Gå til innhold
Fiskersiden

Ølgylts Bontelaboguide


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Om Bontelabo-fisk, spiser dere fisk fra der (som eg sa før, spiser ikkje så mye fisk men sier gjerne ja til flatarter eller røykt laksfisk). Fisker dere for å spise eller bare no-kill ?

(håper å få min stang/snell på mandag i posten :rolleyes: . Resten skal kjøpes i Polen om 2 uker ;) ).

Har spist både Torsk å Lange fra bontis, lever enda jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Bontelabo-fisk, spiser dere fisk fra der (som eg sa før, spiser ikkje så mye fisk men sier gjerne ja til flatarter eller røykt laksfisk). Fisker dere for å spise eller bare no-kill ?

(håper å få min stang/snell på mandag i posten :rolleyes: . Resten skal kjøpes i Polen om 2 uker ;) ).

Det går helt sikkert greit å spise fisk fra Bontelabo, men man bør neppe basere kostholdet sitt på det... Såvidt jeg husker har mattilsynet frarådet å spise fisk fra byfjorden. Man bør forøvrig holde seg unna leveren fra fisk tatt der. Etter min mening bør man generelt la vær å spise lever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet har frarådet å spise fisk som lever på bunnen, og innmat fra all fisk, i byfjorden.

Dog er det ikke noen grunn til å spise bontefisken (hvis du ikke er polakk eller med i et forskningsprosjekt) ettersom det kun er en liten busstur/kjøretur ut til sotra og øygarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet har frarådet å spise fisk som lever på bunnen, og innmat fra all fisk, i byfjorden.

Dog er det ikke noen grunn til å spise bontefisken (hvis du ikke er polakk eller med i et forskningsprosjekt) ettersom det kun er en liten busstur/kjøretur ut til sotra og øygarden.

Fisken var god den å jeg er ingen polakk.

Spiste du musa fra i går ??

Tikka inn en mms fra Tryta i går :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den musa svømmer videre. Det er den minste jeg har fått, neppe over kiloen.

Jeg har jo selv spist mye fisk fra Bonten, og andre steder i byfjorden, og er såvidt jeg vet ikke død jeg heller.

Blir neppe mere forurenset i kroppen av en fisk eller to derfra enn jeg blir av en sixpack og en tjuepakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei !

Ser ut som det blir en tur innom Bergen siste del av Juli. Er det noe mulighet for noen av følgende arter på den tiden av året: havmus, hågjel, glassvar, evnt div microarter ? Eller finner man disse artene kun i den kalde årstiden på Bontelabo ?

På forhånd takk for svar :)

Stian

Hei. Siste delen av juli er en fin periode å fiske på Bontelabo, men sannsynligheten for å dra brusk er vel heller liten. Dog slutter bonten aldri å overraske, og forøvrig er det vel ikke så mange som har prøvd nattefiske etter hai der om sommeren. Ikke jeg ihvertfall, men det skal forandre seg.

Microarter og leppefisk florerer det av, og den neste n-reken på brungylt svømmer langs kaia der. Glassvar og andre flate skal det være grei sjanse for å få, men de er ikke alltid like lette å finne. Andre rariteter er det og.

Slukstanga er et must på den tiden. Skikkelig digg å hive makrellene rett på grillen. Og sei og lyr og en og annen sjøørret er det nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Siste delen av juli er en fin periode å fiske på Bontelabo, men sannsynligheten for å dra brusk er vel heller liten. Dog slutter bonten aldri å overraske, og forøvrig er det vel ikke så mange som har prøvd nattefiske etter hai der om sommeren. Ikke jeg ihvertfall, men det skal forandre seg.

Microarter og leppefisk florerer det av, og den neste n-reken på brungylt svømmer langs kaia der. Glassvar og andre flate skal det være grei sjanse for å få, men de er ikke alltid like lette å finne. Andre rariteter er det og.

Slukstanga er et must på den tiden. Skikkelig digg å hive makrellene rett på grillen. Og sei og lyr og en og annen sjøørret er det nok av.

Takker for svar !

Regnet med det ja, at vinter var brusktiden, men måtte sjekke :)

Brungylt mangler jeg, og flatfisk er alltid spennende, blir nok en tur på brygga, og passer det seg sånn så tar jeg noen timer i mørket og ser om det skjer noe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var nede en liten tur og sjekket forholdene i går.

