Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Talica ll #12


JanPetter
 Share

Recommended Posts

Hei folkens,

Etter å hatt "grise-feber" i snart ei veke no, så har eg kjeda meg stort. Eg har ikkje kjeme meg ut å fiska og tida har stort sett blitt brukt til å lese på internet.

Blandt anna så har havfiske forumet blitt lest ang utstyr fra side 37 til side 1. og fått mange gode tips.

konsensus ser ut til å være TLD eller Tiagra som tar drygt innpå en km med power pro og man må fylle opp med masse mono innerst på spolen.

Eg ser føre meg at dei kjempstore snellene der er overkill i størrelse i forhold til det fisket eg ser føre meg, som er ned til maks 250 meter.

kanskje man velger så store sneller for å få bremsekrafta og insveivingskrafta som som trengs? eg har aldri prøvd.

Egentlig så hadde eg tenkt å kjøre safe, med å følge rådene om en tld eller tiagra, sjølv om Avet som eg ikkje har hørt om før har fått god omtale,

men service apparat er viktig, så Shimano stille sterkt her då Kenneth er vennligheten sjølv.

så kom eg over denne her. Tackletour

denne shimanoen er laget for multiliner, og tar i 12 utgave ca 600 meter 0.32 powerpro, drar inn ca 1 meter i høggir og ca 0,5 meter i lavgir pr omdreining.

den har 40 lb brems og 22 lb på strike og veier 730 gram.

Stanga som eg har tenkt til denne snella er en Antares i enten 16-20 eller 20-30.

Kva trur dåkke med erfaring fra lett havfiske om dette oppsettet, og har denne snella komme i norske butikker ennå?

takkar på førehand for tilbakemeldinger.

ha en strålande kveld.

Jan Petter

Endret av JanPetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt for høy utvekslingfor 250 meter for min smak, i alle fall om man har litt avdrift og strøm og trenger tunge søkker. Jeg har lyst på en selv, men da til det noe grunnere fisket, ned mot 150 meter. Forøvrig er det vel ingen garanti for at denne snella vil dukke opp i Norge... Altfor mange gjør ikke det, men det kan sikker andre svare på (Rønsingen feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

når vi snakker utvekslingen her, så snakker vi total utveksling, som er 41/22 tommer per omdreining?

eller girutvekslinga i seg sjølv? eg ser at totalen på Talica'en er litt høgre enn på tiagra 16, som har 36/16 tommer og tld 20 2 speed har 37/16.

mens Tiagra 30 har 41/18.

eg er veldig usikker, då eg ikkje har erfaring med slike store sneller, og så tunge lodd.

eg ser fordelen med å gå for ei lettere og mindre snelle når man fisker over lengre tid, men viss utvekslinga gjere snella ubrukelig så er det jo ikkje noke å satse på.

bruker man første eller andre gear for å sveive opp lodda?

Jan P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om den faktiske girutvekslinga, som på Talicaen er 5,7:1 og 3,1:1. På dypvannsfiske med tunge lodd synes jeg dette blir litt i overkant. Til sammenligning har Tiagra 16 3,9:1 og 1,7:1. Selv høygiret på denne kan i enkelte tilfeller bli litt høyt, men som regele er det det som brukes. Trenger man en liten pause kan man veksle til lavgiret, det går tregt, men er mer behagelig :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette høres interessant ut. og er egentlig noe eg alltid har lurt på.

viss man har en liten spole med omkrets 20 cm og har 5 i utveksling, slik at man tar inn 100 cm på en runde med sveiva,

vill denne då være tyngre å sveive enn en spole med omkrets 50 cm som har 2 i utveksling og dermed også vil ta inn 100 cm med ei runde på sveiva?

noen som veit?

vill dette i så fall skyldes effekttap i girene, og kor mykje vil dette annslagsvis utgjere?

og vill eventuell større egenmasse på den store spolen ha innvirkning?

ha en strålende kveld

Jan Petter.

Endret av JanPetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med 2 i utveksling vil vere lettere å sveive. Effekttap i girene vil ha eindel å seie og momentet på sveiva. Egenmasse på spolen betyr nok svært lite.

Hei,

Etter å ha konfrontert fleire som kan en del om mekanikk, og diskutert over nevnte scenario, så er svaret at om sveivene er like, så vil det bli like tungt å sveive.

Derimot så kjeme fleire innpå at i praksis så er ei snelle med mindre spole lettere å sveive med, på tross av høg utveksling. fortsatt under den forutsetning at sveiva er lik.

Dette fordi at om du har 200 meter snøre ute så vil ei lita snelle som tar 400 meter, så blir diameteren ut til angrepspunktet på spolen redusert med en mykje større prosentandel enn på ei stor snelle der man går fra 1200 til 1000 meter igjen.

Tilbakemeldingene er unisone, det blir rett og slett galt å sjå på bare gear utvekslinga i snella, det som gjelder er total utveksling, altså X antall tørn på sveiva gir Y antal meter inn på spolen.

ha en strålende kveld.

Jan Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.