Gå til innhold
Fiskersiden

Et nytt besøk i gromhølet


Perca
 Share

Recommended Posts

Jodda, Fruen og jeg er fortsatt i live! Og det hender at vi fisker litt fortsatt uten at jeg har skrevet noen rapport om turene våre. Er det noen som husker tilbake noen måneder da jeg fortalte at jeg hadde funnet "gromhølet" hvor det bodde usannsynlige mengder med flotte flyndrer? Vel, uansett om dere husker det eller ikke så kommer en nygammel rapport derfra nå...

På tampen av juli så fikk vi som vanlig besøk av våre tyske venner, de har fullstendig fiskedilla og da er det kanskje ikke så dumt å besøke Fruen og meg... Vi dorget opp mengder med makrell, noen horngjel, lyr og torsk, vi fisket ørret og abbor, plukket blåskjell, åt og drakk godt. Så lurte jeg på om de hadde lyst til å agne etter flyndrer og jodda, det kunne de godt være med på. Og de elsker å spise fisk, akkurat som Fruen og meg så jeg tok med 2 trollgarn slik at vi skulle være sikret en middag dagen etter samtidig som jeg tok med noe meitegreier. Først så lempet jeg ut trollgarnene så vi ikke skulle få krokene surret inn i garnet, det er greit med GPS slik at vi kunne unngå garnet når vi agnet. Jeg hadde med meg en liten dregg festet til 25 meter blått tau, kjørte båten til andre siden av "Gromhølet" og pælma paraplydreggen til sjøs. Ja, ja, hvorfor nevner han det tenker du kanskje, for det er jo en selvfølge at den blir kastet over bord. Riktig tenkt det, men jeg hadde glemt å tjore fast dreggtauet... Dreggen tok vannet med et fint plask, tauet forsvant etter med den lyden som blir når et splittfibertau glir over fenderlista og så ble det jævla stille..! Jeg så med med en vantro mine at tauenden forsvant i dypet og ble borte. Da var det to tyskere som måtte snu seg bort, for tyskere er så høflige at de forsøker å ikke le av meg, ihvertfall ikke så jeg så det... Der og da så lærte tyskerne noen gloser som de ikke finner i deres tysk/norsk - norsk/tyske ordbok. Nok om det, vi forsøkte med litt driftfiske og fikk et par rødspetter, en paddetorsk, noen microsei og lyr.

92796_s.jpg

Strømmen og vinden ble etterhvert for sterk til at vi fikk fisket effektivt så vi dro hjem og tok en pils i stedet.

Dagen etter så skulle trollgarna dras og vi var spente på fangsten. Jeg har aldri tidligere hatt garn der, men nå var det matauk så jeg lot noen prinsipper falle og brukte garn. Og det ble en suksess!

Vi hadde ikke mer enn vippet ilesteinen opp i båten så får vi en grei slettvar og like ved så sitter det forsyne meg en piggvar!

92792_s.jpg

Slettvaren på drøye 1 kg og piggvaren på drøye 3.

92795_s.jpg

Rødspetter får vi en del av, ihvertfall over 10 stykker og innimellom så sitter det både knurr og fjesing. Jeg klarer selvfølgelig å få et lite stikk av fjesingen og det er like jævlig vondt hver gang...

92793_s.jpg

Sjekk den piggen..! Den er skarp og den er giftig og jeg kløna selvfølgelig en finger borti den... Amatør..! Og vi fikk fler fjesing.

92794_s.jpg

De fleste av dere brukere her på FS ser med en gang om det er en fjesing eller knurr, men jeg legger ved et bilde hvor to like store knurr og fjesing er avbildet.

92797_s.jpg

Knurren er øverst og fjesingen nederst.

Og helt i enden av garnet så satt denne.

92798_s.jpg

En fin breiflabb! Tyskerne hadde aldri sett noe så stygt noen gang og de var skeptiske da jeg fortalte at denne skulle jeg skjære biffer av, legge på grillen og servere som middag samme kvelden. Kort fortalt så forsvant skepsisen etter første bit noe senere på kvelden. Om det skyldtes ølen og og et friskt inntak av schnaps vet jeg ikke, men det var ikke en smule igjen etter måltidet.

Når jeg nå sitter og skriver dette og finner fram noen bilder så må jeg innrømme at jeg ser fram til å besøke "Gromhølet" neste sommer, og da KUN med meiteutstyr! Er det noen som kunne tenke seg å bli med..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange positive tilbakemeldinger.

Jeg er ikke fjern for at vi kan være en liten gjeng som tar en tur på denne plassen i løpet av våren/sommeren 2010. Det kunne vært skikkelig moro å se hva vi hadde fått. Dette hølet er vel drøye 200x300 meter så det er plass til et par tre båter som fisker det samtidig. Ellers så skal jeg passe meg vel for ikke å legge ut koordinatene til dette hølet, det kan dere være trygge på!

Jeg har tydeligvis ikke tatt noen bilder av rødspettene.. Jeg fant de ihvertfall ikke i den mappa hvor jeg har bildene fra denne plassen. Og hvor stor paddetorsken var vet jeg ikke, men den er absolutt blandt de største jeg har sett av arten. Rødspettene på denne plassen er tallrike, men forholdsvis små. De aller fleste ligger mellom 500g og så vidt over kiloen. Det som er så utrolig moro her er den store artsrikdommen. Det er vel egentlig kun kveite som jeg ikke har hatt kontakt med der av de flyndreartene som en kan forvente skal kunne finnes på denne plassen. Ellers så er det vel bare et tidsspørsmål før det er en steinbit som biter på der, den er ihvertfall ganske tallrik i området rundt. Det var nesten bittert å dra opp denne piggvaren i garnet for det er en art jeg mangler på lista mi...

Og jeg gleder meg nesten som en unge til å besøke plassen neste vår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nesten bittert å dra opp denne piggvaren i garnet for det er en art jeg mangler på lista mi...

Slettvaren da? Har du det på lista?

Det er jo en fisk mange sliter med å klare å få :)

Av de fiskene dere fikk i garnet er nok breiflabben den som står høyest på ønskelista mi :)

Man kan jo få lyst til å flytte av å lese denne rapporten......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så utrolig moro her er den store artsrikdommen. Det er vel egentlig kun kveite som jeg ikke har hatt kontakt med der av de flyndreartene som en kan forvente skal kunne finnes på denne plassen.

Gapeflyndre har du vel ikke fått der enda? Men den er kanskje mer vanlig på litt større dyp.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hølet er vel drøye 200x300 meter så det er plass til et par tre båter som fisker det samtidig. Ellers så skal jeg passe meg vel for ikke å legge ut koordinatene til dette hølet, det kan dere være trygge på!

Du kan være trygg på at jeg har lett mye etter hullet på sjøkart! :rolleyes: Vet ikke om jeg fant det, men fant mange hull som passer med beskrivelsen din i en tidligere post. Veldig inspirerende, Perca!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.