Ingen store leppefisk ute å gikk, men agnet forsvant fort så litt målrettet gyltefiske på dagtid i sola burde levere snart.

Ble sittende litt utover kvelden men fikk bare småhvitting.

Noen andre som har vært innom bonten i det siste, med anke på statistikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Skal til Bergen i mårra å kjører forbi Bontis 2 ganger.

Klarer ikke tanken på å kjøre forbi uten å fiske :thumbsup:

Hva kan fåes der nå ?

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='20 juni 2010 - 14:02' timestamp='1277035337' post='601422]

Skal til Bergen i mårra å kjører forbi Bontis 2 ganger.

Klarer ikke tanken på å kjøre forbi uten å fiske :thumbsup:

Hva kan fåes der nå ?

Jeg prøvde der i går kveld. Det var veldig sakte, bare en fisk. Jeg tror det var en glassvar, har kikket på fiskipedia i dag. Jeg har noen bilder til vise, men kamera er i bilen enda. Jeg skal poste senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde der i går kveld. Det var veldig sakte, bare en fisk. Jeg tror det var en glassvar, har kikket på fiskipedia i dag. Jeg har noen bilder til vise, men kamera er i bilen enda. Jeg skal poste senere.

Takker for info :thumbsup:

Stopper ikke opp for å fiske glassvar da, er vel mere brusk jeg tenker på, men det er kansje ikke mulig på denne tiden av året....

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='20 juni 2010 - 15:03' timestamp='1277038994' post='601429]

Takker for info :)

Stopper ikke opp for å fiske glassvar da, er vel mere brusk jeg tenker på, men det er kansje ikke mulig på denne tiden av året....

Jeg synes det også, men jeg vet ikke mye om fiske i Norge :thumbsup: .

Men det blåste masse i går, ikke mulig å kaste så lang ut i vinden for å finne brusk. " was like casting against a brick wall"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'd forget bontelabo Lasse... take a drive out to that place we fished after nautnes and try for kveite.

And where abouts would that place be? :thumbsup:

Only went to bontelabo last night as it was so windy. Was a bit nicer there than standing on some rocks somewhere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And where abouts would that place be? :thumbsup:

Only went to bontelabo last night as it was so windy. Was a bit nicer there than standing on some rocks somewhere

Can't remember what it's called but it was like 5 mins north of nautnes, facing west... I'm sure all the bergen folk know the spot. nice sandy sound, should be good for kveite.

Think it coulda been here... http://kart.gulesider.no/m/p697Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal kaste jæ**a langt for å få noe brusk på bonten nå. Kan selvfølgelig slenge inn noe i de mørkeste timene, men sannsynligheten er ikke stor.

Sluk etter makrell/horngjel, evt reke etter gylter er vel det mest spennende som skjer der for tiden.

Jeg prøvde der i går kveld. Det var veldig sakte, bare en fisk.

Synd jeg ikke så meldingen din før i dag. Tror det hadde vært min tur til å få fiskene.

Veide du glassvaren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal kaste jæ**a langt for å få noe brusk på bonten nå. Kan selvfølgelig slenge inn noe i de mørkeste timene, men sannsynligheten er ikke stor.

Sluk etter makrell/horngjel, evt reke etter gylter er vel det mest spennende som skjer der for tiden.

Synd jeg ikke så meldingen din før i dag. Tror det hadde vært min tur til å få fiskene.

Veide du glassvaren ?

Nei, jeg veide ikke den. kanskje 400g tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'd forget bontelabo Lasse... take a drive out to that place we fished after nautnes and try for kveite.

No time.....

Ølgylt eller noen av dere andre i Bergen, er det noe å få der nå utenom Glassvar Gylter å Hvitting ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, neii...

Men det er jo alltids langer der, selvom det ofte ikke er så store, og torskene kommer innom.

I overflata burde det være makrell, sei, lyr og horngjel, ihvertfall rundt flo og fjære.

Hvis alternativet er å ikke fiske, burde jo saken være grei.

Beklager, så ikke du hadde svart tidligere.

Men dropper fiskingen om brusken er borte, tar heller en natt der da ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.