Gå til innhold
Fiskersiden

Fangstrapportering oppdrettsfisk


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

I denne tråden oppfordrer vi Dere som får rømt oppdrettsfisk på kroken til å rapportere det. Tanken er at tråden skal være til hjelp for sportsfiskere som vil fiske opp oppdrettsfisk, journalister, forskere og andre. Det er svært mange ulike fagmiljøer som er innom FS, og dette er en mulighet for å nå frem enkelt og lett tilgjengelig For at dette skal fungere må vi holde tråden ryddig og lett leselig. det betyr at moderatorer vil rydde denne tråden med hard hånd :lol: Diskusjoner rundt oppdrett, fangststed osv tas i egne tråder og fangstrapportene. Dette er ikke en tråd for vanlige fangstrapporter, men man kan selvsagt kopiere rapporten herfra og legge ut som fangstrapport for diskusjon og tilbakemeldinger :). Rapporter bare fisk du selv har vært med på å fiske eller har sett selv. Rapportene skal helst inne holde link til vanlig fangstrapport med bilder av fisken.

Bruk denne malen for rapportering:

Fangststed: (Så nøye som man ønsker, men jo mer nøyaktig jo mer til hjelp)

Dato:

Art:

Antall:

Størrelse: (Selv om man ikke har veid fisken er det viktig med ca vekt)

Fangstmetode/utstyr: (F.eks sluk, flue, dupp&reke osv-gjerne spesifisert selvsagt)

Luspåslag: (Tell gjerne, evt kommenter om fisken hadde mange, få, ingen lus, og evt store luseskader)

Andre kjennetegn/merknader: (F.eks om fisken hadde pellets i magen enda, evt gytemodning etc)

Link til fangstrapport: (Dersom man ikke lager fangstrapport kan man gjerne legge bilde av fangst i rapporten her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Fangststed: Borgenfjorden/Straumen

Dato: 10.12.2009

Art: Torsk

Antall: 1

Størrelse: 1.33 kg - 48 cm

Fangstmetode/utstyr: Kystmeite - Gulp/Makrell

Sorry for uklart bilde....så ikke på skjermen etter tatt bilde, og ser nå at kamera står på manuell fokus.. ^_^

otorsk002.jpg

Endret av Trønderflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangststed: Skarnsundet

Dato: 12.12.2009

Art: Torsk

Antall: 8

Størrelse: 1 - 2.5 kg (Ble ikke målt lengde)

Fangstmetode/utstyr: Kystmeite - Makrell/Reke

(PS: Ikke all fisken ble avbilda...gadd ikke måle og ta bilde av de enkeltvis. :) )

torsk1212.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er dere sikre på at alle 15 torskene dere fikk var oppdrettsfisk, Andreas?

På de to turene mine har vi fått langt flere villfisk enn oppdrettsfisk iallefall (antar at fiskene jeg ikke ser slitasje o.l. på er villfisk, alt stammer vel fra den samme rømminga og på de klare tilfellene ser en jo slitasje på spesielt brystfinner og ryggfinner). Er jo fortsatt mye villfisk i området til tross for at det rømte 40 000 torsk fra ytterøya antar jeg.

Jeg og Simon fikk iallefall noen får når vi var der i går, men det var så kaldt at vi verken gadd ta bilder eller veie de vi fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere sikre på at alle 15 torskene dere fikk var oppdrettsfisk, Andreas?

På de to turene mine har vi fått langt flere villfisk enn oppdrettsfisk iallefall (antar at fiskene jeg ikke ser slitasje o.l. på er villfisk, alt stammer vel fra den samme rømminga og på de klare tilfellene ser en jo slitasje på spesielt brystfinner og ryggfinner). Er jo fortsatt mye villfisk i området til tross for at det rømte 40 000 torsk fra ytterøya antar jeg.

Jeg og Simon fikk iallefall noen får når vi var der i går, men det var så kaldt at vi verken gadd ta bilder eller veie de vi fikk.

Jepp, vi sjekket samtlige for slitte finner, skader og defekter. Var en vi slapp ut som kom tvilen tilgode, resten så rimelig herja ut. Den på 4.4 eller hva det var hadde digre svulster tytende ut av gjellelokket og slitte finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi sjekket samtlige for slitte finner, skader og defekter. Var en vi slapp ut som kom tvilen tilgode, resten så rimelig herja ut. Den på 4.4 eller hva det var hadde digre svulster tytende ut av gjellelokket og slitte finner.

Såpass. Stussa litt på den største og, den fisken som var rømt var visst mellom 1,5kg og 2,5kg.

http://www.fiskeridir.no/akvakultur/aktuelt/2009/0909/mistanke-om-roemt-fisk-i-trondheimsfjorden

Trønderflua & co hadde vel også fått mange der, kanskje vi bare har vært "heldige". Dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har ikke bilder av alle vi fikk, men kan skrive en generell "rapport".Art: TorskAntall: 15 (Ingen lever...)Vekt: 1kg - 4.4kgDato: 17.12.2009Sted: SkarnsundetTeknikk: Kystmeite m\makrell4420g:IMG_2844.JPG2500g

Dette er nok en villfisk. Selv om den hadde svulster, har den et stort hode, og er mørkpigmentert.

Om ikke jeg tar feil, er den for stor til å være oppdretter og, noen som veit?

Ingen oppdrettstorskekspert, men har dedusert meg litt frem utfra bilder. Så en "live" i sommer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk o-torsk på 2.5-3kg der bare kort tid etter den omtalte rømmingen, så det er ting som tyder på at det kanskje ikke bare er den ene rømmingen derifra.

Vet ikke hvor fort torsken legger på seg jeg da, men regner med det går relativt mye fortere en skata, så det er vel ikke umulig med o-torsk på 4++kg utti der nå.

Men det skal sies da, den fisken på det bildet så ikke veldig o-torsk ut da, uten at jeg heller er noen ekspert på feltet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 3 stk i går kveld også. 48-50cm, rundt 1kg. Er ikke annet en den #/%")%#& møkkafisken å få i Skarnsundet for tia. 4 turer med bare o-torsk nå...

Ble ingen bilder da det regna så mye at jeg ikke tok kameraet ut fra bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangststed: Skarnsundet

Dato: 25.01.10

Art: torsk

Antall: 4-5

Størrelse: 400- 2000 g cirka

Fangstmetode/utstyr: kystmeite, pulley

Luspåslag: enkelte fiskar hadde ein del (skotte?)lus og utslett

Andre kjennetegn/merknader: slitte finner og/eller deformert underkjeve

Link til fangstrapport: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=51676&st=0#entry569524

Slitt ryggfinne.

98064_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39269/98064.jpg

Slitt ryggfinne, svært sår og generelt mykje utslett.

98065_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39269/98065.jpg

Sur-leppe.

98069_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39269/98069.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ikke sikker jeg heller. Hva sier du StadJon?

Nja den største var vel ikke en av de vi anslo som oppdrett? Den var vel bare utsatt for svulster av noe slag. Av de andre vi fikk så satte jeg tilbake to stk husker jeg, i det havnebassenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.