Gå til innhold
Fiskersiden

Hva kan jeg bruke ei SØ stang til?


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Nå ble de fattige kronene jeg hadde lagt til side for å kjøpe meg SØ utstyr brukt på ny surf stang (noen ganger må man prioritere).

Men sparekontoen for alskens dill dall man ønsker seg er nå fortsatt der og bør vel brukes til noe fornuftig. Og hva er vel mer fornuftig enn at far sjøl

har utsyret som skaffer familien mat på bordet i orden!

Desuten: har man lyst har man lov!

Men stiller meg spørmål om jeg faktisk kommer til å bruke dette i særlig grad. Mine diller pleier å vare lenge. UL fiskedilla etter ørret med sinnsykt lette spinnere i småvann varte f.eks i nesten 20 år!

Og jeg drev stort sett ikke med annet fiske i den perioden. Men har altså nå vendt tilbake til det salte element. Og klarer altså ikke å bare stå, sitte, ligge å se på en stangtupp i timesvis. Om jeg har

aldri så mye dilla på kystmeite. Jeg må ha noe i handa å kaste med hele tida.

Jeg har jo alt vadeutstyr. Så da bør jo SØ fiske med spinnere/ lette sluker/ flue og dupp passe for meg. Så jeg trenger ei stang i 5-20Grams klassen har jeg skjønt det riktig. (3-15 høres mer fristende ut for UL fiskeren i meg). Og har bestemt meg for å kjøpe ei REVO til dette.

Men mine fiskestenger og sneller må kunne brukes til mer enn en type fiske syns jeg. Å Spandere tusenlapper på ting som bare blir liggende i boden har jeg ikke råd til. Så hva mer enn SØ fiske kan stenger i den klassen være greit til?

Er jo i nord norge så artene er ikke mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "stangskogen" min er det typisk en 10` Berkley Series One 3-15g jeg bruker til sjøørret. Stangen er underklassifisert, og er i praksis nærmere 5-20g enn 3-15g. Siden denne stangen har utpreget toppaksjon, bruker jeg den også mye til fiske med jigg etter abbor, smågjedde og gjørs (sistnevnte har jeg skjønt at er det dårlig med i din del av verden) og popperfiske. Ikke minst er den min favoritt til havabbor og makrell, men de fiskeslagene er neppe heller aktuelle for deg? Den er dog med meg på "vanlig" ørretfiske også, på steder hvor jeg er avhengig av lange kast eller skal bruke ørretbombe. (Ellers er det en 1-7g på 6`6`` det går i) Den fungerer også greit til ymse former for meite, selv om en stang med dypere aksjon sikkert hadde vært enda bedre. Jeg har for eksempel brukt den til meite etter ørret, diverse karpefisk og flyndre, altså kan den brukes til alle former for lett meitefiske.

I prakis er denne stangen den stangen jeg bruker mest, så for min del er jeg ikke i tvil om at stangklassen dekker svært mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "stangskogen" min er det typisk en 10` Berkley Series One 3-15g jeg bruker til sjøørret. Stangen er underklassifisert, og er i praksis nærmere 5-20g enn 3-15g. Siden denne stangen har utpreget toppaksjon, bruker jeg den også mye til fiske med jigg etter abbor, smågjedde og gjørs (sistnevnte har jeg skjønt at er det dårlig med i din del av verden) og popperfiske. Ikke minst er den min favoritt til havabbor og makrell, men de fiskeslagene er neppe heller aktuelle for deg? Den er dog med meg på "vanlig" ørretfiske også, på steder hvor jeg er avhengig av lange kast eller skal bruke ørretbombe. (Ellers er det en 1-7g på 6`6`` det går i) Den fungerer også greit til ymse former for meite, selv om en stang med dypere aksjon sikkert hadde vært enda bedre. Jeg har for eksempel brukt den til meite etter ørret, diverse karpefisk og flyndre, altså kan den brukes til alle former for lett meitefiske.

I prakis er denne stangen den stangen jeg bruker mest, så for min del er jeg ikke i tvil om at stangklassen dekker svært mye.

Fikk faktsik en god del makrell i kilosklassen i Toppsundet (Stornes) i sommer, så den har vi. Abbor og smågjedde...i vannene her omkring er det kun ørret og røye. Men hyggelig at den er såpass at den kan brukes til meiting i ferksvann også. Pleier altid å ha en dupp eller et søkke med en markekrok ute fra den gmale Tjøstheimstanga mens jeg jakter med 1-7 grams stanga :-)

Skal se på den Berkeley stangen. Syns jeg så en her om dagen på en eller anna butikk jeg svinsa innom mens hun-som-må-adlydes var og shoppet sko eller var det handvesker?

