryddingstruet sammenlignet med villkveiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite penger i sportsfiske etter kveite, ellers tar du med deg det meste av problemstillingen i ditt korte men akk så gode innlegg.

At garn står i flere dager er forøvrig en ukultur man burde klare å bli kvitt, i "gamle dager" var det stor skam å ikke trekke garna påfølgende morgen, slik at fisken var best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det eneste som hjelper er og hyle fra andre siden også og det er per i dag bare meg og Chris i Alt om Fiske og vi er ingen reel motstander. Derfor blir det som før. Skulle ønske sportsfiskerne stilte mer opp for kveiten også slik de har klart å verne om villaksen som i dag ikke er i nærheten av å være utryddingstruet sammenlignet med villkveiten.

De fleste her inne vil nok være med å hyle.

Hvordan kan vi hjelpe dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler jo om og organisere seg. Jeg er en innlandskrabbe som aldri har fisket etter kveite, men jeg har fulgt med en del på diskusjonen rundt verning av havets dronning og det virker som om det er masse engasjement ute og går. En plass som fiskersiden må vel være det perfekte forum for å organisere en kamp mot den forferdelige ukulturen i fiskerinæringen. Som det står i innlegget over, de fleste vil være med å hyle, men noen med innsikt i problemet må dirigere hylinga. Jeg slenger meg også med i koret, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott og se at folk er engasjert.

Havforskerne støtter kampen men heller ikke de klarer å rokke de sterke fiskerlagene. Jeg lurer på hvem som bør forvalte fisken. Fiskeren eller forskeren. Egentlig burde vel også sportsfiskerne hatt en representant i reguleringsrådet når viktige ting som angår dem i høyeste grad skal bestemmes. Her ser dere hva nettopp havforskningsinstituttet har gått ut med nylig får å hjelpe til med å berge bestanden men så langt har det ikke fått etterspill. Men det kan brukes som et viktig faktadokument i kampen.

http://www.imr.no/aktuelt/nyhetsarkiv/2004...nden_i_sornorge

(når en leser dette må en huske at antall breiflabbgarn har økt kraftig siste årene)

En ting til slutt som slår meg når en stolt yrkesfisker var i flere av landets aviser med en stor kveite nylig: "tenk hvis det var slik at en profesjonell jeger på land klarte å fange et veldig stort sjeldent dyr. Han kan velge å sleppe dyret men dreper det og sleper det til media. Det sjeldne dyret kom deretter i avisen med den stolte yrkesjegeren" Tenk hvis fiskene i havet hadde hatt samme rettighetene som dyrene på land. Da ville kveiten her sør være totlfredet for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.