Mer om hva man kan få i ferskvann i Troms og Finnmark:

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding/2004/805.pdf

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så har jeg ei shimano beastmaster 11 fot 3-15gr med ei 2500 snella til dette formålet og når jeg skal fiske agn til surf bruker jeg 20gr sildesluka og det går glatt og det gir nån sinsyke lange kast. pluss at det er ubeskrivelig morro når det kommer en sei på 2-3kg. fikk en over 4 kg og det ga meg en sikkelig lang fight. har også ei 20-50gr bestmaster i samme lengde men den er ikke morro å fiske med i forhold til lettstanga.

legge til at med har ei berkley ligthning rod i 8 fot og 3-15gr og jeg vil påstå at den har mere rett vekt oppgitt og egener seg ikke like mye med 20gr som beastmaster stanga.

kor stort er budsjette ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så har jeg ei shimano beastmaster 11 fot 3-15gr med ei 2500 snella til dette formålet og når jeg skal fiske agn til surf bruker jeg 20gr sildesluka og det går glatt og det gir nån sinsyke lange kast. pluss at det er ubeskrivelig morro når det kommer en sei på 2-3kg. fikk en over 4 kg og det ga meg en sikkelig lang fight. har også ei 20-50gr bestmaster i samme lengde men den er ikke morro å fiske med i forhold til lettstanga.

legge til at med har ei berkley ligthning rod i 8 fot og 3-15gr og jeg vil påstå at den har mere rett vekt oppgitt og egener seg ikke like mye med 20gr som beastmaster stanga.

kor stort er budsjette ditt?

Budsjettet er akkurat så mange kroner som jeg har på spare cola flaska mi når jeg skal kjøpe :-)

Liker bare å gjøre hjemmelesa før jeg kjøper. Hadde planer om kjøpe dette i julegave til meg selv, men nå gikk pengene til surf stang isteded. Sparer etter legg alle småpenger man finner i lommene hver dag i ei diger cola-flaske prinsippet....og de pengene blir det fiskeutsyr av...de 1100 kronene Fenwick stanga + frakt kom på var kun "cola-flaske" penger :-)

Akkurat nå ligger det vel ca 7,50 i bunnen av den der...men til påske skulle det vel være klart for både stang og Ambassadeur Revo snelle :-)

Syns det er greit å bruke like mye på stanga som på snella...så da vet du sånn ca hvor i landet prisen bør være

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=2200&TopMenu=1343&SubMenu=1677&CategoryMenu=1363,2200&ProductId=44282

En kompis av meg kjøpte dette kitt til laks (bare 5000 og 20-60gr utgaven da) og jeg må så meg meget overaska over kvaliteten i forhold til pris.

Så det finnes jo mye "billig" greier dær ute som kan være et scoop!

Men skal du kjøre multi?

http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=2200&TopMenu=1343&SubMenu=1677&CategoryMenu=1363,2200&ProductId=44282

En kompis av meg kjøpte dette kitt til laks (bare 5000 og 20-60gr utgaven da) og jeg må så meg meget overaska over kvaliteten i forhold til pris.

Så det finnes jo mye "billig" greier dær ute som kan være et scoop!

Men skal du kjøre multiplikator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=2200&TopMenu=1343&SubMenu=1677&CategoryMenu=1363,2200&ProductId=44282

En kompis av meg kjøpte dette kitt til laks (bare 5000 og 20-60gr utgaven da) og jeg må så meg meget overaska over kvaliteten i forhold til pris.

Så det finnes jo mye "billig" greier dær ute som kan være et scoop!

Men skal du kjøre multi?

http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=2200&TopMenu=1343&SubMenu=1677&CategoryMenu=1363,2200&ProductId=44282

En kompis av meg kjøpte dette kitt til laks (bare 5000 og 20-60gr utgaven da) og jeg må så meg meget overaska over kvaliteten i forhold til pris.

Så det finnes jo mye "billig" greier dær ute som kan være et scoop!

Men skal du kjøre multiplikator?

Ja en kompis gav meg ei gammel ambassadeur snelle han hadde i sommer, og siden da har jeg hatt dilla på det. Så når jeg kjøper nytt nå blir det multisnelle. De revo'ene skal vist være snille med lette sluker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en kompis gav meg ei gammel ambassadeur snelle han hadde i sommer, og siden da har jeg hatt dilla på det. Så når jeg kjøper nytt nå blir det multisnelle. De revo'ene skal vist være snille med lette sluker :-)

I så tilfelle bør du selvfølgelig ha en stang som er beregnet på multi. Generelt sett er det lettere å unngå snørevase med multien når stangen ikke har toppaksjon, og da faller Series One bort. (Selv om det finnes flere multistenger i den serien). Fra Berkley er det Lightning Rod som jeg synes fungerer best med multi, bare skygg unna billigvarianten, den har lett for å være vel vinglete. Billigvarianten har dårligere karbonmiks i stangemnet. Men det finnes selvfølgelig andre merker enn Berkley da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The biggest trouble you will find is getting a medium light rod that is ringed for a multiplier... most of the ones available in Norway are medium and heavy casting rods.

For shimano you are pretty much limited to the Technium and there isn't much else other than Berkley series one rods.

If you got the skills and you can save enough money then putting new rings on a speedmaster 300ml 5-20g would be cool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The biggest trouble you will find is getting a medium light rod that is ringed for a multiplier... most of the ones available in Norway are medium and heavy casting rods.

For shimano you are pretty much limited to the Technium and there isn't much else other than Berkley series one rods.

If you got the skills and you can save enough money then putting new rings on a speedmaster 300ml 5-20g would be cool.

The trouble here is that with the reel on top you need more rings so that the line won't get in conflict with the blank when I reel in under the load of fish, right?

If so this is not a big issue for me, as I normaly cast with the reel on top, but retrieve with the reel under. This becosue i cant get used to reeling in with my right and holding the rod with my left arm after 30+ years with fixed spool reels.

I did that with my old "fixed spool rod" all summer with no issues at all. i use lewel wind reels, so I do not need to bother with laying line...wich reminds me I have to respool my 7000 reel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problems with casting I was thinking of, wrong guides = more friction... You can use the wrong guide setup but it is not optimal and when you are using light lures with a multiplier you really want the best setup.

The ring guides are set to cover the path the line takes as it comes off the spool and guides it to the tip. On fixed spool reels the line comes off in big circles which tighten towards the tip. Therefore the first guide is high off the blank to cover the height of the reel and very big to fit the waves of line coming off the spool.

The guides for a multiplier are lower and narrower as the line comes off the spool straight (only slow side to side).

If you use a multplier, especially low profile on a haspel rod the line will be slowed (even obstructed) by the first guide which increases the risk of backlash. Basically you won't get the best out of your reel.

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problems with casting I was thinking of, wrong guides = more friction... You can use the wrong guide setup but it is not optimal and when you are using light lures with a multiplier you really want the best setup.

The ring guides are set to cover the path the line takes as it comes off the spool and guides it to the tip. On fixed spool reels the line comes off in big circles which tighten towards the tip. Therefore the first guide is high off the blank to cover the height of the reel and very big to fit the waves of line coming off the spool.

The guides for a multiplier are lower and narrower as the line comes off the spool straight (only slow side to side).

If you use a multplier, especially low profile on a haspel rod the line will be slowed (even obstructed) by the first guide which increases the risk of backlash. Basically you won't get the best out of your reel.

That explains why backlashes during casting other than as a result of me not stopping the spool prior to splashdown has been absent after I got the new salmon rod that is made for multi reels.

Okay, I see your point. But okay, I have a few months to make myself familiar with what is out there in the rod department. And we may have one of the finest tackle shops in the country at Parabolflua in Harstad. Would not be surprised if they can re-guide a rod for me...or special order one. Bbut I suspect at a premium price, as the price of their tackle is not on the repertoir of sales tricks there. I can hardly afford to by bait elastics there.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good luck with the hunt for a new rod. I struggled with the same hunt myself... in the end I bought a shimano stella just so I could have a speedmaster 300ML. All the rods for multiplier were too heavy casting, too short, too soft or all three. All the coolest seatrout rods were haspel... might be a bit more on the market now though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good luck with the hunt for a new rod. I struggled with the same hunt myself... in the end I bought a shimano stella just so I could have a speedmaster 300ML. All the rods for multiplier were too heavy casting, too short, too soft or all three. All the coolest seatrout rods were haspel... might be a bit more on the market now though.

Thats no problem. I have absolutely nothing to compare with, and I have never met, nor seen anyone ever fishing for seatrout. And after 30+ years of fishing I remain absolutely ignorant when it comes to knowledge about the action of rods...I just knows when A rod "feels right".

I'll simply go down to the local tackle shop (excellent place) and look at a few, have a feel for them...and then order on the net as their prices are insane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.